Sony не пропуснаха да направят макро обектив за своята безогледална система – NEX. Обектива е компактен с относително добра светлосила и не би натежал в никоя фотографска чанта.
Sony SEL30M35 – 30mm f/3.5 macro за NEX, ни дава възможността почти да надникнем на местата, където пчелите се скъсват от работа, за да хапваме сладък мед. Обектива е здрава солидна изработка, с алуминиев корпус и метален байонет. Като любител на черната техника съм леко разочарован, че е наличен само в сребрист цвят и не съм напълно невидим, когато го закача на своя NEX 6. Дизайнът е в традициите на NEX фамилия камерите – минималистичен със строго изчистени линии. Няма скала с отбелязани стойности на дистанцията (то кой ли обектив за NEX има!?). Гривната за фокуса е от фино набразден метал и понякога когато се снима с вълнени ръкавици леко приплъзва. Фокуса се управлява електронно, но въпреки това въртенето на гривната се усеща много плътно, все едно се използва фокус при ръчно фокусен обектив. Идва с един интересен “кино” сенник. Защо “кино” сенник? Формата на сенника не е класическата която сме свикнали да гледаме а по-скоро представлява правоъгълна маска сметната да засенчва неактивната зона от предната леща. Това се налага защото при максимално увеличение обектива почти опира в сниманият предмет. Опира защото е с доста късо фокусно разстояние – 30 mm. приравнено към матрицата на Sony NEX се равнява на 45 mm. Или горе долу един нормален обектив. Късото фокусно разстояние му осигурява малко по-голяма дълбочина на рязкост, но както казах проблемът е твърде близкото отстояние от сниманият обект – 10 сантиметра, но не от челната леща, а от фокалната равнина (отбелязана е върху камерата с бял маркер).
Късото фокусно разстояние има една малко неприятна особеност. Приближавайки се максимално до обекта, има голяма възможност да го засенчим. Съобразявайте това леко неудобство и се опитайте обектива да не седи на пътя на светлината.
Независимо от по-късото фокусно разстояние обектива няма перспективни изкривявания или оптични грешки от типа “буре” въпреки това е хубаво да се възползвате от опцията на NEX камерите за корекция в самата камера в случаите, когато снимате на Jpeg или да се възползвате от екстрите на Camera RAW от – Adobe Photoshop, за коригиране грешките на обектива – за снимащите в RAW формат. Хроматични аберации също не се забелязват освен в случаи на много голям контраст между гранични зони и то при усилено търсене на възможна аберация. Излишно е да казвам, че RAW конверторите и NEX камерите софтуерно коригират възможните аберации на 100%… Хм май вече го казах… е нищо продължавам нататък
Светлосила. Максималната диафрагма е 3.5 това до голяма степен “лишава” обектива от възможността да има хроматични аберации. Може би сравнено с класическите макро обективи е малко “тъмен”. Разликата не е голяма – около 2/3 диафрагма. Тази презрително така наречена “тъмнина” от феновете на супер светлите обективи (и аз съм такъв) се запазва постоянна за разлика от останалите макро обективи. Какво имам предвид. Макро обектива е сложна система от лещи разположени в тубус. Една специфична група лещи се движи доста напред или назад в обектив в зависимост колко близко е сниманият обект. От това колко близко до сниманият обект сме и какво е увеличението, светлосилата на повечето макро обективи започва прогресивно да спада. Някои обективи от диафрагма 2.8 светлосилата им спада на 5 при максимално макро увеличение. Този факт не се знае от доста потребители и те много често решават, че им се е паднал дефектен обектив. Защо се получава този спад на светлина ще говорим в нарочна тема за макро фотография а днес ще спомена, че при Sony SEL30M35 – 30mm f/3.5 macro за NEX, няма спад на светлосилата дори и при максимално увеличение. Честно казано направих доста тестови кадри, за да се убедя, че ме лъжат очите, но не дори и при 1:1 увеличение диафрагмата се запази на 3.5 Да! Не е включено автоматично ISO! Не съм и забелязал промяна на снимачната скорост. С две думи това една добра новина, която тушира мрънкането относно максималната светлосила на обектива.
Диафрагмата е изградена от 7 ламела от заоблен тип. Това би трябвало да даде хубаво “боке” при по-затворена диафрагма, но е факт, че затворим ли я се получават зъбчета в кръгчетата на бокето… Това последното изречение и аз не го разбрах… Може би става въпрос, че дори и да са заоблени ламелите на диафрагмата пак не може да се получи онази визия, която я има от обективите с по 16 ламела.
Поради нечетния брой ламели при прекомерно затваряне на диафрагмата започва да се наблюдава дифракция на светлина, която кара на ярките точкови източници да им израстват лъчи – 14 на брой.
Обектива работи чудесно най-добре при диафрагма 5.6 и 8. От 16 нагоре се вижда видим спад на остротата заради дифракцията на светлина. Под 5.6 изображението е остро, но с отваряне на диафрагмата започва да губи рязкост по-краищата. Ще отбележа горе долу хубаво боке при максимално отворена диафрагма, но и леко винетиране и загуба на рязкост в ъглите. Винетирането се коригира лесно. За по-меките ъгли няма особено добро лекарство в момента.
Обектива няма стабилизатор. Тъжно. Все пак вярно е, че сериозното макро снимане се прави със статив. Разглезих се и го търся. Надява се в следващите модели с по-дълго фокусно разстояние стабилизатора да присъства.
Един малък пример кога дифракцията е ефектна
Фокус. Интегриран в обектива линеен мотор се грижи за тих и плавен фокус. Подходящ е да се снима видео заради неговата безшумност. Фокуса на този обектив не се слави с бързина. Всъщност няма макро обектив от коя и да е марка който да е бърз като фокусиране. Много често даже е задължително да се фокусира на ръка. Тук също за при максимално приближаване има сериозно “хънтене” на фокуса, но просто завъртате гривната на фокуса, камерата минава в ръчен режим на фокус и увеличава дисплея или визьора, за да може да се намери точен фокус. Пийкинг функцията е задължителна както е задължително буквално да не дишате в момента на снимането. По закона за абсолютната гадост в момента в който си харесате нещо за снимане и излиза вятър. Забелязвам, че всяка година по времето на раззеленяването аз се оказва с макро обектив в ръка за тестване. Това обяснява и защо имам толкова голям архив от мартенички окачени на дръвчета. Честно понякога съм седял по 3-5 минути да чакат досадния вятър да спре, за да “цъкна” мартеничката. Може би не трябва да снимам на максимално отворена диафрагма и ще си спестя проблемите?!?! Накратко, ако снимате сериозно макро използвайте ръчен фокус, ще ви спести време, а и все пак NEX имат приятната функция с увеличаване на изображението. Автоматичният фокус е по-добре да го ползвате при неудобна гледна точка или при класически мързелив следобед.
Като за финал: Sony SEL30M35 – 30mm f/3.5 macro е първият и за сега единствен обектив за камерите от фамилия NEX. За всеки пейзажист това е един от задължителните обективи наред с Sony 10-18mm f/4 OSS и Sony E 50mm f/1.8 OSS.
Научете се да използвате ръчен фокус при сериозно приближение. Не затваряйте прекомерно диафрагмата (това важи за всеки обектив) да дълбочината на фокуса ще се увеличи, но ще загубите рязкост заради дифракцията. Задържайте дишането при снимане, при макрото всеки милиметър мръдване е от значение. Носете си малък пулверизатор с вода със себе си. Капките с блестящо в тях слънце винаги предизвикват одобрително клатена на глава от гледащите снимката. Внимавайте като кадрирате. Късото фокусно разстояние ви кара буквално да влезете в сниманият обект. Кадрирайте така, че да има път за светлината за да не се получат грозни засенчвания на половината кадър. Като фен на максималната диафрагма почти винаги снимам на такава и с макро обектив. Както казах по-горе има приятно боке а NEX нямат проблеми с точността на фокуса така, че експериментирайте смело.
Модел | Sony SEL30M35 – 30mm f/3.5 macro |
Еквивалентно фокусно разстояние за формат 35 мм при използване с фотоапарат с APS-C сензор |
45 mm. |
Групи-елементи на обектива |
6 групи от 7 елемента |
Зрителен ъгъл при монтиране на фотоапарат с формат APS-C: градуси |
50 |
Ламели на диафрагмата |
7 |
Кръгла диафрагма |
ДА |
Максимална диафрагма |
3.5 |
Минимална диафрагма |
22 |
Мин. фокус (най-малко разстояние от сензора за изображения до обекта); m. |
0,095 |
Макс. увеличение |
1.0 |
Диаметър на филтъра, mm. |
49 |
Размери (макс. диаметър x дължина); mm. |
62,0 x 55,5 |
Тегло (прибл.); gr. |
138 |
Приложени аксесоари
Капачка на обектива отпред |
ДА |
Задна капачка на обектива |
ДА |
Сенник на обектива |
ДА |
Няколко снимки със Sony SEL30M35 – 30mm f/3.5 macro
Ако темите и съдържанието на този сайт са полезни за Вас и бихте искали за в бъдеще да четете още интересни статии, може да ни подкрепите с дарение. Благодарим Ви за подкрепата.