NIKKOR Z 50mm f/1.4 излезе през септември и ето някой и друг месец след премиерата имах възможността да го изпробвам. Първото нещо което ми направи впечатление е, че макар да е супер светлосилен, този обектив не е от серията S, което го позиционира в обективите от среден клас. Второто нещо бе, че поразително прилична на излезлият през лятото NIKKOR Z 35mm f/1.4 или ако не е надписа на корпуса, то няма шанс да се различат един от друг. В последствие установих, че дори и сенниците са им еднакви.
Всъщност тези два обектива може би слагат началото на нова серия хибридни обективи предназначени както за фото, така и за видео заснемане, дори по-скоро за видео. Еднакви на размер, идентични като тегло с разлика от няколко грама… това означава, че могат да се разменят бързо на стабилизираща или риг система без това да налага промяна в настройките на системата.
Още когато се появи NIKKOR Z 35mm f/1.4, се зададоха въпроси, защо обектива не е Sсерия. Какъв е смисъла след като има 1.8 S версия? Все още не съм пробвал въпросния обектив, но както вече е видно пробвах NIKKOR Z 50mm f/1.4 и смятам, че имам някои отговори които може би ще са идентични за времето в което пробвам NIKKOR Z 35mm f/1.4.
Сега е момента да се насочите към видео канала на Photo Cafe, където за около 22-23 минути споделих повечето от наблюденията си за тествания обектив. Времето е достатъчно за голямо капучино, ако ще го гледате сутрин, или хубав Гинес, ако сте заложили на следобедно вечерно разпускане пред монитора.
Добре дошли отново. Като цяло NIKKOR Z 50mm f/1.4 е много добро стъкло и бих казал на много добра цена за това което дава, дори дава повече от колкото струва. „S” класа би му донесъл по-висок клас влаго и прахо защита, но честно казано оптически едва ли има какво да се изисква повече.
По отношение на фокуса, за фото се справя много добре, а за видео е достатъчно тих за да не го чувам. Колегите от Photosynthesis вече изпадат в депресия като ме видят с някой тестови обектив, защото ги използвам като тестова площадка, заради все по-строгите гъдъпъръ @№$@ и трудността да снимаш толкова свободно хора на улицата… все пак хванах 1-2 образа за разкош. Та… ловейки хора в кадър проблеми с фокуса не видях.
Тъй като не снимам профи видео, нямам мнение дали фокуса на обектива е достатъчно бърз за нуждите на събитийните видео оператори.
По отношение на ръчния фокус, както казах във видеото той е лесен с добро управление. Пак ще спомена, че гривната за диафрагмите е малко неудобна и нервна. За хибриден обектив може би щеше да е добре да е по-голяма и със същото покритие като тази за фокуса. Защо? Смятам, че ще е по-лесно закачването на назъбените гривни управляващи фокуса и диафрагмата, когато този обектив с подходящата камера е закачен на риг. Разбира се това е мое мнение споделено от личен опит, конструкторите все пак се съобразяват и с общия дизайн на обектива.
Оптика
10 оптични елемента подредени в 7 групи и от тях само един асферичен елемент. При NIKKOR Z 50mm f/1.8 S има повече стъклария (12) и повече специални елементи включително ED (елементи със супер ниска дисперсия) и въпреки това NIKKOR Z 50mm f/1.4 се държи много добре оптически.
Във видеото мисля се видя добре, но все пак ще пусна и тук отсечки на таблицата, която заснемам в студиото. Без корекции и профили. Вижда се ще дори и на максимална диафрагма има достатъчно рязкост, за да се появят хроматични аберации е нужен изключително голям граничен контраст, какъвто при таблицата липсва.
Дисторзията е минимална и честно казано ме учуди факта, че от Adobe са си направили труда да пуснат профил за този обектив, след като повечето Z обективи на Nikon нямат профили… Така или иначе щом има опции включвайте и профила, и корекцията за аберации. Почти не влияят на крайното изображение, но и не пречат.
NIKKOR Z 50mm f/1.4
Рисува добре, има приятен дефокус и боке. Бюджетен е. оптически много добър почти без компромиси. Има особена мека картинка на максимална диафрагма. Освен за гривната за диафрагмата… май няма за какво друго да се хвана, като мърморене. Щеше ми се да е с повече ламели на диафрагмата, за да има закръглено боке и на по-затворени диафрагми, но тогава и цената на обектива нямаше да е толкова приятна.