Минавайки преди няколко дни през новият шоурум на Dynaphos погледа ми се спря на един компактен комплект, подходящ за предметна фотография – комплект диодно осветление NanGuang CN-T96 (3 бр.) След 5 минути преговори в ръцете ми се оказа кашонче тип куфарче и крачех обратно към студиото на Фото Кафе с идеята да си прекарам няколко интересни часа.
Ако трябва да съм честен предпочитам да използвам импулсни студийни моноблокове и голяма маса за предметна фотография. Това удоволствие освен, че е доста по-скъпо, но и изисква определени умения и опит в областта на фотографията. За разлика от импулсното с постоянното осветление се работи доста по-лесно (визирам начинаещите фотографи) защото резултата е видим веднага в реално време. Нямате никакво ограничение с каква фото камера ще снимате – дали компактна, безогледална, огледално рефлексна или дори мобилен телефон. Няма нужда от специални синхронизатори или куплунзи за кабели. Насочваш, кадрираш по дисплея и снимаш (често на 100% автоматичен режим). Преди масовото навлизане и поевтиняване на ЛЕД осветленията, най-предпочитани като постоянно осветление за предметна фотография бяха енергоспестяващите лампи, били те под формата на прави или спирални тръби. Недостатък: крехки, чупливи, обемисти и с време необходимо да загреят до пълна мощност.
ЛЕД панелите като NanGuang CN-T96, са достатъчно мощни, компактни, здрави и дълготрайни, за да разчитате доста време на тях. Панела се състои от 96 диода със цветна температура от 5600 келвина и почти пълен спектър на светлина. Покрити са с дифузна повърхност. Мощността му е 18W. В комплекта за който става дума днес има 3 такива панела.
Вече в студиото разхвърлих опаковки наляво-надясно и ето накратко: Всичко идва в удобна здрава платнена чанта която може да се носи до мястото на снимане. В чантата имаме сгъната основа която да превърнем в предметна масичка. Няколко хартиени фона в различни цветове, бейби статив както и две „еН образни“ стойки на които да се закрепят панелите с техните държачи. Предвидете си разклонител или в случая 3 ка контакт наблизо за да ви е удобно да включите лампите. Ами това да пробваме как се снима
Поставих и закрепих с щипките белия фон. Снимането на бял фон си е своего рода класика. Първият модел склонен да застане под прожекторите, тоест под диодното осветление бе един керамичен аналог на пишещият тези редове. Е… може би аз съм малко по-чаровен. Хубавото на сниманият модел е освен неговата фотогеничност и умението му да позира неподвижно, но и много добрата текстура.
Направих един кадър с наличното осветление което идваше през прозореца на студиото. Всъщност преди да направя кадъра премерих осветлението. Бях избрал диафрагма 8 защото исках да имам добра обща визия на сниманият обект без артистичен дефокус. За тази диафрагма (8) при максимално ниско ISO 100, нужната скорост бе 1/4 секунда, от тук задължително използване на статив. Можех да вдигна ISO то, например на 1600 и да снимам от ръка (необходимата скорост щеше да е 1/30 сек.), но пък щях да влоша качеството на снимката.
Направих кадър при естествена светлина, след което запалих и осветлението което бях подредил.
Лявата половина е на естествена светлина, дясната с 3 лед осветления. Раздвижете в ляво или в дясно за да видите разликата
Разликата в количеството светлина бе осезаемо и вече спокойно можех да снимам на 1/30 сек. без да се налага да „вдигам“ ISO то. Както се вижда има разлика в осветяването с естествена и с изкуствена светлина (визирам нашите лед лампи). Докато в първият случай разчитаме само на светлината нахлуваща през прозореца, силно зависимо от капризите на времето, то със собствена светлина може да снимаме когато ние искаме. Видим е и ефекта на липса на осветеност на част от сниманият модел когато разчитаме на естествено осветление и колко по-равномерно е осветен модела когато използваме изкуственото осветление.
Заливането със светлина отвсякъде не винаги е решение. Това, че разполагаме с 3 осветителни тела не ни задължава да ги използваме всеки път. Спокойно може да експериментираме с 1,2 или с 3 те лампи едновременно, в търсене на визията която ни харесва.
Фигурката която снимах бе относително малка и затова се наложи да попроменя малко начина на подредба на осветителните тела. Те са с подвижни рамена и затова смъкнах страничните лампи максимално ниско като по този начин си гарантирах осветяване на цялата фигура, вместо да е осветена само с горно осветление. Чисто горното осветление свалих също до нивото на останалите, но го позиционирах като предно запълващо. Признавам тук за първи път не използвах бейби статива, а нормален студен статив, но масата на която снимах не бе от най-големите за да мога да използвам някой от държачите в комплекта.
В следващата галерия може да видите примери за снимане с всички или с единични тела, както и обща поглед на снимачната площадка с разположеното осветление.
Ако разполагате с макро обектив или пък да не забравяме, че това осветление без проблем може да се използва с компактни фото камери ( компактните фотокамери има страхотно макро), може да заснемете и дребни неща като бужута или в случая часовника който си нося ежедневно. За часовника съм използвам и 3 те осветителни тела за да го обградя с внимани… тоест със светлина. От чист мързел не използвах статив, а трябваше, затова и снимката не е перфектна. При макро фотография е хубаво диафрагмата да е по-затворена, например – 16.
Като редовни читатели на Фото кафе, знаете, че основно се занимавам с тестване или по-скоро с изпробване на различни фото камери и обективи. Често ми се налага да направя снимки на даден комплект за който производителя не се е сетил да направи.
Смених фона от класически бял на елегантен черен и спретнах няколко кадъра на фото камерата която в момента е на разположение за изпробване. Няма да ви тормозя с различни ракурси на заснемането, защото в статията за камерата предполагам ще пусна достатъчно. Ако искате да получите абсолютно черен фон то по-добре е да се разходите до някой магазин за материали за художници и да си вземете черно хартиено кадифе (а може и тъмно синьо или бордо които са подходящи за снимане на сребро или злато).
Принципно този комплект не е предназначен за студийна работа. Всеки който има студио ще има място да къде да сложи голяма масичка и би използвал класическо студийно осветление. Този комплект е за офиси или пък за домашна обстановка където няма да заема място и бързо ще бъде приведен в готовност с доближаващи се характеристики на мини студио.
Избрах най-тясното място у дома – кухнята. Буквално имаше място само за масичката и осветленията, но това ми бе повече от достатъчно. Да можех да го занеса в хола на голямата маса, но нали искам да проверя до колко е използваем в наистина малки помещения.
Е… използваем е. Под ръка имах кутия с мъфини от „Take a Cake“ предназначени за следобедното родителско гости и докато гостите не бяха дошли разпънах масата, сложих фон и включих (с разклонител) 3 те лампи. Този път за снимките използвах компактна фото камера – Sony RX 100 Mk II, тя е с несменяема оптика, доста светлосилна в широкия край и съответно изкушаваща за плитки фокуси. Направих един кадър на естествено осветление за да сравня резултата. Веднага ми направи впечатление неточният бял баланс. В студиото където е всичко в неутрални тонове нямам проблеми с белия баланс, но в кунята артистично нашарена автоматичният баланс е не добър а и отразената от стените паразитна светлина „боядисва“ сниманият предмет. Включвайки осветлението проблемите с баланса изчезват, а мъфина (шоколадов) оживява – много повече релеф и обем. Направих още няколко кадъра и ето че гостите се появиха и трябваше да се поразделя с мъфинчетата. Следват 2-3 снимки
Като следовател на почина на мечо Пух – „колкото повече, толкова повече“ винаги ще предпочета комплекта с 3 осветителни тела, защото комбинациите които мога да направя се умножават. Комплекта е идеален за собственици на електронни магазини или кулинарни блогъри (особено последните които обожават да снимат на плитък фокус). Не е задължително да използвате висок клас фото камера, може да снимане наистина с каквото имате под ръка – смартфон, компактна камера, безогледалка, или дори и пинхол камера (за последното ще ви трябва малко повече въображение и търпение). Лесно се сглобява, изисква малко място и е енергоикономичен. Разглобен не заема място и си има удобна чанта – тоест лесно преносим на място за снимане. Лесно може да се запасите с различни фонове като материя цвят и повърхност, също така да поместите масичката в палатка (например 75 х 75 х 75 см) и да снимате спокойно лъскави предмети.
Здравейте! От седмица имам този комплект, но не успявам да направя и една свястна снимка. Фона ми винаги е странно сив или други цветове. Използвам фотоапарат Panasonic DMC-LZ7. Изчетох какво ли не, направих какви ли не промени на настройките, но нито веднъж не успях да постигна поне един скромен резултат. Резултат като мъфините е направо мечта. Ясно е,че нещо не правя както трябва. Бихте ли дали някакъв съвет.
Благодаря предварително!
Здравейте,
Може би част от проблема е доста старата фототехника която използвате. Повечето от снимките са направени изцяло на ръчен режим на камерата с която е снимано или с лека корекция на експозицията (заради светлият бял фон, който доста лъже експонометъра). Изпробвайте с по-съвременна фотокамера която има възможност за ръчни настройки.
Здравейте.
За колко големи предмети е подходящо осветелнието?
На снимките има примери за колко големи предмети е подходящо, но по принцип е за размер до бутилка вино.
А като ширина на масата, да ми кажете? Става ли за снимане на новородени бебета кученца? Колко е широка масата?
Масата е за дребни предмети, както се вижда от снимките. За Въпросните снимки, може би трябва по-голяма предметна маса