Любимите 50 милиметра. Хем ми е ред хем ми се пада да споделя мнение за един 50 милиметров обектив. Днес на гости… всъщност как на гости като той си е собственост на нежната половинка на Фото кафе от… ами от много време. Той е! Неговото име е! И такаааа: Pentax SMC DA 50mm f/1.8 е обективът, до който от време на време имам и аз достъп. Навън вали тихо, затова пък напоително. Видях се с време и затова ще драсна някой ред лични впечатления.
Pentax SMC DA 50mm f/1.8 е много компактен и лек. Около 120 грама. Корпусът включително и байонетът са изработени от здрава пластмаса. За около 2 години честа употреба все още не мога да видя различими драскотини по корпуса. Не е WR тип, тоест неподходящ е за употреба при есенният дъжд който тихо ми капе по прозореца.
50 милиметра е, а както знаете дигиталните камери на Pentax са с APS-C сензор, тоест приравнен към 35 mm стандарт този обектив е все едно 75 mm. Това го прави идеален за портрети от близо както и за снимането на интересни детайли на плитък фокус (нещо, за каквото по-често го ползвам).
Оптичната схема се състои от 6 елемента в 5 групи. Максималната диафрагма както издава името е 1.8, а минималната 22. При максимална диафрагма прави приятен дефокус (или боке както е модерно). Изображенията за резки и при 1.8, но максимална острота по целия кадър може да постигнете при диафрагма 5.6 и 8. Няма проблем с насрещното слънце или светлините на града. Дори да се получи флеър, то той придава много приятен ефект.
По отношение на оптични грешки (аберации) Pentax SMC DA 50mm f/1.8 е излекуван почти на 100%. При свръх контраст (контражур бяло с гранични черно) може да се забележи хроматична аберация, но вграденият в камерата софтуер успешно се справя с коригирането. Ако не изберете да снимате в DNG (както могат повечето Pentax фото камери) то използвайте опциите за корекция на оптика на Adobe Photoshop или Adobe Lightroom. Защо DNG? Този формат е собствен на Adobe и позволява на софтуера създаден от фирмата да разпознава настройките за корекции направени в камерата, за разлика от другите RAW формати при които Adobe не разчитат корекциите.
Системата за фокусиране е с предавка от камерата. Това прави обектива малко по-шумен и бавен сравнено с обективите с вграден мотор. Друг недостатък е движещият се пръстен за фокусиране в моментите в които автофокусът работи. Трябва да хващате обектива в основата му когато снимате и фокусирате. Добрата новина е това, че челната леща не се върти и спокойно може да използвате поляризационен или градиентни филтри. Резбата за присъединяване е 52 милиметра.
Липсва ми скалата с разстоянията за моментите в които бих снимал на хиперфокално разстояние.
В добавка ще спомена, че влиза в така наречените бюджетни обективи които дават повече от това което сте платили за тях. Размерите и теглото му го правят вечен спътник във вашата чанта или пък не… през повечето време може да е окупирал байонета на вашата фото камера… поне при мен така се случва.
Фокусно разстояние | 50 |
Фокусно разстояние (35mm еквивалент) | 76.5 |
Диаметър на филтъра (mm) | 52 |
Стабилизация | стабилизация в камерата |
Елементи на диафрагмата | 7 |
Увеличение | 0.15х |
Конструкция на обектива (елементи/групи) | 6 / 5 |
Байонет | K-AF |