Здравейте читатели на Photo Cafe. Днешната тема може би ще е малко скучновата, но пък мисля, че ще е полезна за фотографи и кинематографи разчитащи все повече на LED осветление. Обещавам и че няма да е много дълга.
След като в предишна среща говорихме за индекси за цветопредаване и качество на светлината – CRI, TM-30 и TLCI. Информация може да откриете и в книгата ми „Влез в студиото“. Днес е ред да споделя и SSI (Spectral Similarity Index), който е разработен да показва специално качеството на светлината на LED осветлението.
Качеството на светлината и нейната точност са един от проблемите за решаване на професионалните фотографи и кинематографи. Колкото по качествената е светлината и без отклонения, толкова по-малко работа има в последващата обработка от графичния дизайнер (или фотографа) и колориста (или видео оператора, ако сам е такъв).
LED осветлението все още е ново и развиващо се. Качеството на излъчваната от него светлина се повишава с много бързи темпове. Да, с малки проценти, но се увеличават. Създават се ново поколение диоди, които да разширяват спектъра на излъчване. Именно пробването на един нов COB LED прожектор на фирмата Aputure и по-точно серията “Storm” ме накара да погледна SSI индекса на моя колориметър Sekonic C-800.
От къде тръгва SSI
Казано на български, SSI означава: индекс на спектрално сходство. Разработен е от Академията за филмово изкуство и наука. Да, същата, която обикновено през март раздава едни малки златни и толкова желани статуетки за постижения в областта на кинематографията.
Индексът SSI е разработен в противовес на индексите CRI и TLCI и се фокусира върху проблемите на полупроводниковото осветление – LED и разликата му с традиционните осветления с нажежаема жичка като: халоген и метал халоген използвани дълги години в киното… отчасти и във фотографията.
За разлика от класическите светлинни източници с нажежаема жичка, даващи плавно спектрално разпределение, LED осветлението е с насечен „пиков“ спектър, което води след себе си някои проблеми при търсене на точна светлина.
Защо да използвате SSI
Ще направя едно кратко резюме на двата индекса CRI (който все по-често бива заместен от TM-30) и TLCI. Поне до скоро всички гледаха първо какви са стойностите на CRI и по тези стойности се съдеше за качеството на светлината. Индекса претърпява сериозно обновяване през години, но лека полека ще бъде заместен от TM-30. CRI обаче основава на това какво вижда човешкия стандартен наблюдател с очите си, а не на камерата и по-конкретно дигиталната такава като наблюдател.
TLCI индекса от своя страна на теория се базира на стандартна видеокамера, но се фокусира върху камерите с три сензора (RGB по един сензор за всеки цвят) и това дълго време бе стандарт за така наречената Broadcast Television.
В днешно време цифровите камери с един сензор се използват все по-често в индустрията, а те виждат цветовете по различен начин от тези камери с 3 отделни сензора. Затова и се явява нуждата от появата на нов индекс отчитащ как виждат камерите с един сензор и това е SSI. Идеята му е вече да не се разчита на стандартен наблюдател и стандартна камера, или накратко няма да се използват стандартен наблюдател или стандартна камера като основа за метриката. Вместо това просто сравняват светодиодната (LED) светлина с известна еталонна светлина, която обикновено се използва за осветление в киното.
Този еталон може да бъде стандартна дневна светлина или осветление с нажежаема жичка в студио. При това оценката на SSI винаги се свързва с референция и се обозначава с референция в скоби, например SSI (D55) за стандартна дневна светлина или SSI (3200K) за студийно осветление с нажежаема жичка.
Така че, ако измерената светлина получи резултат SSI (D55) = 100 – това просто означава, че светлината, която сте измерили, е много подобна на стандартната дневна светлина, независимо кой или каква камера я гледа. Накратко, колкото по-близо сте до 100, толкова по-добре.
Разбира се това са някакви идеални условия, които трудно се постигат на „терен“ само чисто нови халогенни могат да достигнат почти до стойност 100. Знаете, че с времето балоните на крушките потъмняват от изпаренията на жичката и спектъра се променя (с малко) цветната температура спада и т.н. LED от своя страна имат много по-висок жизнен цикъл без да се променя, но както казах тепърва има да се развива за да гони максималните точки.
Време е за примери
Направих замервания на няколко светлинни източника. Три различен клас COB LED прожектора всички RGB или така наречените пълноспектрови. Бюджетен клас – Godox LiteMons LA150R. Среден клас – Nanlite Forza 60c. Среден към висок и най-ново поколение LED осветление – Aputure Storm 80c. За последното не съм правил още ревю затова ще спомена, какво го отличава от изброените преди него.
Storm серията на Aputure разполага с допълнителен диод към комбинацията RGB диоди, който диод позволява да се запълни дупката от 420 до 380 нанометра. Тоест тази серия покрива почти напълно целия видим спектър. Недостатък – все още с пикови преходи. Бих заложил на това, че добавянето на този нов диод ще стане практика и при други производители с цел подобряване качеството на светлината.
Освен трите лаМби заснех една стара… много стара халогенка (на около 10 години). Просто нямам по-нова, а трудно се намират студиа сред познатите, които ползват нови такива. Също така премерих и слънцето през „хубавия“ зимен софийски въздух, затова и при него нямаме пълно качество.
LED-те съм измерил след настройка на възможно най-точната светлина която могат да дадат при 5500К и 3200К със съответните корекции премахване на оттенъци в маджента или зелено, тоест в най-добра работна позиция.
В галерията по-надолу публикувам принт скрийнове от дисплея на Sekonic C-800 SPECTROMETER, а както знаем една снимка може да замести хиляда думи.
Две-три думи още
След дори и бързо разглеждане на резултатите е видно как една стара халогенка, чиято цветна температура е паднала от 3200 на малко на 2800К продължава да дава една много добра и точна светлина. С лека корекция на баланса на бялото няма да има никакъв проблем с точното цветопредаване.
Слънцето си е слънце, за съжаление не винаги снимаме на хубав планински въздух, а и не е лесно да го контролираме кога и как да свети.
Aputure Storm серията запълва целия спектър и е стъпка напред в развитието на LED осветленията.
При бъдещите тестове на осветление смятам да се откажа от показването на TLCI индекса, защото почти не виждам някой да снима с 3CCD камери на днешно време.