[dc]П[/dc]ървата среща с AF-S Nikkor 14-24/2.8 G е доста стресираща. Обектива гледа към света с огромна челна леща с размерите на половин грейпфрут, а от капачката с която се защитава тази леща спокойно може да се нахрани лаком кокер шапаньол. Като фен на екстремно широкото този обектив щеше да е добър спътник на моя Nikon D3, без да получавам не винаги приятната бъчва на фишай обективите. Появи се като вид наследник на класическия филмов AF-S Nikkor 17-35/2.8 ED и вместо да е само подобрен, той имам чувство е създаден от нулата и изстрелян на върха без междинни спирки. Създаден е да покрива FX сензора на Nikon като разбира се покрива и DX сензора, но не с такава впечатляваща широта.
В продължение на няколко години съм събирал впечатления за работата на обектива и не успях да се хване за нещо което да ме разочарова много. Всъщност има едно две леки разочарования или по-скоро ще ги нарека леко мрънкане от моя страна.
Предната леща е толкова голяма, че дори няма отделен сенник а конструкцията на обектива завършва в нещо като миниатюрен декоративен сенник. Оптичната конструкция се е натъпкана с доволно количество асферикалнна стъклария и тип ED както и новото нанокристално покритие на Nikon за намаляване до минимум на вътрешните отражение и от там повишаване на цялостното изображение. Няма резба за филтри и съответно няма как да му се “навърти” някой поляризатор. При твърдака AF Nikkor 14/2.8 ED на края на обектива след задната леща имаше джоб за желатинов филтър а при AF-S Nikkor 14-24/2.8 такъв джоб липсва. Като се замисля няма смисъл от джоба защото кой би сложил корекционен филтър в ерата на белия баланс. От друга страна защо го няма, хей??? Ок няма да слагам конверсионен филтър, но мога да сложа едно яко ND и да снимам течаща вода на бавна скорост получавайки познатото “ангелско було”. Възможно е конструкцията на обектива да не го позволява защото задната леща е доста изпъкнала.
Подходящо решение е създаден от LEE Filters което може да разгледате на сайта им. Доста е скъпо, но разширява неимоверно арсенала на запаления или професионалния пейзажист предлагайки голям набор от преливащи градиенти филтри с различна плътност с които значително може да се подобри снимката когато в нея присъства огромно количество небе например. Не съм пробвал поляризационен филтър на този обектив поради очевидна липса на достъпен вариант, но съм пробвал на AF-S Nikkor 10-24 DX (предназначен за матрици с DX размер) който горе долу дава подобен ъглов обхват както AF-S Nikkor 14-24/2.8 G, и ефекта на поляризатора при свръх широка оптика не винаги е толкова добър, защото небето става на светли и тъмни сектори. При 17 mm. нещата са ОК, но при по-широк ъгъл вече не. Затова и не страдах толкова от липсата на поляризационен филтър.
Другото мърморене е относно липсата на оптичен стабилизатор както е например при AF-S 16-35/4 G VR. Би бил полезен, обаче колко би натежал и наедрял и без това не лекия и обемист AF-S Nikkor 14-24/2.8? Свиква се а и доста снимки съм заснел от ръка в тъмни катедрали на 1/10 sec. (а на мен много ми треперят ръцете) без да съм имал очевиден проблем. Комбинацията от солиден Nikon D3 и тежък AF-S Nikkor 14-24/2.8 G дават добри резултати при някои ниски скорости (и понякога може би и някоя хубава бира за допълнително стабилизиране).
Чета текста по-нагоре и ме обхваща ужас, че ще излезе как кацам само отрицателни неща, а положителното ще се изчерпа само в едно изречение.
Обективът е просто много добър. Казвам го с ръка на сърцето. За пример имам достатъчен запас от снимки, а и честно не виждам какво повече мога да кажа от очевидното и подкрепено от многото собственици по света. Фокуса е много бърз а тук скалата е много миниатюрна и след метър едва ли не всичко е на фокус. Достатъчно рязък е на максимална диафрагма 2.8 което доста ми помогна в тъмните европейски катедрали. При неправилно кадриране (с този обектив малко трудно се кадрира правилно) има голямо перспективно изкривяване. Доста често засилвам ефекта като снимам от максимално ниска гледна точка (ракурс) за да постигна още по-голяма перспектива. Почти изцяло е лишен от хроматични аберации и за да ги видя трябва много да се визирам и да търся свръх голям контраст, а ако случайно са се появили то се коригират автоматично в Capture NX2 или с чекбокс в Adobe Photoshop или Adobe Lightroom.
Не мога да се похваля с плитък DOF даже напротив DOF има от тук до Англия и даже за по обратния път така, че кадрирането трябва да е съобразява с цялата тази дълбочина на рязкост. Обектива няма смисъл да бъде кастриран като се закача на камери с DX матрица (за тази матрица си има друг добър обектив). До толкова е добър, че не веднъж съм го виждал закачен със специален преходник на камери от конкурентна на Nikon марка – Canon.
За последно го пробвах с новия Nikon D800 който бе монтиран на преносима платформа за снимане на видео и се разходих из един магазин снимайки. Много приятно действа, когато нарочно се движиш близо до стените и така увеличаваш перспективното изкривяване и все едно си в един нереален свят.
Хубаво е да не се снимат хора с AF-S Nikkor 14-24/2.8 G, защото на тези, които са по-краищата ще им излязат доста пъпешовидни главите. На една сватба имах неблагоразумието да снимам от ниска гледна точка булката с младоженеца и двамата се сдобиха с малки заострени глави и хубави дебели крака. Тези снимки някак си случайно ги изтрих от картата и така и не станаха достояние на сниманите обекти.
Още един съвет за десерт. Този обектив изисква доста нежни грижи, независимо че е професионален клас със здрав корпус. Челната леща лесно се цапа или от неволно пипване (няма добър сенник, който да я защитава) или от полепнал прах или водни пръски. Снабдете се с духалка и мека четка, които задължително да ползвате преди да преминете към почистване със специални мокри кърпички за обективи (Carl Zeiss имат такива добри комплекти). Фокусира на дистанция от 28 cm. Което кара фотографа понякога да се “набута” максимално близо до обекта и като едното нищо може да чукне предната леща в нещото докато експериментира колко близо може да снима.
Любим за мен обектив надявам се да стане и за всеки, който го носи в раницата заедно със своя FX Nikon.
Фокусно разстояние | 14-24 мм |
Максимална диафрагма | f/2,8 |
Минимална диафрагма | f/22 |
Конструкция на обектива | 14 елемента в 11 групи (с 2 елемента от ED стъкло, 3 асферични лещи и един с покритие Nano Crystal) |
Зрителен ъгъл | 114° – 84° (90° – 61° с фотоапарат с матрица формат DX) |
Минимално фокусно разстояние | 0,28 m (с фокусна дължина 14-24 мм) |
Максимално отношение на възпроизвеждане | 1/6,7 |
Брой пластини на диафрагмата | 9 (заоблени) |
Фокусиране | Система за вътрешно фокусиране (IF); автофокус с вграден SWM и ръчен фокус |
Диаметър x дължина (размер от мястото на поставяне на обектива) | Прибл. 98×131,5 mm. |
Тегло | Прибл. 1 000 gr. |
Ако темите и съдържанието на този сайт са полезни за Вас и бихте искали за в бъдеще да четете още интересни статии, може да ни подкрепите с дарение. Благодарим Ви за подкрепата.
Хубаво ревю! Една малка корекция : „булката с младожеНЕЦА“.
Сподели как си изпроси разрешение да снимаш в двореца Долмабахче? ;)
Много лесно, плащаш 6 турски лири на входа освен билета и може да снимаш. Не може да се ползва статив или светкавица (абсолютно забранено и ти вземат камерата при дори един грях), но с д3 високото исо не е проблем
Ха, едното ти мрънкане е неоснователно. На толкова широк обектив ако закачиш сенник заислял ли си се че попада голяма част от него в кадъра ?
Малко сметки и няма да влиза, друг е въпроса колко голям ще бъде