Тези дни се набърках в “подаръчно-сувенирно-рекламната” индустрия. Уж случайно, в кафето се появи компактен офисен мастиленоструен принтер. Доколкото си спомням, вече имам добър (макар и не толкова компактен) офисен фото-принтер, който освен да ми печата документи, ми печата и превъзходни снимки – Epson L800. Местенцето в кафенцето е ограничено, затова може би съм погледнал и към по-компактен принтер?! Не. Принтерчето се оказа с малко повече възможности от стандартен офисен принтер.
Ricoh Aficio SG 3110DN е принтерът, за който става дума. Вече споменах какво би било неговото обичайно предназначение, но днес ми се ще да споделя какво по-различно би могло да бъде, а именно сублимация върху полиестер и трансфер върху памук.
Този принтер работи с касети, в които мастилото е гелообразно и стандартно е създаден за офисен принтер. От американската фирма Sawgrass Technologies са създали мастила, които позволяват на Ricoh Aficio SG 3110DN, от класически офисен, да се превърне в принтер за сублимационен или термо-трансферен печат.
Разликата между сублимационен и термо-трансферен печат? И при двата изображението се печата на трансферна хартия и после, с помощта на гореща преса, се прехвърля върху обекта, който искаме да декорираме. Сублимацията (която също е вид трансферен печат) е процесът на преминаване на веществата директно от твърдо в газообразно състояние, без преминаване през течна фаза. При нагряване до около 180-200ОС, мастилата се изпаряват и навлизат в микро-порите, които полиестерът отваря, при същата температура. Те се свързват на молекулно ниво, изображението е „вътре“ в материала, а не на повърхността му. Затова липсва характерният за повечето видове печат „опип“, текстилът е толкова мек, колкото и преди трансфера, а твърдите материали запазват повърхността си такава, каквато е била, създавайки усещамето за луксозен, лакиран финиш. Важно е да се отбележи, че при този процес сублимационната хартия има само функция на носител – за разлика от обичайните термо-трансферни процеси, при сублимацията никакви вещества от хартията не се прехвърлят върху декорирания материал, нейното предназначение е само да осигури качествен печат от принтера, без разливане, размазване, петна, просмукване и т.н. Затова, макар и само носител, тя влияе, чрез своите качества на крайния резултат. Или казано по-просто – посредствен сублимационен трансфер можете да направите дори и с най-обикновена копирна хартия, но висококачествен, професионален и икономичен сублимационен трансфер става само с качествена хартия – детайлите са кристално-ясни, полутоновете са чисти, цветовете са наситени, фоновете са равни, без петна, а сублимационното мастило се прехвърля върху декорираното изделие почти изцяло, вместо да потъне дълбоко в хартията и да си остане там.
Този тип трансферен печат е използваем при полиестерни материали и тъкани или предметни със специално нанесен полиестерен лак (например чаши или плоскости от MDF, HDF, Алуминий, стъкло, стомана). Ако искаме да печатаме върху памучен плат то е необходимо да се използват друг тип мастила и трансферна хартия, специално разработени за тази цел – ChromaBlast-R.
Как Ricoh Aficio SG 3110DN от офисен се превръща в термо-трансферен принтер? Нужно е да се зареди с мастилници (касети) фабрично напълнени със специални мастила. Едно малко уточнение предварително: – трябва да решите за какво точно ще използвате Ricoh Aficio SG 3110DN от самото начало: офисен, сублимационен или трансфер на памук. Няма как само със сменяне на касети да постигнете резултати във всяка една от изброените възможности. Най-често фирмите, предлагащи на своите клиенти напечатани чаши или тениски или шапки или… имат отделно принтер за сублимационен и отделно за трансферен (върху памук) печат. Както казах смяната на мастила не е добра идея, защото цялата система на принтера (маркучи и глави) са пълни вече с друг тип мастило.
Подходящите мастила за сублимационен печат са Sawgrass SubliJet-R, а ако искате да печатате върху памучни тъкани, то трябва да се ориентирате към Sawgrass ChromaBlast-R като не забравяте да използвате и съответната трансферна хартия.
Да започна от началото. В кафето уж “случайно” се появи един Ricoh Aficio SG 3110DN зареден с мастила Sawgrass SubliJet-R, съответната трансферна хартия и в добавка преса за чаши. Чашите бяха за тестове, но реших да “тествам” десетина с визия на Фото кафе (надявам се от Фактор България да не прочетат този ред).
Вадя принтера от кашончето и се заемам с отлепянето на една ролка фиксиращо тиксо. Може и да е по-малко от една ролка, но прегледайте внимателно навсякъде. Около главите има фиксатори, добре е да ги махнете и тях. Насред лято почти няма нужда от темпериране (освен ако кашона не е седял на силно слънце). Съветвам да вземете инструкцията за инсталация на принтера, тя е на български и е в много подробни стъпки и да започнете да изпълнявате всяка стъпка. Свържете принтера със захранващ кабел както и с USB кабел за връзка с компютър (в комплекта няма кабел), за сега не включвайте.
Принтерът е комплектуван с касети, подходящи за печата, който желаете да правите и сега е моментът да ги поставите. Нещо важно, ако все пак сте решили да пропуснете инструкцията за инсталация и действате по интуиция – веднъж поставени, касетите с мастило не трябва да се вадят по никаква причина, освен за подмяна с нова, след изразходването на мастилото! Възможно е при изваждане на касета и поставянето и след това обратно, в системата да навлезе въздушен мехур който да попречи на нормалната работа (ще даде и съобщение за грешка). Няма опсност мастилото да свърши, без да разберете – принтерът показва грубо ориентировъчното ниво, а когато мастилото се изчерпи напълно, на екранът на принтера се появява съобщение, приканващо да поставите нова касета.
Ред е и на трансферната хартия. При нея печатаемата площ е снежно бяла а гърба леко жълтеникав. Поставя се в „чекмеджето“ (с гърба нагоре) и хубаво се подравнява с ограничителните маркери. По принцип Ricoh Aficio SG 3110DN няма опция да печата “bordless”, тоест винаги има тънки бели полета, около 3 мм. Може да поставите допълнителна тава (tray) за хартия със специален формат, за да може да изпечатите А4+ изображение, което е предимство в случай, че продуктът изисква малко по-голямо от А4 изображение…
И така: касетите поставени, заредена хартия значи е време да се включи принтера. След включването има технологично време от около 5-7 минути за да се зареди системата с мастила. По този повод ще вметна, че първият комплект мастила ще отпечатат по-малко количество разпечатки, сравнено с всеки следващ. Обяснението е просто – част от мастилото се използва за запълване на мастилопроводи, дампери, печатащи глави, но пък то остава в системата и от тук насетне ще имате винаги на 100% от капацитета на всяка следваща касета.
Следва инсталация на софтуери и драйвери, в зависимост от операционната система, с която разполагате. За Мак потребителите общо взето изборът е един, за прозоречните потребители то… задължително съобразявайте с какво „прозорче“ сте на компютъра. Няма да ви отегчавам с нужните стъпки за инсталацията на принтера. Ще напомня само, че горе споменатата инструкция (на български) все още продължава да е много полезен избор.
Вече имате работещ принтер и инсталиран софтуер. Време за кафе и за печат.
Връщам се с кафето, но се оказва, че още не е време за печат. Трябва да се инсталира още малко софтуер. Връщам се на страницата на Sawgrass Europe и от там дръпвам PowerDriver-R (това е виртуален принтер, който управлява печата със сублимационни мастила). Ще печатате върху памук, то тогава трябва да се ориентирате към ChromaBlast-R Driver.
След инсталацията и натискане на няколко пъти: “да съгласен съм” и “следващо” вече съм готов за печат (а да за прозорчетата може да се наложи рестарт). Инсталираният драйвер се нуждае от онлайн регистрация. Добре е да го направите защото иначе след 5 дни може да се окажете с неработещ такъв. Регистрацията става за минута две и не е свързана с финансови претенции от страна на разработчика – драйверите са безплатни.
Както казах инсталираният PowerDriver-R е виртуален принтер. В него може да правите всякакви настройки за: брой копия, размер на хартия, цветови корекции, почистване на глави и на дюзи и още и още.
След толкова приказки да взема да пробвам как се печата с Ricoh Aficio SG 3110DN – всъщност, вече можем да го наричаме Ricoh 3110 SubliJet-R. За да стане печатът факт, трябва да имате графична програма от типа на Adobe Photoshop, Corel Draw или подобна. Тук задължително използвайте инструкцията за употреба на принтера, за да направите верните настройки. Независимо, че принтера има CMYK касети, профилът за печат трябва да е sRGB.
От тук насетне започва творческият процес. Нежната половинка на Фото кафе спретна набързо един дизайн за чаши и на лист А4 успя да събере четири еднакви изображения. Броят изображения варира, в зависимост от големината чашата и това колко от нея искаме да напечатаме. В нашия случай имахме един страхотен модел Sparta – малко по-малка, но елегантна чаша за средно голямо кафе с мляко. Дизайнът, който правите, трябва да изглежда нормален, после самият виртуален принтер по подразбиране го прави огледален, както трябва за трансферен печат.
След като дизайнът бе готов, пратих половинката да експериментира с кулинарната рубрика, а за мен остана “тежката” задача да изпринтя картинките и да ги трансферирам на чашите.
Преглеждам за последно настройките на PowerDrive-R принтера, чеквам Ricoh Aficio SG 3110DN да бъде изходният принтер. Натискам enter и след 20 секунди имам напечатан трансферен лист. Следва забавната част: нарязвате листа с визиите и внимателно центрирате визията върху чашата, като залепвате със специална термоустойчива лепенка. Предполагам сте наясно, че визията трябва да е с лице към печатаемата площ и все пак да е правило ориентирана посоки гърло / дъно.
Термопресата за чаши е универсален размер и е добре да настроите предварително според размера на използваните в момента чаши. По принцип за всеки тип носител си има информация при каква температура и и за колко време се извършва процеса на сублимация. Конкретно за модела чаши който имах времето и температурата бяха: 7 минути при 200 градуса… или май бяха 7,5 минути?!?! С две думи четете внимателно предписанията.
Настроих термопресата, залепих трансфера върху чашата и понеже тя бе модел с извито ръбче на гърлото се наложи да сложа силиконов термо-дистанционер (около 2 mm дебел) за да предпазя чашата от счупване или недобро притискане на изображението. Това е и причината за по-дългото време за трансфер. За обикновени, цилиндрично чаши, времето за „печене“ е около 3 минути.
След като алармата на термопресата писне, е добре вече да сте с хубави предпазни ръкавици (все пак чашата е нагрята на 200 градуса) и да я извадите внимателно от пресата. Веднага махнете листа с трансфера от чашата и я оставете да изстине кротко настрани. Разгледайте добре сваленият отпечатък. Върху него се е запазило изображението (доста по бледо) а самият снежно бял лист е добил жълтеникав оттенък. Ако някъде по изображението се е запазила бялата повърхност или изглежда много по-наситена като цветове сравнено със съседна област, то има проблем с недобро притискане на пресата и е добре да коригирате проблема. Принципно на чашата може много да не личи, но нека не ви успокоява това, а коригирайте и проверете наново следващата чаша. От тук насетне следва чисто механична работа – докато една чаша седи в пресата, имате време спокойно да разпечатате, нарежете, залепите и приготвите още поне 4 нови чаши. Не забравяйте ръкавиците, като вадите от пресата и не поставяйте горещата чаша върху или до предмети, които могат да се повредят от топлината. Преглеждайте всеки трансфер за точност на натиска.
Още малко за Ricoh Aficio SG 3110DN. Освен през USB той може да получава информация и по LAN. Гелообразните мастила предразполагам към много по-малко възможности да се запушат дюзите, сравнено с течните. Принтера има две глави: едната печата черното и синьото, а другата – жълто и магента. Преди всяко печатане е добре да правите проверка на дюзите. Казвам добре, но не и задължително. Честно казано тази операция няма да ви вкара в разход а и може да я направите на обикновена хартия. Принципно главите са калибрирани, но ако забележете появата на ореол около печата, то е нужно да се направи подравняване на главите като е добре да се направи на лист трансферна хартия. Калибрирането е много лесно и дори по интуиция може да се разчете разпечатката която ще ви каже какви корекции са нужни.
Ще се повторя, но е важно. Сменяйте касети само след като се изхабят напълно. Веднъж зареден с мастила за сублимация, не може да се използват мастила за трансфер на памук (и обратното).
Може да заложите на по-скъпа първоначална инвестиция като си вземете модел Ricoh Aficio SG 7110. Това е А3 принтер, на който освен стандартните касети, могат да се поставя по-големи и цената на разпечатка ще спадне с около 35-40%, тоест при големи тиражи ще си възвърнете по-бързо инвестицията, а и ще може да печатате картинки върху размер фланелки, каквито аз нося например.
Дадох пример за чаши, защото се уредих за теста с такава термопреса. Вместо това може да си вземете плоска преса и да печатате всевъзможни плоски предмети като: тениски, подложки за чаши, пъзели, фото-панели, протектори за мобилни телефони и таблети, грамоти или възпоменателни плакети на МДФ (с полиестерно покритие) и още, и още.
Е… казах няколко думи, а на бюрото около мен има една камара фото-чаши. Вземам една от по-изстиналите и отивам за 2 ро кафе и междувременно се чудя, как така една толкова необичайна медия, като чашата за кафе, би могла да осмисли по нов начин увлечението по фотографията и дори да го превърне в креативен и доходен малък бизнес.
Тениските със сублимация ли са направени? Изглеждат доста добре.
Всичко показано на снимките е правено по метода на термосублимацията
Печатам с Ricoh sg3110dn на TruPix трансферна хартия и изображенията излизат на хартията, а след това и на продукта доста тъмни, дори някои сенки и елементи се губят. Освен това на самата хартия изображенията изглеждат леко blur-нати. Ще съм благодарен, ако ми посочите насоки, за да реша проблема. :)
Здравейте, Иван.
С удоволствие ще Ви съдействаме да постигнете максималното качество, на което е способна тази система. Моля, инсталирайте си програмата TeamViewer и изпратете кратък мейл с описание на проблема и Ваша информация за контакт на нашите сервизни специалисти на service@factor.bg или support@factor.bg. Те ще направят всичко необходимо, включително дистанционна проверка на драйверите и разяснение на стъпките при отпечатване, за да изчистим всички възможности за неволна грешка. Ако се налага, можем да Ви изпратим оборотен принтер, за да имате с какво да работите, при случай, че се касае за повреда по принтера, макар да е малко вероятно.
Поздрави:
Георги Чакъров
FACTOR.BG
Здравейте!
Дали тази програма Power Drive-R ще стане да се използва и с Ricoh SG2100n ? Моят принтер е този модел, а имам проблем с цветовете. Навсякъде чета, че ми трябва програма, но единствената до която стигнах е тази. Ако ли не, какви са ми вариантите за да си настроя цветовете? Излизат ми по-тъмни, на малки петна … определено нещо не е както трябва. Благодаря!
Здравейте,
Моля погледнете поста над вас на г-н Георги Чакъров и се свържете с екипа на Фактор България.