2018 година си отмина и май се оказа най-силната година за безогледалната фото система до сега. Ще се опитам в няколко… е в доста редове да хвърля поглед към изминалата година и да видя дали наистина толкова много безогледалки излязоха за сметка на огледалните фотокамери.
Последващите 2000 думи могат да се сторят доста, затова препоръчвам запасяване с добро количество напитки или хапване, докато четете.
Започваме с 8 ми януари, когато бе представен Panasonic GH5S – насочен изцяло към снимащите видео. С резолюция около 10.2 мегапиксела тук имаме директно снимане в 4К видео без да се налагат интерполации или намаляване на пиксели.
Другата разлика, сравнено с класическия GH5 модел е липсата на стабилизация с цел по-добра работа с гимбъл, а определено гимбълът се справя по-добре от матричната стабилизация.
Месец по-късно на 7 ми февруари (традиционно за Olympus) бе представен нов представител на фамилията Pen – E-PL9, който снима видео в 4К и има Bluetooth връзка към смартфон с цел икономия на енергия. Разбира се в този красив мъник има всичко като екстри от досегашният E-PL8 и е насочен може би изцяло към нежната половина на човечеството.
13 ти февруари бе дена на Panasonic и премиера на Lumix GX9. Тази “лайка” стил камера е с 20 мегапикселова матрица, 5 осева матрична стабилизация и няма AA филтър, което води до по-резки изображения.
Началото на годината micro 4/3 започват с настъпление.
Ден-два по-късно Fuji представят ново поколение APS-C безогледалка – FujiFilm X-H1. Тази камера предизвика противоречиви мнения сред средите на фуджистите.
Традиционалистите я обявиха за голяма, неудобна с функционално орязана спрямо флагмана FujiFilm X-T2. Аз съм склонен да поспоря, защото при мен определено по-добре ляга в ръката заради подобреният грип, както и съм доволен от наличието на инфо дисплей в горната част на камерата.
Вярно е, че ръката се нагажда към дизайна (стига наистина да не е дървен), но дълго снимане с X-H1 е по-малко изморително сравнено с X-T2.
Всъщност Fuji не са първата фирма, която с по-голям дизайн на камерата си се опитва да привлече към себе си потребителите на DSLR камери. фотографите снимащи с DSLR особено среден и висок клас са свикнали с удобството на по-голямата камера и първи Samsung с техният NX1 проправиха тази идея.
21 ви февруари бе ден за представяне на Pentax K-1 Mark II. Една DSLR камера сред досегашните безогледалки.
Какво ново? Pixel Shift Resolution System от второ поколение, която позволява да се снима вече от ръка (е стига това, което снимате да не е много динамично). Нов процесор, който освен работата на стабилизацията, подобрява и възможността да се снима безшумно на по високо ISO.
На потребителите на предходната версия бе предложена опцията за ъпгрейд на камерите им до възможностите на новата камера в оторизираните сервизи.
Canon използваха 25 ти февруари, за да обявят своите компактни DSLR модели – 2000D и поорязания 4000D насочени към стартиращите сега в хобито наречено фотография.
В същия ден, без да знаят, че това ще е един от хитовите им по продажба модели, Canon обявиха APS-C безогледалката от фамилията М – М50. На страниците на Photo Cafe има две статии за тази камера, така, че няма да изпадам в големи подробности.
27 ми февруари бе денят, в който Sony сериозно разтърсиха фото бранша, пускайки Sony A7 Mark III носещ в себе си екстри от А9 и А7R Mark III на доста бюджетна бих казал цена.
Тъй като това е обзорен поглед няма да се спирам на подробности, но и за мен остава една от камерите дето ми е “таман” както се казва като резолюция и фото екстри.
Този модел на Sony привлече доста професионално снимащи фотографи от други марки, възползвайки се от преходника създаден от Sigma, който позволяваше да се закачат EF Canon обективи с абсолютно пълна функционалност и може би ускори някои събития, които се случиха по-късно през годината.
Март месец мина в разисквания и ревюта за техниката, която излезе в предходните два месеца. Да едно от големите изложения CP+ е през март, но там просто за първи път пред голяма публика се показа на живо анонсираната техника.
Април мина без сериозни новости. Да, появиха се тук там някои нови обективи, но повечето от фирми навлизащи от скоро във фото бизнеса и по-скоро мобилните гиганти започнаха да си мерят камерите на смартфоните си.
Дойде май месец и с него 24 ти, когато бе обявена новата FujiFilm безогледалка – X-T100, която всъщност изтече (сифтье както се казва) седмица по-рано в нета. Тази SLR стил камера е наследник на X-T20 и е насочена към начинаещите фотографи. В себе си носи APS-C размер матрица.
Какво се случи през юни? По-скоро нищо тук там някоя новост като обектив или пък дизайнерска доработка на Leica с тяхната М10
19 ти юли – FujiFilm замениха досегашният си компактен модел с APS-C матрица X70 с почти същият като дизайн и обектив XF10, но вече с вече с класическа Баер 24 мегапикселова вместо с X-trans матрица. Защо, идея си нямам…
на 23 ти юли започна да се заформя лек циклон с пускането на кратко видео предразполагащо към изцяло нова безогледална система от Nikon. Тези видео клипове се появяваха всяка нова седмица в продължение на месец и подклаждаха множество спорове и спекулации чак до деня на официалната премиера… някъде през август.
До към 23 ти август никонското общество се тресеше като вулкан пред изригване, а трусовете се подклаждаха от тийзъри, изтекли снимки и спецификации на бъдещата нова безогледална серия.
Самия аз като стар никониацен се подпалих и колкото да ми се искаше не успях да уредя присъствие на Photo Cafe на официалното представяне. Все пак бях поканен заедно с амбасадора за България Симон Вартерян на частна презентация на официалният лайф стрийм и в момента, в който в Токио показаха новите Nikon Z 7 и 6 то ние ги получихме в ръцете на живо… и както се казва изведнъж настъпи тишина дето и с нож не мож я сряза… макар и за две минути.
Разказвал съм доста за случката, така че няма да ви отегчавам пак.
В часовете и дните след официалната премиера във фото бранша напрежението доста ескалира по подобие на финален футболен мач между англичани и испанци и на моменти се стигаше до страховита езикопашна борба, от която някои бяха обидени, други направо блокираха социален достъп… да се чуди човек защо.
Z серията е първата за Nikon с размер на матрицата 35 mm стандарт. Появи се заедно с 3 обектив и обещания за още поне 10 в следващите 2 години. Да не забравяме и адаптер, който да присъедини всички досегашни Nikon F обективи, макар и за някои с непълна съвместимост.
На страниците на Photo Cafe вече има ревюта за Nikon Z7 и Nikon Z6 като последният ще бъде официална камера на Photo Cafe през 2019 та година.
Покрай цялата тази патърдия някак незабелязано мина и новият Nikon D3500 DSLR компактна фотокамера с APS-C матрица и всъщност добре позната като серия сред начинаещите фотографи.
След излизането на новата Nikon безогледална система очите се обърнаха към Canon, от където ни дума ни вопъл, макар че на 31 ви август плъзна слух за нова Canon безогледална система.
Японската фирма здраво се барикадира и всякакви представителства мълчаха като махмурлия студент на изпит по философия.
На 4 ти септември все пак изтече почти 100% информация като спецификации и снимки и след яка обсада на представителството на Canon все пак получих загадъчен отговор: на 5 ти сутринта в 8 ще има презентация пред отбран кръг от хора…
Хубаво, ама аз уж бях на почивка и се принудих да си взема лаптопа и да жертвам първият ден от ваканцията.
Заредих се рано, рано да чакам новини и се наложи да преписвам от колеги медии, поканени на тази тайна закуска или обяд, съдейки часовата разлика. Забавно беше, защото си бе на 10 минути по лъжичка, явно е имало забрана за лайфстриймване.
Canon EOS R е първата безогледална система на японската фирма с размер на матрицата 35 mm стандарт. Заедно с камерата се повиха четири обектива и три адаптера за присъединяване на Canon EF обективите.
6 септември бе отреден за FujiFilm и техният нов флагман FujiFilm X-T3. Склонен съм да вярвам, че точно появата на Sony A7 Mark III преди няколко месеца накара Nikon, Canon и Fuji да покажат своите разработки дни преди Photokina 2018 с цел изтичане на дългогодишни потребители на марките. Фен съм конспирациите, затова и ми се въртят такива мисли.
Ден преди официалният старт на Photokina 2018 на бях свят се появи една изненадваща коалиция. Sigma, Leica и Panasonic се обединяват да работят заедно около L байонета на Leica, като всяка от фирмите предвижда свои камери и обективи, които да са съвместими едни с други.
Panasonic обявиха две нови камери с 35 mm стандарт матрици – Panasonic S1 и Panasonic S1R, както и прилежащи обективи. Самите камери можеха да се видят на Photokina 2018 само зад стъклен похлупак, докато за определени търговци и медии имаше кажи речи тайна среща, където можеха да се пипнат бъдещите камери.
Незнайно защо ние не получихме покана, макар да бяхме единствената БГ медия на изложението…
Затова пък на Sigma срещата освен, че си прекарахме приятно, но и разбрахме за бъдещите проекти за безогледалната система и обективи, върху които ще работи японската фирма.
Първият ден от изложението за фотография Photokina бе запазен за средно форматната безогледалка на Fuji – FujiFilm GFX 50R, която бе в “Лайка стил” честно казано успях да се докосна едва за 5 минути до тази камера, защото щанда на Fuji бе под обсада още от самото отваряне на изложението. За съжаление едва ли скоро ще мога да направя по сериозен тест на средно форматните фуджаци…
Сега… малко се чудя дали да споменавам за “новият” Зенит, който се появи на изложението като всъщност това си ме ребрандирана Leica typ 240 с тук там малко одялкване с теслата от дизайнерите на красногорският завод. Трябва да съм честен, но представянето на тази фотокамера бе най-гледаното видео в канала на Photo Cafe от всички останали репортажи, които спретнахме.
Октомври, ноември и декември бяха месеци без поява на нови фото камери. Обективи и аксесоари да, но не и фото камери.
2018 година за сега е най-силна за безогледалните фотокамери, а битката за клиенти тепърва предстои с оглед на заявките на Panasonic и Sigma да се намесят в пазара на 35 mm стандарт матриците. Не трябва да се подценява Olympus с очакваният може би OM-D E-M1 Mark 3.
В заключение малко размисли.
Canon най-добрите адаптери от огледална към безогледална система. Да всяка от големите фирми си направи собствен адаптер, а десетки други фирми показаха свои алтернативи, но при Canon тези адаптери бяха натоварени с нови идеи.
Адаптер с допълнителен ринг, който може да придаде нови възможности на EF обективите, които закачате или накратко казано да си улесните работата.
Адаптер с гнездо за ND или поляризационен филтър, което хвърля в див възторг почитателите на фишай и свръх широките обективи, особено любителите на пейзажна фотография. Знаете колко невъзможно е да се използват филтри при свръх широка оптика…
Не знам дали тези идеи са патентовани, защото, ако не са, то очаква в скоро време и останалите марки да пуснат свои усъвършенствани адаптери, или ще бъдат изпреварени от трети производители.
Горният инфо дисплей. Аз го приветствам и няма да се учудя, скоро да го видя в някои от следващите модели на Sony или Olympus, които май единствено останаха без тази екстра.
За сега само Canon EOS R затварят затвора след като се изключи камерата. Изключително добра идея при смяна на обективи особено в запрашена среда. Силно се надявам при следваща актуализация на фърмуеър и останалите производители на безогледалки да сложат тази опция в кода си (защото мисля е прости въпрос на няколко програмни реда).
Лично на мен ми се ще Zeiss и Voigtländer да обърнат внимание на новите безогледални байонети и да пуснат някои от своите култови обективи на Z и R байонет.
Canon и Nikon решиха да покажат малко мускули в битката си за това кой е по-добра оптична компания и пуснаха съответно 28-70/2 варио обектив за Canon EOS R тежащ скромните кило и половинка и съответно Nikkor 58/0.95 Z за Nikon Z системата сходен по размер и тегло. Докато обектива за Canon вече се знае, че струва малко на 6000 лв., то спекулациите за Nikkor-a са за 6000$
И двата обектива леко обезсмислят концепцията безогледалката да е компактна и лека. Всъщност както писах по-горе тази концепция се изоставя при камерите от среден и висок клас като дори Oly и Panasonic правят флагманите си по-масивни.
Всичко това идва за по-добра ергономия особено когато се закачат светлосилни оптики.
Както се казва да ни е честита новата 2019 та година и да видим какво ще ни донесе в допълнение към 2018-та.