Nikkor Z 40mm f/2 се появи преди около 2 години като бюджетен и лек обектив. С появата на Nikon Z f се наложи да има и ретро обектив към него, по подобие на Nikkor Z 28mm за Nikon Z fc. Taka 40-та се сдоби с нова премяна и вече се кипри на Nikon Z f.
Признавам, че много държах оранжевия звяр да дойде точно с този ретро визионен обектив, макар да е малко странна дължина за мен. Натрупах около 2 месеца впечатления и днес е ред да спомена какви са те.
Този път 80% ще е видео и 15% текст и снимки на страниците на Photo Café, и около 4-5 % не подкрепям никой…
Чисто експериментално да видя как ще се получи. Тук ще може да видите снимки на таблицата с остротата на различни диафрагми, както и корекцията на дисторзията, ако има такава. Също и финалната галерия, която е по-скоро показател за боке и дълбочина на фокуса, а не толкова уникални снимки. За съжаление доста от снимките са на хора, а това е малко проблемно с оглед GDPR, затова и галерията е малко оскъдна. Все пак те ми послужиха за основа на видеото, което следва.
Поизпоти ме това видео. Лятото дойде и влизам сауна сезона, когато в студиото става 32 градуса… вярно днес бе едва 28, но си се усещаха като 32. Затова и леко прегрял споделих. че работния диапазон е между диафрагма 4 и 16, а на 22 се усеща лека дифракция. Всъщност имах предвид 4-11 и лека дифракция на 16, защото този обектив е само до диафрагма 16. Извинявам се за лапсуса, понякога мисълта ме погва в друга посока.
Време е да споделя галерията със снимки за остротата на обектива.
Оптични възможности
Както споменах и във видеото Nikkor Z 40mm f/2 е почти еднакъв като рязкост от центъра до краищата в интервала на диафрагми 4-11. Под 4 се вижда намаляване на рязкостта към краищата както и по-осезаемо винетиране. Самото винетиране е малко до около 1.2 диафрагма съвсем в края на кадъра. Профила на Adobe LR не го чисти изцяло и ако ви дразни трябва да си помогнете ръчно.
Така наречения “color shift” не се чисти от профила. Едно време имаше програми, които го коригираха, защото преди години този дефект бе по-силно изявен. Сега се смята, че е в рамките на допустимото, затова не се проявява старание за корекцията му от страна на разработчиците на софт.
Снимките в галерията са 100% кроп от пълен кадър и са без никакви корекции.
Дисторзията при Nikkor Z 40mm f/2 е минимална. Забележима е при много близко снимане, каквото аз правя с таблицата в студиото. Профила коригира дисторзията почти идеално, което е още една причина да го използвате.
Nikkor Z 40mm f/2
Всъщност обектива, за който говорих е Nikkor Z 40mm f/2 (SE). И двете версии са абсолютно еднакви като оптика и механика, само външният корпус е различен. Определено (SE) версията е по-красив, дори и поставен на класически Nikon Z камерчок.
Бюджетен и лек, дава повече като визия от колкото струва и както споменах, мисля да не го заменям с по-подходяща за мен дължина. Следва галерия, като някоя и друга снимка е правена от Йонко Русев.