Почти 6 години след появата на първата Nikon Z6 камера през 2018 година, се появи Nikon Z6 III. Втората се появи две години след първата, заради наложителни екстри, които липсваха в първата версия. Третата обаче си излезе след стандартните 4 години. Да, няма революционни промени, но промените са до толкова че да изкушат не само останалите ползватели на Nikon Z6, но и тези снимащи с Nikon Z6 II.
Снимал съм 4 години с Nikon Z6 и няколко месеца с Nikon Z6 II. Генералната разлика бе в наличието на втори слот за карта памет, която всъщност бе и основната причина за бързата поява на Nikon Z6 II.
Nikon Z6 III от своя страна идва с лек редизайн, докарващ визията на добре познатите вече Nikon Z9 и Nikon Z8. Разбира се и с нови софтуерни и фотографски/видеографски подобрения.
С няколко думи ще се опитам да предам усещането си за Nikon Z6 III и защо ми се струва добра опция за ъпгрейд. Спретнах едно кратко за моите стандарти видео, сравнявайки външните подобрения на Nikon Z6 III спрямо Nikon Z6 II. Може би е добра идея да си налеете по-голяма чаша кафе, за предпочитане с лед, а след това ви чакам да си поговорим и за подобрените фотографски възможности.
Добре дошли отново. Първо да коригирам лапсуса за визьора изтърсен по някое време във видеото. Визирам 3.6 срещу 5.7 милиона, а не хиляди. Мисля че се разбира от само себе си, но все пак.
Нека да споделя още няколко думи за:
Дизайн
Nikon Z6 III няма как от поглед да видите, че е понаедрял сравнено с Nikon Z6 II. Е, ако имате и двете камери пред себе си веднага ще се усети разликата. Nikon Z6 III е с по няколко милиметра във всички посоки по-голям. Определено грипа се усеща по-голям и по-удобен за човек с големи ръце като мен. По-големите размери, носят и по-голямо тегло. С около 50 грама някъде. Това се дължи и на новата система за подвижност на дисплея, за която говорих вече във видеото.
Nikon Z6 III идва с нов батериен пакет (купува се допълнително) с вертикален спусък – Nikon MB-N14. Не съм го виждал и честно казано ми е странно, как така е съвместим с по-стария модел – Nikon Z6 II, при положение, че Nikon Z6 III е с по-големи физически размери… няма да се задълбавам, ще оставя тази тежка задача на бъдещите собственици на камерата.
Няколко импровизирани снимки на Nikon Z6 III и Nikon Z6 II заедно, както и на самата камера.
Сензор и ISO
Нова камера нов процесор – Expeed 7. Логично е. Дава повече скорост и възможности за обработка вътре в камерата. Подобрява алгоритмите за фокус.
Сензора вече е „стакнат“, тоест ново поколение запазено изцяло за професионалните модели за сега. Освен по-високите нива на шум, при които може да снима камерата, но и трансфера на данни от сензора към картите памет е по-бърз. Това означава минимизиране на „шутер роулинга“ и по-голяма серия кадри.
Nikon Z6 III или въобще Nikon Z6 серията е предназначена предимно за събития, нека я наречем репортерска камера. Резолюцията от 24 ефективни мегапиксела са напълно достатъчни за висококачествени снимки, с възможност за печат дори метър по дългата страна. От друга страна файлът е с малки размери, щади архивното дисково пространство и се обработва по-бързо.
Заставам за тази теза от опита си като събитиен фотограф. Някой могат да кажат, че Nikon Z8… да, могат да кажат, че е събитийна камера, но големите файлове, които създава… определено не са по вкуса на повечето репортери.
По отношение на ISO-то има стабилна крачка в подобряването на изображението при високи стойности. Както казах 4 години ползвах Nikon Z6 и определено бях леко разочарован от факта, че виждах цветен шум при нива на ISO 3200 и нагоре. Това признавам не бе характерно за Nikon, който се слави с монохроматичност на шума.
При Nikon Z6 III имаме запазване на монохроматичността на шума до 12 800 ISO, като тази стойност е напълно използваема за професионални цели. Спокойно може да сложите камерата си на автоматично ISO в диапазона 100 – 6 400 и да не се тревожите за качеството на снимките.
Пускам серия снимки на различни стойности ISO, като съм заснел две таблици. Изрязал съм 100% кроп и ги пускам без никакви корекции. За себе си както винаги се доверявам на печата. Кроповете ги разпечатах на гланцова хартия и по тях определям, какво според моето усещане е използваема ISO чувствителност. Принта определено намалява усещането за шум спрямо монитора.
Стандартното максимално ISO на Nikon Z6 III е 64 000. Това е 1/3 над 51 200, затова не се учудвайте, че разширеният диапазон стига до х1.7 (204 800). По отношение на разширения обхват съм скептичен. Има загуба на детайл, има изкривяване на цветовете. По мое мнение прага ви на снимане да не преминава 50 000 ISO.
Фокус
Бързината на фокуса трудно мога да я тествам Nikon Z6 III, както и Nikon Z6 II са пъргави и трудно мога да уловя чувствителна разлика. Нещото, което усетих е, че Nikon Z6 III определено може да фокусира на по-тъмно от Nikon Z6 II. Едно от нещата, които изключвам, като настройвам камерата за себе си е така наречения АФ асистент. Така не привличам излишно внимание когато снимам. Да, понякога този асистент е нужен. При Nikon Z6 III много рядко.
Новия процесор води след себе си и по-добри алгоритми за разпознаване на обекти. Добавено е разпознаване на коли и самолети, а при животните има разпознаване на насекоми (не се избира отделно). Има опцията камерата сама да преценява какво се снима (хора, животни, коли или самолети) и съответно да избере. Пробвах този автоматичен режим снимайки хора и котки които ми попаднаха, но… не съм снимал човек държащ котка или друг домашен любимец за да видя авто алгоритъма, кой ще избере. Любопитен съм да чуя коментар (под статията) на някой, който се е сблъскал с този момент.
За фокуса във видео няма да споделя наблюдения, защото съм се ограничил само в тестване на фото възможностите. Не съм действащ оператор и признавам някои тънкости ми убягват.
Стабилизация
Класическа матрична 5 осева. Оценяването на стабилизацията е доста субективно. Дали при Nikon Z6 III е по-добра? Да, по-добра е. Успях да направя кадър при 2 секунди експозиция снимайки с 50mm обектив. Това не е всеки път. Трябва да съм спокоен и да „галя“ спусъка, задържайки дъха си. С Nikon Z6 II успях до 1 сек.
Стабилизацията не е направена да замества статив. Тя помага при динамично снимане и при супер телефото обективи. Признавам макар да имам хубав и лек карбонов статив ужасно ме мързи да го нося. Затова се разхождам по нервите на стабилизацията и правя серия кадри, за да си гарантирам поне един точен.
Стабилизацията е хубаво да е включена постоянно, за да неутрализира потрепването на ръката, разклащането на камерата при по-нервно натискане на спусъка. Повярвайте ми след 3-4 часа снимане ръцете са изморени и потреперват и добрата стабилизация ще помогне за това, не да снимаме без статив. Това е от моята практика.
Не разполагах с обектив с оптична стабилизация за да преценя, до колко се повишава хибридното ѝ действие.
Серийно снимане
За снимащите в правилния формат – RAW – до 20 кадъра в секунда, това при електронен затвор. Използвайки компресиран RAW без загуби, направих серия от до около 300 кадъра преди буфера да откаже. Това са 15 секунди… бягането на 100 метра е под 10 секунди, тоест ще имате кадри и от награждаването (шега). При Nikon Z6 II скоростта бе до около 14 кадъра в секунда
Възползвах се от жегата, за да снимам вентилатора, който ме разхлажда. Идеята е да се тества „шутер роулинг“ ефекта. Бих казал, че е почти незабележим. Мисля, че за състезание по бягане спокойно може да снимате на електронен затвор.
На механичен скоростта е 14 кадъра. Ще имате по-дълга серия в буфера, а и ще чувате докато снимате, че на електронен затвор се усещате, когато картата е безутешно пълна.
Nikon Z6 III получава и една нова екстра – предварително заснемане. В момента в който насочите камерата и натиснете наполовина спусъка, то тя започва да снима и да записва във временен буфер. Натискайки спусъка се записват снимките от предходната 0,3, 0,5 или една секунда. Идеята на тази опция е да се улови точния момент. Особено полезна за птичари или спортни фотографи. предполагам сте имали моменти в които дебнете някой кадър и как действието се случва и реагирате натискайки спусъка, но уви изпуснали сте момента.
Недостатък… работи само в Jpeg и то Normal. Този недостатък е валиден и когато решите да снимате в серия по-бърза от 20 кадъра. Nikon Z6 III може да снима 30, 60 или 120 кадъра в секунда, но… само на Jpeg, normal.
Flexible colors
Ще си позволя да я оставя за сега на английски, докато намеря подходящ български термин. Влизайки е раздела за „стиловете“ на снимката ще откриете освен добре познатите класически „наситени“, „стандартни“ „неутрални“, „черно-бяло“ и други профили, които променят визията на снимката ви още в камерата, но и доста нови „инстаграмски“ визии, особено актуални сред младежта. Преброих 20 предложения, да разкрасите своята фотография, респективно видеография.
Като класическа консерва, аз снимам на възможно най-неутралния профил и после на големия екран докарван каквито цветове искам. Младите обаче все бързат и искат 3 секунди след заснемане кадъра да се върти в социалките и да събира лайкове. Точно за тези бързаци и за онези, които не искат да губят време в обработка от Nikon предоставят опцията или да се възползвате от допълнителните профили за изображения, или да си създадете сами благодарение на NX Studio, които в последствие да качите на своята камера. За сега само за Nikon Z6 III.
Есента-зимата, когато не става много за тестове на техника, ще седна да пробвам тази нова опция и ще споделя наблюдение за смисъла и употребата на тази опция.
Снимане с изместване на пиксел
Тази функция не е нова, появи се за първи път при Nikon Zf. Писах статия по въпроса. Пробвах и не видях подобрение спрямо Zf. Може само да чакаме и да се надяваме на последващи ъпдейти с подобрение.
Видео
Оставям теста за видео да го направи някой, който активно се занимава. Все пак при Nikon Z6 III има сериозно наблягане на видео възможностите, дори и чисто физически – обръщаш се дисплей, пълноразмерен HDMI порт. По-голяма дълбочина на цвета, 4:2:2, повече квадрати в секунда, снимане на без кроп… Определено подобренията спрямо Nikon Z6 II могат да ви изкушат да преминете на новия модел, особено, ако снимате видео.
С няколко думи това е за Nikon Z6 III. Подобренията не са „козметични“. Поработено е върху сензора, стабилизацията и фокуса. Ще ми е интересно какво ще видим след 4 години, защото за сега май камерата си има всичко.
Всъщност не… я да сложа един изненадващ хейт! Липсва една функция, което е налична при Nikon Z8 и Nikon Z9, както и при доста камери на конкурентните марки. Сещате ли се коя е тя? Затвора не пада като щит пред матрицата, когато камерата се изключи. Защо? Толкова ли много се натоварва механиката на затвора, че Nikon да ни лиши от тази екстра? Ок. Photo Cafe предлага като услуга чистене на матрица. Липсата на тази опция само може да ме радва заради наличието на клиенти, но въпреки това не ме радва. Аз искам камерата ми (помните че имаме Nikon Zf) да има опцията затвора да пада пред матрицата, както при някои други модели. Всеки сам ще си прецени дали да я активира или не.
За разлика от бутона „плей“ който няма как да се премести физически при по-стари модели, то с един пореден фърм да се появи функцията за затваряне на затвора след изключване в камерите под 8 и 9…