Godox Lux Master Retro светкавица се появи най-сетне във Photo Café. Чакам я сигурно половин година, че и повече. Партньорите от Photosynthesis бяха изпаднали в ужас при появата ми, защото се започваше с мрънкането: „айде беее, кога ще я докарате да я пробвам, много ще ми тича на фуджака или оранжевия звяр“… Е, появи се. Телефона звънна и чух заветното: „тук е“.
Беж към магазина, а в главата ми се роят мисли как да я подхвана. Казвам си що не взема и останалите модели (без един щото по паметливите може да помнят, че имам Godox Lux Senior).
Насъбрах една раница с техника, отмъкнах личната камера на шефа на кафето, без да я питам (може и да е последното ревю, което правя… може и да оцелея) и на топло в студиото да тествам и снимам.
Между временно продължавам да експериментирам с комплекта микрофони LARK 2MS и по-точно как е, когато микрофона седи закачен на козирката на каскета. На мен това ми улеснява живота, звучи ми ок, поне за моите възможности с работа с еквилайзера.
Да се върна на Godox Lux Master Retro. Това е може би топ завършека на ретро серията на Godox започната като на шега с моделите Junior и Senior. Това бяха интересни модели особено Senior който абсолютно повтаряне като дизайн модели от 50-те години на миналия век, каквито може да видите в музея на Photo Cafe.
Наличието само на ръчен и класически А – автоматичен режим, малко плаши по-младите фотографи свикнали с TTL автоматиката. Аз както знаете грижи с А режима нямам.
Новата Godox Lux Master Retro светкавица вече има възможността за TTL автоматика, освен ръчният и А режима. Добавен е и стробоскопичен режим и така макар и да носи „ретро“ в името си, това е една напълно модерна системна светкавица от типа с дръжка и шина като начин за прикрепване към фотокамерата, вместо на „горещата обувка“, както казват на гнездото за светкавица.
Всичко това във видеото, което следва. Дълго е като за голямо лате или пинта Guinness. След това малко колориметрия, сила на светене и разни други от общ характер.
Малко дълго стана наистина, но вземайки под внимание факта, че за абсолютно първи път я хванах пред камерата то няма как да не се появи туткане, докато открия как се сглобява и сработва всичко. При системните светкавици е лесно. Вадиш от калъфа, слагаш на гнездото на камерата, натискаш бутона за включване и снимаш.
Явно и еуфорията ми е дошла малко в повече хващайки една шепа лапсуси, за което се извинявам и ви черпя едно виртуално кафе.
Както обещах, ще добавя още малко информация и започвам със:
Сила на светене
Споменах, че за сега разполагам само със стандартния рефлектор тип „вентилатор“. Той разпилява по документи повече светлина сравнено с рефлектора, на който може да се сложи полусферичен омекотител. В някакъв последваш етап, ако се появят другите аксесоари, ще взема да допълня ревюто новата информация.
Стандартният „вентилатор“ тип рефлектор, може да се разпъне в по-широка версия и в малко по-тясна… малко. Ако погледнете отзад перата на рефлектора. Ще видите кукичка и опция за свързване на две пера. Така може да направите по широк или тесен рефлектор.
Аз пробвах при по-широкия, защото често предпочитам по-разпиляна светлина. Едновременно с това премерих и дължината на импулса, защото на някой може да му е интересно. Така в таблицата, която следва ще видите диафрагмата на метър разстояние при 100 ISO и скорост 1/125 sec., както и дължината на импулса при t0.1 и t0.5, за които съм писал в книгата „Влез в студиото“.
Разстояние – 1 m. 100ISO 1/125 sec. |
t0.1 | t0.5 | ||||
Част от секундата | Време | Диафрагма | Част от секундата | Време | Диафрагма | |
1 | 1/517 | 1.94ms | 16.1 | 1/1410 | 711us | 16.1 |
1/2 | 1/1600 | 626us | 11.2 | 1/1840 | 542us | 11.2 |
1/4 | 1/3020 | 331us | 8.0.2 | 1/4040 | 248us | 8.0.2 |
1/8 | 1/4780 | 209us | 5.6.2 | 1/7410 | 135us | 5.6.2 |
1/16 | 1/6940 | 144us | 4.0.2 | 1/12300 | 81.0us | 4.0.2 |
1/32 | 1/9260 | 108us | 2.8.3 | 1/19300 | 51.8us | 2.8.3 |
1/64 | 1/12700 | 78.8us | 2.0.3 | 1/29600 | 33.8us | 2.0.3 |
1/128 | 1/14800 | 67.5us | 1.4.4 | 1/34200 | 29.3us | 1.4.4 |
1/256 | 1/18500 | 54.0us | 1.0.5 | 1/40400 | 24.8us | 1.0.5 |
С „вентилаторния“ рефлектор, Godox Lux Master Retro има водещо число 16. Това не е малко с оглед, колко голям ъгъл на светене има рефлектора. Ако се затвори, че се повиши с малко, но не драстично. За съвременните безогледалки и факта, че често снимаме на високи стойности на ISO, за да изравним светкавицата с наличната светлина в затворено помещение, бих казал, че силата е ок. Да, навън в ясен слънчев ден може и да не може да пребори слънчевата светлина, за разлика от Godox V100, която е осезаемо по-силна.
Има доста къс импулс при снимане с намалена мощност за феновете на замразяване на движението.
Колориметрия
Направо съм в шок. Тази светкавица има по-добри показатели от всички светкавици, които съм пробвал досега! Да, цветната температура е висока – 6500 Kelvin, но това е стандартно за всички системни светкавици. Затова и те леко „синеят“ или ги усещаме като по-студени. Студийните имат цветна температура около 5500-600 Kelvin, затова ги усещаме като по-естествени.
Може да видите измерените стойности с колориметър Sekonic C-800 Spectromaster, а ако не сте се сблъсквали до сега как се разчитат показанията, може да прочетете тук и тук.
Невероятно висок индекс CRI. Ако ви е любопитно може да се разходите до ревюта за други светкавици в сайта и да видите, колко е добра Godox Lux Master Retro. Аз не доволен, аз много доволен, още една точка в това тази светкавица да бъде следващата придобивка за моменти в които снимам репортажи за нуждите на кафето.
Godox Lux Master Retro
С тази светкавица е възможно да се работи професионално. Да, класическата системна светкавица дава удобството на подвижния рефлектор в главата, като така пести енергия, или осигурява по-вече при по-дългофокусни обективи. Тук имаме само два рефлектора, единият, от които обемист. Може да поставим софтбокс и да е превърнем в мини студийна светкавица, на системната също може, но пък малко странно натежава на камерата, при този модел с дръжка от страни има по-голяма стабилност.
Вентилаторният рефлектор изглежда изключително ефектно, когато снимате с ретро камера като някоя от показаните във видеото. От друга страна е доста нежен и не би търпял безответно (тоест без да се подгъне или увреди) по-тежко и забързано снимане, свързано с провиране между хора.
Откачена от камерата и в ръцете на асистент определено е по-удобна за работа от стандартната системна. Светкавицата не отстъпва по нищо като функционалност сравнено с другите TTL модели, а може и да проработи в А режим, само с една допълнителна приставка.
Има ли смисъл да си закупите приставка за А режим освен такава за TTL? За мен има свикнал съм да работя и с двата режима, защото TTL не е панацея за всяка ситуация. Освен това ще сработи без проблем с повечето от лентовите камери, които имам и които нямат идея за нещото наречено TTL.
Недостатък ли е, че светкавицата се продава без А и TTL контролери? Не, така потребителя може да прецени според стила си на снимане, кой контролер да си вземе, а ако има вече TTL контролер за студийните си светкавици (нова версия 2.4GHz) то вече има готова за работа система.
Менюто се управлява лесно, дисплеят е достатъчно голям. Недостатък е подвижността на глава. Ограничена е само до 90 градуса нагоре, което при вертикално кадри е неизползваемо.
Поради липса на „А контролер“ направих серия тестови кадри в TTL режим. Изненади няма. Работи като всяка друга системна светкавица. Да, има моменти в които електрониката се лъже и трябват корекции. Лесно се правят през дисплея на светкавицата с палец. По-лесно отколкото от контролера.
Широкият рефлектор запълва или нека да го кажа допълва добре светлината в стаята, точно защото е широк, но това води до по-бързо изразходване на батерията.
Батерията е вградена в тялото. Това е риск при използване за професионални цели, защото изчерпването на батерията води до два часа бездействие докато се зареди. За моите цели е ок, защото на събитие не правя повече от 250-300 кадъра. Може би ако все пак се реша и си взема за свои цели Godox Lux Master Retro, ще пробвам колко би издържала с включена към нея външна батерия, и дали въобще е възможна такава операция. В добавка TTL контролера Godox X3 също е с вградена батерия, но той по-принцип ще издържи доста повече от светкавицата.
Все още не мога да разбера защо шината за закрепване към камерата може да се сгъва към камерата като в случая трябва да го прави в другата посока… Някой, ако разбере, ще се радвам да сподели откритието си.
Финално
Godox Lux Master Retro ще заема по-малко място в чантата сравнено с класическа системна светкавица. Това е валидно само ако е със сгъваемия рефлектор. Ако искате да разширите възможностите си и вземете по-големия и дълбок рефлектор или мини октагона, то чантата или раницата ви ще подадат контестация за размерите и може да се наложи да преминете към по-големи такива, или да си вземете допълнителна малка чантичка опция за прикачване към основната.