LED панела Godox LD150RS RGB е от нова серия осветителни тела на Godox Предназначен е да залива със светлина на места, където е тясно и трудно биха се разположили COB LED прожектори със съответните софтбоксове. В момента серията включва 3 панела като два от тях са квадратни, а един с издължена правоъгълна форма. Не са първите панели, които ще пробвам, но са първите от RGB тип. За по-редовните читатели вече е ясно, че предпочитам RGB осветлението с оглед, че може да се постигне чиста светлина без оттенъци в зелено или маджента.
Партньорите от Photosynthesis ми предоставиха квадратната 150 ватова версия да си поиграя малко в студиото на Photo Cafe. Осветлението идва в удобна и добре защитена чанта, което подсказва, че основно е предназначена за пренасяне. След отваряне на чантата и виждайки порта за V-Lock батерия, още повече се доказва, че това е преносимо осветление на първо място и студийно на второ. Поне по мое мнение.
Какво има в чантата? Един брой LED панел Godox LD150RS RGB с дифузьор и монтирани клапи. Допълнителен дифузьор, захранващ адаптер и съответно захранващ кабел към него. Толкова.
Дизайн
Корпусът на Godox LD150RS RGB е изработен от много твърда пластмаса. Дизайнът е съвременен и позволява добро охлаждане. Основният цвят е черен, а контролното табло – светло сиво. Контролите за управление са големи, някои от тях с двойно действие – въртене и натискане. Дисплеят е добър като размер и четим дори и без очила (тоест за дъртаци като мен)
Има вградени вентилатори за подпомагане на охлаждането. Може би ще ги улови микрофона на камерата, ако е твърде близо до осветлението. Микрофонните брошки по-скоро няма да ги чуят, но ако искате да сте напълно застраховани може да снимане на мощност до 50% и тогава ще сте на безшумен режим.
Корпус от алуминий би повлиял много добре на охлаждането, но тогава хем ще излезем от бюджета, хем и теглото ще се увеличи не малко.
Панелът разполага с “U” рамка, в която да се накланя и имаща гнездо за закрепване към статив в основата. В добавка две дръжки за по-лесно поставяне и насочване. Макар да пише тегло около 6,3 кг., според мен е доста повече (кантара ми е малък) и си трябва здрава ръка.
Нещо което не ми допада. Трансформиращият напрежението адаптер е голям и без никаква опция да се закачи на статива. Аз поне не открих такава. Кабела му също не е от дългите, така, че спокойно да седи на земята а панела да е на поне 2-3 метра височина, или на рамо на жираф. Възможно е да има система за закрепване, защото признавам не съм първият разопаковал комплекта…
За финал акцент в дизайна са ярко жълтите краища на панела. Много добра идея с оглед, че когато снимаме с импулсно осветление, можем да си позволим някакво общо осветление без то да пречи. Снимайки постоянно осветление, всяка обща светлина може да развали снимачната сцена и тези жълти ръбове биха показали габаритите и къде има панел, ако подхождате от към гърба на осветлението. Мисля, че са полезни, макар да чух мнение от колеги в обратната посока.
Захранване
По-горе споменах за адаптера за постоянен ток, освен него може да се възползвате от V-Lock тип батерия, която трябва да е 26 волта. Не съм тествал колко би издържал панела да свети, защото има различни по размер батерии, а и нямам налична такава.
Качество на светлината
Затъмнявам добре студиото, вадя Sekonic Spectrometer C-800 и започвам с един от любимите ми моменти – да установя колко качествена е дадена ламБа. Диапазона на цветна температура на Godox LD150RS RGB е от 2500 до 8500 Kelvin достъпни през 100К. Такъв голям диапазон е типичен за RGB панелите, но от практиката си съм установил, че крайните граници не са чак толкова добри за професионална работа.
Както винаги в галериите по-долу може да видите резултати, измерени на различни цветни температури: 2500; 3200; 4500; 5600, 6500К и 7500К. Последната 8500, както казах е по-скоро неизползваема, защото не може да се коригира до точна температура, затова и реших да не показвам резултати.
Всъщност… споменах, че някои от потенциометрите за управление имат двойна функция: въртят се и се натискат. При този за управление на цвета при натискане запазените фабрични стойности са: 2500; 3300; 4300; 5600; 6500; 7500 и 8500. Странно ми е защо 3300 и 4300, но за себе си реших да карам класически и избрах стойностите, които използвам най-често, а и може да направите съпоставка с други осветителни тела.
В галерията по-долу ще видите измервания направени при различни стойности по Kelvin и същите с корекции направени от мен в стремежа да се доближа до максимално точен светлинен поток.
Както се вижда при 2500К трябва да избера корекция от 50 зелено и пак не мога да постигна пълно зануляване на оттенъка. При някои други осветителни тела стъпките за корекция са до 100, тук са само до 50 и ето оказва се, че не ми стигат. Все пак резултатите като CRI са най-високи, а и толкова „топла“ светлина е подходяща за портретно или будоарно заснемане.
Общо взето 3200 и 5600 са оптимални цветни температури за снимане имат добри показатели както за фото, така и за видео заснемане. Препоръчвам да се използват.
Тук е моментът да преповторя. Щом ще се оборудвате с RGB осветление и искате да използвате пълният му потенциал, то оборудването и с колориметър е повече от добра идея. Чистата светлина ще ви спести доста работа в последствие, особено при снимане на видео и цветната му обработка.
Статии по въпроса за колориметъра и как да разчитаме данните може на намерите тук, тук и тук.
Сила на светене
Както винаги използвах за измерване – Sekonic Speedmaster L-858D на един метър от LED панела. Заложените данни на светломера са 1/60 сек. и 100 ISO, така, че всеки може да си пресметне сам за себе си при различна скорост или ISO как би се променила диафрагмата.
Резултатите при различни цветни температури бе с разлика от 3 десети, затова ще спомена осреднената стойност и тя е диафрагма 8.3. Това е доста светлина. Всъщност това е много светлина за показателите които има по спецификация този панел. Той свети два пъти по-силно от 150 ватов COB LED прожектор с поставен стандартен рефлектор, а дава по-мека светлина заради поставен дифузьор. Също два пъти по-силно от 100 ватов LED панел от Bi-Color тип. Признавам, че съм изненадан, но и разбирам защо отделя повечко топлина и има нужда от по-мощни вентилатори.
Разликата между двата дифузьора е малка около 2 десети, тоест с по-плътния може да имам диафрагма 8, 8 и малко.
Управление на светлината
LED панелите най-често идват с клапи контролиращи потока на светлина и 1-2 различни по плътност дифузьори. От този тип осветление се очаква заливане със светлина и по-често се използват за общо осветление.
Godox LD150RS RGB идва с възможността да му се постави пчелна пита с цел намаляване разсейването на светлина и нейното насочване върху снимания обект. Така може да се използва и като рисуващо осветление в стил нисък ключ, ако разполагате с добре затъмнено студио.
Също така има предвиден софтбокс с допълнителен грид пак за създаване на насочено, но дифузно осветление, с което да запълните сенките от панела с пчелна пита и пак да запазите ниския ключ. Накратко може да създадете артистично осветление в доста по-тясна среда отколкото с традиционните прожектори и техни аксесоари.
Техническо управление на светлината
Може да се осъществи основно по два начина: навъртайки крачки и посредством контролите на панела, или седейки удобно в стола и използвайки приложение за смартфон, дистанционно или DMX контролен пулт.
За приложението за смартфони съм говорил толкова много, че няма нужда да се преповтарям. DMX пулта е за случаите. Когато имате много осветления, на професионално събитие и така нататък. Аз в студиото на Photo Cafe най-често използвам дистанционното, защото съм сам човек оркестър и си настройвам силата на светене, докато се гледам на монитора как ще изглеждам.
Godox LD150RS RGB
Определено би бил добър избор за създаване на бързо мобилно студио. Добра сила на светене високи светлинни характеристики. Може би по-добро за видео. Може да създава както класическо заливане със светлина, така и артистично осветление с добавяне на аксесоари.
Малко е тежичко за носене на ръка, особено ако са две тела и чанта стативи.
RGB възможностите разширяват диапазона му на използване, като дори може да го пуснете на фирмен кОпон или детско парти като ефектно такова. Повече информация за светлината и нейното приложение в студиото, може да прочетете в книгата ми „Влез в студиото„.