В деня на ВОСР, от Nikon решиха да ъпдейтнат една камера. Не бяха правили това вече 5 години и ето, че новият Nikon Z50II бе представен официално на 7-ми ноември 2024 година. Месец – два след нова година се оказа в ръцете ми и признавам оставиха ми да се забавлявам с камерата повече от месец. Вярно, пролетта през зимата е по-хубава от зимата през пролетта, но пък успях да поснимам както пресен снежец върху цъфнали фиданки, така и хубаво слънце.
Nikon Z50II идва накичен с много екстри касаещи повече видеографите, но все пак си остава стилна фотокамера. Винаги съм смятал, че Nikon Z30 е по-скоро видеографската хибридна камера, защото на снимащите видео почти не им се налага да използват визьор. Сега леко се чудя дали ще има наследник на 30-та при положение, колко Nikon Z50II е напред с материала по отношение на видеото. Времето ще покаже.
Тъй като съм фотограф акцентирам повече на фотографските възможности, а за видеото ще споделя по-скоро неща, които разгледах като меню и възможности и разбира се и някои други тестове.
Макар и едва започнал ще си дам 11 минути почивка, предлагайки на вашето внимание видео, в което сравнявам първата и втората версия на 50-та. Времето е достатъчно за едно капучино… като идея с какво да се поглезите, докато гледате. После ви чакам тук за по-съществените неща за Nikon Z50II.
Промяната на дизайна, макар и не агресивно е направила новата Nikon Z50II камера много по-красива и разбира се функционална сравнено с първата версия. Макар и понаддала тук там камера си остава компактна и по-удобна за работа.
Комплекта с двата „китака“ влиза лесно в ежедневната ми чанта “Billingham” плюс голяма бутилка вода и куп мъжки джиджавки, които редовно мъкна с мен. Освен в София, я разходих и във Винкелтаун, посещавайки музея на миньора за да пробвам как се държи на тъмно.
Стабилизация
Nikon Z50II по подобие на всички APS-C камери на Nikon, няма матрична стабилизация. Една от причините предполагам е, че те са по-бюджетни сравнено с големите камери. Доста от обективите на Z байонет са стабилизирани или компенсират със светлосила. Така или иначе 3-4 те основни обектива, които биха ползвали потребителите на тази серия камери са стабилизирани.
Снимайки в музея на миньора бях леко разочарован, защото той бе добре осветен и камерата се стараеше да не пада по 1/30 сек. На инат пробвах с по-ниска скорост и установих, че с китовия 16-50 правя добър кадър и при ½ сек. С дългия 50-250 гоних патици по реката, където бе малко сенчесто. Снимах на 1/30 сек. при 250mm (което всъщност си е приравнено 375mm), околните храсти бяха резки, но патиците се бяха размазали защото плуваха бързо.
Фокус
Едно от най-важните неща в съвременната камера… хората малко се измързеливиха заради ефективността на тази функция. Продължавайки темата с фокуса тука има добавки сравнено с предходния модел и то не малко. Все пак са изминали 5 години. В добавка към вече съществуващото разпознаване на хора, кучета и котки, вече има разпознаване на: птици, коли, мотоциклети, колоездачи, влакове и самолети.
Връщам се на патиците. Бяха две двойки близка и далечна. Нарочно пускам снимка (в галерията по-долу) на далечната, макар да няма особена стойност. Вижте колко са далече, а фокуса ги разпозна и закова без проблем. Да не по очите, но силуетите бяха разпознати веднага. Близките патици… там е ясно.
Не съм пробвал влакове самолети и другите ала-бали. Ще подметна, че това с колоездачите и мотористите всъщност фокуса търси и разпознава каските и фокусът е по каска, та…, ако няма каска…
Бързината на фокуса във фото режим е добра. Все пак тук разполагаме с флагманският процесор EXPEED 7 и последните алгоритми за фокусиране.
Във видео оставам с усещането, че фокусът е малко по-бавен съответно и плавен. Признавам малко съм снимал видео с Nikon камери, при все че личната ми камера е добре познатият „оранжев звяр“ Nikon Z f. Имам усещането обаче, че при снимане на видео фокуса при Nikon е малко по-бавен.
Едно от нещата, което първо тествах при снимане на видео е новата функция „презентация на предмет“. Мисля, че Nikon Z50II е първата камера от Z фамилията, която има тази функция. Тя е удобна за влогърите. Когато е активна (избира се от меню на дисплея когато сте във видео режим и то когато дисплея е обърнат във селфи режим), в момента в който покажете предмет в кадър и фокуса отива на него. Махнете ли предмета, фокуса се връща на лицето ви. Пробвах с доста предмети, разпознаването е добро независимо в коя част от кадъра покажа предмета. Хубаво е поне 2/3 от предмета да се покажат, за да го разпознае системата.
Фокусирането е плавно и както писах по-горе не е толкова пъргаво, както ако във фоторежим правя промяна на фокус между близка и далечна точка.
Функцията не е новост. Nikon малко позакъсняха с интегрирането ѝ. Хубавото, че все пак вече я има.
Светлочувствителност ISO
Навлизам в темата, за която всеки си има собствено усещане. Колегата ми Темелко Темелков веднъж каза: „имам високо ниво на търпимост на шум“ визирайки, че не му пречи да снима на високо ISO, стига да има изображение, което ще му върши работа.
Общо взето всеки си има своето ниво. Гледайки тестовете, които направих мога спокойно да снимам на автоматично ISO без забележки 0т 100 до 1600 и с много лека уговорка до 3200 ISO. Смятам, че 6400 ISO също е използваема, но лично аз бих се задържал от по-висока стойност.
В добавка, има голямо значение какво се снима. Кадър с преобладаващи тъмни участъци ще шуми повече от такъв с предимно светли. Също така, ако отпечатате снимката ще има намаляване на шума, особено, ако се печата на полу мат или матова хартия. Давам моето мнение въз основа на разпечатките, които виждате в галерията на стандартна гланцова хартия.
Серийно снимане
Добрата новина за птичарите и снимащите моторни спортове. Освен новите алгоритми за разпознаване на обекти имаме и актуалната функция за предварително снимане преди натискане на спусъка до край. Nikon Z50II записва изображения, буферирани до една секунда, преди спусъкът да бъде натиснат напълно, при снимане в режим „Високоскоростно заснемане на кадри+“ ( трябва да видите тази пиктограма – C30).
Камерата снима изцяло на електронен затвор и лошата новина е… само в JPEG и то компресия „нормал“. Буфера макар и да пише 300, когато започнете да снимате може да ви помогне да заснемете около 600 кадъра преди да се напълни окончателно и камерата да спре да снима.
Има и по-бавна серия с предварително снимане – C15 логично серията е по-малка, но пак в JPEG компресия „нормал“.
Искате да снимате в RAW? Да, с 15 кадъра в секунда без предварително заснемане, пожелание на механичен или електронен затвор. Буфера събира около 100 кадъра (пак два пъти повече отколкото показва на дисплея) преди камерата да започне да снима с 1-2 кадъра в секунда.
Много зависи от картата която използвате. Nikon Z50II макар и да има само един слот за карта памет, поддържа SD карти тип UHS-II, което позволява бързо освобождаване на буфера, от там и повече кадри преди да се напълни. Инвестирайте в бърза карта, ако ще ползвате Nikon Z50II за лов на патици или коли.
Видео възможности
Запис на 4К видео до 30р без уговорки. При снимане на 50 или 60р за съжаление се използва само част от сензора – кроп х1.6 та ако ще искате да снимате на висока резолюция и брой кадри ще се наложи да инвестирате в по-широкоъгълна оптика. За картата споменах – най-висок клас за да нямате ядове.
Може да снимате кодек H.265 10bit като максимално качество. В менюто на камерата ще откриете и N-Log възможност, когато решите да снимате на максимално качество като битове. Да, не снима в RAW формат видео, но пак получавате добър материал за бъдещо по-добро коригиране на цветовете по ваш вкус. Освен в 10bit може да снимате и на 8bit, или на H.264 в MP4 формат, ако искате да пестите място и няма да правите по-сериозно корекции.
Споменах опцията на фокуса за „презентация на продукти“, освен това могат да се снимат вертикални видеа като информацията по дисплея се обръща автоматично, а когато изсипете материала на таймлайна то той е позициониран вертикално автоматично.
Интересно е че има отлагане на старта като при стандартната самоснимачка. Изборът е между 2 или 10 секунди. Тоест натискате „rec” и камерата започва да снима след 2 или 10 секунди. Тази екстра ми се струва полезна, ако единствено искате да имате готов монтиран клип без да режете липсата ви в кадър докато сте отишли до камерата да натиснете запис, или да не влиза в кадър, как натискате запис, докато си правите селфи видео.
В случай че сериозно се занимавате с влогърство бих препоръчал задължителното за всеки влогър дистанционно Nikon ML-L7 и в добавка малък микрофон пушка с ветробран, а ако вземате интервюта комплект радио брошки. Приемника може да се постави на гнездото за светкавица и да се включи във входа за микрофон.
Споменах, че видеото не ми е сила затова бих оставил тестването на видео възможностите на някой активен видеограф.
Nikon Z50II
Заслужава си преминаването от първа към втора серия. Разликите не са минимални, напротив изобилстват и то почти всички в полза на втората версия. Пак казвам колко по-удобна е камерата и колко по-красива (е… това е лично мнение).
За хората обичащи да снимат в JPEG директната връзка към облака на Nikon (стига да намерят някъде WiFi) ще могат да се възползват от готови или да си забъркат собствени „рецепти“ как да им изглеждат снимките, без да се налага обработка на компютър. Защо рецепти… нямам идея, но аз съм консерва, обичам да снимам на RAW и после да си бъркам рецепти в Lightroom.
Някои колеги разходиха камерата из комшийски страни и се похвалиха, че им е удобен като лека камера за пътувания, аз успях само до Винкелтаун да стигна, но пак с лека чанта.
Интересно ми е дали че излезе още по-влогърска камера, наследник на Nikon Z30.