Когато започнах да пиша по темата се замислих струва ли си … има ли какво да се каже? Да може би ще попитате “Какво има да се говори за фотографията в интернет – пускаш снимки и толкова.” Има си правила за присъствието на бизнеса в интернет, но фотографията е по-скоро изкуство?!
Както казваше един наш голям журналист “Да, ама не.”
Не забравяйте, че в наши дни за онези, чийто насъщен зависи от добрата работа зад обектива, представянето в интернет е от голямо значение. Ако до един момент в далечното минало, изложбите са били основно място някой да види творбите ви и да ги оцени, то днес пресата и интернет изместват това. Въпреки, че на мен винаги ще ми е приятно да ходя на изложба… Защо ли? Нека да кажем, че визуалната идея и добра работа на един уважаващ себе си фотограф, може да блесне с пълна сила благодарение на фотокопирана или отпечатана фотография.
Но да не измествам фокуса на темата. Дори да сте направили изложба – днес първият канал, по който ще я анонсирате е интернет. Така, че колкото сте хора на изкуството, толкова трябва и да сте търговци, да продавате себе си като съвкупност от умения, опит и майсторство.
Когато си търговец има един много важен елемент – клиента и контакта с него. Е, вече има социални мрежи и този контакт е безпроблемен (или почти безпроблемен). Мисля няма нужда да коментирам предимството на присъствието ви в мрежата. Споделяте. Имате обратна връзка. Създавате контакти. Печелите доверие, клиенти и не на последно място нови приятели с които да обменяте идеи.
Въпроса за добрия контакт с клиентите ви там е качественото съдържание. Тук визирам най-посещаваните социални мрежи. Хайде, за примера ще се спра на Facebook и блоговете. Първата, като най-посещаваната мрежа, втората като добро място за споделяне на опита и портфолиото ви.
Колко и какво трябва да публикуваме?
Двата основни момента за присъствието ви в мрежата.
Честото публикуване е за предпочитане. Клиентите ще оценят редовната връзка с вас до толкова, до колкото им предлагате ценно съдържание. Всичко зависи от това което пишете.
Ако поднасяте на потенциалните си клиенти, ценна и интересна информация, добре е да публикувате ежедневно (дори и по два пъти на ден например: сутрин и след обяд). За блога ви веднъж или два пъти седмично е подходящо да има публикация. Не е толкова често, но пък можете да заложите на по-сериозна тема – представяне на новата ви сесия, да споделите за техниката, която ползвате, коментар на интересно събитие, което сте отразили и… Изобщо темите ви за блога могат да са доста разнообразни – там може дори да споделите нещо, което лично ви вълнува, без да го превръщате в място за клюки.
Бъдете представителни, все пак това е вашият виртуален офис, “обзаведете” го със стил. Добра идея е да организирате блога си по теми, като не забравяте да отделите подобаващо място на галерията за портфолиото си.
Колкото до “социалките”… ако не сте онлайн всеки ден и искате да публикувате редовно, използвайте инструменти за автоматични поствания – които със сигурност много от вас вече ползват, така че няма да се спирам на тях.
Какво искаш да кажеш във Facebook?
Бизнес страница, чийто постове са преди всичко за продукт или проект се фокусират върху бизнеса, а не върху клиента. За да въздействате на публиката си и да я спечелите, говорете за теми, които потенциалните ви клиенти ще намерят за важни.
Интересното е, че те може да не са с фотографска тематика. Тогава какво да споделяме извън блога? Разбира се докато във “виртуалния си офис” говорите преди всичко професионално и по-малко лично, то във Facebook може да обърнете нещата. Пускайте линкове към блог постовете си, пуснете и нещо доста по-различно: виц, закачка или дори единична ваша снимка която емоционално сте заснели преди минута.
Ето някои идеи както за блога, така и за социалните ви профили:
Вдъхновение – начин да поднесете на последователите си хубав подбор от снимки – не само от собственото си портфолио, но и на автори, които вие самите следите, на National Geographic или снимка на годината, снимки спечелили конкурси и т.н. – списъкът е дълъг. Не забравяйте, че трябва да се съобразите с авторските права и е хубаво да имате разрешения от другите автори.
Идеи – споделете места, които си заслужава да се фотографират, какво оборудване може да се ползва и много други съвети.
Информация – нещо, което сте чели наскоро или си заслужава да се прочете. Малко по-техническа литература за камери, обективи, печат и т.н.
Ваш съвет – за различни техники и похвати, трикове за постигане на определен ефект (всъщност това е нещо, което може да включите и като категория в бога си). Нещо, което сте пробвали сами, а не просто копи/пейст от друг блог.
Новини – ето тук анонсирайте изложбата си, обявете пленер или си потърсете модел.
Партньори – може да представите работата на хората, с които работите ежедневно.
Хумор – забавни истории от последните фотосесии.
Лични – вече може да се развихрите – музика, книги, пътешествия, мнението ви по наболял проблем.
Не забравяйте и самите вие да задавате въпроси – търсете мнението на хората, за да разберете каква да е следващата ви тема.
Цялата работа е да ангажирате вниманието на последователите си с качествена информация. В общи линии ФБ се превърна в доста голям клюкарник, така че опитайте се да не сте един от многото “клюкари”, а да подбирате темите си, така че присъствието ви да е… хмм, нека завърша така – елегантно като самото изкуство, което правите.