След толкова много статии за техника и други съвети като че ли пренебрегнахме темата за избор на фотоапарат. Груба грешка, която веднага поправяме.
Тъй като темата е обширна и касае така както тези търсещи своята първа фото камера, така и онези понечили да сменят настоящия, ще се изправим пред сложната задача да дадем съвети както за онези искащи нещо по-скромно, така и за онези, които търсят по-високо ниво, но правят първите си стъпки в това хоби. За тях е втората част на статията, където ще разгледаме по-подробно предимствата на огледално рефлексните камери.
Може би случаите, когато се озовавате пред въпроса „Каква камера да взема?“ не са толкова често, но за сметка на това са изпълнени с куп други. И обикновено правим грешката да гледаме първо дизайн, пиксели да искаме много за малко пари. Да ама не…
Първата ни задача преди да се впуснем в приключението избор на фотокамера е да определим за какво ще я ползваме. Има значение дали ще купуваме апарат просто за да си щракаме за спомен или за да се учим, какво ще снимаме, колко често ще носим с нас камерата, ще печатаме ли снимките, или ще са само за дисплея на компютъра… и т.н. и т.н.
След това преценете възможностите на бюджета си и все пак някакъв малък диапазон, в който може да движите нагоре надолу.
Още нещо преди да хукнете към магазина. Хубаво е да сме запознати и с видовете фотокамери, които производителите предлагат.
Какво имам предвид.
Дали се замисляме, или не, в ежедневието си използваме често думички като „сапунерка“, безогледалка или DSLR.
Само че това е в ежедневния разговорен език. Във фото средите тези видове камери си имат своите точни (е… привидно точни) наименования, а именно:…
Ще започна със сапунерчетата като най-симпатични, а и за тях не сме споделяли почти нищо.
Компактни фото камери – онези сапунерчета, които влизат в джоба ви, някои доста постни от към екстри и съответно в най-ниския ценови клас. Някои доста напудрени „турбо” сапунерки, натъпкани до ушите с всевъзможни екстри, които логично държат и по-високи цени. Марките тук са много – от добре познатите водещи Canon, Nikon, Olympus, Sony и Pentax – до марки без никаква традиция в производството на камери като цяло. През последната година се появиха компактни камери от много висок клас. Те има в пъти по-голяма матрица за разлика от масовите “сапунерки” и почти достигат качеството на картинката на DSLR или без огледалните камери. за съжаление са и доста скъпи сравнено с масовите компактни камери
Огледално-рефлексни (DSLR) фото камери със сменяема оптика. Те са доста по-обемни, тежки и изискват допълнителни грижи и умения за снимане. Повечето производители делят тази категория на две подразделения:
Любителски (потребителски). Това са по-нисък клас DSLR камери с възможности подходящи за начинаещи любители или малко по-напреднали, съответно на по-приемлива цена. Най-общо казано този клас камери са подходящи за хора, които търсят по-високо качество в сравнение с компактните фото камери и имат намерение да се учат по сериозно на фотография.
Професионални. Без да навлизам в подробности ви става ясно, че това са най-високия клас камери, много екстри, съобразени с високите изисквания и цели за които ще се ползва.
Огледално-рефлексните фотоапарати имат неоспорими предимства пред компактния клас фотоапарати особено, когато говорим за качество на изображението, динамика, шум, бързина и възможност за работа при лоши светлинни условия.
Най-хубавото нещо на фотоапарата е неговата голяма матрица. Самото изображение е много по-качествено. По-големият физически размер на матрицата и, съответно, на фотодетекторите (пикселите) осигурява по-ниски нива на шум при висока чувствителност, по-добра динамика и видимо по-голяма пластичност на изображението, сравнено със снимките от компактните фотоапарати, които имат малки матрици.
Защо е нужно да се сменят обективите? Всеки един създаден обектив има своето предназначение. Създава различна визия, а и конструктивно е невъзможно в един обектив да се конструира всичко, което искаме. Ако например решим да се занимаваме с фото лов… фото ловът е нещо като истинския лов, дебнем дивото животно, чакаме с часове скрити сред храсталаци, натискаме спусъка и… вместо да убием правим снимка, която после да споделим с приятели. Та… като тръгнем на фото лов, закачваме един телеобектив и така се приближаваме към животното все едно гледаме през бинокъл. Колегите папараци използват такива обективи за да уловят някоя известна киноактриса без тя да се усети че са я уловили.
Ако обичаме да снимаме портрети, то тогава закачаме на фотоапарата портретен обектив с голяма светлосила за да направим снимки каквито има по кориците на списанията. Комбинацията от обектив с голяма светлосила и голяма матрица прави така нареченият ефект “боке” (както наричаме снимките, в които има приятно размазване на задния фон).
Нещо, което компактните фотоапарати нямат, а при огледално рефлексните е налично са свръх широко ъгълните обективи. Снимката направена през такива обективи показва света по начин, който нашите очи не могат да видят. Интересен е ефектът на перспективното изкривяване или пък на “рибешкото око”, с който ефект на шега можем да докажем на даскала по физика, че земята наистина е кръгла.
Освен, че снима по-качествено, огледално рефлексният фотоапарат фокусира много по-бързо и също така са възможни бързи серийни снимки, което от своя страна позволява да хванем момента преди и да си е помислил да ни избяга.
Спокойно може да закачим външна светкавица, с която да контролираме светлина и да си осигурим повече такава сравнено с вградената светкавица.
Има и още един гъдел. Щракването когато натиснем спусъка. Звука гали ухото докато гледаме през визьора удобно хванали фотоапарата в ръце. Как да не се почувстваш като професионален фотограф.
Освен всички положителни черти, огледаният фотоапарат има и някои отрицателни.
Размера. Независимо от това, че на пазара има доста компактни модели, те все пак са доста по-обемисти от компактните камери, които лесно се побират в по-голям джоб. Трудно бихте го вкарали на концерт на любимата си група, а и честно казано колкото и да сте ентусиасти едва ли всеки ден го носите със себе си. На фона на всички предимства по-големият размер не бих казал, че е проблем, но все пак има решение, което съчетава най-доброто от компактните и от огледалните фотоапарати – без огледалните (mirorrless) фотоапарати.
И ето дойде ред на последната и може би най-бързо превземащата напоследък пазара категория а имено:
Последната категория, на която искам да обърна внимание е актуална от преди 5-6 години, когато започна да става популярна като нова технология. Това са камери събрали в себе си характеристиките на 2 други класа – компактния размер на тялото (сапунерчетата) в съчетание с високото качество на изображение на огледално-рефлексните фото камери със сменяема оптика. Първите, които пуснаха масов модел на пазара бяха Olympus и продължават да се развиват в тази сфера заедно със Sony, Samsung, Fuji и Panasonic.
Без огледалните фотоапарати са големи колкото топ клас компактен фотоапарат (тоест колкото “турбо” сапунерка), но с матрица колкото на DSLR. Съчетава в себе си компактността на малките и бързината и качеството на големите. Някои без огледални фотоапарати имат уникални снимачни функции, каквито все още няма нито една друга система. Има приятната опция да му се подменят обективите, като самите обективи също са компактни, което от своя страна позволява малка чанта, която всеки ден да е с фотографа – перфектният ежедневен фотоапарат.
И от тук нататък предстои трудния избор на марка и модел. Моят съвет е все пак да разговаряте с консултантите в магазина и да им кажете преди всичко целите за които търсите камера. Те са обучени, запознати с това, което се предлага на пазара и би трябвало бързо да ви ориентират според целите и цената (е поне така се предполага).
Първото, което гледаме обикновено е етикетът. Цена и освен нея има изредени и още куп технически характеристики, затова какво може фотоапарата. Ако не сме наясно какво означават и какво ви дават тези основни характеристики ето накратко за тях:
Всички фотоапарати имат обектив. Това е неоспорим факт иначе трудно ще направим снимка. При компактните фото камери обектива е вграден, а при DSLR и без огледалните има възможност да се поставят различни типове обективи. Имат вградени светкавица (някои висок клас професионални камери нямат), дисплей, много или малко копчета за управление (някои дори се управляват през дисплея), снимачни шаблони и куп други настройки като баланс на бяло, ISО чувствителност, мерене и т.н.
Нещо важно, но добре скрито в корпуса на фотоапарата е матрицата. Върху нея се проектира полученото от обектива изображение. Благодарение на милионите миниатюрни пиксели това изображение се дигитализира и записва на картата памет, а от там може да я прехвърлите на компютъра си или да я разпечатате на снимка. В момента двата най-разпространени вида технологии за създаване на матрици CCD и СМОS. Да не изпадам в подробности относно различните технологии. Ще спомена, че фотоапаратите с CMOS матрици от ново поколение със задно осветяване позволяват да снимате в доста по-тъмна обстановка сравнено с CCD матриците. Хм… Като се замисля през настоящата година 14 от новото хилядолетие то… CCD матрици почти не се използват.
Колко мега пиксела? Тук поне за повечето производители важи принципа на мечо Пух – колкото повече толкова повече. Но реалността показва, че това не е точно така. Не се хвърляйте непременно на многото мега пиксели. Актуалните фотоапарати на пазара предлагат между 14 и 16 мега пиксела, а от снимка с толкова мега пиксели може да си разпечатате снимка с много прилично качество в доста голям размер.
Говорейки за размер трябва да знаем, че размерът има значение и уточнявам, че става въпрос за размера на матрицата. По-горе за DSLR камерите и без огледалките говорихме какво се печели от голямата матрица. В добавка ще спомена, че от размера зависи и качеството при снимане на тъмно. По-голямата матрица се справя по-добре при снимки на тъмно от колкото по-малката. От тук и обяснението защо компактните сапунерчета не се справят добре със снимки на закрито.
Обективът е не по-малко важен. Както споменах, компактните фото камери имат вграден обектив и затова е важно да обърнем особено внимание на неговите възможности. Един от важните показатели е колко може да приближава вариото (зума). Най-разпостранените фото камери са с обектив със зум около х 6 или х 10. Така наречените “турбо” сапунерки са модели, чиято големината на зума достига от 20 до 42 пъти приближение, а с такова мисля си спокойно може да снимаме без да ни усетят. Трябва да се има предвид, че обектив с голям зум увеличава и размера на фотоапарата.
Важно е да има стабилизация на изображението била тя в обектив или на матрицата, за да си гарантирате по-добри снимки при ниска осветеност или ако сте разгънали повече зума на обектива.
Още една подробност при компактните фото камери с вграден варио обектив. При тях зума бива два вида – оптичен и цифров. Оптичният е нека така да го нарека „реалният“ зум на варио обектива и дава добро качество. Колко кратен е вече зависи от модела. При цифровият зум приближаването е изкуствено, тоест екстраполиране на информацията, която получава апарата, за да може да увеличи още обекта, което намалява много качеството на снимката. Обръщайте внимание на тази функция и по-скоро съветът ми е да не я използвате.
Обективите при DSLR и без огледалните камери остават изцяло на ваш избор. Там темата е доста дълга и предстои да я публикуваме близките седмици.
Дисплей – За да се направи снимката трябва по някакъв начин да се кадрира, а това е възможно с дисплея на фотоапарата. Дисплея не е компонент от първостепенно значение, но все пак колкото по-добър, толкова по-приятна ще е работата с фотоапарата и разглеждането на снимките. Големия дисплей с висока резолюция ще ви позволи да на момента да видите направената и снимка в почти пълен блясък. При DSLR-те обикновено кадрирането става през изнесен визьор, но все пак и там дисплеят е от значение.
Светкавицата – почти всеки фотоапарат има вградена или се слага допълнително. При всички компактни фотоапарати е горе долу с еднаква сила така, че не влияе особено на избора. За светкавиците също ще си говорим при някоя следваща среща, защото има доста какво да си кажем.
Батерии – мнозинството от фото камерите имат собствена акумулаторна батерия. Тя е малка, което позволява да се намали размера на фото камерата. Хубавото е, че може да се зарежда по всяко време подобно на мобилните телефони (ако не сте си забравили зарядното у дома). Има модели фото камери, които използват стандартните АА тип батерии било то алкални или акумулаторни. Предимството им е по-ниската цена на фото камерата и това, че едва ли не във всеки магазин може да ги намерите и да продължите да снимате. Недостатък – увеличават размера.
Други настройки – снимачни шаблони, бял баланс, ISO, мерене, компенсация на експозиция, и още и още. С няколко думи за тях, да ще са ви полезни. Всички апарати независимо от класа ги притежават. Въпрос на навик е какво ще използвате. Но най-често използваните са: ISO – това е с две думи чувствителността на сензора към светлината. Използва се на-вече при слаби светлинни условия. Баланс на бялото (или WB (white balance)) е настройка за цветната температура или по-простичко казано коректното предаване на цветовете в зависимост от условията, в които снимаме. Снимачните шаблони – за тях сме писали подробно тема, така че тук само подсещам за тяхното съществуване. При всички случаи тези допълнителни функции и настройки облекчават вашата работа и ако ги има не ги подценявайте.
Преди да сме забравили, освен снимки фотоапарата може да прави и видеоклипове. Ако това е важна екстра за вас, то обърнете внимание на каква резолюция има възможност да се снима. Високия клас фотоапарати могат да снимат на Full HD. Това е максимално добрата резолюция за снимане на видео. След нея е HD, а след това следва и TV резолюцията.