В една предишна статия ви запознах с един от най-често употребяваните инструменти за корекция на цвета – Selective color. Защо казвам най-често, защото ви позволява доста свобода на действие но и корекция върху конкретен цвят без да се налага да правите селекция. Разбира се има си недостатъци, но няма инструмент във Photoshop, който да е перфектен сам по себе си и да се ограничите само в неговата употреба.
В общи линии ретуша е комплексен процес, в който винаги са намесени повече от един метод и най-вече личното виждане на автора.
Днес ще се опитам да ви запозная с още няколко инструмента за корекция на цвета без да изпадам в прекалено дълги обяснения. Преди всичко да кажа от къде се зареждат те. Единият начин е от менюто Layer – New adjustment Layer и избор на съответния инструмент (за дa го отвори в нов слой) или по-лесния вариант от палитрата Adjustments в дясно просто кликнете върху съответната иконка, и програмата сама ще направи нов слой с маска. Който и инструмент от палитрата Adjustments да ползвате, те винаги се зареждат в слой с маска, за да може да контролирате върху които области и до каква степен да прилагате настройките.
И така към инструментите:
Първият е Color Balance. Ще започна с него, заради близостта му със Selective color и бързината на работа. Предназначението му е да промени оттенъка на снимката като цяло или накратко цветния баланс. За разлика от Selective color не можете да изолирате отделен цвят, освен ако не работите след това в маската, а само да коригирате оттенъка на даден цвят като цяло в снимката. До някъде инструмента може да ви се стори познат, защото отново работите с трите основни плъзгача на противоположните цветове – в статията за Selective color, съм обяснила какво представляват те.
Тук обаче може да избирате между това корекциите при работа с плъзгачите да се прилагат съответно при Средните, светлите тонове или при сенките – избирате ги от падащото меню над плъзгачите. Движейки плъзгачите в една или друга посока, вие намалявате присъствието на определени цветове и засилвате техните противоположни. Имайте предвид, че с инструмента трябва да се работи внимателно, защото променя оттенъците в цялата снимка и не винаги дава добри резултати.
За целите на упражнението съм подбрала снимка на интериор на църква, където белият баланс винаги се бърка заради много отразяващи повърхности и оскъдно осветление. Очевидно е че преобладава леко жълтеникав оттенък особено по стените, именно тях ще се опитаме да тушираме. В този случаи спокойно можем да изберем да правим корекции само в слоя на Светлите тонове, където да намалим жълтия цвят и да засилим синия, който се пада противоположен.
Като допълнение, въпреки че този инструмент регулира като цяло оттенъците в снимката, не очаквайте това да ви спаси от всяка ситуация. Ако снимката ви е с прекалено преобладаващ синкав, червен или друг оттенък, няма как да се справите с помощта само на този инструмент.
Следващият подобен инструмент, може би ви е по-познат, защото повечето хора често го използват като бърз начин да засилят или да убият цветовете в снимката – с една дума най-бързият начин да контролирате наситеността на снимката. Инструментът обаче ви дава и още няколко неща.
В случая работите с три различни плъзгача:
- Hue – при който регулирате самите цветове (тук виждате, че те са като спектър);
- Saturation – с който именно регулирате наситеността на цветовете;
- Lightness – който ви позволява да засилвате или намалявате осветеността в кадъра.
Преди да започнете работа с тях обърнете внимание на падащото меню Presets изнесено над плъзгачите. Не съм сигурна точно в коя версия на Photoshop е добавена тази опция, но със сигурност ако сте с последната версия ще я имате. Това са предварително зададени настройки на цветовете които да ползвате на готово.
Под него е менюто, чрез което да избирате в кой канал ще регулирате цветовете. Master където стои отметката по подразбиране, означава че ще работите комплексно върху цялото изображение. Освен него имате още 6 канала за отделни цветове в който да правите корекции. Ако сложите отметка в Colorize, това ще направи снимката монохромна и ще можете да и придавате какъвто искате оттенък посредством Hue.
В случая ще използвам снимка при която ще се опитам да отстраня червеникавия оттенък върху бялата стена отразен от отсрещната стена. При туристическа фотография много често се случва балансът на бялото да не е точен поради отразяване на светлината в сградите (а тя може да идва от съседни сгради и какво ли не), ако попаднете и в ситуация, в която имате силен цветен акцент кошмарът е пълен. В случая ще ми се наложи да ползвам и маската, за да не загубя цветността в останалата част от снимката.
Третият инструмент е много лесен за употреба и както подсказва името му ще синхронизираме цветовете от различни части на снимката или направо от друга снимка. Него ще изведете в диалогов прозорец от менюто Image – Adjustment – Match color. Преди това е добре за всеки случай да дублирате слоя на снимката за която ще прилагате корекции, както и предварително да отворите втората снимка от която ще синхронизирате цветовете.
В прозореца има няколко неща на които да обърнете внимание:
Плъзгачите ви позволяват да контролирате силата на светлината, цветността и силата на ефекта. Ако сложите отметка на Neutralize програмата сама ще прецени как да коригира цветовете така че да са по-неутрални като цяло. С което може да приключите, стига ефектът да ви удовлетворява. В нашия случай това не върши работа, така че ще преминем към синхронизиране на цветовете от съседната снимка.
В падащото меню Source имате възможност да избирате източника от който програмата да вземе информация и да коригира цветовете по този модел. За примера умишлено ползвам същата снимка от предишния инструмент, за да видите малките разлики в резултатите (на мен лично този метод дава по-до бър краен резултат). За синхронизиране съм избрала от почти същото място, но с по-правилен бял баланс, и остава само да посочим нейното име в полето Source. Програмата ще се погрижи за останалото, но е възможно понякога крайният резултат да не е съвсем това което очакваме. За това винаги работете в дублиран слой, за да може да коригирате. В нашия случай, оправихме червеникавия оттенък по стените, но се промениха и останалите цветове които загубиха своята „сочност“. Този метод е лесен и бърз но почти никога не може да бъде използван самостоятелно. Така че сега с помощта на маската в слоя или с някой от другите методи за корекция на цвета ще възстановим сочността на снимката. Кой ще използвате е въпрос на предпочитание и навик.
Последният инструмент е по-рядко използван, поради фактът че е предназначен да замени един цвят на даден обект с друг. Честно казано аз не съм привърженик точно на този метод, защото при него цветът се променя подобно на Hue &Saturation с тази разлика, че можете да изолирате до някъде зоната на цвета с който работите. И все пак не е много прецизен метод, тъй като зависи и от оригиналния цвят и нюанс в снимката особено ако имате полутонове, сенки или различни преливки. Така че той действа що годе добре само при добре очертани обекти с равномерен цвят.
Отново изкарвате диалоговия прозорец от менюто Image – Adjustment – Replace color. В диалоговият прозорец имате две важни неща: Отметката Localized Color Clusters, чрез която контролирате близките до цвета нюанси и плъзгача Fuzziness който определя зоната, в която цвета ще се променя. Малките квадратчето, в които виждате плътни цветове, съответно ви показват цвета който сте избрали да коригирате и резултатът който ще приложите.
Кой цвят ще променяте определяте с пипетите. В големия прозорец виждате маската която ви ориентира колко е засегнатата зона на цвета за корекция и дали обхваща и други обекти осен избраният от вас. Почти винаги засегнатата зона е по-голяма, за това винаги работете в дублиран слой, на който после ще направите маска.
След като сте избрали цвета който да коригирате на помощ идват трите плъзгача познати ви от Hue &Saturation – те имат абсолютно същите функции и тук. Променете цвета с първия плъзгач и ако резултата не ви удовлетвори отново с пипетата започнете да избирате отделни участъци върху обекта докато новия цвят се приложи максимално добре.