Едва април сме, а се очертава да пробвам доста осветление през годината, напук на мрачната обстановка. В студиото на Photo Cafe имам комплект импулсно и комплект постоянно осветление тип ЛЕД панел. Честно казано понякога ми е досадно, когато трябва да сменям едното или другото в зависимост какво ще снимам и често се улавям, че започвам да снимам фото с ЛЕД панелите.
Да, с панелите постигам само равно осветление, но напоследък не ми трябва красива продуктова фотография, а информационна.
Всичко това описано по-горе е като обяснение, защо толкова ми допадна новото предложение за хибридно осветление на Godox – FV150/200.
Godox FV200 (което бях взел за проба от Dynaphos Photo Video ) е ЛЕД осветление и е по-мощната версия от серията – 200 вата (другият модел е 150 вата, както подсказват и имената).
За разлика от ЛЕД панелите, с които представляват различен по размер, но сравнително голям правоъгълник с подредени големи светодиоди, то Godox FV200 по форма прилича на импулсен моноблок с байонет (Bowens/Dynaphos) за аксесоари и микро ЛЕД панел с размери около 4х4 сантиметра (може и малко по-малко) с десетки микро светодиоди, за които ще ви трябва лупа, ако искате да ги видите, но аз тук прилагам една снимка, за любопитните, снимана с макро обектив.
Първата генерална разлика между стандартният ЛЕД панел и Godox FV200 е фактът, че на последният могат да се закачат всички аксесоари за контролиране на светлина, каквито и на импулсен моноблок, от там да рисувате както поискате със светлината.
Искате равномерна мека светлина – софтбокс с различен размер, или по-евтино чадър. Искате контрастна – сребърен рефлектор бил той “каска” или бютидиш. Силна концентрация само в една зона/точка – спот, бил той обикновен, или оптичен, или пък пчелни пити с различна гъстота.
С ЛЕД панел това няма как да го постигнете… той свети… равномерно и толкова идеален е за класическо ТВ студио, където трябва да е светло, почти без никакъв ефект в осветлението.
Нещо като в студиото на кафето, където почти не мога да експериментирам с по-ефектно осветяване на водещия (тоест мен)
С Godox FV200 мога да създам артистично осветление, използвайки аксесоари за контролиране на светлината, а и е достатъчно мощно за малко студио 4х5 метра – тук изхождам изцяло от опита ми в моето студио.
Споменах мощността – 200 вата, което се равнява на около 1800 вата крушка с нажежаема жичка или около 1200 вата халоген, но с предимството, че харчи 6 до 8 пъти по-малко енергия и не грее като печка от 1200 вата, да, през зимата е добре да си топлим така студиото, но през лятото ще е ад и ако снимате хора, то, подреждайки 3 тела по 1200 вата… гримът ще е на струйки на 10-та минута.
С поставен 18 сантиметров рефлектор (с който идва в комплект) 200-те вата дават около 18 000 и малко повече лукса на един метър разстояние. В по-разпознаваеми фото величини: диафрагма около 6.3 при скорост 1/125 s. и 100 ISO. Поставянето на различни аксесоари, както и различното разстоянието до обекта ще промени и потока светлина.
Godox FV200 има добра охлаждаща система, доста тиха и не грее колкото лампа с нажежаема жичка. Снимах няколко лайфа и не чух вентилаторите да са “влезли” през микрофона, а в един от случаите лампата бе на около метър от мен, накратко мисля ще работят добре при снимане на видео.
По спецификации цветната температура на тялото е около 5600 келвина, макар че при мен на автоматичен бял баланс, а и на монитор изглежда добре на 5400 келвина. Има значение какви аксесоари ще добавите, защото те малко или много променят светната температура.
Godox FV200 модела, с който разполагах е с постоянна цветна температура, което може би ще предизвика мрънкане у някои потребители свикнали доста от ЛЕД осветленията вече да са с Bi-Color технология, където може да регулираме цветната температура в диапазон 5600 до 3200 Келвина.
Възможно е в последващ модел да има такава възможност, съдейки по едно дистанционно намиращо се в комплекта, но за сега двата представителя от серията Godox FV са само на 5600 келвина.
Качеството на светлината и е с много висок индекс CRI равен или по-голям от 96%, за съжаление не разполагам с колориметър, за да кажа, къде има дупка в светлинния поток. Тази малка процентна разлика всъщност е единственият недостатък, който може да се изтъкне в полза на халогеното осветление.
Може да регулирате светлинният поток плавно през 1% в диапазон от 0 до 100%… то при нула всъщност направо не си работи лампата, та ок, нека кажем от 1 до 100%.
В комплекта разполагате с дистанционно работещо на 2.4 GHz, с което можете от дистанция да регулирате осветлението, или осветленията.
Godox FV200 е с интегрирана радио система, каквато имат ръчните светкавици, новите моноблокове, акумулаторните генератори и т.н.
Това означава, че може да се управлява не само с приложеното дистанционно, но и с радио предаватели от X серията на Godox, или дори с ръчна светкавица (както аз пробвах).
За какво ви помага тази радио система?
Както се подразбира за дистанционно управление. Godox FV200 може да бъде поставена на висок статив, жираф, или закачена на пантограф (трябва само да се обърне скобата), това води до затруднено регулиране на светлината, а едно дистанционно ще помогне.
Какво се случва при много лампи от Godox FV серията?
Хубавото е, че те могат да бъдат групирани в групи или по канали и да се управляват по няколко лампи едновременно, но пък съществува риска, ако сте в близост до друго студио да си “омешате” честотите и да почне да си “мърдате” един на друг лампите, без да искате.
При Godox FV200 вече има и ID номер, с който допълнително да отделите всяка лампа една от друга.
Тъй като не разполагах с X синхронизатор, не знам дали той може да раздава ID, но дистанционното в комплекта може и то в диапазона от 000 до 100.
Нещо важно.
Раздавайки ID номера на лампите, на дисплея не се изписва, какъв номер е даден (трябва да се влиза в менюто) затова е добра идея на бял гафер да записвате ID-то и да го залепите на видно място на лампата, така ще сте ориентиран, ако разполагате с повече Godox FV200…
Ефекти?
Освен да свети с постоянна светлина Godox FV200 разполага с опцията за 8 светлинни ефекта: 3 стробо, 3 буря със светкавици, телевизор и развалена крушка.
Могат да се използват от кинематографистите за техни проекти, макар че май само ефекта на работещ телевизор (7-ми номер) ми допадна. Прочетете инструкцията за употреба за това как се включват.
Споменах ХИБРИДНО
Ами да Godox FV200 може да работи не само като постоянно, но и като импулсно осветление.
Честно казано първоначално бях скептичен към тази функция. Какво толкова вместо да свети постоянно само ще примигне… най-много да спестя някой лев от сметката за тока…
Какво се случи, когато използват светломера.
По-горе споменах, че на метър имаме диафрагма 6.3 при 1/125 s. и 100 ISO в режим на постоянно осветление. Когато включа на режим импулсно… диафрагмата вече е 13! Тоест две диафрагми или 4 пъти повече светлина. Нямам идея как се постига технологично, но премерих няколко пъти и резултатът е налице.
В случая имаме реално хибридно осветление – когато ни трябва постоянно свети силно, а когато ни трябва импулсно се държи точно като такова.
Не съм сравнявал пряко с импулсен моноблок каква е разликата, защото моите са доста по-мощни и нямаше да получа идентични резултати, но проверих до колко Godox FV200 се държи като импулсен моноблок.
Виждате, че има разлика в белия баланс, което е моя грешка защото снимах на автоматичен. При постоянно осветление няма проблем, но при импулсно камерата се лъже от околната налична светлина в студиото и се получава жълтеникав отенък. Затова в студио винаги снимайте на ръчен, вместо на автоматичен баланс.
Направих серия снимки на идентична диафрагма, но различни скорости, защото както знаете при скорост под синхронната не се оказва влияние на експозицията, а е от значение само диафрагмата.
Може да видите, в серията снимки, направени на диафрагма 13 и в диапазон 1/125 до ¼, как основният сниман обект е с еднаква експозиция само задния план започва да просветва, защото студиото ми не е напълно изолирано и започва да се усеща влиянието на паразитната светлина.
Какво се оказва, натискам едно копче, преминавам в импулсен режим, слагам радио синхронизатор и имам светкавица, на която мога да закачам аксесоари да я управлявам като мощност дистанционно, да имам в пъти по-силно пилотно осветление и на не ме бие ток, ако неволно пипна импулсната лампа докато сменям аксесоар.
Да, ама импулсната лампа имала високоскоростен синхрон… Godox FV200 се оказа, че също има до 1/8000 s.
Тук трябва да се вземе под внимание, че колкото по-висока е скоростта, толкова повече трябва да отваряте диафрагмата, за да компенсирате намаляващата светлина (както при реална светкавица)
Следващата серия снимки е от 1/125 до 1/8000 s. като диафрагмата пада от 13 на 1.8
Няма как да дам точните диафрагми на камерата, защото светломерът ми ги показваше в хм… вид, в който не мога да сложа като диафрагма (имам само през 1/3 стъпка) и затова са приблизителни, ако се зачудите защо осветлението в серията малко “диша” а и отварянето на диафрагмата си оказва влияние.
Приблизително трябва да знаете, че вдигнете ли скорост – отваряте диафрагма, все едно снимате при постоянно осветление.
Предимството на високоскоростния синхрон е освен бързата скорост за случаите, в които искате да “замразите“, но и факта, че може да снимате на по-отворена диафрагма и да получите дефокус, ако снимате портрети.
Разбира се вместо да вдигате скоростта може да намалите силата на импулса до 1/16 част през 1/3 стъпка. Ще добавя, че при намаляване силата на импулса под 1/8, моя светломер Sekonic 478 не винаги отчиташе, докато с реална импулсна лампа не съм имал проблем…
Определено повече ми харесва да използвам Godox FV200 за импулсно осветление вместо настоящите си Expert, които са от доста висок клас
Тук пак споделям мой опит, но в момента снимам предимно в нисък ключ и използвам аксесоари, като неоптичен спот и гъсти пчелни пити, за да създам спотово осветление.
В импулсните си моноблокове имам халогенки по 150 вата, които греят много повече микро лед панела на Godox FV200, където поставяйки пилотното осветление да е да речем 20% пак имам същата мощност на светене, но нямам това досадно нагряване на аксесоарите, които използвам.
Обобщение
Godox FV200 е солидно изработен ЛЕД прожектор с байонет за аксесоари ти Dynaphos. Може да работи както като постоянно, така и като импулсно осветление, красив дизайн, добро безшумно охлаждане и вграден радио модул. Лесен е за управление и може да се закача както на статив, така и на пантограф.
За студио с размери 4х5 метра според мен 4 тела са напълно достатъчни, както за видео продукция, така и за класическо фото заснемане с диафрагма 8 да речем при 1/125 скорост.
Недостатък спрямо ЛЕД панел – размер и факта, че трябва да се закупи минимум 60х90 см софт бокс, за да имат сходна равномерна светлина.
Недостатък спрямо импулсно осветление – една идея по нисък коефициент CRI
Предимствата вече ги споменах, сега на дневен ред е как да подменя осветлението в студиото с новия хибрид Godox FV200