Лятото отмина. Направо казано свърши от веднъж. Тази година това се случи във вторник. По прозорците тропат тежки дъждовни капки с тиха приспивна песен и това ме кара да пия 3 то кафе още преди обяд. Понякога обаче няма нищо по-хубаво от лошото време. То ме кара да разпъвам домашното студио и да снимам на спокойствие. Днес снимам авторски бижута от кокосов орех. Черупката. Съдържанието е отдавна изпапано. Принципно снимките са за електронен магазин и не се търси особен артистизъм, а по-скоро реална фотография. Това не ми пречи от време на време да променям стандартната светлинна схема с идеята, че авторката на бижутата може да си хареса различен тип снимки.
Така. Както и преди съм казвал домашното ми комплектче се състои от две тела Starter DE-200, а към тях съм си навзел различни аксесоари. Тези моноблокове са идеални за малко домашно студио, като си признавам, че понякога имам нужда и от трети моноблок за по-пълна картинка.
Днес се справям само с два Starter-а и ще покажа две близки снимки с малка разлика в аксесоарите как дава по-добре изглеждаща визия. Подредил съм бижутата на една на масичка близо до мен. Подреждам и осветление (в случая две светкавици с аксесоари. Меря светлината с флашметър (не съм фен на принципа: проба-грешка) и заснемам задължително цветен еталон за така подреденото осветление.
За първата снимка използвам голям софтбокс (80 х 120 cm.) който съм позиционирал почти отгоре (казвам почти, защото нямам жираф, а обикновен статив) за да ми дава мека равномерна светлина.
На другата светкавица съм закачил един голям 109 сантиметров бял чадър, който дава малко по-остра светлина с по-плътна сянка, но същевременно запазва общия мек тон на снимката.
Светкавицата с чадъра е настроена да е с около половин диафрагма по-силна от светкавицата с големия софтбокс като по този начин постигам лек дисбаланс на светлината и от там обемност на сниманият продукт. В резултат получавам снимка, която почти не се нуждае от обработка с изключение леко на контраста.
Общо взето показва бижуто, има обем заради получената сянка, но ми седи някак прекалено равномерна.
За втория кадър заменям чадъра на светкавицата с неоптичен спот (без да слагам допълнителната пчелна пита)… Може би в предишни теми сме говорили за неоптичен спот, дори и с примери. Това е аксесоар, с който може да осветите определен участък от кадъра, а размерът на светлото “петно” се определя от приближаване или отдалечаване от обекта, който осветяваме. Характерът на светлината е силно контрастна.
Затова и замених чадъра с неоптичен спот – исках с негова помощ да разчупя равномерното осветление в кадъра.
Постановката на осветлението е абсолютно идентична: една светкавица с голям софтбокс като горно равномерно осветление, а другата светкавица под ъгъл, малко над височината спрямо фото камерата, с неоптичен спот на нея. Намалих силата на светкавицата със закаченият софтбокс, за да подчертая ефекта на неоптичният спот. Разликата между двата светлинни източника е около две диафрагми. Самата снимка вече е по-контрастна с малко по-наситени цветове и плътни сенки. Може би лек недостатък е че поради по-големият контраст се е загубила част от текстурата на среброто. От тук насетне преценявате вие кой от двата варианта е по-удачен.
Как да си направим с домашното студио снимки на пушек. Добре е да е в помещение без прозорци (например банята) което все пак да е достатъчно голямо за да ви събере вас, светкавиците, масичка и фотокамера. Друг вариант е да се изчака падането на нощта. Важно е да се знае, че не трябва да има алармени датчици засичащи дим, както и да няма отворени прозорци (за да не става течение) димът иска спокоен въздух. Дим се прави най-лесно с помощта на индийски ароматни пръчки. Слагате една или две такива на специално създадени за тази цел поставки и палите… всъщност първо е добре да се подреди осветлението. За целта ни трябват 2 неоптични спота, които да закачим на двете светкавици. Разполагате ги от двете страни на дима, който искате да заснемете. Както сте ги поставили от двете страни, така леко ги преместете назад, като същевременно ги завъртете така, че да осветяват пак мястото на дима (предполагаемото място). Така те идват като странично задно осветление, което се кръстосва на мястото къде очакваме да се вие дима. Вече е почти готова постановката за снимане. Един съвет преди да се почнат снимките. Пилотното осветление загрява доста неоптичните спотове, което от своя страна води до прегряване на самите светкавици. В почти всички случаи, когато снимам с домашен клас осветление като Starter DE-200 изключвам пилотното осветление. За да осветя дима и да виждам къде се вие, използвам една настолна диодна лампа (икеа) която закачам ма масичката, на която е поставката с индийската пръчка и с нея осветявам дима.
Гася всичкото осветление (в стаята имам предвид, без да гася настолната лампа), паля клечките и чакам подходящият момент за снимки. Признавам не е много лесно и си трябва доста снимане за получаване на добри резултати.
И още една постановка на масата в хола този път с едно любимо мое питие. Не знам след какво изпито количество ми дойде музата да снимам, но гледайки “диагоналната” композиция май не е било малко.
Първата снимка е просто поставена на масата и се разчита изцяло на влизащата през прозореца в задния план светлина – 1/30 sec. f/2.8; iso 200. Не е лоша снимката, но ми липсва обем и разработка на надписа на чашата (нали уж искам да е рекламна снимка).
Веднага вадя домашното студио и слагам на всяка светкавица (нали помните, че са две на брой) по един 18 сантиметров рефлектор със закачена на него пчелна пита (тип XS – най-гъстата от комплекта който се продава). По този начин имитирам широк неоптичен спот и осветявам само чашата, но не и фона.
Предполагам вече ви е ясна и схемата на разположение: едната светкавица е леко задно странична, облизвайки външния ръб на чашата, а другата е изцяло задно странична (от другата страна) но позиционирана така, че светлинното петно да осветява само гърба на чашата, без да се намесва с рисунък по стените.
Важно условие е да запазите ролята на наличното осветление (нали помните предишната снимка?), затова с помощта на флашметър регулирам светкавиците така, че само леко да блеснат и да допълнят със светлина кадъра. Ако нямате флашметър то ще трябва малко на принципа на проба и грешка.
Ха! Навън спря да вали. Перфектно да поснимам мокри треви с едно ново макро обективче (ще го спомена някой по-нататъшен ден). Оставям ви да мислите идеи за домашното студио и като е казал мечо Пух: “колкото повече толкова повече”