Обичам да ходя на изложения. Било то за компютри, видео или други технически изделия. Там може да се видят много от последните разработки и технически новости. Разхождайки се из поредното изложение стигнах и до щанда на Сони България. Възползвах се от факта, че сме стари познати с колегите на щанда и се намъкнах да разглеждам нещата от близо. Всъщност всеки един посетител можеше спокойно да влезе и да „пипне” изложените продукти. Под пипане се разбира да го разгледа основно и да направи снимка или малко видео клипче (е за телевизорите си остана само гледането поради факта, че те все още не могат да правят снимки). Повечето от изложените продукти ми бяха познати от съвсем скорошната презентация на фирмата но тогава нямах много време да погледна последните продукти в областта на фотографиятата и видеозаснематето. Макар че основната ми професия е фотографията, се насочих към една друга моя тръпка а именно видео камерите. Модела който си набелязах носеше името Sony Handycam HDR-HC1 (за караткост ще го наричам само НС1). За читателите, които се интересуват и четат редовно вече е станало ясно типа на камерата. За тези, с които се срещаме за пръв път, здравейте надявам се да се срещаме по-често.
И така днес ще разгледам представител на новото поколение видео камери на Sony – High Definition. След появата на професионалната HDR-FZ1 и полу професионалната HDR-FX1 (за която имаше статия в един от предишните броеве), дойде ред и на първия модел (HDR-HC1) насочен изцяло към масовия потребител или така наречените запалени любители. Появата на големи плазмени и LCD тип телевизори наложи и употребата на технологии с по-висока разделителна способност. Вместо да използвате Mini DV стандарта, който да „разпъвате” на един 40 инчов телевизор, Sony предложиха HDV стандарт. HDV стандарта е съвсем нов и е ориентиран като заместител на Mini DV стандарта който ползва PAL резолюцията. Той предлага реално 16:9 отношение на страните и позволява гледането на висококачествена картина на плазмени или LCD телевизори с размери над 40 инча. Предлаганата резолюция е 1080/1440 линии (за Sony) или 720/1280 линии (за JVC). От начало този стандарт бе достъпен само за камери от висок клас, но с появата на HDR-HC1 вече е достъпен за по-широк кръг от потребители.
За пръв път се срещнах с тази камера на официалното представяне на новите LCD телевизори BRAVIA, където организаторите от Сони България я бяха включили в един от представяните модели. До нея имаше друга камера Mini DV, която също бе включена в телевизор. Въпреки че НС1 бе закачена към по-голям като размер телевизор, изображението бе много по детайлно от колкото конкурента и. Докато течеше презентацията, често хвърлях поглед върху камерата. За съжаление притиснат от времето не успях да я разгледам добре. Сега ми се отвори втори шанс и ето в момента вървя по столичните булеварди здраво стиснал в ръка видео камера Sony Handycam HDR-HC1.
След първият бърз оглед на спокойствие забелязах две неща. Превъзходен дизайн. Да дизайна на камерата ми хареса най-вече с това че прилича на видео камера а не на кутия за бисквити с малък обектив. Това не е само мое мнение но и на няколкото приятели до които се допитах. Размерите противно на модата всичко да е тип Джеймс Бонд, не са от най-малките. Камерата все пак е компактна, с лесна навигация на менюто и подходящи бутони на удобни места. Разбира се голямо предимство че не е в малък корпус защото това позволява използването на превъзходен (както сам се убедих) обектив Carl Zeiss® Vario-Sonnar® T* обърнете внимание на символа T* (Т звезда е гаранция за супер качествена оптика на Carl Zeiss. Обективи от такъв клас се предлагат само в камери от професионален тип.) Обективът е с 10 кратно оптично варио (аналогично на 40-400мм при 35мм филм) признавам не е широко ъгълен, но пък имаме изображение 16:9, което само по себе си е широко ъглово. Освен оптичното варио, разполагаме и със 120 цифров зум, който както винаги препоръчвам да не се използва, защото води до влошаване на изображението. Управлението на вариото е възможно от 3 места: от класическия бутон намиращ се до бутона за запис, от бутон намиращ се на LCD дисплея и от въртящ се ринг на обектива, който в зависимост от избора на потребителя или задвижва вариото или се използва за ръчен фокус. Наличието на такъв въртящ се ринг вдига класа на камерата и е много удобен при ръчен фокус. Споменах LCD дисплей. Не е много голям – 2,5 инчов с тъчскрийн технология за управление на менюто. Толкова за дизайна и за първото нещо което ми направи впечатление.
Второто нещо, което ми направи впечатление е, че прекалено много съм свикнал с професионални камери, техните бутони и управление. За момент реших, че камерата не ми харесва. После ми дойде идея. Това е камера предназначена за любители съответно трябва да видя как те се справят с нея. Силно се надявам, че от Сони България ще прескочат по невнимание следващите редове.
Взех камерата в ръка и обиколих няколко приятеля с цел да си „поиграят” с нея. Аз си седях от страни и слушах коментари и събирах впечатления които да сравня с моите наблюдения. За дизайна вече казах на всички се хареса. Как преценявам до колко лесно се борави с даден продукт в случая камерата НС1? Лесно, не чета упътването за работа. Ако успея да се справя бързо значи е лесна за употреба, ако се наложи да чета задълбочено значи… Същия номер приложих и по отношение на приятелите си. Признавам един от тях е запален фен на марката и без усилие успя да я разгледа подробно и да снима с нея. Останалите също се справиха добре като сами откриха как се влиза в менюто и как се променят настройки. След като събрах всички мнения и изгледахме заснетият материал (в който имаше и кадри в прословутата кръчма „При кмета”) седнах и започнах да пиша.
За дизайна на камерата вече споменах. Време е да надникнем в нея. Висококачественият обектив проектира изображението върху CMOS матрица с 2,8 ефективни мега пиксела и големина 1/3,0 инча. Разбира се камерата в режим видео използва само половината от тези пиксели за своето изображение. Пълното количество пиксели се използват в режим фото. Употребата на CMOS матрица води до икономия на батерия поради факта, че този тип матрици са с по-ниска консумация на ток.
След като върху матрица се проектира изображение, то се обработва от Enhanced Imaging Processor, който процесор е също от ново поколение. Записаната информация се записва на видеокасета от типа Mini DV. Не са необходими специални изисквания относно касетата както например е нужно при камери от супер висок клас. Дори и обикновеният тип касетки на Sony ще направят добър запис. Поставянето и изваждането на касета се прави спокойно и внимателно. Механизма не е от най-бързите, но това е с цел да се получи стабилно движение на лентата около записващата глава.
Обектив, матрица, процесор, запис на изображението. Май казахме всичко. Грабвайте камерата и на снимки.
Усещам обвинителни погледи, че не съм споменал нищо относно менюто и управлението на камерата.
Добре да поговорим за менюто. Както споменах камерата е с дисплей с тъчскрийн технология. Това позволява само с докосване да влезем в менюто и да избираме опциите. Менюто позволява да се настрои камерата в зависимост какво искаме да постигнем. Самата камера има два режима на работа: автоматичен, когато почти не можем да променим нищо и полуавтоматичен, когато могат да се направят промени. Когато камерата е на автоматичен режим повечето от иконките в менюто са в тъмен цвят и са неактивни.
От менюто можем да изберем бял баланс. Разполагаме с четири възможности: автоматичен, на открито (естествена светлина), на закрито (изкуствена светлина) и ръчен, при който търсим бял обект натискаме бутон и камерата се настройва по това бяло. При работата с камерата установих за белия баланс следното: ароматичния баланс дава леко по-топъл цвят и прави цветовете по-меки по този начин. Направих проби на автоматичен и на ръчен баланс и да си призная ръчният се справя много добре. Например когато снимахме в бирарията, автоматичния баланс и баланса на закрито дадоха едни и същи картинки които бяха доста топли (или жълтеникави за по-ясно). Когато избрах ръчен баланс по една от стените се получи реално цветово изображение. Е харесахме по-топлото изображение заради атмосферата, но в случая баланса на камерата се справи добре със ситуацията. По подобен начин тествахме и навън и резултатът бе, че ръчния баланс се справя много добре.
Продължаване с менюто. Камерата може да работи както на HDV режим така и на Mini DV режим. Избора е изцяло във ваши ръце. Когато се работи в Mini DV режим, формата на изображението е стандартно 4:3.
Ръчни режими. Всъщност има. Вярно не е като в по-високите полу професионални класове, но все пак позволява ръчни настройки. Може да се променя скоростта на затвора от ½ до 1/10 000 част от секундата. Един таен съвет когато искате да получите интересен ефект например като снимате приятели на дискотека използвайте скорости на затвора от типа на 1/6 или дори 1/3 получава се много интересно размазване на картината. Колкото до скоростите над 1/50, те се използват, ако сте футболен или тенис мач или въобще където има бързо движение и искате да имате ясен образ, а не размазани петна. Управление на диафрагма няма, но вместо това може да променяте в движение експозицията с +/- 2 единици, което в случая може да играе ролята на диафрагма.
Малко ефекти или глезотии както ги наричам. Има стандартните тонирания на картината като сепия, черно бяло, и разни соларизации. Има 3 вида затъмняване и оттъмняване. Има и една хубава опция, която за пръв път видях при по-големият брат HDR-FX1. Опцията представлява възможност да се запамети дадено движение в кадър с вариото или с промяна на фокуса и после камерата да го повтори по време на снимането на друг кадър. Това е интересна опция, вярно не се използва много често, но е полезна. Нещо, което странно защо липсва на камерата е бутонът Feader (оттъмняване/затъмняване) има този ефект в менюто, но не и на бутон на корпуса на камерата. Доста хора го използват при снимане за преходи между кадри. Тук трябва всеки път да се влезе в менюто да се избере ефекта който действа еднократно и после пак… Или аз не открих бутона или това е пропуск от страна на фирмата.
В общи линии това е най-важното в менюто. Разбира се има още настройки за звука. Камерата има вграден стерео микрофон, а освен това като аксесоар може да се закачи допълнителен обемен 4 канален микрофон (в гнездото за аксесоари) или външен стерео микрофон (има вход).
Режим фото камера. Споменах, че разполагаме с CMOS сензор с 2.8 мега пиксела. тоест при добро желание може да изкопираме снимка с размер 20х30 см. Обектива казахме вече е 10 кратен, може да се избира из между няколко резолюции. Настройките на фото камерата са идентични с тези на видео камерата. Формата на запис е Jpeg с възможност за два вида компресия. Снимките се записват на карта Memory Stick DUO. Камерата разполага с вградена светкавица, която се показва, когато е нужно. Светкавицата несъмнено е сполучливо решение и лично за мен показва как все повече ще има обединени видео и фото камери.
Режим плеър. Всяка камера има такъв режим и тази не остава по-назад. Освен да гледате на дисплея какво сте заснели може да се включи в обикновен телевизор или както е редно в High Definition телевизор. Например от серията BRAVIA, които са High Definition Ready или с една дума приспособени точно за такъв вид изображения. Включването става посредством i.LINK връзка или със специален компонентен RGB кабел, който идва в комплекта на камерата. Ако се използва компонентният RGB кабел трябва да се включи и Audio кабел за звука.
Малко общи неща. Едно от нещата, което ми направи силно впечатление е добрият стабилизатор на изображението, което има камерата. Стабилизаторът е направен да покрие стандартния тремор, който има ръката, но бих казал се справя добре и с малко по-големи сътресения. Споменах за гривната за ръчен фокус. Харесва ми по следните причини: когато светлината е по-малко камерата трудно лови фокус примерно проблеми в стая или в бирарията или навън през деня нямах, но при няколко нощни снимки камерата просто отказваше да фокусира. Тогава минавах на ръчен фокус и проблема се оправяше много бързо.
Недоволен съм от липсата на бутона Fader. Недоволен съм от селектора на режимите. Намира се близо до бутона за запис и много е лесно да го бутнеш и той да се включи на друг режим. При по-старите модели си беше здрав превключвател докато тук е почти като сензорен.
За съжаление няма опция за повишаване на децибелите (аналогично на повишаването на ISO то при фото камерите)
Има опция за снимки при абсолютен мрак, но вградените прожектори са слаби. Като аксесоар се продава по-мощен IR прожектор.
Камерата разполага с гнездо за интелигентни аксесоари, на което вече споменах какво може да се закача (включително и халогенен прожектор).
Разполага с i.LINK вход/изход, компонентен RGB изход, A/V изход, вход за микрофон и слушалки и един интересен вход за дистанционно управление. Стативите за камери Sony имат вградено управление на ръкохватката на статива, което посредством кабел се включва в камерата и дава възможност да се управлява както студийно видео камера.
С две думи приятелите ми много си паднаха по камерата, което е важен критерий за мен, защото все пак те са крайните потребители на този продукт, а и тяхното мнение показва, че не съм се излъгал в преценката си за този модел. Разбира се имам своите забележки, но като цяло, а и най-вече като качество на изображението е перфектна за класа си. Надявам се в скоро време да се появи модел с такива характеристики и с възможност за запис върху DVD.
Ако темите и съдържанието на този сайт са полезни за Вас и бихте искали за в бъдеще да четете още интересни статии, може да ни подкрепите с дарение. Благодарим Ви за подкрепата.