Връщайки се 2-3 години назад, когато започнах по-сериозно да тествам осветление установих, че съм изпробвал вече над 25 различни осветителни тела. Светкавици, LED прожектори или панели, или тръби. Фирмите от своя страна се не кротват, а предлагат на пазара все по-нови модели, което лично мен може само да ме радва. LED осветлението е еднакво достъпно за работа, както за видеографи, така и за фотографи, които традиционно предпочитат импулсното осветление. LED осветлението е достъпно и за телефоноснимащите видео/фотографи. То е лесно за работа и това му дава добър стартов тласък при избор на осветление.
В книгата “Влез в студиото“ съм дал своя поглед от практиката си като фотограф, прекарал доста години в студио. Там снимах изцяло с импулсно осветление и все още продължавам. Напоследък след като си взех комплект Godox S60Bi COB LED прожектори, започнах да използвам за някои проекти и постоянно осветление. Повечето фотографи днес обаче избират LED осветлението, защото ерата е хибридна и често се снима както фото сесия, така и видео. Това е причината повечето… какво повечето.. 98% от тестваното осветление да е постоянно LED.
Godox ML100Bi е днешният гостенин. Бях тръгнал на среща в бар „Синтезис“, когато реших да вляза в магазин Photosynthesis, където точно се опитваха да разопаковат ново получена ламбА, а имено Godox-ML100Bi. Директно им казах да я си спестят тази дейност и я отмъкнах за класически изважданинг с последван тестеринг.
На другия ден още не отворил гуреливи очи запалих гумите и към студиото. Добре, че ме мързи след снимки да прибирам осветление и снимачна техника, та просто щракнах шалтера и седнах да снимам.
Следва видео, а после ви чакам тук да си поговорим за съществени неща.
Както винаги след всяко видео следват някои доуточнения. Прожектора всъщност е 120 вата като мощност. В случая ме подведе навика цифрата в името да ми подскаже каква е мощността.
Godox ML100Bi по презумпция не е правено за студийно осветление. Както споменах неговото приложение е по-често да бъде носено и управлявано от асистент или чирак крадящ занаята. Затова се предлага освен самостоятелно но и в два комплекта в зависимост каква външна батерия ще използвате. При мен бе комплектът с мини статив и държач за среден клас външна батерия или Power bank, както се е наложило. Другия комплект и предназначен за употреба с V-Lock тип батерия. Двата комплекта има и един допълнителен рефлектор ML-L36 в случая, защото Godox ML100Bi по подразбиране идва с ML-L15.
Разбира се поради малките си размери този прожектор може да се закачи на лек преносим статив за осветление и така бързо да се прави импровизирано мини студио с 2-3 прожектора, което мини студио би се побрало заедно с аксесоарите и стативите в един стандартен „кабинен куфар“.
Преди да продължа с възможностите за употреба, ми се ще да разгледам ТТ характеристиките както казваха в казармата. Започвам със:
Сила на светене
Споменах във видеото, че Godox ML100Bi поради малките си размери има и малък байонет за аксесоари – Godox ML. Този байонет е създаден за компактните серии COB прожектори на Godox и съответно все още не разполагам с наличен Godox ML-GB адаптер с който да закача всякакви аксесоари на Bowens байонет. Затова и теста за сила направих само с двата рефлектора в комплекта, както и без рефлектор.
В таблицата може да видите измерените резултати със Sekonic Speedmaster L-858D на един метър от Godox ML100Bi.
Заложените данни на светломера са 1/60 сек. и 100 ISO, така, че всеки може да си пресметне сам за себе си при различна скорост или ISO как би се променила диафрагмата. Давам резултатите с десетичната степен на диафрагмата (например: диафрагма 2.8.9 е 2.86 и 9 десети, тоест много близо до диафрагма 4).
Цветна температура | Без рефлектор | ML-L15 рефлектор | ML-L36 рефлектор |
2 800K | 2.8.5 | 8.0.7 | 5.6.8 |
3 200K | 2.8.8 | 8.0.9 | 8.0.1 |
4 300K | 4.0.1 | 11.2 | 8.0.4 |
5 600K | 4.0.2 | 11.4 | 8.0.5 |
6 500K | 4.0.1 | 11.3 | 8.0.4 |
Компактно, но люто осветление бих казал. Отваряйки тестовете на последния Godox LED COB прожектор, който съм тествал това е Godox LA150R. Прави ми впечатление, че макар Godox ML100Bi да е 120 вата, то силата му на светене е почти идентична с тази на 150 ватовото осветление, тоест дава повече, отколкото пише, че е. Добра новина. Лошата е, че и грее доста, а вентилатори са два на брой с малки размери, което ги прави не много тихи. Възможно е ако са близо до видеокамерата с която снимате, нейният микрофон да улови шума от вентилаторите. Не съм пробвал, но имайте едно наум.
Прожектора най-силно свети при 5600К. Говорил съм в предишни статии, защо може да се получи този феномен на различното светене при различни цветни температури.
За рефлекторите
ML-L15 рефлектора имитира доста точно работата на 18 сантиметровия усилващ рефлектор с който стандартно идват студийните LED прожектори. Говорил съм за тях, че създават силно светло петно със сравнително малък диаметър в случая около 25-30 сантиметра на един метър от рефлектора. Това кара светломера да полудее давайки данни за силна светлина, но до колко е използваема… на мен все още ми седи като търговски трик. Да мога да използвам такива горещи петна за някоя сцена с интересно контрастно акцентно осветление, но аз предпочитам рефлектора да ми дава насочена равномерна остра светлина.
Заслужава си да погледна чисто технологично новите ML рефлектори. Мисля на този етап са три варианта: 15, 36 и 45. Числата показват градусите, които осветяват. Конструкцията на тези рефлектори е изключително компактна сравнено с класическия. Комбинацията от ференелови лещи и допълнителни вътрешни отразители повърхности позволяват тези нови рефлектори да имат размер под 5 сантиметра дължина срещу около 14 сантиметра за класическите рефлектори.
ML-L36 дава по-голямо горещо петно: 45-50 сантиметра диаметър от метър разстояние, вижда се, че и силата на светене намалява. Според мен е по-използваем.
Освен рефлекторите има и още няколко софтбокса и дифузии, както и оптичен спот. Всичките с компактни размери. Както писах по-горе опция за изграждане на лесно преносимо мобилно осветление.
Колориметрия
Това за мен е по-важен показател с оглед колко реално ще излизат цветовете, когато снимаме. Верният ми помощник Sekonic Spectrometer C-800 се включва да помага и благодарение на него меря качеството на светлината при 5 различни цветни температури: 2800К; 3200К; 4300К; 5400К и 6500К.
Пускам галерия с измерванията при различните температури като тук вече прилагам актуалният за съвременните видео камери SSI индекс, вместо TLCI индекса, който се отнася броудкаст 3CCD камери. Повече информация за показаните индекси може да намерите в тази и тази статия.
Средният CRI е почти 97, което е много добър показател. Godox ML100Bi работи много добре на две от основните цветни температури: 3200 и 5600К. За снимащите видео бих препоръчал да използват 3200К, когато е възможно защото там SSI индекса по-висок отколкото при 5600К. Всъщност бих казал традиционно вече 3200К си остава една от най-добрите температури за работа, както за видео, така и за фото с оглед, колко е по-пълен спектъра и индексите са по-високи.
Аз снимам в затъмнено студио и мога да използвам каквато си искам цветна температура, затова и моето осветление е нагласена на 3200К.
Ще спомена, че цветовите характеристики до 50% мощност се променят в много малки граници до няколко десети. Двата рефлектора също внасят малко промяна в цвета, но така или иначе всеки един аксесоар променя по някакъв начин светлината на прожектора, примери за това в книгата ми “Влез в студиото“
Godox ML100Bi
Финално. Хибридно осветление за снимане на постоянен ток или батерия. Идва със захранващ адаптер за моментите които имате под ръка електрическа мрежа. Кабела на адаптера е 3 метра от едната страна и около 2 метра стандартен „касетофонен“ кабел от другата. Продават се и 5 метрови такива, ако не ви стига. Недостатък е, че токоизправителя няма „ухо“ да се закачи на статив.
По отношение за захранването с батерия. Трябва да е мощна и по спецификации да отдава над 100 вата. Няма ли тази мощност, то както се видя от видеото, няма как да накарате лампата да свети на пълна мощност. Най-чистия вариант е с V-Lock батерия. Проблема е, че те са доста скъпи. Оставям избора на вас.
Надявам се скоро да дойдат новите аксесоари и да ги пробвам как се държат като сила на светене и типа осветяване което дават.