Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD е първият обектив от замислената “света троица” на японския производител, предназначена за безогледалните фотокамери на Sony с лайка формат сензор.
Малко късно дойде при нас, но за съжаление в “Кафето” нямахме до сега камера на Sony за тестване на оптика.
Обективът се появи през 2018 година и веднага предизвика сериозен интерес първо като съотношение цена светлосила, после и като оптични качества и е предпочитан както от професионални фотографи, така и от любители снимащи със Sony безогледалки.
Дизайнът е добре познатият от последните 2-3 години на Tamron и се разпознава по специфичният сребрист пръстен между обектива и байонета.
Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD е универсален обектив покриващ диапазона 28 до 75 милиметра с постоянна светлосила по цялата дължина от 2.8
Изключително компактен е за тази светлосила и диапазон, което всъщност е водещо предимство на цялата серия обективи, в която влизат 17-28 и 75-180 всички на 2.8.
Лекотата на обектива се дължи и на факта, че корпусът е изграден от поликарботнатна пластмаса. Да, не е както някои топ обективи от магнезиева сплав, но въпреки това е достатъчно здрав и със защита от прах и влага. С времето могат да се забележат следи от захабяване при сериозна употреба, но поне за сега от познатите, които използват този обектив не съм чул оплакване за механични проблеми.
Байонетът е метален, с гумен уплътнител по краищата за максимално предпазване от навлизане на прах към матрицата.
При използване на вариото се променя дължината на обектива, но това е валидно за всички обективи от този тип, независимо от марката. Няма опция за допълнително сгъване, с цел по-голяма компактност, както и няма заключваща система, предпазваща от разгъване при пренасяне.
Сенникът е от тип “лале” и за съжаление е от модерната тенденция възприета от всички производители да е малък и закачен на байонет около предният оптичен елемент. Харесвам старата система сенници където те бяха дълбоки и определено пазеха по-добре обектива особено при динамична работа.
Максимална диафрагма – 2.8 по цялата дължина като ламелите на диафрагмата са 9 и са от заоблен тип. Това позволява запазването на боке ефекта и при стойности 5.6, а нечетният брой позволява появата на много лъчи когато се снима на свита диафрагма срещу точков светлинен източник.
Макар на 2.8 диафрагма, Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD е така конструиран, че резбата за закрепване на филтър е едва 67 милиметра.
Оптичната му схема се състои 15 стъклени елемента, събрани в 12 групи като от тях имаме: един формован асферичен, един хибриден асферичен, един с ниска дисперерсия (LD) и един много ниска дисперсия (XLD).
Оптически като острота се държи добре и на максимална диафрагма като разликата от центъра до краищата е минимална. Всъщност на 28 милиметра рязкостта е малко по-добра сравнено на 75 милиметра.
Винетира видимо при максимална диафрагма, като се усеща дори на 4 и 5.6 стойности, след това намалява.
Наблюдава се дисторзия при 28 и при 75 милиметра, като в широкия край е тип буре, а в тесния – възглавничка.
Хроматичните аберации също са минимални и могат да се чистят, както в камерата, така и с профил в Adobe Photoshop, или Adobe Lightroom.
Добре е да се използват профилите, защото те коригират много добре всички оптични проблеми изброени по-горе. Може да видите на сравнителните кадри.
Разликите с корекция и без корекция при 28 милиметра
Разликите с корекция и без корекция при 75 милиметра
28 милиметра
75 милиметра
Макар да не е изявен bokeh трепач, то Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD може да ви предложи търкълца при подходящ бекграунд. Не бих казал, че е кремообразно, а по-скоро остричко – аз харесвам точно острите търкълца. Не винаги се виждат в смисъл миниатюрни са. По-горе споменах, че закръглеността на бокето се запазва до диафрагма 5.6 заради заоблените ламели.
Покрай карантината, не мога да снимам портрети, но мисля в диапазона 75 милиметра и на 2.8 може да направи приятен портрет.
Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD фокусира тихо и пъргаво, но на моменти забелязвам, че има склонност към “хънтене”. Уточнявам, че тестовата ми камера е Sony А7 Mark II, а при новите поколения знам, че Sony дигнаха нивото на АФ системата.
Да си призная поотвикнал съм малко универсалният ми обектив да е 28-75, последните 20 години снимам с 24-70 и понеже съм фен на широчкото малко ми липсва зрителният ъгъл на 24-те милиметра.
Все пак наличието на завършената серия във фотографската ви чанта хем няма да тежи много, хем ще имате обхват от 17 до 180 милиметра с много добро качество.
Sony A7 серията е сред най-компактните от всички безогледалки с лайка формат матрица и със закачен Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD се получава компактна система с професионална светлосила.
Политиката на Sony за “отворени” врати към трети разработчици позволяват обективите, които се правят да имат пълна съвместимост с камерата включително и с опции като корекция на оптични грешки (дисторзия, винетиране, хроматични аберации) вътре в самата камера и DMF фокус.
Не ми харесва това, че за да се олекоти като тегло и като цена, липсва метрична скала, която да ме ориентира на какво разстояние от обекта снимам. Често снимам от минимално фокусно разстояние и се ориентирам по матричната скала, та…
Пускам малко технически данни и няколко снимки и да видим 17-28 или 75-180 ще е следващият от светата тамроница за Sony.
- Фокално разстояние 28-75 милиметра
- Максимална диафрагма f/2.8
- Минимална диафрагма f/22
- Брой ламели: 9 заоблени
- Групи / Елементи: 12/15
- Минимално фокусно разстояние: 0.19m (широк); 0.39m (теле)
- Максимално увеличение: 1:2.9 (широк); 1:4 (теле)
- Размер на филтъра: 67 милиметра
- Зрителен ъгъл: 75°23′ – 32°11′ при лайка формат; 52°58′ – 21°05′ при APS-C
- Диаметър / Дължина (мм) 70 / 117,8
- Тегло: 550гр.