Ще започна шеговито. Не се смятам за някакъв технически Нострадамус. Смятам, че всеки един ревюър, който дълго време се занимава с определен тип техника, започва да вижда в евентуалното бъдеще какво ново би се появило.
Когато през септември 2012 година Sony представиха Sony Cyber-shot DSC-RX1 (за по-кратко Sony RX1) обществото фотографи се раздели на няколко лагера. Някои твърдяха, че това е прекалено скъпа играчка (да цената е доста висока), други коментираха техническото постижение на Sony, а някои открито отричаха модела като недоразумение. За себе си бях убеден, че това е генерална репетиция за появата на цифрова фото камера със сензор 35 mm. стандарт и сменяеми обективи. Година по-късно тази моя теза се потвърди с появата на Sony A7.
За някои други нещица, които се появиха в последствие също съм имал предчувствие. Та… не съм оракул, просто имам прекалено голямо въображение, което понякога явно „вижда“ в бъдещето.
Сега вече сериозно.
Последната една година, след като имах възможността да изпробвам доста LED осветителни тела ми хрумна идеята, че така наречените пълноспектрови RGB LED осветителни тела, ще станат най-използваните, за професионални цели. Редовните читатели са наясно с тази моя теория и доказателствата, които представям с всеки тест на такъв тип осветление.
Към днешна дата (април 2025) един от основните ограничаващи фактори е по-високата цена на RGB LED, сравнено с масово разпространените вече „двуцветни“ LED осветления.
Предимствата на RGB – на първо място възможността за коригиране на така наречените оттенъци в зелено или маджента. При най-новото поколение Storm на Aputure е добавен и допълнителен „индиго“ диод, който разширява спектъра на излъчване до почти целия видим такъв. Разбира се възможността за светене във всякакъв възможен цвят за създаване на допълнителен визуален ефект.
Цялата тази увертюра всъщност бе основната теза за днешната статия – защо все повече ще е необходима употребата на колориметър.
Преди няколко вече години, за целите на ревютата във Photo Cafe, взех колориметър – Sekonic C-800 Spectromaster. Признавам първоначално реших, че ще мина „тънко“ и си взех уред – Lumu Power 2, който се прикача към iPhone и двете заедно се превръщат в много мощен 2 в 1 уред – светломер и колориметър. Като светломер се справя почти идеално сравнено с професионален уред, но като колориметър направо ми се плачеше. Имаше си някаква своя философия за измерване на цвета, която коренно се различава с показанията на доказали се с годините колориметри.
Няма да правя ревю на Sekonic C-800 Spectromaster. Няма нужда, уреда се е доказал. Просто искам да запозная аудиторията с възможностите на един съвременен колориметър, защото този уред ще е много важен, когато искате пълноценно да използвате RGB LED осветление.
Във видеото, което следва ще покажа отделните режими на работа. След това ви чакам отново тук за да допълня това, което съм спестил във видеото и е по-лесно да напиша.
Голяма част от възможностите на Sekonic C-800 Spectromaster съм описал в две статии: „Индекси за цветопредаване и качество на светлината“ и „Защо е добре да познаваме SSI”. Тези две статии ще ви дадат нужната информация която е необходима когато използвате изкуствено осветление, било то импулсно или постоянно.
Защо е нужен Sekonic C-800 Spectromaster
Почти всяко LED осветление, което съм пробвал до сега показва приблизително толкова цветна температура, колкото е изписано на дисплея. Да, има отклонения с около 100-150 Kelvin, но те не са голяма грижа. Накратко със стандартно двуцветно осветление може да се оправите без уред, като разчитате на това, което е изписано на дисплея на ламбАта. Като се замисля повечето приложения за смартфон на марките производители на осветление имат опция да премерят цветната температура, възползвайки се от камерата на телефона. Само трябва да използвате сертифицирана сива карта за целта и приложението ще ви каже на колко точно “Kelvin-на“ сте.
До сега не съм попадал на LED ламбА, която да няма някакъв допълнителен цветен нюанс било то към зелено или към маджента. Този нюанс трябва да се коригира в последствие на обработваща програма, а ако на осветленията с които светите нюанса е различен то… няма как да се случи пълна корекция.
При RGB LED има точно тази възможност, нюанса да се коригира още във светлината. Така може да построите осветление, което да е добре коригирана температура по Kelvin и без нюанси в нея. По този начин ще си спестите работа по цветови корекции.
За да се случи това ви трябва уред, прецизен уред. Sekonic C-800 Spectromaster. Не е евтин. Бих казал дори че ми изтръпнаха зъбите, когато плащах фактурата, но си заслужава. Казвал съм го неведнъж и ще го повторя – щом сте решили да използвате RGB LED осветление, то за да използвате максимално възможностите му ви трябва колориметър. Ако ще го използвате само като ефектно осветление или с 10 инстаграмски филтъра отгоре… ок уред не ви трябва.
Опцията помоли приятел
Възможно ли е да помолите някой колега имащ въпросния колориметър, да дойде, да премери вашето RGB осветление, да ви каже какви стойности за корекция на нюансите и на Kelvin да заложите при различни цветни температури? По-скоро не. В книгата ми „Влез в студиото“ съм споменал, че всеки един аксесоар променя цветната температура на осветлението, а понякога и нюанса.
Веднага давам пример, който е възможно по-наблюдателните да са открили още във видеото. Осветлението което седи в дясно от мен е със софтбокс. Той лекичко покачва цветната температура (с около 30-50К) когато снимам на 3200К и я сваля (с около 150-200К), когато съм на 5600К. това го знам от личен опит. Общо взето софтбоксовете имат навика да променят цветната температура особено когато остарява и пожълтяват.
Другото е интересно. Моето Godox S60Bi осветление има лек маджента нюанс в себе си. Около 2-3 единици. Светлината, преминавайки през софтбокса, кара този нюанс да изчезва, което означава, че дифузната повърхност има нещо зеленикаво в нея, което действа като филтър.
Всъщност на теория някой с колориметър би могъл да дойде, да премери всичкото осветление с възможните аксесоари, които имате на различни температури и мощности и да ви напише един ферман кога кой уред с какъв аксесоар и на каква мощност как да се настрои. Изпаднах в депресия само като си представих тази работа.
Финално
Sekonic C-800 Spectromaster… всъщност наистина са му сменили името и вече може да се намери като Sekonic C-800 Spectrometer. Явно да се отличава от високия клас Sekonic C-7000 Spectromaster.
Свалете софтуера за работа с компютър. Задължително трябва да е за Sekonic C-800, защото има такъв за Sekonic C-700, а ако го включите към стар софтуер, това може да превърне вашия уред в по-стар модел, което… не е добра идея.
През софтуера може да правите актуализации или да се занимавате с тестова дейност, както прави моя милост.
Снабдете се с „тъч“ писалка, ще ви спести доста нерви с дисплея.