Въпреки че, за да е добра една снимка, има много фактори, един от водещите е хубавата композиция. Можем ли обаче да дефинираме „хубава“? Има ли точни правила, от които да се ръководим? Някои от професионалните фотографи ще ви кажат, че не всичко е правила, защото понякога се търси художествената страна – но за това малко повече в друга тема. Сега все пак ще се спра на няколко ключови момента при композицията, които е добре поне да имате предвид.
Постройте кадъра в главата си.
Гледната точка
Често пъти докато снимам се улавям че не търся различната гледна точка. Не понякога, а почти винаги можете да намерите интересна гледна точка. А вариантите са многобройни. Така, че огледайте се наоколо.
Близко до обекта или далеч, висока или ниска гледна точка, завъртяна от различни ъгли. Не винаги най-доброто е на нивото на очите. Ако не искате просто да щраката, а да създавате винаги се опитвате да си представите какъв резултат искате и как тойще ви въздаейства на всас. С две думи композирате във визьора. Защо това е от значение. Според апарата и обектива – много зависи какъв обектив ползвате и с какъв зрителен ъгъл е той. Не винаги ще успеете да вкарате в кадър всичко което искате, или обратното, може да ви стои претрупано.
Разбира се трудно е да с няколко думи да се обясни какво точно да вкараме в кадър но точно за това огледайте добре обекта си. Има ли интересен преден план, нещо което го заобикаля, нещо характерно за обекта ви и т.н. и т.н. Ограждайте обекта си – един от често сршанитеп похвати на професионалистите – да вкарат обекта си в рамка (виж няколко абзаца по-долу). Снимайте по диагонал. Ето тук може да експериментирате и то много – преди да натиснете спусъка.
Композиция
Може би тази точка трябва да започна с уточнението да правите разлика между кадриране и композиция.
Кадрирането е 2 типа – Вертикално (Portrait) и Хоризонтално (Landscape). Композицията може да бъде: диагонална, триъгълна и S-образна.
Много често ще чуете, че добре композираната снимка е балансираната, уравновесената. Тук на помощ ви идват опорните точки или с други думи Правилото на третините – разделете кадъра на две хоризонтални и две вертикални линии – там където те се пресичат обикновено са силните места в снимката. Например при портрет много съществено е местоположението на очите. Същото важи и за традиционните снимки на морски пейзаж, в които хоризонтът най-често разделя кадъра. Поставете го в долната или горна силна линия и снимката ви ще се оживи.
Ако сте любител на фотографските форуми, много често ще срещнете забележки относно композицията по този параметър….
Е да, но не всичко е само в тези точки.
Друго, над което често не се замисляме – движението на погледа ни докато разглеждаме снимки – да има си определен ред, които не ни прави впечатление, но в в най-общия случай погледа ни се движи от ляво на дясно. Това е и по-силния диагонал в композицията.
Добре известно е , че преместването на погледа отляво-надясно е по-свободно. Тази ориентация може да се приложи, когато погледът се движи от едро към дребно, от светло към тъмно и т. н. Долната половина е психологически по-тежка. Интересна, вълнуваща част от сюжета поставете в някой от ъглите.
Диагоналната композиция винаги е носител на активности динамика. Търсете я умишлено в действителността и въображението. И все пак десния диагонал винаги е по силен, точно по правилото по-горе.
И говорейки за диагонал, композиция и линии които насочват погледа ни не мога да не спомена Златното сечение и спиралата на Фибоначи, които сме разгледали малко по-подробно в отделна тема с повече примери.
Да подредим кадъра
Както сме говорили в една друга статия важно е как точно ще подредите кадъра, така че да бъде балансиран и да придава усещане за разказ. Може да ви звучи налудничево, но е от значение какво ще поставите вътре в кадъра за да предизвикате асоциация какво се случва извън нея. Ако сте успели да балансирате кадъра всеки елемент ще подсилва идеята на снимката или обратното – зависи какво усещане търсите. Движете докато кадрирате за да видите обекта в различни позиции и да прецените коя е най подходяща за излъчването което искате да има снимката. Съобразявайте не само позицията на обектите в снимката но и условията в които снимате. Различното време също придава различни усещания.
Ограждане на обект
Джъмбо е майстор в това и винаги се е опитвал да ме възпита, да си изградя такова виждане, и да търся тази гледна точка. Ограждането на обект във фотографията е един от най-често използваните похвати от големите фотографи. Ако се научите да снимате през различни отвори, огради и други, ще забележите колко интересен може да бъде погледа към нещо познато. Друго което в случая ще ви свърши работа е предния план. Внимавайте какво поставяте там, съобразявайте го с цялостната картина така че да не нарушава хармонията. Един пример за преден план може да е красив силует на фона на изгрев или залез.
Черно бяло или в цвят
Дали ще оставите снимката цветна или черно бяла може да решите в последствие, но е хубаво ако може да съобразите това още докато снимате. В много от случаите ще ви помогне и времето по което снимате. Лично на мен ми се е случвало често да нарушавам някои правила (снимайки по обед) именно защото тогава се получава по-добър контраст и игра на сенки, които стоят добре в черно бяло. Динамиката на нюансите при монохром е от голямо значение, тъй като освен сюжета именно тя прави снимката жива. Във визьора на камерата си виждате кадъра подреден и в общи линии може да прецените веднага дали изглежда добре в цвят или не. Всяко различно време на деня се отразява по различен начин на цветопредаването. За пейзажната фотография едно правило е известно – снимайте рано сутрин и привечер. Изгревите и залезите са типичен пример за поглъщане и разсейване на светлината, когато предаването на цветовете е нежно. Топлите нюанси изпъкват и се набиват на очи, а по-студените обикновено не ни впечатляват и се губят. Помислете си приятно ли ви е да снимате в мрачно време. Ролята на светлината е водеща защото тя е всичко във фотографията и трябва да се научим да боравим с нея.
Източници: Лекции Коко Трейман
Ако темите и съдържанието на този сайт са полезни за Вас и бихте искали за в бъдеще да четете още интересни статии, може да ни подкрепите с дарение. Благодарим Ви за подкрепата.
1 Comment