Zhiyun-Tech – производител, който основно познавам като създател на стабилизиращи видео системи, все по-активно влиза на пазара с постоянно LED осветление. До сега съм пробвал три различни като модел и клас осветителни тела и ето, че се появи нова серия, която се изсипа с целият си светлинен блясък в студиото на Photo Café.
Zhiyun Molus B серия, която включва в себе си (за сега) LED прожектори с 4 мощности: 100; 200; 300 и 500 вата. Изцяло нова серия с нов дизайн и сериозна крачка напред като избор на мощности.
Поддържат цветна температура от 2700 до 6500 Келвин, лесни за управление, опции за дистанционно кабелно и без кабелно управление, и добре познатият байонет за закрепване на аксесоари Bowens.
Както казах всички 4 модела дойдоха накуп в студиото и в продължение на няколко дни проведох тестовете, за които днес ще споделя резултатите. Основно 4 те прожектора са почти идентични. Различават се единствено по силата на светене и по размера на корпуса и то по отношение на корпуса са два по два еднакви. Затова и спретнах едно кратко видео с общ поглед върху еднаквите неща, а по-надолу, ще споделя за всяка една лАмба характеристики като: сила на светене и качество на светлината.
Изкуших се да направя и лек „изважданинг“ преди основното видео. Не ми се получи, но понеже не обичам да разхищавам труд, все пак го глобих към основното видео. Може да го прескочите няма кой знае какво интересно.
Сипвайте чаша кафе и гледайте, после ви чакам тук.
Ето ни пак тук заедно. Както казах Zhiyun Molus B серията има еднакъв дизайна на корпусите, само размера на по-мощните е по-голям. Теглото също е различно. В100 и В200 тежат съответно 1.24 и 1.4 кг, докато В300 и В500 тежат 2.57 и 2.8 кг. Казвам го с идеята, че първите тела може да ги поставите на по-леки стативи, по-лесно ще ги пренасяте и в по-малка чанта, докато за мощните прожектори си трябват стабилни стативи, респективно солиден куфар, ако ще ги пренасяте.
Идеята с трите вентилатора за охлаждане е да се направи по-компактен корпус. Серията B дава нова дефиниция на топлинната ефективност със своята система за охлаждане MK V-type DynaVort™, включваща два сензора за налягане, които елиминират турбуленцията и оптимизират въздушния поток, предлагайки значително подобрена ефективност на разсейване на топлината в рамките на по-малък обем.
Вече споменах, че освен това изглежда и много добре като визия. Продължавам да смятам, че по-малките като размер прожектори са малко по-шумни от по-големите. Не съм тествал в реална среда как ще се отрази при видео запис. Все пак от опита си в моето студио с LED осветление. Брошката ми не хваща шум от вентилатори. Вградените микрофони на камерите са по-чувствителни към всякакви шумове, така, че пробвайте, но пък кой използва вградения микрофон, освен за синхронизация…
Оценявам компактността на прожекторите с оглед, че снимам в малко студио. При пренасяне на друго място също е удобство.
Zhiyun Molus B серията работи само на ток. Няма опция за включване към външна батерия, освен ако не е с инвертор за 220 волта. Типични студийни осветления. Може да им закачите всякакви аксесоари на Bowens байонет, както и чадъри на предвиденото за това място.
Двуцветни (Bi-Color) Имаше един такъв герой на Тери Пратчет. Казваше се „Двуцветко“. Така и аз превеждам Bi-Color, макар прожекторите да не светят в два цвята, а по-скоро имат променлива цветна температура в диапазона 2700 до 6500К. ако погледнем под лупа „лампата“ на LED прожектора, ще видим, че това всъщност е микро LED панел с десетки диода, половината, от които светят в топлия спектър (2700к) а другата половина в студения спектър (6500К), в зависимост коя половина колко силно свети се получават различните комбинации цветна температура.
Може да погледнете как светят диодите в двете крайни стойности.
За теста
В комплекта идват с класически вече усилващ светлината рефлектор. Редовните читатели знаят, че не съм фен на този рефлектор, защото той концентрира светлината в по-силно светлинно петно и когато премерите със светломера си казвате „уаууу колко силно свети“, а всъщност светлината е силна само в центъра докато по краищата се губи осезаемо.
Предпочитам да използвам рефлектори за равномерен шегрен, които ми дават еднаква остра светлина по цялото петно светлина, което правя с прожектора. Разбира се понякога горещото петно е търсен ефект, затова е и разработен усилващия рефлектор. Затова и в таблицата за светлина давам стойности с двата вида рефлектори. Също така съм премерил потока светлина, без да използвам рефлектор и с доста често използваният в момента параболичен софтбокс октагон 55 см размер.
Тествал съм всички прожектори при еднакви условия и разстояния. За определяне качеството на светлината – Sekonic Spectrometer C-800, а за мощността на светене – Sekonic Speedmaster L-858D на един метър от LED главата и съответно на един метър от повърхността на параболичният софтбокс, за да е честно. Престанах да публикувам стойности в луксове, защото потребителите предпочитат по-лесно разпознаваеми стойности, с които лесно могат да преценят силата на светене.
Заложените данни на светломера са 1/60 сек. и 100 ISO, така, че всеки може да си пресметне сам за себе си при различна скорост или ISO как би се променила диафрагмата. Давам резултатите с десетичната степен на диафрагмата (например: диафрагма 5.6.8 е 5.6 и 8 десети, тоест много близо до диафрагма 8).
Следват технически характеристики по ред на мощността:
Zhiyun Molus B100
Компактен и лек представител на серията. Подходящ е за осветяване на малки сцени като предметна фотография например. За потрети, където се търси ефекта на по-отворената диафрагма.
Пускам няколко снимки на прожектора, като както казах в същия корпус се помещава и 200 ватовата версия. За съжаление съм забравил да пусна стабилизатора, след като снимах от статив преди това и снимките… посипвам си главата.
Силата на светене.
Цветна температура | Без рефлектор | Усилващ рефлектор | Стандартен рефлектор | Софтбокс октагон 55 |
2700K | 2.8.6 | 8.0.5 | 4.0.3 | 2.0.5 |
3200K | 2.8.9 | 8.0.8 | 4.0.6 | 2.0.7 |
4300K | 4.0.2 | 11.1 | 4.0.9 | 2.8.0 |
5500K | 4.0.3 | 11.2 | 5.6.0 | 2.8.1 |
6500K | 4.0.3 | 11.1 | 4.0.9 | 2.8.1 |
Вижда се как с усилващ рефлектор светлината буквално е 4 пъти по-силна, но реално, това се случва в един относително малък „горещ“ център. При по-ниските цветни температури прожектора свети по-слабо, това е валидно при почти всички двуцветни LED осветления, които съм пробвал до сега.
Качество на светлината.
Избрал съм стойности като 2700; 3200; 4300; 5500 и 6500 Kelvin, защото това ми предлагат от Zhiyun като бързо избираеми стойности. Иначе да, могат да се избират през 100К. В галерията може да видите при коя цветна температура какво е качеството на светлината.
В книгата ми „Влез в студиото“ съм обяснил какво означва термина CRI. Ако си я купите, ще откриете доста полезни неща и второ, ще подкрепите екипа на Photo Cafe.
Най-добри стойности на CRI и на TM-30 имаме при 3200К, най-ниски при 5500К. Казвам ниски, но те са над 96, което всъщност са добри показатели. От доста тестове напоследък забелязвам, че при 3200К имаме по-високо CRI. Явно „топлите“ диоди като технология са малко по-напред от „студените“.
Студиото на Photo Cafe е доста затъмнено и аз си позволявам да снимам на 3200К, без да се притеснявам от паразитна дневна светлина, затова и, ако вие имате възможност, възползвайте се от цветната температура, на която имате най-високо CRI. Това като съвет е валидно и за следващите 3 прожектора.
Zhiyun Molus B200
Предлага повече мощност в същия компактен корпус. Дори реално предлаганата мощност е доста за този малък размер. Усеща се, че прожекторът грее повече от 100 ватовото предложение. Може да се използва като основно осветление в малко студио.
Сила на светене.
Цветна температура | Без рефлектор | Усилващ рефлектор | Стандартен рефлектор | Софтбокс октагон 55 |
2700K | 4.07 | 11.1 | 5.6.2 | 2.8.6 |
3200K | 5.6.0 | 11.4 | 5.6.9 | 2.8.8 |
4300K | 5.6.2 | 11.5 | 8.0.2 | 4.0.0 |
5500K | 5.6.3 | 11.6 | 8.0.2 | 4.0.1 |
6500K | 5.6.2 | 11.6 | 8.0.2 | 4.0.0 |
Качество на светлината.
Забелязвам, че този модел има по-ниски стойности на CRI сравнено със 100 ватовия. В някои цветни температури имаме стойности под 96. Затова пък при TLCI – стойността, която показва колко е подходящ прожектора за снимане на видео имаме по-високи стойности – 99, което може да изкуши по-скоро създателите на видео съдържание.
Zhiyun Molus B300
Тази мощност в момента е може би сред предпочитаните като съотношение цена сила на светене. Корпуса е по-обемист защото трябва и по-солидно охлаждане, но пак компактен сравнено с други 300 ватови прожектори, които съм пробвал.
Подходящ е за основно осветление и могат да се използват средни, до с лек компромис големи софтбоксове.
Сила на светене.
Цветна температура | Без рефлектор | Усилващ рефлектор | Стандартен рефлектор | Софтбокс октагон 55 |
2700K | 5.6.3 | 11.8 | 8.0.6 | 4.0.3 |
3200K | 5.6.6 | 16.0 | 8.0.8 | 4.0.5 |
4300K | 5.6.9 | 16.2 | 11.0 | 4.0.7 |
5500K | 8.0 | 16.3 | 11.1 | 4.0.7 |
6500K | 8.0 | 16.3 | 11.1 | 4.0.7 |
Качество на светлината.
Много добро CRI средно 97 с малки отклонения при различните цветни температури. За фото заснемане пак 3200К, но при снимане на видео според TLCI стойностите, по-скоро се ориентирайте към дневна светлина – 5500К.
Zhiyun Molus B500
За десерт най-мощното от 4 те предложения. Интересно защо няма 400 вата…, както и да е този прожектор е създаден да залива със светлина. Ползвал съм преди година толкова мощен прожектор на друга фирма, който освен, че бе на два отделни компонента, но и те бяха доста големи… тук нещата са в сравнително компактен размер с тегло по-малко от 3 килограма. Та както казах ползвал съм такава мощност с огромен 180 сантиметров параболичен софтбокс и снимах спокойно групови портрети в цял ръст от ръка. При прожектори с такава мощност важи принципа на мечо Пух: „колкото повече, тооолкова повече“. Накратко винаги мога да намаля светлината, ако ми е много със стъпка през 1% от 100% до 1%.
Пускам няколко снимки на прожектора, като както казах в същия корпус се помещава и 300 ватовата версия.
Сила на светене.
Цветна температура | Без рефлектор | Усилващ рефлектор | Стандартен рефлектор | Софтбокс октагон 55 |
2700K | 8.0.1 | 16.0 | 8.0.9 | 4.0.7 |
3200K | 8.0.3 | 16.2 | 11.0 | 4.0.9 |
4300K | 8.0.5 | 16.5 | 11.3 | 5.6.2 |
5500K | 8.0.6 | 16.5 | 11.4 | 5.6.2 |
6500K | 8.0.6 | 16.5 | 11.3 | 5.6.2 |
Качество на светлината.
Съпоставимо с модела В300. Интересното е, че 2700К имаме CRI 97.8, което е много висока стойност, но пък виждам лек проблем с червения цвят. При 3200К стойността на CRI е малко по-малка, но пък червеното е по-добре а то е важно, когато се снимат хора за добра предаване цвета на кожата.
За снимащите видео – дневната светлина около 5500К е с най-добър показател като качество на светлината.
Дистанционно управление
Два начина: с кабел и без кабел. Без кабел е ясно. Приложение за смарт устройство – ZY Vega по синя зъб и може да управлявате всичко. Може да разделяте прожекторите по групи, можете бързо да управлявате всеки един от тях по отделно или пък всички заедно. Има опция, ако сте забравили кой прожектор къде сте разположили да „чукнете“ на крушката срещу прожектора и той ще почне да примигва (мисля SOS) за 2-3 секунди.
Пускам една галерия снимки от приложението за по-нагледно:
Хубавото е, че всички ъпдейти се качват през приложението, а то следи дали прожекторите имат нужда от такива. Става лесно почти без да забие. При мен на 300 ватовия първоначално заби, но после нещата се оправиха и 3-те лАмби имащи нужда от нови ъпдейти ги получиха без драми.
Кабелното управление се случва с включване на контролер (Zhiyun K1 Controller) с кабел към USB-C порта намиращ се в лявата част на корпуса. Единственият смисъл на такъв вид контролер е ако искате да управлявате прожектор качен на висок статив или жираф, а не сте фен на мобилното приложение. Контролерът не е включен в комплекта на нито един прожектори и трябва да си го купите отделно и… не е много скъп.
Zhiyun Molus B серия
Студийно LED осветление с възможност за монтиране на аксесоари на Bowens байонет. Избор из между 4 мощности и с добри цветови характеристики. Страхотен дизайн на корпусите с добро охлаждане благодарение на което прожекторите са компактни за мощността която предлагат.