Viltrox 85mm f/1.8 STM ED IF Mark II бе първият обектив на марката Viltrox, за която чух едва преди 2 месеца, а всъщност се оказа, че от доста време са на нашия пазар (потърсете в специализираните фото магазини). Признавам, че 85-те милиметра са ми трудна дисциплина, защото това си е чист портретен обектив, а аз честно казано не съм добър портретист.
Изборът ми бе FujiFilm XF, или Sony FE байонет, тъй като новата версия, все още не се предлага за Nikon Z байонет, както първата версия. Предполагам, че все пак ще има версии за Nikon Z и Canon RF в скоро време.
Предпочетох да го изпробвам на Sony FE байонет, защото все още нямаме налично FujiFilm тяло за тестово във Photo Cafe, а и все пак Viltrox 85mm f/1.8 е обектив покриващ матрица 35 mm стандарт, защо да не се възползваме изцяло от възможностите му.
Все пак в процеса на снимането направих тест 2 в 1 и превключих камерата на APS-C режим, за да видя разликите, каквито бих видял, ако поставя обектива на FujiFilm камера.
Както казах по-горе, разбрах едва преди два месеца за марката Viltrox и бях изненадан, че всъщност произвеждат не само обективи, но и LED осветление, дисплеи и още фото аксесоари, които обаче няма да са тема на днешната ни среша, а на някоя бъдеща.
Viltrox е китайска марка, но с оглед на технологичния бум, който бележи Китай последните 10 години не подхождам с чак толкова голямо недоверие към техника, идваща от там с оглед, колко неща от оборудването на студиото ми са китайски.
Viltrox 85mm f/1.8 преседя месец в мен (благодаря за търпението) и се постарах да го тествам механично и оптически как се държи, та се извинявам, че няма чак толкова впечатляващи и ефектни снимки, целта ми бе да усетя изображението.
Започвам както винаги с…
Дизайн
Бих го нарекъл вече класически минималистичен, какъвто свикнах да виждам последните години и който почти не оставя характер на обектива. В смисъл не е лош, напротив, но преди можех от далече да позная даден обектив, заради специфичен дизайн, а днес това ми е трудно.
Метален – предполагам алуминиев корпус и метален байонет. Има опция за закачане на сенник, също на байонет и ето тук една дребна подробност – сенникът е с форма на лале.
Да, не е кой знае какво, но на мен ми харесва, защото първо увеличава неговия размер съответно и предпазно действие, второ изглежда красиво. Повечето обективи над 50 милиметра имат сенник, който прилича на отрязана тръба и нахлузена на обектива – естетика нулева, докато лалето вкарва малко живот в минималистичния дизайн.
При първата версия на Viltrox 85mm f/1.8 сенника е бил от типа “отрязана тръба”…
Не е толкова важно, но ми се щеше да спомена за този детайл и това, че идва в комплект с обектива.
Самия обектив идва в здрава и максимално малка по размер (какъвто позволява) кутия. В нея може да откриете обектив, сенник и мек чохъл за пренасяне на обектива.
Гривната за фокусиране заема почти половината от обектива. Метална е и фино оребрена, като продължение на минималистичния дизайн. С времето съм забелязал, че черното покритие започва да се изтрива, а и не е най-добрата гривна за фокусиране с вълнени ръкавици, каквито аз нося зимно време.
Самата гривна мисля е една идея по-стегната като ход, от колкото ми се иска, но пък това означава по-прецизен ръчен фокус, ако се наложи.
По обектива няма допълнителни управляващи бутони като например за управление на АФ режим…
Няма и ринг за управление на диафрагмата, което не го прави толкова привлекателен за снимащите видео.
На байонета за захващане към камерата може да се види micro USB порт, през който да се инсталират нови ъпдейти, ако се наложи.
От Viltrox не упоменават обектива да има защита срещу прах или лоши атмосферни влияния, така, че имайте предвид да го пазите ако (а да погледна през прозореца… даааа прехвърча мартенски снежец).
Няма стабилизация и разчита на такава в тялото на камерата – лоша новина за Фуджистите снимащи с камера различна от X-T4 модела.
Фокус
Viltrox 85mm f/1.8 STM ED IF Mark II както е видно от името разполага със STM мотор. Тези мотори са много тихи, прецизни и бързи. Най-близката дистанция за фокусиране е 80 сантиметра, тоест спокойно може да направите много крупен портрет.
Пробвах с две камери: Sony A7c и Sony A7II. С първата както се досещате фокусът е безкомпромисен и няма грешки особено по око, дори и окото да е зад полупрозрачни очила. С втората камера, която е по-старичък модел (но това разполагаме в кафето за тестова) фокуса определено не е толкова пъргав и на моменти по-често сработва контрастния вместо фазовия фокус.
Все пак дори и със старата камера от над 100 заснети кадъра имам само 3 с неточен фокус.
Няма как да кажа с FujiFilm камера как ще е фокуса…
Обектива подържа DMF функцията на Sony и лесно можех по време на фокусиране на минавам в ръчен режим, като виждах и във визьора горе долу в кой край на фокуса на обектива се намирам.
Това до някъде компенсира липсата на метрична скала на обектива – поредната жертва на минималистичния дизайн, а и да това пести пари и прави обектива бюджетен.
Фокусирането наистина е тихо, ако някой все пак реши да го използва за видео.
Оптика
Оптичната схема на Viltrox 85mm f/1.8 STM ED IF Mark II се състои от 10 елемента подредени в 7 групи. Имаме лещи с високо проникване на светлина, както и един оптичен елемент с екстра ниска дисперсия на светлина.
При подредбата на елементите с цел намаляване на вътрешните отражения има HD nano покритие на доста от лещите. То заедно с дълбокия сенник на обектива дават добро изображение в 99% от случаите.
Аз обичам да се разхождам по нервите на оптиката и задължително снимам с почти директно слънце в обектива хем да видя дифракцията на светлина, хем дисперсията и вътрешните отражения.
Да, ако “наврете” слънцето в обектива многослойното покритие няма да ви спаси, както е видно от снимката в галерията (знак STOP). Въпреки това виждам запазване на по-голяма част от контраста и макар и дефектна, снимката си е ефектна.
Има и други снимки в контражур, но без пряко попадение на слънце и там както се вижда микроконтрастта е добър.
Като светлосилен обектив Viltrox 85mm f/1.8 страда и от други болести като хроматична аберация например. Видима е на места с големи контрасти, но добрата новина че в почти всички случаи може да се коригира.
Вариантите за коригиране са два: с профила създаден от Adobe за техния PS и LR, или с ръчно коригиране в RAW конвертора. Понякога автоматичното коригиране не помага и се налага да си поиграе човек с ръчното. Отнема малко време, но резултатът е налице.
Задължително използвайте профила, защото хроматичната абрация не изчезва със затварянето на диафрагмата, както ще видите в заснетите примери по-долу.
Освен хроматична аберация имаме винетиране на максимална диафрагма (то до сега не съм попадал на обектив, който няма), както и дисторзия тип възглавничка. И двете грешки се коригират автоматично от профила на Adobe като за винетирането при максимална диафрагма, може би трябва още съвсем малко да се помогне и с ръчния плъзгач.
Все пак портретните фотографи предпочитат да има винетиране като изразно средство, така, че преценете сами. Аз за градската архитектура гледам целия кадър да е хомогенен.
Ето и примери на 100% кропове от таблицата заснета в студиото на диафрагми от 1.8 до 16. Примерите са без приложени корекции.
Прави впечатление, че Viltrox 85mm f/1.8 STM ED IF Mark II има много добра острота в краищата дори и на максимална диафрагма. Особено като се приложи корекция за винетиране и чистене на хроматична аберация.
При диафрагма 16 се наблюдава ефекта от дифракцията на светлина – тоест рязкостта се губи, докато в интервала на диафрагми 2 до 11 имаме почти хомогенна рязкост от центъра до краищата, което е добра новина.
Перфектните диафрагми за работа са 5.6-8, но както казах вече това е портретен обектив и най-често се снима на 1.8-2 а там също имаме добра рязкост.
Диафрагма
Диапазонът и е от 1.8 до 16, като както казах на максимално затворена се наблюдава дифракция на светлина, от там загуба на рязкост. Контролира се единствено от камерата и е от електронен тип. Конструкцията на диафрагмата е от 9 заоблени ламела, което осигурява обло боке, дори и на по-затворени стойности – 5.6 например.
Дефокусът е доста кремообразен, но запазва структурност на места, където задния план има много детайли. Бокето е заоблено, меко почти без остри ръбове (а аз харесвам острите ръбове) и много рядко има зъбчета в края на кадъра, където дори запазва кръглата си форма, вместо да се разтяга в елипса.
Ако снимате на APS-C матрица, то ще имате перфектно кръгло боке по целия кадър и както и забележителна острота още от 1.8 диафрагма.
Viltrox 85mm f/1.8 STM ED IF Mark II е добър оптически обектив с добра механика и сравнително лек. Бих го нарекъл бюджетен с оглед цените на конкуренти обективи. Бих предпочел да има защита срещи влага и прах, особено на прах с оглед на това, колко са капризни безогледалките и техните незащитени матрици.