Автофокус, съвременната глезотия, без която вече не можем. Поне такова е мнението на милионите снимащи къде с фотокамера, къде с жиесем… преди години, когато стартирах хобито наречено фотография, автофокус не съществуваше и въпреки това успявахме някак си да докараме снимката на фокус. В днешно време разчитаме на фотокамерата си сама да свърши всичко, а от нас се изисква само да натиснем копчето. Дори сме претенциозни искаме най; най; най и всичко да е най… билото бързина, скорост на фокусиране, точност и така нататък.
За да съм в крак с модата и аз се опитвам да съм най… особено когато съм на събитие и клиента гледа страховито. Когато снимам за себе си било природа или архитектура, то предпочитам да използвам ръчен фокус, хем да не забравям, хем да си припомня младостта когато фокуса зависеше изцяло от мен.
В доста от срещите ни до сега съм споменавал видове / типове автофокус, скорост на фокусиране, автофокусни точки и разни други свързани с фокуса неща. Улавям се, че не съм споменавал за принципа на работа и защо понякога все пак нямаме добър фокус на снимките си. Разбира се за курсистите във Фото Кафе Академия ми остава време да им сретна една лекция, но вас нашите читатели уви съм пренебрегнал. Сядам да поправя грешката и ето днешната тема на разговор ще е:
Автофокус.
Хм, то май и от заглавието става ясно.
Какво е автофокус? Това е функция на фотокамерата (или „жиесемъ“) да позиционира лещите в обектива така, че сниманият обект да бъде на фокус на снимката, която правите. Позиционирането на лещите става по механичен път посредством електромотор. Група лещи се придвижва напред назад в тубуса на обектива докато се намери вярната точка на фокус. За определяне на фокуса се грижи специална автофокусна система ( как звучи а…). Обобщено тя има в себе си АФ сензор, процесор и набор от кабеляци с дебелината на… направо ужасно тънки. Тези кабеляци осигуряват връзка между сензора процесора и мотора, който позиционира лещите.
АФ системите биват два вида: фазови и контрастно детекторни. Добре познатите ви SLR и DSLR фотокамери работят предимно с фазова АФ система. Безогледалните фотокамери (както всички сапунерки и жиесеми) работят с АФ система по контрастно детекторен метод. Ако вече не сте се досетили то и новите DSLR системи работещи във LiveView, когато са своего рода безогледалки работят с АФ система с контрастно детекторен метод.
Каква е разликата между двата метода за определяне на фокус.
Фазов фокус. Всяка огледално рефлексна фотокамера (DSLR) използва автофокус базиран на фазова автофокусна система. През обектива на камерата навлиза изображение, което посредством огледалото пред визьора се отклонява към пентапризмата и от там се наблюдава във визьора на фотокамерата. Може би не знаете, но в средата огледалото е полупропускливо. Под него се крие второ малко огледало което насочва част от изображението към АФ сензора намиращ се в долната част на фотокамерата. Пред АФ сензора има микролещи които разделят светлината на две изображения и разстоянието между изображенията или “фазовата” разлика между тези две изображения дава информация на процесора а той на мотора с колко да “мръдне” напред или назад групата от лещи която се грижи за фокусирането.
Разбира се в АФ сензора има много такива микролещи и съответните датчици, които получават двойните изображения, което позволява по-прецизен фокус както и появата на повече АФ зони.
В началото фазовият автофокус е можел да работи само по вертикални линии. Попаднели на гладка стена или пък да речем моряшка фланелка, то е било невъзможно системата да сработи. Всъщност на гладка стена никоя АФ система не работи се сега, но имам квота за изписани думи та… Както казах невъзможността да се фокусира по хоризонтални линии е накарало инженерите да създадат кръстосани детектори, за които нямало значение дали по фокусирания обект има нещо напречно, или хоризонтално по което да се фокусира. В най-високия клас камери може да срещнете и двойно кръстосани детектори и за да добиете представа какво значи това, то погледнете знамето на Великобритания, то си е жив пример за двойно кръстосан АФ сензор. Благодарение на такива сензори може да фокусирате, както и да е завъртяна камерата, тоест не е нужно да гоните вертикал или хоризонтал.
Спомням си моята първа АФ фотокамера Nikon 4004. Тогава снимах в началото на бурните 90 те на миналия век и докато фокусирам сменяха правителството. Преди четвърт век технологията бе в началото на живота си и й бе простено. Сега както казахме сме капризни и искаме всичко най… АФ сензорите вече достигат така чувствителност, че могат да фокусират на лунна светлина (предполагам става въпрос за пълнолуние) качеството на микролещите, както и скоростта на обработка на новите процесори в допълнение с ултрасоник тип моторите направиха фазовата система за фокусиране почти мигновена.
Е да… няма как да няма и недостатъци в системата. Нерядко се случва някъде по веригата (а тя хич не е къса, има доста компоненти) да се появи малко несъответствие и вместо перфектен фокус, да имаме не до там точен или постоянен фронт или бекфокус (фронт – фокус пред снимания обект, бек – фокус зад снимания обект). Това налага системата да бъде калибрирана за конкретния обектив (или обектива за конкретната система) и повечето среден и висок клас DSLR фотокамери имат тази опция в менюто си. Писали сме в предишни статии по този въпрос.
Хубаво е да знаете, че фазовата АФ система работи добре с обективи с максимална между 2 и 5.6. при стойности над и под тези е възможно да няма много добра работа. Какво имам предвид. Някои телеобективи със закачен телеконвертор имат рязка загуба на светлосила и от там недостатъчна светлина за АФ сензора. При някои топ модели като Canon 1Dx Mk II и Nikon D5 АФ сензора в някои точки има чувствителност и с обективи с диафрагма 11 (да речен 800/5.6 с двоен телеконвертор, когато става 1600/11). Същото е валидно и са супер светлосилни обективи например такива 1.4 или 1.2 Определянето на точен фокус с тях същи е трудно и затова често при топ камерите централната АФ зона (или повече зони) са оптимизирани за работа със свръх светлосила оптика.
Повечето камери имам автофокусен асистент, който подпомага фокусирането, пускайки насочена силна светлина към снимания обект (при някои модели на Canon за целта се използва вградената светкавица).
За следващата ни среща след седмица ще остане да си поговорим за контрастно детекторният и хибридният фокус.
Абе много фотографи от миналото все ми разправят, че можело и без автофокус. На мен ми е интересно ако снимаш събитие в движение и все пак целта ти е снимки с бленда 1.4/1.2 колко пъти ще уцелиш фокус??
Разбира се, ако е много динамично събитие трудно би се направила добра снимка на фокус само с ръчен. Все пак работата с ръчен фокус тренира и един фотограф снимащ от години с лайка да речем където няма АФ има изградени навици да преценява на око разстоянието и буквално по интуиция да мести фокуса. Примери за ссватбени фотографи практикуващи в момента с дигитални лайки и снимки на фокус с оптика 1.4 има в нета та.. явно с добра тренировка и око не е чак толкова мисията невъзможа.
Здравейте, по логиката на пишещия, че готовите режими на фотоапарата и афтофокуса не трябва да се ползват мисля че има грешка. Живеем във време когато техниката се изменя всекидневно, а това означава, че апаратите със повече и по добри екстри струват по скъпо от останалите.
Това е все едно да си сготвим яденето на двора като запалим огън, при положение че имаме модерна печка.
Ми професионални фотографи, щом сте майстори-профита, купувайте си тогава допотопна техника и си снимайте във ръчен режим. . .
Здравейте, относно готовите режими на автофокус, то такива няма. Има режими за следене в различна степен за които никъде не съм споменал, че са излишни. Колкото до готовите снимачни режими, то да според автора, тоест мен те са доста бесмислени защото лишават снимащият от усещането за снимане. Дали ще се използват или не си е решение на всеки потребител сам за себе си. Професионалните камери които са доста скъпи НЯМАТ готови снимачни режими… защо ли… Професионалният фотограф няма да остави камерата да решева вместо него да слага филтри, шарпване, скорост и ли диафрагма. Колкото до готвене на дърва, честно казано бих предпочел пържоли изпечени на двора на въглени вместо в модерната си печка ;)
Относно ръчния фокус , моля за пояснение кой е по-прецизен този с гривна или този с ел. моторче . Съществуват ли компактни апарати с автоматичен фокус , комбиниран с ръчен посредством гривна на обектива. .
Въпрос на лично усещане. За фотографите свикнали с класически ръчнофокусни обективи естествено еда предпочитат да фокусират посредством реална гривна. Фокусирането с моторче е предпочитано изключително само в компактни камери с несменяема оптика.
Поне до сега не сме попадали на компактна камера с комбиниран фокус, както при новите камери със сменяеми обектив с интегриран в тях мотор.
Благодаря , въпроса ми беше провокиран от следната ситуация : Често при условия на недостатъчна осветеност, фотоапаратът се колебае , тогава вече трябва да използваме фотоапарат с ръчен фокус и то активен а не пасивен. Можете ли да поясните как е най добре да се снима при по лоши светлинни условия , как трябва да се фокусира. Същата ситуация може са се получи при снимане през мрежа или ограда и трябва да фокусираме по нататък
Когато няма достатъчна осветеност и автоматичния фокус не не дейстав как трябва да фокусираме и да направим добра снимка. А когато правим снимка през ограда, тогава съм чувал за функцията „коригиране на авто-фокуса“, Първо фокусираме на ръчен режим и после автоматичния фокус довършва фокусирането . Това така ли е : Кои апарати я поддържат и каква е абревиатура на означението. Поздрави!
Автоматичният фокус не е панацея, тоест не е решение във всяка ситуация. Все още има несъвършенства, които понякога се явяват като „хънтене“ тоест търсене на фокус непрекъснато . Лошата осветеност е проблем за всеки вид автоматичен фокус, защото освен светлина липсва и контраст. Когато светлината е малко, камерите обикновено пускат подпомагаща лампа или такава на светкавицата, ако е закачена. Липсата на подпомагаща светлина, най-често кара фотографа да премине в изцяло ръчен фокус.
Корекцията на фокуса е когато се снима на автоматичен фокус и може да се дофокусира с ръчен фокус. (не обратното както е написано по горе). Тази функция се поддържа от обективи с вграден мотор, като при някои безогледалки на Сони е необходимо да се избере от менюто