Винаги сме казвали, че студийна фотография се прави с импулсно осветление. И то все още предоставя най-богатите възможности като аксесоари, мощност и достъпна цена. От друга страна за хората без опит в студиото импулсното осветление понякога е плашещо, защото резултатът не е видим преди натискането на копчето и изисква известна подготовка.
До скоро всички алтернативи на импулсното осветление предназначени за фотография бяха твърде компромисни или твърде скъпи. Халогенното осветление е твърде неефективно, твърде много грее и консумира енергия, трудно се дифузира и буквално стопява аксесоарите за контролиране на светлината. Флуоресцентното пък трудно се насочва и трудно се регулира мощността му. Като правило всички решения с постоянно осветление за фотография добрижавайки се поне малко до импулсното бяха в пъти по-скъпи.
Развитието на LED технологиите и тяхното приложение ни осигуряват все по-добри диодни постоянни осветления, които имат подходяща мощност за студийна фотография и дават възможност за използване на голямото разнообразие от аксесоари за контролиране на светлината. Също така LED технологията дава възможност да се произвеждат специализирани осветителни тела с най-различни форми.
Някои основни предимства на диодното осветление са:
– ниска консумация и висока ефективност. Приблизително 1W консумирана мощност на диодно осветление се равнява на 10W лампа със нажежаема жичка. Тази особеност води и до следващите две
– малко топлина – диодните осветление почти не греят, което позволява да се ползват със всякакви аксесоари
– автономно захранване – лесно могат да се ползват с батерии, инвертори или генератори
– регулиране на мощността – диодното е единственото осветление, което на практика не си променя цветната температура при регулиране на мощността.
– без консумативи – при халогените живота на лампите е между 10 и 300 часа, при флуоресцентните 7000-8000 часа. Диодите имат живот 30 000-50 000 часа, което на практика ги прави вечни. Имайте предвид, че лошото охлаждане на диодите и захранването им може чувствително да съкрати живота им.
Няколко продукта са във фокуса на тези тенденции:
Корпус и байонет като на студийна светкавица, съвместимо с, на практика, всички аксесоари за контролиране на светлината. 100W диод се равнява на 1000W лампа със нажежаема жичка. Мощността му е напълно подходяща за предметна фотография или за запълващо осветление при портетна фотография.
Това е големият брат на Iceberg E-100. Мощността е двойна – 200W или равностойността на 2000W лампа с нажежаема жичка. Позволява ви да снимате от ръка при комфортни експозиции и ниска чувствителност. В комбинация с огромните възможности за контролиране на светлината това осветление е реална алтернатива на студийната светкавица
Представлява студиен диоден панел с мощност 100W. Когато искате от точков източник, какъвто са халогените, студийните светкавици и серията Iceberg да направите източник на меко осветление с голяма площ вие жертвате над половината от светлината. Това е загубата от дифузиращите повърхности. Това осветление по начало е с голяма площ и голяма мощност, което го прави изключително ефективен източник на меко осветление.
Рингово диодно осветление CN-R640
Това е много интересен продукт, който може да ви осигури ефект на безсенчесто рингово осветление и характерното отражение в очите и в същото време може да служи като източник на дифузно осветление заради голямата си площ. Може да направите ефектни портрети използвайки само и единствено едно такова осветление, както ще видите в примерите надолу
Този мъник е предназначен за предметна фотография и по-скоро за снимане на малки предмети, продукти, бижута. Включената стойка е много удобна за насочването му по желания начин и ви спестява закупуването на статив за осветление. Предлага се единично и в комплекти с 2 или 3 броя, които включват и комплект от фонове като завършено решение за продуктова фотография.
Тук имам предвид не само този модел, а всички подобни осветления за камера, които имат и много други приложения. Това специално е са много изгодна цена и с мощност, която би ви помогнала при снимане при оксъдно налично осветление. Захранва се от батерии и е с размер, който е подходящ да е винаги с вас във фотографската чанта
Това е най-малкия представител на диодните панели и най-голямото осветление с достъпните Sony NP-F батерии. Цената му е много достъпна и ви позволява с малък бюджет да използвате автономно осветление на всякакви локации и при всякакви условия. В една чанта може да имате цяло студио, което използвате на места без захранване и то без използването на скъпи генератори или промишлени батерии.
DY-200 LED френелово осветление
Висок клас френелово диодно осветление. Френеловата леща насочва и увеличава ефективността на осветлението. В комбинация с 200W мощност това е най-мощното диодно осветление. Има прецизно регулиране на мощността и ъгълът на светлинния сноп. Корпусът съответства на високия клас на изделието, което предполага дълго и безпроблемно използване
На Фото Форум Фест 2014 направихме студио изцяло с диодно осветление състоящо се от
Iceberg E-200
Iceberg E-100
DY-200 LED френелово осветление
Рингово диодно осветление CN-R640
Предимството на диодното осветление при събития е, че всички могат да снимат и виждат резултата на момента:
Истински фурор направи ринговото диодно осветление CN-R640. То намира приложение както в портретната, така и в модната фотография. Ето два портрета за пример, както и един моден автопортрет на Мануела Стаменова.
Диодното осветление е добра алтернатива и за детската фотография. Слеващата снимка е направена в домашни условия със следните осветителни тела:
- CN-T504 – рисуващо осветление
- Iceberg E-200 със софтбокс 60х40 с грид – контрово осветление
- Диодна лампа 15W на фасунгата на интериорното осветление – запълващо осветление
- CN-T96 – акцент на елхата
Последния пример, който ще дам е за използването на преносимо осветление за камера. 30 минути преди старта на Обиколката на Витоша (състезание по планинско бягане и колоездене), 23:30 часа, лек дъжд и 1/3 неработещо улично осветление. Светкавицата на камерата би направила плоска и безинтересна светлина. Заиграването със светкавици и синхронизатори под дъжда и бързането на всички участници в този момент също не ми се видя удачен вариант. Затова с фотоапарата в дясната ръка и CN-216 и чадър(за дъжд, не за осветлението) в лявата направих снимки на много от участниците. На снимката е, тогава бъдещия, победител Милен Балабанов:
Автор: Христо Кабадаев – Динафос ЕООД
Здравейте,
Бихте ли ми спестили един цикъл „проба грешка“ за изграждане на Видео Студио.
Имам 40-50 бр. диодни прожектори с ОСРАМ 12W (3200K), но по икономически причини
смятам да ползвам HID т.н. Метал Халогени-MHL средно насочени :
При големите мощности MHL са близки до ефективност до ЛЕД, и не нагряват толкова както ОБИКНОВЕННИ халогени.
Ще смесим 12 бр. 70W/830 (3000K) С 8 бр. 70W/940 (4000K), за 60 м3 студио смятате ли за достатъчно. Цветопредаването на MHL уникално, наблюдавал съм разликата при изграждане на видео наблюдение на много обекти.
Истината е , че имаме налични MHL прожектори и ще е жалко да ползваме по-ниско ефективните като LUX-ове халогени или по-слабите като цветопредаване ЛЕД-ове.
Все пак един Съвет от човек с практически опит ще бъде безценен
Поздрави
Л.Николов