Хубава пролет, птички пеят, а аз кротко похапвам аржентински череши пред камината. Да мога да си го позволя, защото се появиха хем светлосилни хем бюджетни обективи, хем добро качество.
Преди месец – два споделих мнение за първият от тях – NIKKOR Z 28-75mm f/2.8, а днес е време да споделя и за втория представител от тази серия широкоъгълният NIKKOR Z 17-28mm f/2.8. Всъщност, като се замисля, пробвах обектива на 2 ноември, а той излезе на 20 септември, тоест 40 дни след обявяването и буквално ден-два след като бе на пазара – не топъл, а горещ направо. Позабавих се с ревюто по здравословни причини обаче…
И тук както и в предишната статия, ще отворя скобата с моето мнение, че тези два обектива са правени в колаборация с Tamron. От Nikon са дали своя почерк с дизайна, покритията на лещите, байонета и аф системата а от Tamron конструкция, оптика и няма да се учудя ако се сглобява и в техен завод.
Официално няма никъде потвърждаване от двата бранда, но приликите между обективите е почти 1:1, а Nikon не е марка, която е склонна да копира конкуренцията. Все пак като потребител пробвал и двата обектива намирам малки разлики между тях като най-значимата е покритията на лещите, но за това по-надолу.
Идеята на тези позиционирани в средния клас обективи е да позволят достъпна светлосила и работоспособност на фотографите с по-скромен бюджет. Няма да се учудя, ако скоро видим и допълнение под формата на NIKKOR Z 70-180mm f/2.8…
Ок, да започна класически с
Дизайн
И тук имаме 100% Nikon-ки дизайн, доста по-добър от минималистичният, с който предлагат Tamron своите обективи. Логично е разбира се да се доближава до класическият Z дизайн.
Макар корпуса да е изграден предимно от пластмаса, не са спестени О ринговете, които да предпазват обектива от лоши атмосферни условия, като влага и прах.
Метален байонет и сенник тип лале. При използване на вариото за разлика от NIKKOR Z 28-75mm f/2.8 не променя размера си, а и е по-компактен. При фокусиране също запазва размера, защото е с вътрешен фокус.
По корпуса не се забелязват бутони за управление на фокуса, както и заключващи системи.
И тук ринга за управлението на вариото е просто огромен заемащ почти половината обектив, докато този за фокуса е доста минимален. Не е драма с оглед, че това е широкоъгълен обектив и почти не намирам смисъл от снимане с ръчен фокус.
Резба за филтри размер 67 милиметра. Светлосилен обектив и няма нужда от скъп 77 или дори 82 милиметра филтър. Все пак се застраховам, като препоръчвам да е тънка (slim) версия, за да нямаме евентуални драми с винетиране по краищата.
Липсата на бутони не ми харесва много, защото смятам, че вече не са екстра, а стандартно оборудване. Сега за да премина на ръчен фокус трябва да ползвам комбинация от бутони да гледам на визьора/дисплея. Същото е и с бутона за стабилизация, макар NIKKOR Z 17-28mm f/2.8 да не е стабилизиран, то, използвайки често статив ми се налага да изключвам стабилизацията, а без такова копче означава ровене в менюто на камерата. Е… може и да съм се поизмързеливил…
Оптична схема
13 елемента в 11 групи. От тях: три асферични, два с много ниска дисперсия на светлина и един със супер ниска дисперсия. Покритията на оптиката са със запазените за Nikon технологии.
Сравнявайки снимки пак ще кажа, че определено Nikon се справят по-добре с покритията за лещите, особено срещу директна слънчева светлина. Вътрешните отражения са минимални и не се забелязват призраци.
Има дисторзия. Буре при 28 mm и възглавничка при 75 mm положение на обектива. Напоследък това го забелязвам при абсолютно всички нови варио обективи.
Макар за повечето “S” обективи на Nikon да няма профил за оптически корекции в RAW конвертора на Adobe, то за NIKKOR Z 17-28mm f/2.8 има и този профил коригира винетиране, дисторзия и хроматични аберации почти на 100%.
Ако снимате в RAW ви съветвам да се възползвате от профила (новите версии на програмите на Adobe го прилагат автоматично). Нещо ВАЖНО. Ако снимате в JPEG и после отворите в Adobe Lightroom то програмата няма да извади профила нито автоматично, нито ръчно. По необясними причини той остава скрит. Казвам си ОК, ще сложа профила за Tamron-ия обектив… ядец и той се оказва скрит и съответно неприложим. Накратко още една причина да снимате само в RAW. Всъщност има причина да не може да се приложи профила…
Ако снимате в JPEG, то камерата с която снимате, има вграден собствен (Nikon) профил, който се прилага и снимката се получава коригирана. През визьора в реално време виждате коригираната снимка, независимо дали снимате в RAW, или JPEG.
Като сравнявах обаче оставам с мнение, че Adobe профила се справя по-добре с коригирането на недостатъците.
За съжаление нямам толкова голяма скала и възможности за тестване на толкова широка оптика, затова и не предлагам днес тестови снимки в „лабораторна“ обстановка.
Диафрагма и Bokeh
Диафрагмата се състои от 9 заоблени ламела, а нечетната бройка знаете ме радва, защото продължавам да съм си отявлен фен на оптичната грешка наречена дифракция. Гледах да не затварям на 22 каквато е максималната стойност, защото с 45 мегапикселовата камера, с която снимах виждах, че има омекване на изображението. С 24 мегапикселова като Nikon Z6 II например не бих се притеснявал толкова…
Дефокус и боке трудно може да се намери с толкова широкоъгълен обектив, но разбира се, когато си го поставиш за цел винаги може да намериш нужния кадъра (в галерията).
Бокето… не бих казал, че е от добрите. Кръгчетата не са идеални, винаги са леко нащърбени, но поне по краищата на кадъра не се компресират (смачкват) и запазват що годе кръглата си форма. Както казах дефокус и боке не са силни черти на свръх широката оптика.
Фокус
По отношение на фокуса при толкова широка оптика просто няма как да се забележи бърз или бавен е… той си е просто винаги на фокус. Да признавам не съм го пробвал на Nikon Z50 или Nikon Z fc, за които камери всъщност NIKKOR Z 17-28mm f/2.8 се явява среден тип, но просто нямах под ръка…
Важното е, че е безшумен и може да се снима видео като все пак се доверите на външен микрофон, защото вградените записват всеки шум, издаван от камерата.
Приложение
NIKKOR Z 17-28mm f/2.8 е ултра широкоъгълен обектив с много добро приложение за пейзажна, архитектурна или интериорна фотография. При последните две, на която аз съм фен се нуждаете и от добро позиция за снимане защото при неподходяща гледна точка може да получите силни перспективни изкривявания. Често аз използвам точно този ефект снимайки от максимално ниско.
Тестова площадка бе добре познатият стар Пловдив и имах удоволствието да заснема малко реставриран възрожденски интериор. Поизпразниха ми кесията, като ме видяха с какъв голям камерчок смятам да снимам, докато на обикновените посетители с жиисемите нищо не казваха…
Снимки в галерията като обработката са единствено прилагане на профила и леко вадене на сенките за по-добра динамика.
Макар обектива да е предназначен и покрива камери с 35 mm стандарт сензори, то както споменах по-горе ще бъде идеален среден тип, или иначе казано светлосилен ежедневен за камерите с APS-C (DX) сензор. Единствен недостатък в случая ще е липсата на стабилизация, защото APS-C камерите на Nikon нямат стабилизирани матрици, а NIKKOR Z 17-28mm f/2.8 няма оптична стабилизация.
Лек и светлосилен, това е идеята на NIKKOR Z 17-28mm f/2.8, да не е S тип, но въпреки това дава добро изображение с минимални оптични проблеми, повечето от които се коригират напълно. Скритият му коз е както каза, че може да се използва пълноценно и на APS-C камери при които Nikon не предлагат толкова светлосилна оптика.
Сега да видим ще се появили и 70-180 допълнение към тази бюджетна серия.
Сега и частта която няма общо със статията, но има общо с Photo Cafe. Някои от вас знаят, други още не, но през 2022 година, ние – екипът на „Кафето“ създадохме една книга, насочена към фотографите искащи да направят своите първи стъпки в студийната фотография.
Ще откриете, какви са различните светлинни източници, с каква светлина светят, как да я измерите, как може да рисува и как да създадете своето първо студио. Може също да си я прочетете като леко четиво, написано изцяло в стила на Photo Cafe, а и купувайки тази книга вие подпомагате съществуването на сайта, който вече 11 години ви дава надяваме се полезна информация от света на фотографията.