Човек и добре да живее си взема ново осветление. Така и аз след много мрънкане пред шефа на Photo Cafe се уредих с комплект ново осветление – Godox S60 Bi, но не един прожектор, а комплект от цели три броя. Идеята за този комплект дойде след като преди 2 години изпробвах Godox S60 – LED прожектор с постоянна цветна температура от 5600К. След тестването скочих до Dynaphos и си поръчах един комплект от 3 прожектора. Случиха се обаче разни непредвидени обстоятелства, като издаване на книга, там разни крачни проблеми и осветлението дойде и замина при друг.
Миналата година обаче от Godox изкараха нова версия на този прожектор – Godox S60 Bi, който видно по името вече е двуцветен и работи в диапазон на цветната температура от 2800 до 6500К. Този път си казах “ВЗЕМАМ ГО” и вече месец си го разцъквам в студиото.
Смяната на осветлението е и генерална смяна на концепцията ми на снимане до сега. За тежи които предпочитат да гледат видео ревютата знаят, че досега обичах буквално да съм залян със светлина, подобно на новинарско студио. Получавал съм забележки от зрители, че не ми е интересно осветлението, но аз просто обичам да ми е светло.
От известно време, насам снимайки фотография смених концепцията и вместо във “висок ключ” започнах да снимам в “нисък ключ” с доста ограничена светлина.
Престраших се и мисля да започна да снимам така и видеата си, а Godox S60 Bi ще ми позволи да лесно да изпълня задачата си. Затова и се насочих към комплект, защото той освен трите прожектора, предлага и два малки софтбокса, както и допълнителен спот за още по силен светлинен акцент, когато това се налага.
Предполагам резонният въпрос ще е: “не е ли малко слабо това осветление?” Така или иначе досегашните диодни панели, с които се заливах със светлина бяха по 100 вата и използвах три броя, за да се осветя. Godox S60 Bi всъщност е 77 вата. Да, слагайки софтбокс губя от мощността, но аз ги разполагам по-близко като светлина (все пак снимам само себе си и то не в цял ръст) и не се налага да си сменям досегашните настройки. По-надолу ще има таблица със сила на светене и може да се ориентирате.
В днешната статия ще споделя разликите между Godox S60 и Godox S60 Bi. За да не преповтарям всички прилики, препоръчвам да прочетете статията за Godox S60, а след това да се върнете тук и да довърши какво е новото при Godox S60 Bi.
И така Godox S60 Bi е спот LED прожектор с възможност да се увеличава или намалява размера на светлинното петно. Някои предполагам помнят от детството си фенерчетата, с които можехме да концентрираме силата на светлината, та и този прожектор я владее тази екстра.
На метър разстояние от равен фон прави светлинно овално (кръг) петно с размер около 180 сантиметра при най-широка позиция. Когато стесним максимално лъча получаваме овално петно с около 60 сантиметра размер, но в него има по-светло петно с размер около 20 сантиметра.
При максимално стеснен спот освен че имаме горещо петно в средата, но и по краищата има доста неравномерно осветяване и загуба на светлина. Измервайте и осветявайте с горещото петно има поне 4 пъти разлика, сравнено с периферията.
За случаите, в които искате да постигнете още по-малко светлинно петно, в комплекта, в който идва осветлението има класически оптичен спот изработен специално за този тип прожектори.
Освен за регулиране размера на петното, с допълнителният оптичен спот може да използвате изрязани маски (гобо) или решетки за постигане на ефекти… например щора, прозорец и други. Добавен и ирис, (представете си диафрагма с много, много ламели) с който буквално може да постигнете малка светла точка.
Работата с такъв спот изисква придобиване на умения, по-често с опити, защото честно казано май не съм виждал инструкция за употреба. Това от своя страна е интересно стига да имате време да си поиграете сериозно. Загубих сигурно 2 часа да играя с осветяването на една фотокамера и най-се изкефих когато накарах фирменият ѝ надпис да „светне“, както може да видите в галерията по-долу.
Споменах за малък софтбокс, два на брой в комплекта. Приблизителни размери 30 х 30 сантиметра, но всъщност 29 х 29. Класически правоъгълен размер с две дифузни повърхности и възможност да се сложи грид, за по-добро контролиране на светлината.
В моята светлинна схема реших, че няма да изпадам в драми от по-остра светлина, затова използвам един софтбокс само с външната повърхност, за да не губя много светлина и с поставен грид. Другите два прожектора ги използвам без никакви омекотители и получавам по-остра светлина. Таман си личи колко съм стар и има хубав светлинен обем. Да сенките са тъмни, но както казах сменям изцяло концепцията. За допълнително контролиране използвам клапи, каквито има за всеки един от прожекторите.
Смятам, че софтбокса с една повърхност върши чудесна работа. Добре е да знаете, че при използване на софтбокс трябва да сте разсеяли максимално прожектора. Реших, че може да шмекерувам като получа по-силна светлина свивайки малко спота, но веднага се вижда, как краищата на софтбокса потъмняха. Явно си е сметнат да работи при изцяло разсеяна позиция.
Осветлението може да се командва дистанционно от приложения радио контролер. Той е различен от контролера, с който се управляват светкавиците. Щеше ми се да може да се поставя на гнездото за светкавица на фотокамера вместо да го търся в кой джоб съм го прибрал. Да има и апликация за смартфон или таблет но за тях малко по-късно.
Всичкото това, което изброих е поместено в куфар на колелца, за да е удобно за пренасяне. Единственото което не ми допада е, че стативите се носят в отделна чанта, вместо да имат място за прикрепяне към куфара, но може би от Godox са преценили, че така е по-безопасно и надеждно.
Самите стативи са много компактни и леки, и сметнати да носят леката LED глава. могат да достигна височина до 200-210 сантиметра в зависимост от това какъв безопасен разкрач на краката сте направили. Аз лично използвам класически студийни стативи за осветление. Те са по-високи, а и нямам никакви притеснения за стабилността им, макар както казах прожекторите са лекички.
Качество на светлината
Когато за първи път изпробвах Godox S60, все още нямах колориметър. Днес обаче имам и новото ми осветление бе подложено на щателен анализ.
За редовните читатели вече е ясна тенденцията за годината, че ще говоря много за осветление и неговото качество. Затова няма да е изненада галерията по-надолу с измерените с колориметъра данни на различни цветни температури.
Sekonic Spectrometer C-800 е колориметърът, с който направих нужните замервания. Пускам скринйшотове, по които да се ориентирате за качеството на светлината съответно по индексите: CRI, TLCI и TM-30. Какво означават тези индекси за тези, които за първи път попадат на статия за осветление? Може да прочетете в нарочната статия, която пуснах преди няколко седмици, за да не бавя тези, които са наясно вече с тези индекси.
Разглеждайки галерията затвърждавам усещането си, че съвременните Bi Color прожектори имат най-високо качество на CRI при 3200К. При Godox S60 Bi също е така като стойността CRI при 3200К е 98, което е много добре. С покачване на цветната температура CRI-то намалява, но не спада под 96, което също е показател за много добър клас осветление. Средната стойност е малко над 97.
TLCI е малко под 98 като среден резултат, което показва, че Godox S60 Bi е еднакво добро както за фото, така и за заснемане на видео.
Ако снимате в контролирана среда, където няма влияние външната светлина, то препоръчвам да снимате на 3200К – за постигане на максимално добри резултати като цвят. Да, в таблицата за сила на светене, ще видите, че при 3200К прожектора свети някоя и друга десета по-слабо, но мисля това не оказва съществено влияние при конструиране на осветителна схема.
Сила на светене
Сред аксесоарите по-горе не споменах рефлектор. Концепцията на Godox S60 Bi е съвсем различна, затова и аксесоарите са му ограничени. Това не е осветление за масово осветяване, а по-скоро за допълване на осветлението с допълнителни светлинни акценти. Нещо като майсторска светлинна четка. Аз разбира се го използвам като основно, защото търся определена концепция, а и за толкова години съм се научил да шмекерувам със светлина.
Измерих силата на светене с разсеян спот, с максимален спот, както и със софтбокса, като пак припомням аз използвам само предната (основна) разсейвателна повърхност.
В таблицата може да видите измерените резултати със Sekonic Speedmaster L-858D на един метър от предната леща на осветлението и съответно на един метър от повърхността на софтбокса, за да е честно.
Заложените данни на светломера са 1/60 сек. и 100 ISO, така, че всеки може да си пресметне сам за себе си при различна скорост или ISO как би се променила диафрагмата. Давам резултатите с десетичната степен на диафрагмата (например: диафрагма 2.8.9 е 2.8 и 9 десети, тоест почти диафрагма 4). За по-любопитните прилагам и стойности в луксове, макар… като се замисля, аз никога не използвам в работата си луксове…
Разбира се меря на пълна мощност 100% и казвам, че това са резултати, които съм измерил сам за себе си и е възможно да не съвпадат със заводските.
Цветна температура | Разсеян спот | Разсеян спот – lx | Максимален спот | Максимален спот – lx | Софтбокс | Софтбокс – lx |
2800К | 2.8.5 | 1.800 | 8.0.4 | 14 000 | 1.4.9 | 600 |
3200К | 2.8.8 | 2 200 | 8.0.7 | 17 000 | 2.0.1 | 700 |
4500К | 4.0.1 | 2 700 | 11.0 | 20 000 | 2.0.4 | 840 |
5600К | 4.0.3 | 3 200 | 11.2 | 24 000 | 2.0.6 | 970 |
6500К | 4.0.3 | 3 200 | 11.2 | 24 000 | 2.0.6 | 970 |
Споменах по-горе, че прожектора свети най-силно при 5600-6500К, но и качеството на светлина там е малко по-малко., разликата между 3200 и 5600 е около половин диафрагма, което лесно мога да компенсирам с малко по-високо ISO.
В студиото светлинната схема, която съм подредил, мерейки я със светломера ми дава диафрагма 5.6 при 1/60 сек и 400 ISO, което не може да се забележи, че шуми.
Рисуващото осветление е на около 150 сантиметра от мен, запълващото (със софтбокс) на около 100 сантиметра, а контрата на около 200 сантиметра.
По-нататък ще пробвам как е с двама души, но понеже на този етап не каня гости в студиото светлината ми е ок като сила.
Управление
Както и в предишната статия съм споменал: DMX, за професионални цели, защото това изисква скъп пулт. 2.4GHz радио дистанционно RC-A6 каквото има в комплект и разбира се апликацията за смартфон или таблет – Godox Light. Не бях използвал апликацията две години и мисля, че е променена към много по-добро. Сега се разпознава осветителното тяло и съответно могат да се използват само функциите, каквито притежава. През апликацията за смартфон, може да пускате и различните светлинни ефекти.
Дистанционното от своя страна ви освобождава от ровенето по телефона. Лесно се борави с него, но е важно да разделите всяко осветление на различна група или канал, защото за разлика от апликацията, то не разпознава всяко едно тяло поотделно и ако не ги разделите, управлявате всички еднакво. Сложете му хубави алкални батерии, защото аз явно бях взел някакви ментета, от които бях решил, че дистанционното ми е дефектно.
Godox S60 Bi
Нещо като преговор. Това е осветление създадено за допълнително моделиране на сцената със светлина. Не е мислено като основно, но с лекота може да се превърне в такова ако съвпада с концепцията ви за осветяване.
Наличните приставки го правят светлинна четка и може да отключи потенциала ви на светлинен художник. С това осветление се работи по-бавно, защото иска прецизиране. Вече месечният ми опит показа, че когато имаме няколко прожектора, с които осветявате или допълвате дадена сцена е добре в едната ръка да имате дистанционно управление, а в другата задължително светломер. Така ще спестите доста време, но пък е лошо, че няма да изгорите калории.
В предходната статия има няколко примерни кадъра. За сегашната нямах много време, затова ще пусна няколко снимки от бъдещо ревю за камера, както и един линк към видео, ако имате желание да видите, как е във видео среда. Тепърва в последващите статии за техника ще виждате все повече снимки и видеа, правени с Godox S60 Bi, защото както вече се похвалих, това е новото основно осветление на Photo Cafe.