Когато бе обявен Sony FE 24-70mm F2.8 GM II, той се превърна в 67-ят обектив за E байонет, с уточнение, че е 47 -ят покриващ 35 mm стандарт матрица и 16 ти от серията G Master. Както подсказва римското “II” в името той е наследник на добре познатият Sony FE 24-70mm F2.8 GM.
Нов обектив, нови както би трябвало да се очакват характеристики. На първо четене по-малък размер и тегло. Той е най-малкият и лек 24-70 мм F2.8 варио обектив в своя клас сред всички марки и предлага безпрецедентна гъвкавост и свобода при снимки във всяка ситуация. Тежи само 695 грама или приблизително 20% по-малко в сравнение с оригиналния 24-70 мм F2.8 G Master. Дължината на обектива е намалена с 16 мм, а цялостният обем е намален с приблизително 18%. Добавени нови функционалности и бих казал на добра цена за професионален обектив.
Имах възможност да го изпробвам с много подходяща за целта камера – Sony A7 IV, за която може да прочетете мнението, което пуснах преди няколко седмици.
Едно бързо видео с общ поглед върху обектива и тук признавам, копчелъка е толкова много, че успях да пропусна едно такова малко заключващо копче… кое? Ако не се досетите докато гледате видеото, ще спомена след него.
Изпуснах да покажа копчето за заключване на диафрагмата. То е нужно в случаите в които искате да фиксирате диафрагмата на положение А и да я управлявате само от камерата, или като снимате видео в „декликащ“ режим да не отидете на положение А по погрешка.
Какво е новото
- Sony FE 24-70mm F2.8 GM II както казах е:
- По-лек – 695 срещу 886 грама.
- По-компактен – 120 срещу 136 mm в сгънато състояние.
- По-късо минимално фокусно разстояние – 21 срещу 38 сантиметра.
- По-голямо увеличение съответно – 0.32х срещу 0.24х
- Повече ламели на диафрагмата 11 срещу 9
- Ръчно управление на диафрагмата.
- Ново поколение мотори за фокуса.
- Функция за повишаване съпротивлението на гривната на вариото.
- Сенника е с отвор за управление на поляризиращ филтър или променлив ND.
Добър набор от новости в добавка от това което видях като снимки и впечатляваща оптична работа.
Оптична схема
20 оптични елемента подредени в 15 групи. От тях: 2 екстремно асферични лещи, 3 асферични лещи, 2 ED (изключително ниска дисперсия) лещи и 2 Super ED (още по-ниска дисперсия) лещи.
Има подобрения както оптика и схема на оптика сравнено с предишната версия. Забелязвам, че дори и на максимална диафрагма 2.8 има острота в края на кадъра. Да, не е като в центъра, но има ясна четимост на детайла. В диапазона 4-11 мисля е най-добрата работна сила на този обектив без да се притеснявате от липса на детайл.
Може да разгледате заснети примери:
При 24 mm позиция на обектива
При 70 mm позиция на обектива
Както винаги примерите са пуснати без никакви корекции за да се види реалното качество на оптиката.
Какви са оптичните недостатъци:
Минимални хроматични аберации. Видими единствено при граници на висок контраст в случая границите между плътно черно и бяло. Коригират се почти напълно при избиране на чекбокс за корекция в ACR или LR.
Вътрешни отражения – относително слаби. Появяват се при умишлено търсене на силни източници на светлина и директното им вкарване в кадъра.
Винетиране. По видимо при 24 mm на обектива, като разликата между центъра и краищата е почти ¾ диафрагма. При 70 mm винетирането е по-малко и е в рамките на ½ диафрагма. Коригира се добре при използване на профила създаден от Adobe за ACR и LR.
Дифракция на светлина – със Sony A7 IV и неговата 33 мегапикселова матрица, дифракция се наблюдава едва при 22 диафрагма. В смисъла на разваляне на изображението, като намаляване на общата му острота. С камери с по-висока резолюция е възможно дифракцията да настъпи още на диафрагма 16.
Дисторзия: буре при 24 mm и възглавница при 70 mm. Бих казал последните години почти всеки обектив в този фокусен диапазон независимо от марката има точно такава дисторзия. Коригира се почти напълно с използване на профила на Adobe. Може да видите примери с включена и изключена корекция.
При 24 mm
При 70 mm
Знам, че се повтарям, но ще обясня защо споменавам профилите на Adobe. Работя с пакета Adobe Photoshop и Adobe Lightroom и съответно използва профилите създадени от тази фирма. Не използвам други РОУ конвертори за да мога да дам мнение.
Снимам само в RAW, а Adobe не четат профилите заложени в камерата от фирмата производител (освен в някои редки изключения). Затова и умишлено изключвам всички подобрения, които ми предлага менюто на камерата, за да няма големи изненади между това което съм видял докато снимам и това което е влязло в ACR.
Ако снимате в JPEG, то ок, възползвайте се от профилите интегрирани в камерата, защото те се записват във файла и обработващите програми няма как да ги „пропуснат“
За максимално качество на снимките със Sony FE 24-70mm F2.8 GM II моя съвет е да използвате профила на Adobe, като смятам, че те са се справили много добре с коригирането на дребните недостатъци.
Диафрагма
Тук също имаме подобрение. Ламелите вече са 11 срещу 9 за предишната версия. От заоблен тип са, което подпомага да има закръгленост на бокето (ако има условия за такова) до диафрагма 5.6. освен това за мен като фен на дифракцията на светлина (макар да разваля с малко образа), толкова ламели ми харесват, защото попадайки слънце в кадър, или ярък светлинен източник, а аз съм на диафрагма 16-22 получавам 22 лъча на слънцето… или източника на светлина. Тривиално, но пък аз си го харесвам.
Ръчното управление от обектива, както казах във видеото е навик, който имам от едно време и това, че са го сложили като опция е повече от добре. Който иска може да си управлява диафрагмата от скролерите на камерата, или пък дисплея. Тук са покрити всички възможности.
Изключването на стъпките не е нещо ново и е направено изцяло за снимащите видео. Ринга макар и доста тънък може да „поеме“ допълнителен ринг за дистанционно управление, билото ръчно или автоматично.
Дефокус и боке
Принципно това не са силни черти на този тип обективи. Репортажни, а не портретни, но все пак максималната диафрагма от 2.8 може да ви предложи добър дефокус, когато снимате близки портрети на положение 70 mm на обектива. Не е нещо впечатляващо и въздействащо, но ще свърши работа за импровизиран портрет да речем.
Бокето е леко, кръгло и без силно изявени ръбове, каквито аз предпочитам. Мек тип, но не кремообразно, като на някой „бокетрепач“ обектив. Хубавото е, че се запазва закръглеността и в краищата на кадъра, тоест не се компресира и с подходящ заден план и подходящи условия, може да получите добра арт снимка.
Фокус
Четири XD (екстремно динамични) линейни мотора задвижват AF на обектива. Разпределени са по двойки и задвижват съответно предната и задната фокусни групи, като по този начин осигуряват плавен и бърз фокус. Така освен за фотографите, фокусът е оптимизиран и за добро видео заснемане.
При 24 mm бих казал че е мигновен при фокус от почти минимално фокусно разстояние до безкрайност, докато при 70 mm се забелязва с една идея по-бавно фокусиране. Камерата с която снимах макар и не флагманска версия е с доста нова АФ
система и това определено си оказва влияние. Има леко „дишане“ при фокус от край до край, но бих казал не е дразнещо видимо което е добре за снимащите видео.
Sony FE 24-70mm F2.8 GM II
Класически професионален обектив, който много от събитийните фотографи използва през по-голяма част от снимачното си време. Оптимизиран както за фото така и за видео. Не случайно когато го обявиха някъде април 2022 година бе закачен на кино камера Sony FX3 и комбинацията поставена на стабилизиращ гимбъл.
По-лек, по-компактен с повече екстри, накратко заслужава си преминаването от предходната, към новата версия.
На няколкото събития, които използвах (за съжаление снимки не мога да покажа, защото бяха или с деца, или за техника на друга фирма) не усетих никакви проблеми. Задължително използвам профила на Adobe за извличане на максимално качество.
Честно казано, не мога да се сетя, какво би имал в повече следващо поколение обектив с оглед, какво има настоящият като възможности. Може би единствено намаляваме на винетирането при 24 mm и добавянето на метрична скала… с оглед все по-навлизащото използване на дисплеи на обектива.
Една шантава мисъл ми минава през главата, понеже от актуалните модели на Sony си имам камера, която ми харесва най-много – Sony 7c. Да, не е про камера, а е 100% камера за пътешественици, но компактния размер на Sony FE 24-70mm F2.8 GM II не би изглеждал плашещо на малкия корпус на 7с… имам едни идеи за един свръх… обектив и Sony 7c, но това по-нататък и в друга тема.
Не мисля, че си заслужава. Гледах доста подробни ревюта и като снимки и като видео са почти идентични да не кажа същите. В двойката е малко по-лесно приближаването и отдалечаването, става по-плавно. Има още една или две незначителни подобрения и затова предпочетох първия вариант. Цената на втория е доста по-скъпа като за съвсем малки подобрения.
Подобренията са значителни, качествата на изображенията също. Разликата в цената е около 15-16%, което не е много на фона на възможностите, които има новия обектив. Дори и по спецификации на „хартия“ новата версия е драстично по-добра…