Продължавам с новата линия осветление на Dynaphos, като днес ще се спра на диодният панел Dynaphos LDX100 Bi. В предходна статия споменах за съвместната работа на Godox и Dynaphos и съответно за избора на Dynaphos да имат своя брандирана линия постоянно осветление.
Признавам си, че отдавна не съм тествал диодни панели. Може би малко ги подценявам с оглед, че откакто се появиха прожекторите с микро LED панел и възможността да им се закачат аксесоари за контролиране на светлина, с които съм свикнал, смятам, че са по-ефективни за творчество.
Разсъждавам като фотограф, докато доста създатели на видео съдържание се доверяват на панели. Лесни са пренасяне, безшумни, лесно се закачат батерии на тях, лесно могат да се позиционират заемайки малко място. Реално погледнато аз все още снимам видеата си с 3 броя LED панели, защото обичам да съм „залян“ със светлина. Моите панели поостаряха, нямат толкова добри цветови характеристики като новото поколение и реших да ги заменя с друго осветление, но за това в някоя следваща среща.
Dynaphos LDX100 Bi е на дневен ред и както винаги стартирам с:
Дизайн
Изцяло метален корпус, без предната част разбира се където е разположен панела с диодите. Гърба има фино оребрение, за да се постигне максимално охлаждане, тоест пасивно охлаждане без вентилатори – абсолютно безшумно. U-образна рамка позволява прикрепяне на панела към статив за осветление. От двете страни има затягащи болтове. Това е удобно, защото може с единия да направите балансирано затягане – да има известно съпротивление, като се развие другия болт, за да не „клюмва“ изведнъж панела, особено ако е с поставени клапи, които тежат.
В предната част има жлебове, в които влизат дифузиите или клапите и система за заключване против неволно изпадане. Дифузьорите са два на брой, един по-ефирен, да го наречем А и един по-плътен, да го наречем Б.
Ако искате да използва едновременно клапи (купуват се отделно) и дифузьор, трябва да ги съберете заедно (указано е в инструкцията) и така да го плъзнете в жлебовете.
На гърба има разположено гнездо за V-Lock батерия, а под него управляващ модул с потенциометри с двойно действие и няколко бутона. В управляващия модул влиза кабел, идващ от трансформаторен адаптер, а копчето за включване има 3 позиции: изключено, на батерия или на постоянен ток.
Адаптера за ток има опция да се закачи на някой от болтовете на статива, или рамото на жирафа, ако ще използвате такъв. Има предвидена каишка и стоманено въженце за целта. Съветвам винаги да го закачате на статива, вместо да го оставите да се влачи по земята.
Захранване
Споменах за адаптера за постоянен ток, но хубавата екстра е директното закачане на V-Lock батерия. Да, някои по-маломощни панели използват Sony NP тип батерии в двойка, за да има достатъчно мощност. Това е по-евтино решение, но трудно би осигурило нормална работа на LDX100 Bi панела. Времето за светене зависи разбира се от използваната мощност, цветна температура и разбира се размера на батерията.
Понеже съм домошар не съм инвестирал в такива батерии, защото предпочитам сигурната среда на студиото, затова и със съжаление, че отбележа, че не съм тествал, колко би издържало осветлението с една да речем стандартен размер батерия.
Използването на този тип батерии затвърждава професионалната ориентация на панела. Такъв тип осветление… всъщност по-надолу, когато стигна до използваемостта на осветлението.
Качество на светлината
Затъмнявам добре студиото, вадя Sekonic Spectrometer C-800 и започвам с един от любимите ми моменти – да установя колко качествена е дадена ламБа. Както винаги в галериите по-долу може да видите резултати, измерени на различни цветни температури: 2800; 3200; 4300; 5600 и 6500К. Тези стойности излизат в приложението за управление, затова и се спрях на тях.
Споменах и за двата дифузьора, с които идва в комплект Dynaphos LDX100 Bi, затова реши, че е редно да направя тест с поставен всеки един от дуфузьорите. За да може лесно на един екран да видите разликите, ще ги пусна в галерии по 3 реда, като ред първи е без дифузьор, ред 2 е с дифузьор А и ред 3 е с дифузьор Б.
2700К
3200К
4300К
5600К
6500К
По моите наблюдения, най-добри стойности на CRI имаме при топлите диоди – 2800-3200 Kelvin. Това е тенденция при може би всички нови осветления, които съм изпробвал. За работа в студио е идеално, защото там контролираме средата, а колкото и странно да звучи… създава уют, сравнено, ако ползваме по дневните температури, ако мога така да ги нарека. Накратко, ако сте фотографи препоръчвам да използвате 3200К като най-добра цветна температура.
Обаче. Това осветление е по-скоро видео насочено. И гледайки TLCI стойностите, то при по дневното осветление 4300-5600К индекса на TLCI достига до 99, сравнено с 98 при по-топлите температури. Тоест създателите на видео съдържание е по-добре да използва по-високите цветни температури, а и трябва да отбележа (както ще се види по-долу), че Dynaphos LDX100 Bi свети най-силно при около 5600К.
Още нещо интересно. Дифуьзорите в комплекта подобряват с малко качеството на светлината. По-осезаемо е при по-ниските цветни температури 2800-3200К и не толкова при по-високите. С времето разбира се може да има тенденция да пожълтяват с времето, или да им влияят различни замърсители, което да понижи качеството им, но като са нови препоръчвам да ги ползвате активно, вместо да използвате светене с “голи” диоди. Не се притеснявайте от загуба на светлина, ето защо:
Сила на светене
Прочитайки името на осветлението – Dynaphos LDX100 Bi или по-скоро цифрите, разсъждавам, че това е 100 ватов панел. Всъщност изходящата му мощност е 120W, като тази максимална мощност е сами около една цветна температура…
В таблицата може да видите измерените резултати със Sekonic Speedmaster L-858D на един метър от LED панела. Съответно без дифузьор, с дифузьор А и с дифузьор Б.
Заложените данни на светломера са 1/60 сек. и 100 ISO, така, че всеки може да си пресметне сам за себе си при различна скорост или ISO как би се променила диафрагмата. Давам резултатите с десетичната степен на диафрагмата (например: диафрагма 4.0.1 е 4 и 1 десета). Избраните стойности на цветна температура са: 2800; 3200; 4300; 5600 и 6500К. Защото излизат като стандартни в приложението, а и при натискане на потенциометъра за цвят (без 2800К)
Цветна температура | Без дифузьор | С дифузьор А | С дифузьор Б |
2800К | 4.0.1 | 4.0.0 | 2.8.8 |
3200К | 4.0.2 | 4.0.1 | 2.8.9 |
4300К | 4.0.4 | 4.0.4 | 4.0.1 |
5600К | 4.0.5 | 4.0.4 | 4.0.2 |
6500К | 4.0.4 | 4.0.4 | 4.0.2 |
Най-много светлина имаме при 5600К, почти половин диафрагма, сравнено с 2800К. Първоначално бях скептичен към дифузьорите, защото те свалят от силата на светлинния поток. Оказа се, че дифузьор А сваля едва 1 десета от диафрагмата, което е пренебрежимо малко, а в същото време видимо омекотява светлината. Дифузьор Б сваля около 1/3 диафрагма, дори малко под 1/3, което също лесно се преглъща, а тук омекотяването е сериозно.
Връщам се за момент към Dynaphos SL300III Bi – LED прожектор, който за да го омекотя, поставям един дълбок параболичен октагон 55 см, което идва приблизително като светещ площ равна на LED панела Dynaphos LDX100 Bi. Резултатите като сила на светене са сходни с поставен дифузьор Б. да имам усещането, че светлината от софтбокса е по-хомогенна и мека, но може да е чисто субективно. Освен това като заета площ ако съм в малка стая… ще се чудя бая как да позиционирам прожектора със софтбокс за разлика от панела, който при повечко изобретателност мога да закача на стената като картина.
Да не говоря, че в края на снимачния ден ще съм изхабил два пъти по-малко ток, ако съм продуцент тип Скрудж МакДак. Това последното може да мине като закачка.
Управление
Три варианта, както при повечето съвременни LED осветления: приложение за смартфон (Godox Light), нарочно дистанционно (Godox RC-A6 ili Godox RC-A6 II купува се допълнително) или от копчелъка намиращ се на гърба на осветлението.
Тук потенциометрите освен да се въртят могат да се натискат и така да се избират бързо определена мощност на светене, или цветна температура. Интересното е, че се избира диапазона 3200-6500К, като 2800К се игнорира. Явно производителя е решил, че 2800К не е толкова често използваема.
Относно дистанционното управление било то с приложение или с дистанционно, писал съм повечко в статията за Dynaphos SL серията LED прожектори и ето повод да се разходите и прочетете там.
Dynaphos LDX100 Bi
Мисля, че основната идея на този LED панел е да бъде мобилен. Идва с доста здрава и надеждна чанта, в която освен панела, но има място за захранване, втория дифузьор и клапи, ако сте си купили такива.
Може да го комплектувате със стативи за осветление от типа, в който краката са тип пластини, а не тръбни и се обръщат на опаки. Те ще са достатъчно стабилни да издържат панела и достатъчно компактни, за да бе заемат много място.
Бързо и лесно може да организирате мини студио за интервюта, като това може да се използва и в малко помещение. Липсата на вентилатори също е голямо предимства в малки помещения.
Клапите са с матово черно покритие и служат за ограничаване на светлината, защото без клапи панелите разпръсват светлина на 180 градуса, а това не винаги е добре за артистично осветяване.
Аз например не използвам клапи, защото обичам да заливам със светлина, но съвременната концепция за осветяване е доста по-обрана от към заливането със светлина, така че не е лоша идея да помислите и за клапи…
Да, хубаво е да инвестирате в система от V-Lock батерии, ако искате да сте напълно мобилни. На пазара има вече голям избор между марки и капацитети, а с някои модели може да захранвате едновременно осветление и камера, или друго смарт устройство.
Разбира се може да бъде основно осветление в малко студио на някой съвременен подкастър или влогър. Комплект от 2 или по-добре 3 тела, ще осветят добре един или двама участници. Споделям от личен опит, защото аз в момента снимам точно с три 100 ватови панела.