Nikkor Z 85 /f1.8 S е първият класически портретник предназначен за Z фамилията на Nikon. От серията S е, което означава, че е насочен към професионални фотографи, или запалени ентусиасти. Всъщност S идва от там, че обективите носещи тази буква са конструирани за максимална острота (ultimate sharpness), в което съм се уверил, пробвайки Nikkor Z 50 /f1.8 S, или Nikkor Z 24-70 /f4 S да речем.
Покрива FX матрици и е насочен главно към серията Z5/6/7 но нищо не пречи да се закачи и на DX камерата Nikon Z50 където ще дойде като по-дълъг класически портретник (около 128 милиметра).
Дизайн
Класически за S серията. Минималистичен само с едно декоративна сребърна линия и общо взето функционално скучен. Така или иначе при доста марки тренда в монета е точно такъв тип дизайн.
Здрав метален корпус с единствено два поликарбонатни елементи обхващащи гривната за фокусиране (също метална). Самата гривна за фокус е от типа безкраен, с фино оребрение и плавен ход. Заради минималистичния дизайн нямаме класическо гумено покритие, но пък от друга страна то няма да се разтегли и провисне с времето.
Върху корпуса може да се открие превключвател за автоматичен или ръчен фокус.
Nikkor Z 85 /f1.8 S е влаго и прахо защитен с гумен ринг, който обхваща плътно байонета. Тегло около 470 грама и дължина около 99 милиметра, общо взето е почти идентичен с останалите обективи от 1.8 серията.
Идва със сенник на байонет. Скучен сенник, като отрязан от тръба. Знам, че така наречените “лалета” се използват за по-широчките обективи, но ето дори Nikkor Z 50 /f1.8 S е със сенник тип лале и изглежда доста по-красиво от сенника на Nikkor Z 85 /f1.8 S… само отбелязвам. За тези които искат да използват филтри, то диаметъра е 67 милиметра.
Оптика
Оптичната схема се състои от 12 елемента, събрани в 8 групи като от тях 2 елемента са с екстра ниска дисперсия. Класическо нанокристално покритие и в добавка супер интегрирано покритие, за намаляване на флеъри и призраци.
Nikkor Z 85 /f1.8 S си заслужава на 100% буквата S. Изображението дори и на максимална диафрагма има рязкост както в центъра, така и в краищата. Е да една идея е по-нерязко в екстремните краища, но почти незабележимо, а и винетирането създава усещане за лека нерязкост.
Има очевидно винетиране, което при максимална диафрагма достига до около 1 диафрагма разлика от центъра към края, но при стойност 2.8 винетирането изчезва напълно.
Интересното е, че не виждам никакви хроматични аберации. Кроповете от скалата, които може да видите по-долу са без приложен какъвто и да е профил, коригиращ несъвършенствата на обектива.
Интересното е, че Adobe не са направили профили за нито един от Z обективите, което ми е доста странно. Двете фирми не са в най-приятелски отношения съдейки по колко време се чака понякога за да излезе поддръжка на RAW, независимо, че камерата е вече 1-2 месеца на пазара…
Така или иначе при Nikkor Z 85 /f1.8 S мисля, че не се налага прилагане на профил с оглед, че няма дисторзия и хроматични аберации, а винетирането на максимална диафрагма е добре дошло за портретните фотографи, които на моменти дори засилват ефекта.
Примерите, които следват както казах са без корекция и са 100% кроп от цялото изображение.
Диафрагма
Диапазон от 1.8 до 16. Състои се от девет заоблени ламела особено приятно за тези, които на ръба на дифракцията на светлина снимат слънцето и получават много лъчи.
Макар и достатъчно рязък на максимална диафрагма то най-добри стойности като рязкост се виждат при 5.6-8, като се замисля в студиото работя точно на 8 диафрагма.
Фокус
Безшумен и плавен благодарение на STM мотор, подходящ както за фото, така и за видео.
Nikkor Z 85 /f1.8 S е с пъргав фокус, но все пак има моменти, в които изпитва затруднения – при много нисък контраст например и снимане на контражур. Тогава фокусната система невинаги различава лицето (за окото да не говорим) на сниманият обект и се налага да помогна с допълнителен ръчен фокус.
Все пак фокуса по очи се справя без проблемно дори когато модела гледа през листа на дърво (нарочно направих няколко кадъра, за да се уверя)
Хубавото е, че снимайки с безогледалка лесно мога да премина веднага на ръчен фокус с пийкинг, достатъчно е само да завъртя фокусната гривна на обектива, а също, така ако не ми, стига да зумна частта, която фокусирам за още по-прецизен фокус.
Все пак имам усещането, че при Nikkor Z 50 /f1.8 S фокусът е една идея по-бърз. Същото така когато сте много близо до обекта също се усеща леко забавяне.
Продължава да ме ядосва факта, че Nikon премахнаха фокусната скала на много обективи. На мен като професионалист тя ми е нужна, така както ми е нужна и скалата за дълбочина на рязкост. Икономии, икономии, ама…
Иначе най-близкото разстояние на което може да снимате е 80 сантиметра – общо взето да изпълните лице в кадъра.
Дефокус и боке
Nikkor Z 85 /f1.8 S има приятен дефокус и боке. Да, в ъглите бокето може да загуби закръглената си форма и да стане пъпешовидно с остри краища, но това го забелязвам само при инцидентни светлинни източници, попадащи в дефокуса.
Хубавото е, че заоблените ламели позволяват до около 2.8 да продължи да има хубаво закръглено боке, като се добавя факта, че изображението става по-рязко и изчезва винетирането.
Дефокусът е приятен дори и когато снимате човешка фигура в американски план.
Усещане за Nikkor Z 85 /f1.8 S
Преглеждайки написаното до сега мисля, че споделих какво е усещането. Разглеждайки снимки забелязвам, че макар и “само” на 1.8 диафрагма то забелязвам доста плитък доф при снимането на портрети. Буквално само едното око е на фокус, а другото не, затова не препоръчвам при много близки планове да се снима на максимална диафрагма. 2 – 2.8 също са добри решения.
При снимане в полублизък или американски план ОК може да отворите макс диафрагмата за да получите добър дефокус а и тогава обекта не е толкова близо до вас и няма да има чак толкова плитък фокус.
Фокуса по око е добра опция за по-нервните вечно бързащи фотографи и при версия на фърм 3.0 (не съм пробвал най-новия от преди няколко дни 3.1) се справя в много от случаите перфектно, дори и когато съм на по-голямо разстояние от обекта, или през клони и листа да речем.
Обектива има приятен рисунък, сравнително лек е и може да бъде добър спътник на всеки портретист, снимащ със Z система (не съм пробвал как е със Z50… който има опит да сподели).
Хубавото е, че Nikkor Z 85 /f1.8 S може да се ползва не само за портретен, но и за пейзажен бил той градски или природа. Пробвах го както за нощни снимки, така и за снимки тип “Баухаус”, както може да се види в галерията по-долу.