Или какво е Gamut warning и защо ни и е полезен?
След доста време посветено на техниката и няколко интересни новини, е време отново да обърнем внимание на подготовката на снимките ни – било за печат, било за УЕБ или портфолио. Многократно в наши статии сме обръщали внимание на цветовите пространства и работата с тях, и в двете програми – Lightroom и Photoshop. Наред с управлението на цветовете, обаче и двата софтуера имат една много полезна и любима за мен функция – Soft proof/Gamut warning. Особено е полезна за онези, които възнамеряват да отпечатват своите фотографии.
Тъй като работата с тази функция във Photoshop е малко-по дълга за обяснение, днес ще се спра на кратко само за Lightroom.
С няколко думи функция, която ви показва какво се случва с цветовете на снимката ви симулирайки друго цветово пространство или хартия, както и кои цветове са конфликтни за отпечатване – т.е. кои са конфликтните зони в снимката извън гамата (Gamut warning). Дълго определение май… ако трябва да го кажа по-кратко – то включвайки Soft proof в Lr виждате зоните (цветовете) където евентуално бихте имали проблеми.
Със сигурност не веднъж в панел Develop сте кликвали на отметката на този надпис и изведнъж фона зад снимката ви се променя на чисто бял, без реално с нея да се случва нещо. Е, ето тук ще внеса малко пояснения какво да направите след това.
![](https://photocafe.bg/wp-content/uploads/2018/03/LR_softproof.gif)
Наистина трябва да се намирате в добре познатият ви панел за обработка и под снимката в полето на toolbar- а избирате отметката на Soft proofing. По подразбиране Lr оцветява фона в чисто бяло, но ако ви е прекалено ярко винаги може да го смените: десен клик някъде в полето на фона, и можете да избирате различни нюанси на сивото или черно. Аз обикновено държа фона на 80% сиво при работа в Soft proof и 50% сиво при нормална работа. Някак си ми е по-комфортно за очите, макар идеята на белия фон (paper white) е да симулира познатото бяло паспарту, което най-често се ползва при печат.
След това погледът ви трябва да се отправи в зоната на Хистограмата – горе дясно. Виждате, че под нея се е появил един нов панел, за който ще говоря след няколко реда.
Преди да работите с него трябва все пак да накарате Lr да ви покаже кои са конфликтите зони в снимката. На познатите места на триъгълниците в хистограмата (където знаете, че виждате кои са недоекспонираните и преекспонираните зони) сега има 2 нови икони:
![SoftProof_blue](https://photocafe.bg/wp-content/uploads/2018/03/SoftProof_blue.jpg)
![](https://photocafe.bg/wp-content/uploads/2018/03/SoftProof_red.jpg)
- Монитор (ляво) – който при клик активирате да ви показва Gamut warning на монитора – ако сте го активирали тези участъци ще виждате в синьо.
- Лист (дясно) – който при клик активирате да ви показва Gamut warning за съответното цветово пространство или хартия. Това е функцията, която в случая ви трябва и ако успешно сте я активирали ще видите конфликтните зони в червено.
За случаят съм избрала снимка на нощна Прага, която знам че е конфликтна в зоната на небето и от части в няколко зони на стените и улицата.
По принцип конфликтни зони може да очаквате при нощни снимки, при изявени сенки и почти винаги в синьо-зеления спектър. Разбира се абсолютно нормално е да имате конфликтни зони и в други случаи, но това зависи от ситуацията в която сте снимали.
Първо програмата ще ви накара да направите Виртуално копие – Create proof copy. Направете го, за да може после свободно да редактирате където се налага. Хубавото е, че Lr наистина прави само виртуално превю на оригиналния файл и го закача непосредствено в дясно от него в лентата на каталога. Ще го видите с маркиран подгънат ъгъл в долния край.
Вече виждате и опциите за работа в Proof settings. Те са достъпни и преди да направите виртуално копие, но можете да променяте настройките там и след това. Какво съдържа този панел: Две настройки, които би трябвало да са ви добре познати от управлението на цветовете в Ps:
- Profile: Тук от падащото меню избирате в какво пространство искате да печатате или ако имате закачен принтер, може да изберете профила на хартията.
- Intent: Методът по който да се преобразуват цветовете – Perceptual / Relative. За тези два метода съм писала в статията за Конвертиране на цветови пространства във Photoshop.
След като изберете целевото цветово пространство, над лентата с каталога, след изписването на името на файла ще видите и тези обозначения – профила и метода, които са активни.
Обърнете внимание, че докато избирате между профилите се случват промени както в хистограмата, така и в зоните на снимката защриховани в червено. Нормално е при Adobe RGB да има по-малко конфликтни зони спрямо sRGB, тъй като това пространство е по-голямо. По подобен начин ако имате други пространства или профили може да наблюдавате как се отместват зоните.
![AdobeRGB](https://photocafe.bg/wp-content/uploads/2018/03/SoftProof_AdobeRGB.jpg)
![sRGB](https://photocafe.bg/wp-content/uploads/2018/03/SoftProof_sRGB.jpg)
До тук само изкарахме информация за това къде са проблемните зони. Сега трябва да ги коригираме.
Един от начините и може би най-често използван (препоръчван и от самите ADOBE) е работа с панела HSL. По – конкретно ще работим със Saturation. Корекции са възможни и с Hue, но там трябва да внимавате много на къде отмествате цвета.
Препоръчвам ви за тази работа да включите екрана в режим Преди / След, за да виждате по-добре промените. Колкото до корекцията на цвета, лично аз препоръчвам леко туширане на наситеността, колкото да вкарате цветовете извън гамата, в рамки.
Това става с избиране на селектора за цвят (на скрийншота съм го посочила със стрелка), след което с него кликвате в някоя от конфликтните зони и започвате да движите само скролера на мишката в посока, която намалява сатурацията. Докато правите това ще видите, че плъзгачите на съответните цветове имащи участие в небето ще се придвижат на ляво, а червеното защриховане ще започне да намалява.
Същата операция може да направите и с Hue, но там внимавайте в коя посока ще задвижите плъзгачите. Знаете, че при работа с Hue вие реално отмествате даден цвят към неговия противоположен, така че работете деликатно ако решите да пробвате.
В случая по този начин аз съм туширала изцяло прекалената наситеност на синьото в небето, но навсякъде в снимката където има участие на този цвят, той е коригиран.
В останалата част на снимката не е пипано почти нищо, тъй като там зоните не са прекалено големи. В общи линии това къде колко да коригирате и с какъв метод да го направите е малко въпрос на усет и опит. За това ако не сте сигурни, преди печат се консултирайте с печатаря, за да ви даде някакви насоки.
За да приключите работа с този панел, просто отново кликвате върху селектора за цвят, за да излезете от режима, и ако сте доволни от резултата с това се изчерпва като цяло работата със Soft proof тук.
Същевременно може спокойно да продължите да обработвате снимката си докато е включен Soft proof, защото виждате в реално време какво се случва във всяка зона на снимката и как дадена корекция влияе на цветовете в снимката.
В общи линии не е много сложно. Има защо да обичам тази функционалност на Lr, най малкото защото работя много по-бързо. Надявам се да съм ви дала още една идея, а в някой следващ пост ще обърна внимание и на Ps.
На бързо и линкове към свързаните статии: