Като се замисля доста често сме медиен партньор на различни фотографски събития и изложби, и нито веднъж не сме споделяли, как един фотограф стига до идеята да направи изложба, и нейното организиране. Дълъг и трудоемък процес, който накрая може ви донесе творческо удовлетворение, или дори да се окаже печеливш.
Веднага се заемам да поправя тази грешка.
Ако в главата ви се върти намерението да направите изложба, то вероятно вече имате идея какво точно от портфолиото си да покажете. И все пак нека спомена няколко думи за това.
Преди всички останали организационни неща е важно да сте наясно с темата на проекта си. Не би било добре да организирате някаква изложба и да хвърляте куп разходи и усилия, за да покажете просто някакви снимки, събирани през годините, разхвърляни като идея и жанрове.
Изложбата обикновено е подчинена на някаква идея/тема, която обединява снимките. Било то ретроспективна или нещо което сте снимали като проект. Това зависи от вас самите – от стила ви на снимане, от вашето лично виждане. Има проекти, които изискват работа повече от 1-2, дори и 20 години – големи и сериозни проекти, има и такива, които успявате на направите и в рамките на едно пътуване, или за два часа – репортаж. Е … при последното обикновено сполучливите опити са плод на дълга практика и доста осъществени проекти, но все пак е напълно възможно. Важното е съдържанието да има послание.
Освен темата, не по-малко важно да имате някакъв сценарий за представянето пред публика. Дали ще е обикновена изложба, или ще има нещо, съпътстващо към нея – видео разказ „зад кадър“ или представяне на техниката, с която сте снимали, или нещо друго – добре е още в началото да го знаете. Изложбата е едно „представление“ което е добре да бъде поднесено идейно.
Тези две неща са водещи, защото те ще ви ориентират как да продължите по-нататък с организацията.
Не случайно почнах с идеята и сценария. От тях зависи да намерите подходящата галерия, или нетрадиционно място, пасващо на вашето виждане за представяне. Броят снимки също е определящ за въпроса „КЪДЕ“.
Логично е и съпътстващото събитие (ако има такова) да бъде съобразено с мястото – какво ще ви е нужно за него. В такива случаи може да потърсите съвет от колеги, които вече имат изложби зад гърба си.
Разбира се може и сами да си направите проучване, но би ви отнело повече време. У нас специално бих ви посъветвала да се обърнете към НСФА „Янка Кюркчиева“, като организация, която провежда едни от най-значимите фотографски събития в страната, или Фотосинтезис, които също са организатори на изложби и събития със собствени пространства.
Всяка галерия има куратор, с когото може да обсъдите вашите идеи за представяне, но освен всичко, това е и човекът, който е много пряко свързан със селекцията от изложби и автори, които се представят в галерията. Доверете се на кураторите – специалисти в областта, които най-малкото ще ви насочат какво да правите.
Или казано на по-прост език на каква хартия или друг материал ще печатате. Ако имате познания в сферата на печата и сте запознати с различните видове медии, едва ли ще имате затруднения. Ако не сте, идете при печатницата която ще отпечатва изложбата с идеята си и обсъдете каква медия би била най-подходяща да представи достойно творбите ви.
Това е нещо което бихте могли да обсъдите и с куратора на галерията. Да, и това е от значение. Съобразете избора си с темата, цветно или черно-бяло, ще има ли паспарту, или не, ще рамкирате ли снимките, как ще бъдат изложени в галерията – на стените, на стативи… и прочие.
Всичко това оказва огромно влияние за възприятието на публиката. Направете го елегантно и интересно.
Без тях не може. Може би те са най-неприятната част от тази организация. Ако сте находчиви и с добри идеи, бихте могли да се вместите и в по-скромен бюджет – всичко зависи от казаното до тук. Един от най големите разходи в една изложба е печатът. За това се върнете на идеята – размерът и видът на медията са определящи за цената на печата. Колкото по-високо качество търсите, толкова печатът се оскъпява, но пък разбира се вие търсите и добра оценка на публиката, не само заради добрата си художествена идея, но и нейното реализиране.
Другият разход би могъл да бъде наемът на изложбена площ. У нас все още има галерии, които искат доста „солени“ наеми за провеждане на изложби. Разходите там обикновено са седмични. Цени не бих искала да се ангажирам да цитирам, тъй като варират доста. Но, ако потърсите ще намерите и такива пространства, които предлагат помещенията си безвъзмездно – важното е да са свободни за датите които искате.
Това са двете по-големи пера в бюджета. Всички останали разходи са свързани със самото откриване и разгласяване на изложбата. Ако имате кетеринг и съпътстващо събитие те също могат да „отнесат“ известен бюджет.
Тя е важна, ако искате публиката да разбере за събитието ви. Като казвам реклама, в никакъв случай не визирам само традиционната платена реклама тук-там. Ако разполагате с бюджет може да си позволите такава.
Има куп идеи и места, където бихте могли да разпространите анонс за изложбата си. Социалните мрежи в случая не са единственото място, където да рекламирате. Да, направете там събитие, но освен това направете електронни покани и ги разпратете на приятели.
Обърнете се към специализираните онлайн медии в сферата и ги попитайте дали биха пуснали анонс за събитието. Периодичните безплатни гидове за събитията в София и страната също са алтернатива – те имат както електронно, така и печатно издание, което се разпространява в различни точки на града.
Помолете за анонс и галерията, където ще бъде откриването. Съществуват и други възможности за разпространяване на анонс за събитието ви, но без него няма как публиката да разбере, че правите нещо. Не подценявайте тази точка в никакъв случай.
В общи линии, ако до тук сте се справили, това би трябвало да е най-лесната част. Макар подреждането на изложба да е трудоемко е добре и самите вие да се включите в тази дейност. В крайна сметка вие сте авторът.
Откриването може да направи ваш колега или име добре познато на широката публика, което ще изиграе положителна роля по време на популяризирането на събитието. За идея на откриването няма да говоря, тъй като се очаква, че това е част от идеята ви за цялостно представяне.
Добре е да помислите за последващи инициативи, след като изложбата ви приключи. Това може да е гостуване на изложбата в други градове (ако имате тази възможност), гостуване с представяне в електронни или други печатни медии – ние примерно с радост предоставяме такава възможност в нашата рубрика Spotlight, както и малки жестове за посетителите на събитието ви – различни подаръци.
Малките жестове се помнят с добро – картички, мини албуми, или както ние направихме за нашата. изложба „Кафе по Италиански“ тъй като имахме стабилен спонсор за отпечатването на изложбата, който пое изцяло и допълнително 3 копия от нашите творби, за да ги подарим на 3-ма от гостите.
Разбира се цялата тази идея беше с нашето одобрение – направихме малки късмети за кафе и само 3 от тях бяха „Печелиш фотография“ – гостите ни идваха, взимаха си чаша вино и едно късметче, което им оставаше за спомен, а трима души наистина си тръгнаха с 3 от фотографиите ни от изложбата. Малък жест, но и до днес още се виждаме с гости от тогава, които помнят изложбата с хубаво.
Много точно!