Здравейте читатели на Фото кафе, радвам се да се видим отново. Днес ще споделя мнение за един обектив, който имах удоволствието да пробвам в продължение на няколко седмици. От заглавието вече е станало ясно за какво ще иде реч, но нека официално го представя – Tamron 45mm f 1.8 Di VC USD SP (Model F013) – последният да затвори вратата както се казва.
Нарочно го изписвам с цялата му абревиатура, защото, ако може да я разчетете ще знаете какво ви предлага, без да се налага да разпитвате някой позаспал консултант…
Накратко какво означава дългото име на Tamron 45mm f 1.8 (аз ще пиша по-кратко такова):
Фокусната дължнина на обектива е 45 милиметра, това е лесно разгадаемо. Поставен на фотокамера с матрица с размер 35 mm стандарт, този обектив се явява почти 100% нормален.
Не веднъж съм споменавал що е то нормален обектив, но за разсеяните в час ТУК могат да се запознаят. Защо “почти” за 35 mm стандарт матрица, ако сте направили сметката знаете, че перфектният нормален обектив е 43.27 mm, добре познатият ви 50 mm обектив е лекичко дългофокусен, ако ще издребняваме докато Tamron 45mm f/1.8 си е почти 100%.
- Di – обектива покрива матрици с размер 35 mm стандарт, логично и APS-C матрици.
- VC – системата за стабилизация на изображението.
- USD – както се шегуваме, че това е доларовата версия, но всъщност зад тази абревиатура се крие сериозен Ултрасоник безшумен мотор, отговаряш за авто фокуса.
- SP – накратко – супер пърформанс. В миналото от Tamron щедро раздаваха тази титла на обективите си, но при новите оптимизирани за дигитални фото камери тази абревиатура означава, че обектива се отличава с по-високи качества от подобни нему обективи.
Завинтих Tamron 45mm f 1.8 на Canon 1Dx и тръгнах да снимам. Ще си призная, че поради меката зима нямаше как да заснема някой приятен зимен пейзаж а сива София ми е далеч от идеала за разходки. Все пак ползвах го доста в студио заедно с участниците от курса по фотография, както и тук там някой слънчев ден навън за да усетя “бокето”
Tamron обявиха септември 2015 година 35 и 45 mm версия, а днес докато пиша ревюто пуснаха и 85 mm версия. Обективите са много висок клас с изцяло нов за Tamron дизайн.
Изработка
Минималистичен дизайн, прави линии, а в основата, където е байонетът има акцент златна гривна или по-точно казано “Luminous Gold“. Солиден корпус, в който зад прозорец е скрита скалата за разстоянието. Има защита срещу навлизане на прах и дръга мръсотия между елементите на обектива. Думата компактен спокойно мога да заявя, че… не важи за Tamron 45mm f 1.8. закачен на про фото камера не се губи в размера на тялото. Тегло почти половин килограм.
Много удобна гривна за фокусиране, било с гола ръка или с кожена ръкавица. Челната леща е скрита малко по-навътре в обектива, а в комплекта идва и сенник, който допълнително да пази от засветка или механични повреди.
Фокус
Tamron 45mm f 1.8 не може да се похвали с много пъргав фокус. Един уличен котак се бе навил да ми позира, но все пак като ново изгряваща звезда го гонеше нервата и се въртеше насам-натам без да ме чака да фокусирам. Да, фокусът е изключително безшумен, подходящ за видео, но ми се щеше да е малко по-бърз. Хубавото е, че системата на фокусиране позволява да се изключи бързо автоматичният фокус, а благодарение на голямата гривна за фокусиране и мекия ход се намира добър ръчен фокус. Освен това дори и в режим АФ обектива може да се дофокусира или дори префокусира на ръка докато сте натиснали на полуспусък.
Стабилизация
Подобно на Tamron 90mm f 2.8 и тук е на много високо ниво и в комбинация с про камера като Canon 1Dx направо си ме хвана мързела да нося статив за някоя и друга улична нощна снимка.
Оптика
Десет елемента в 8 групи – които дават изключително ниски нива на хроматични аберации (има разбира се на диафрагми 1.8 -2 при силен контраст, но се налага да ги търся внимателно, за да ги видя) остротата на обектива е много добра дори и на максимално отворена диафрагма дори и в ъглите на кадъра на матрица 35 mm стандарт.
Поставен на APS-C ще има максимална острота на 1.8 по абсолютно целия кадър. Иначе за 35 mm стандарт максимална острота започва да има при диафрагма 2.8 до 11. Честно казано и при 16 не се забелязва дифракция на светлина, но все пак при внимателно гледане откривам разлика, сравнено с диафрагма 11… при 16 чарта седи някак по-мек.
Не съм сигурен дали при камера от типа на Canon 5Ds при диафрагма 16 няма да се усети вече изразена дифракция. Както и да е перфектният работен диапазон е 2.8 до 11.
Споменавайки дифракция, обектива разполага с 9 ламела диафрагма със заоблени ламели, които дават много интересни лъчи при точкови източници (когато затворите на минимална диафрагма 16).
Винетиране
Видимо при диафрагми до 2.8 като на 1.8 затъмнението на краищата достига до около диафрагма. От там и не чак толкова перфектната острота както и в центъра.
Дефокус
Прословутото боке… първоначално снимах доста в студийна обстановка, където бокето не е чак толкова видим ефект. В момента, в който излязох навън и заковах обектива на диафрагма 1.8… останах очарован от приятният дефокус. Портретите на котака позьор както и на няколко колеги светнаха на дисплея като мечтата на всеки боке маниак.
Хем приятен дефокус хем остро изображение там където е фокуса. Сега може да вляза в конфликт с другото течение сред фотографите които харесват старата оптика щедра на оптични грешки която определено дава много приятно меко изображение на сниманото лице. Tamron 45mm f 1.8 е безпощаден и показва ясно всякакви дефекти в кожата на сниманото лице.
На мен това ми харесва, защото лесно мога да отнема тази острота на обектива, но ако нямам острота трудно бих добавил добра такава. Мое мнение разбира се. Като техничар съм почитател на максимално чистата картинка, а новите обективи от висок клас като Tamron 45mm f 1.8 ми го дават.
Защо 45 след като има толкова много “пеесетки”? Получих и този малко жаргонно зададен въпрос. Нямам абсолютно логично обяснение, освен доближаването му до перфектният нормален обектив.
Другият коз е доста по-добрата визия, която дава сравнено с доста петдесетаци, които съм имал възможността да изпробвам. Да, този обектив дава по-добра картинка и боке сравнено с повечето разпространени 50/1.8 и дори 1.4. Тук е моментът да спомена, че и цената на обектива е доста над споменатите по-горе обективи, но с основание. Защо бих избрал Tamron 45mm f 1.8 вместо Tamron 35mm f 1.8
Снимам доста в студио или пък архитектурни детайли на плитък фокус в гонене на абстракция. Признавам милиметрите около 50 са ми били винаги слабост за разлика от 35 (който бих си взел, ако снима с камера APS-C размер) тоест за мен любим обектив е нормалният, както за някои фотографи 35 mm е предпочитан. Затова е хубаво, че от Tamron са дали избор дали 35, или 45 mm.
Няма да останете разочаровани, а аз чакам с нетърпение да изпробвам Tamron 85mm f 1.8
Оптика | |
Групи: | 8 |
Специални елементи / покритие | Два асферикални и един LD element + fluorine, eBAND, и BBAR покритие. |
Елементи | 10 |
Фокус | |
Минимален фокус | 0.29 m (11.42″) |
Максимално увеличение | 0.3× |
Тип на мотора | Рингов, ултрасоник |
Ръчен фокус | Да |
Скала за разстояние | Да |
Метод на фокусиране | Вътрешен фокус |
Физически данни | |
Тегло | 540 g |
Диаметър | 80 mm |
Дължина: | 92 mm |
Уплътнения | Да |
Цвят | Черен |
Резба за филтър | 67.0 mm |
Сенник в комплекта | Да |
Гнездо за статив | Не |
Оптика и фокус | |
Автоматичен фокус | Да |
Спецификации | |
Тип обектив | Прайм |
Макс. размер на покритие | 35mm стандарт |
Стабилизация | Да (Canon, Nikon) |
Тип байонет | Canon EF, Nikon F (FX), Sony/Minolta Alpha |
Диафрагма | |
Диафрагмена гривна: | Не |
Брой ламели на диафрагмата: | 9 |