Godox V100 е топ флагманската светкавица на Godox, която може би ще наследи модела Godox V1pro. Често ми се случва да чакам за хитови продукти за да ги изпробвам, но тук имах късмета деня в който се появи при партньорите от Photosynthesis аз да се сдобия с тестова бройка. По стечение на обстоятелствата версия за Nikon, а аз дълго време имах първата версия Godox V1 точно за Nikon. Разбира се няма разлики между различните версии като функционалност, само в крачето за захващане и TTL протоколите разбира се.
Преди да започна по същество ще споделя малко за собствената си драма по отношение на настоящия избор на системна светкавица. Честно казано искам да допълня ретро визията на оранжевия звяр с един от ретро моделите на Godox – Lux Master Retro. Това е модел който ще предлага доста възможности, но е малко по-бавен за работа и по-обемист особено, когато трябва да се носят аксесоарите му. От друга страна новата Godox V100 е по-мощна, по-компактна, и с по-лесен монтаж на аксесоари, които са и по-компактни. Драмата ми е голяма, казано с усмивка и затова чакам да пробвам ретро предложението, за да преценя.
Днес обаче ще си говорим за Godox V100. Модела събира всички новости на Godox в областта на импулсното осветление. Ако сте се оборудвали с новото преносимо Godox AD600 II то лесно ще се ориентирате и в новото меню на Godox V100.
Всъщност спретнах едно видео, в което разглеждам Godox V100. Гледайте, а след това ще споделя още информация, която може да е полезна.
Godox V100 има много общо още с първия модел Godox V1. Размер на предната част на главата, идентични аксесоари, сходни режими на работа, начин на светене. За да не преповтарям, може да се разходите и да погледнете ревюто за Godox V1. Особено в частта каква светлина дава светкавицата и какво е предимството на кръглата глава. Тук ще допълня какво е новото и някои ТТ данни.
Дисплей
Това е най-видимата разлика при новата светкавица – цветен дисплей с управление с докосване. Лесно се избират менюта и настройки, но и лесно може да разбъзикате настройките. Малко е нож с две остриета. Не съм ползвал светкавицата толкова време, че да имам наблюдения дали може да се случи, но не е случайна опцията за заключване на дисплея. Мисля, че и една секунда вместо две за задържане на пръста са достатъчно за отключване, но…
Зуум на главата.
Един лек недостатък на Godox V серията. В стремежа да се получи кръгла глава и същевременно да се запази стандартният размер на системна светкавица подвижният рефлектор в главата по-крива по-малък диапазон фокусни разстояния, сравнено с модели с правоъгълна глава.
Диапазона на покритие на Godox V серията е 28-105mm докато моделите с правоъгълна глава могат да се похвалят с диапазон от 24-200mm.
Тъй като често при репортерска работа снима на 24mm то това винаги ми е било лек проблем с предходната ми светкавица Godox V1. Тъй като почти винаги снимам с полусферичния разсейвател и в много от времето с вдигната нагоре глава, не съм имал видими проблеми с осветяване по краищата на кадъра. Все пак малкия диапазон е недостатък за по-динамично снимащите фотографи, особено използващи по-дълга оптика, като: 70-200mm.
Работни режими
Предполагам аз съм един от много малкия процент фотографи, които страдат за липсата на А режим на работа. Единици са моделите светкавици независимо от марката, които имат този „архаичен“ режим на работа. Всъщност ретро колекцията на Godox работи с А режим. Обяснението е лесно – струва евтино и е нужна малко електроника да се направи. Защо тогава го спестяват във флагмански модели?!?!
TTL режимът е много добър, но не е панацея. Има моменти, в които се дъни и тогава на помощ идва А режима. Фотографите с практика от миналия век ще ме подкрепят.
С TTL режим се работи лесно, както казах почти винаги имаме добри резултати. Godox V100 в комбинация с Nikon Z f се справи много добре, но признавам тук опита бе едва няколко дни и 2 събития с по около 100-150 кадъра. Имаше някои моменти, в които автоматиката се лъжеше, но благодарение на дисплея с докосване бързо се слагат и махат компенсации.
М режимът е класика. Диапазон от 1 до 1/256 част от мощността. Малко по-долу съм направил замерване със светломер, за да се ориентирате, ако искате да ползвате светкавицата като студийна такава.
Високо скоростния синхрон, както и стробоскопа не съм ги използвал. Не ми се наложи, просто, защото рядко снимам на открито със светкавица на този етап от кариерата си, а колкото до стробоскопа… наиграх се като млад и в момента с удоволствие бих го заменил за един прост А режим.
Сила на светене
Измерих със светломера си (Sekonic Speedmaster L 858) какво ще получа като дължина на импулса и диафрагма съответно при t.01 и t0.5 (каква е разликата съм описал в книгата си „Влез в студиото“).
Светломера е позициониран на 1 метър, рефлектора на светкавицата е на 50 mm. ISO 100, скорост на затвора 1/125 sec. Резултатите са: част от секундата, време, и диафрагма. При различни положения на лампата в рефлектора, резултатите се променят, но за да измеря всичко щеше да ми отнеме сигурно два дена, а и кой, че чете толкова цифри.
Изписвам стойностите на диафрагмата, така както ще ви ги покаже светломера – 8.0.8 означава диафрагма 8 и 8 десети, тоест почти 11.
Съкращенията за времето съответно са: us – микро секунди и ms – мили секунди.
Разстояние – 1 m.
100ISO 1/125 sec. |
t0.1 | t0.5 | ||||
Част от секундата | Време | Диафрагма | Част от секундата | Време | Диафрагма | |
1 | 1/433 | 2.31ms | 22.7 | 1/1350 | 740us | 22.7 |
1/2 | 1/936 | 1.07ms | 16.8 | 1/1070 | 936us | 16.8 |
1/4 | 1/2070 | 484us | 11.8 | 1/2500 | 401us | 11.8 |
1/8 | 1/3560 | 281us | 8.0.8 | 1/4990 | 200us | 8.0.8 |
1/16 | 1/5350 | 187us | 5.6.8 | 1/9070 | 110us | 5.6.8 |
1/32 | 1/7290 | 137us | 4.0.8 | 1/13500 | 74.3us | 4.0.8 |
1/64 | 1/9460 | 106us | 2.8.8 | 1/19300 | 51.8us | 2.8.8 |
1/128 | 1/11400 | 87.8us | 2.0.9 | 1/26100 | 38.3us | 2.0.9 |
1/256 | 1/13100 | 76.5us | 2.0.0 | 1/31700 | 31.5us | 2.0.0 |
По прости сметки водещото число на Godox V100 е 32. Някой веднага ще каже: „при светкавици на други марки е 60“. Да, но то е измерено при положение 200mm на рефлектора в главата, когато светлината е най-концентрирана.
Резултатите на Godox V100 съвпадат с разлика от 1-2 десети с топ флагмана на Canon – Speedlite EL-1. Може да се разходите и да сверите, ако ви е любопитно.
Синхрон
Производителят твърди, че Godox V100 може да има високоскоростен синхрон и при 1/ 80 000 част от секундата. Споменах коя камера може да постигне това. С оглед, че най-късият възможен импулс и то при t0.5 е около 1/30 000 сек. то как би се отразил при скорост на затвора от 1/80 000 сек. тоест затвора ще е „загаснал“ докато светкавицата все още свети… Ще ми е любопитно да пробвам.
Помощна светкавица
Както споменах във видеото това е екстра, която ви позволява да допълните със светлина снимания обект. Работи само в ръчен режим и може да се намалява от 1 до 1/128 част от импулса. Както обещах измерих силата на светене от един метър, всъщност от същото разстояние при което мерих и основната светкавица.
Като резултат: на един метър разстояние при пълна мощност измерената диафрагма бе около 4.2, а на разстояние 1.5 метра вече спадаме с една диафрагма надолу – 2.8.2.
Мисля, че в 90% от времето помощната светкавица ще трябва да работи на пълна мощност, за да се усети ефекта и като леко допълваща светлина. Невинаги снимаме на толкова близки разстояния или на толкова отворена диафрагма. Налага се да се обучим малко в движени и да „усещаме“ кога каква сила на помощната светкавица да дадем
Колориметрия
Дълги години смятах, че системната светкавица има цветна температура около 5400-5500 Kelvin. След като се сдобих с колориметър и започнах да отделям внимание на качеството на светлината, установих, че този тип светкавици имат по-висока цветна температура от класическите студийни, както и малко по-нисък индекс на CRI.
С оглед употребата им около 99% от времето за репортаж при всякакви светлинни условия, може да се преглътне факта на това леко неглижиране от страна на производителите. Пробвал съм на различни марки и резултати са сходни като Kelvin и CRI, единствено не ми е попадал представител на Profoto, която марка повечето сериозни фотографи определят като топ клас.
Пускам резултата измерен при пълна мощност.
Разбира се премерих и на средна и по-ниска такава и да има промяна. До средна мощност – 1/32 промяната е много минимална почти незначителна. Има разлика при минимална – 1/256. Тук вече индекса CRI пада с около единица – 96.2 вместо 97.3, а цветната температура е около 6300K.
За гъдел реших да премеря и как се справя допълнителната светкавица (и тя при пълна мощност)
Е да. Малко по-ниски резултати, но близки до основната. Както казах системната светкавица се използва за репортерски цели, а там светлинните условия не винаги са идеални.
Ако ви притеснява по-високата цветна температура на светкавицата като цяло, то лесно може да лепнете на магнитната глава един да речем ¼ CTO филтър (жълт на лаишки език) и да докарате 5400K цветна температура.
Пилотна и АФ подсветка
Аф подсветката работи само с DSLR камери. При безогледалките трябва да разчитате на подсветката на камерата. Все още се прави реверанс към „дизеларите“ както е видно.
Пилотното осветление е 2W и около 3400К. CRI около 93. Създадено е да е пилотно и то в по-скоро притъмнено студио, а не да е видео осветление. Може да се възползвате от него и като по-мощен АФ асистент, от този на фотокамерата ви (ако сте с безогледалка).
Godox V100
Според мен е настоящият топ флагмански модел от системните светкавици на Godox. Има някои леки недостатъци, но пък системата му с кръгла глава дава достъп до набор от лесни за използване аксесоари. Добре е да имате резервна батерия, ако снимате много активно по време на събитие. На мен лично една батерия ми стига, но както е казал мечо Пух: „колкото повече, толкова повече“. Трябва си време да се свикне с помощната светкавица. Определено тя е ефективна при снимане на единични или двойни портрети, а не при групови снимки.
С няколко думи това е най-важното за Godox V100, а аз продължавам с чуденката дали този модел, или Godox Lux Master, който се надявам скоро да напипам едно хубаво.