Или какво е Gamut warning и защо ни и е полезен?
След доста време посветено на техниката и няколко интересни новини, е време отново да обърнем внимание на подготовката на снимките ни – било за печат, било за УЕБ или портфолио. Многократно в наши статии сме обръщали внимание на цветовите пространства и работата с тях, и в двете програми – Lightroom и Photoshop. Наред с управлението на цветовете, обаче и двата софтуера имат една много полезна и любима за мен функция – Soft proof/Gamut warning. Особено е полезна за онези, които възнамеряват да отпечатват своите фотографии.
Тъй като работата с тази функция във Photoshop е малко-по дълга за обяснение, днес ще се спра на кратко само за Lightroom.
С няколко думи функция, която ви показва какво се случва с цветовете на снимката ви симулирайки друго цветово пространство или хартия, както и кои цветове са конфликтни за отпечатване – т.е. кои са конфликтните зони в снимката извън гамата (Gamut warning). Дълго определение май… ако трябва да го кажа по-кратко – то включвайки Soft proof в Lr виждате зоните (цветовете) където евентуално бихте имали проблеми.
Със сигурност не веднъж в панел Develop сте кликвали на отметката на този надпис и изведнъж фона зад снимката ви се променя на чисто бял, без реално с нея да се случва нещо. Е, ето тук ще внеса малко пояснения какво да направите след това.
Наистина трябва да се намирате в добре познатият ви панел за обработка и под снимката в полето на toolbar- а избирате отметката на Soft proofing. По подразбиране Lr оцветява фона в чисто бяло, но ако ви е прекалено ярко винаги може да го смените: десен клик някъде в полето на фона, и можете да избирате различни нюанси на сивото или черно. Аз обикновено държа фона на 80% сиво при работа в Soft proof и 50% сиво при нормална работа. Някак си ми е по-комфортно за очите, макар идеята на белия фон (paper white) е да симулира познатото бяло паспарту, което най-често се ползва при печат.
След това погледът ви трябва да се отправи в зоната на Хистограмата – горе дясно. Виждате, че под нея се е появил един нов панел, за който ще говоря след няколко реда.
Преди да работите с него трябва все пак да накарате Lr да ви покаже кои са конфликтите зони в снимката. На познатите места на триъгълниците в хистограмата (където знаете, че виждате кои са недоекспонираните и преекспонираните зони) сега има 2 нови икони:
- Монитор (ляво) – който при клик активирате да ви показва Gamut warning на монитора – ако сте го активирали тези участъци ще виждате в синьо.
- Лист (дясно) – който при клик активирате да ви показва Gamut warning за съответното цветово пространство или хартия. Това е функцията, която в случая ви трябва и ако успешно сте я активирали ще видите конфликтните зони в червено.
За случаят съм избрала снимка на нощна Прага, която знам че е конфликтна в зоната на небето и от части в няколко зони на стените и улицата.
По принцип конфликтни зони може да очаквате при нощни снимки, при изявени сенки и почти винаги в синьо-зеления спектър. Разбира се абсолютно нормално е да имате конфликтни зони и в други случаи, но това зависи от ситуацията в която сте снимали.
Първо програмата ще ви накара да направите Виртуално копие – Create proof copy. Направете го, за да може после свободно да редактирате където се налага. Хубавото е, че Lr наистина прави само виртуално превю на оригиналния файл и го закача непосредствено в дясно от него в лентата на каталога. Ще го видите с маркиран подгънат ъгъл в долния край.
Вече виждате и опциите за работа в Proof settings. Те са достъпни и преди да направите виртуално копие, но можете да променяте настройките там и след това. Какво съдържа този панел: Две настройки, които би трябвало да са ви добре познати от управлението на цветовете в Ps:
- Profile: Тук от падащото меню избирате в какво пространство искате да печатате или ако имате закачен принтер, може да изберете профила на хартията.
- Intent: Методът по който да се преобразуват цветовете – Perceptual / Relative. За тези два метода съм писала в статията за Конвертиране на цветови пространства във Photoshop.
След като изберете целевото цветово пространство, над лентата с каталога, след изписването на името на файла ще видите и тези обозначения – профила и метода, които са активни.
Обърнете внимание, че докато избирате между профилите се случват промени както в хистограмата, така и в зоните на снимката защриховани в червено. Нормално е при Adobe RGB да има по-малко конфликтни зони спрямо sRGB, тъй като това пространство е по-голямо. По подобен начин ако имате други пространства или профили може да наблюдавате как се отместват зоните.
До тук само изкарахме информация за това къде са проблемните зони. Сега трябва да ги коригираме.
Един от начините и може би най-често използван (препоръчван и от самите ADOBE) е работа с панела HSL. По – конкретно ще работим със Saturation. Корекции са възможни и с Hue, но там трябва да внимавате много на къде отмествате цвета.
Препоръчвам ви за тази работа да включите екрана в режим Преди / След, за да виждате по-добре промените. Колкото до корекцията на цвета, лично аз препоръчвам леко туширане на наситеността, колкото да вкарате цветовете извън гамата, в рамки.
Това става с избиране на селектора за цвят (на скрийншота съм го посочила със стрелка), след което с него кликвате в някоя от конфликтните зони и започвате да движите само скролера на мишката в посока, която намалява сатурацията. Докато правите това ще видите, че плъзгачите на съответните цветове имащи участие в небето ще се придвижат на ляво, а червеното защриховане ще започне да намалява.
Същата операция може да направите и с Hue, но там внимавайте в коя посока ще задвижите плъзгачите. Знаете, че при работа с Hue вие реално отмествате даден цвят към неговия противоположен, така че работете деликатно ако решите да пробвате.
В случая по този начин аз съм туширала изцяло прекалената наситеност на синьото в небето, но навсякъде в снимката където има участие на този цвят, той е коригиран.
В останалата част на снимката не е пипано почти нищо, тъй като там зоните не са прекалено големи. В общи линии това къде колко да коригирате и с какъв метод да го направите е малко въпрос на усет и опит. За това ако не сте сигурни, преди печат се консултирайте с печатаря, за да ви даде някакви насоки.
За да приключите работа с този панел, просто отново кликвате върху селектора за цвят, за да излезете от режима, и ако сте доволни от резултата с това се изчерпва като цяло работата със Soft proof тук.
Същевременно може спокойно да продължите да обработвате снимката си докато е включен Soft proof, защото виждате в реално време какво се случва във всяка зона на снимката и как дадена корекция влияе на цветовете в снимката.
В общи линии не е много сложно. Има защо да обичам тази функционалност на Lr, най малкото защото работя много по-бързо. Надявам се да съм ви дала още една идея, а в някой следващ пост ще обърна внимание и на Ps.
На бързо и линкове към свързаните статии: