Godox Knowled TP4R е първото LED осветление тип тръба, което имах удоволствието да изпробвам. Отмъкнах го временно от партньорите от Photosynthesis и повече от месец си правих експерименти за светене. Признавам този тип осветление е доста хитово в момента и дори все по често го виждам да се използва като основно такова. Имам колега който използва такова за репродукция на дълги или сравнително високи исторически артефакти. Колежка, която снима бюти фотография и използва само тръби като осветление. Наскоро го видях и като ефектно осветление в един видео клип.
Този модел е създаден така, че хем да може да работи самостоятелно, хем да се свържат поредица от тръби и да се управляват през DMX контролен пулт. В клипа който гледат бяха свързани 6 тръби в рамка и създаваха ефект на бягаща светлина.
За самостоятелна работа на мен ми приличат по-скоро на ефекта който дава “стрип” софтбокса. Той е тесен и висок и може да освети даден предмет, без да се разсейва светлина към фона. Godox Knowled TP4R обаче макар да е тръба не пресъздава напълно този ефект защото свети на 180 градуса. Няма пълно изолиране от фона. Трябва или малко да се отдалечите от фона, или да се възползвате от тази светлина, ако снимате в декор, който искате да се вижда, но малко по-приглушено.
Връщайки се назад във времето към последните 2 десетилетия на 20 ти век (по-скоро след 1987-ма) се появи осветление носещо името “Kino Flo”. То представляваше комбинация от различно количество специализирани луминесцентни тръби с добро CRI. Всяка тръба бе ламинирана и в случай на падане и счупване всички парчета стъкло и газ остават в ламината. За по-старото поколение момченца като мен, може би помнят, как понякога като чисти гаменчета обикаляхме да търси изхвърлени луми тръби и да ги чупим, за да чуем лекия пукот. Много опасен боклук правеха. Та кинофлотата бяха ламинирани с добро качество на светлината и в панели между 2 и 8 на брой (може и да е имало по повече).
В началото на 2000 година бях в продукцията на един американски филм и тогава се използваха единични луминесцентни тръби (малко самоделно вързани с тънки кабели) които се криеха тук там за да дадат допълнително осветяване или акцентиране в кадъра. С времето се появиха и тръби с размера на луминесцентна пълни със светодиоди с доста ниско качество като замяна на реални луминесцентни тръби в офис сгради с цел икономия на енергия.
С повишаване качеството на светлината на свето диодите съвсем естестветно бе да се появят и в индустриите, които се нуждаят от добра светлина и търсят малък разход на енергия, за да използват батерии. Дори и Kino Flo се преориентираха и сега техните системи вече са с LED, а не с луминесцентни тръби.
Да се върна на днешния гостенин – Godox Knowled TP4R. следва видео в което разглеждам тръбата… или част от нея, защото се оказа дълга за кадъра в който съм се поместил. После ще споделя нещо за колориметрията, която е важна и силата на светене.
Godox Knowled TP4R е пълноспектрова RGB тръба. Диапазона на светене в градуси Kelvin е от 2000 до 10 000. Освен това може да преминете през всички цветове на дъгата с помощта на два различни режима. Ако сте стар кинаджия може да използвате системата от филтри с които сте свикали. Ефектите ясно.
Едно от нещата, които разбрах след като пробвах ламбАта, защото нарочно никога не чета инструкцията за употреба преди това, за да усетя до колко лесно се борави с продукта. Дисплея може да си обръща ориентацията на 180 градуса с едновременно натискане на бутоните “MOD” и “FN”. Дребно удобство, но удобство… щеше да ми е по-лесно да я покажа във видеото.
Да преминем към съществени неща като:
Колориметрия
Казано по друг начин – какво е какво е качеството на светлината. Това за мен е по-важен показател с оглед колко реално ще излизат цветовете, когато снимаме. Верният ми помощник Sekonic Spectrometer C-800 се включва да помага и благодарение на него меря качеството на светлината при 6 различни цветни температури: 2500К; 3200К; 4300К; 5600К, 6500К и 10 000К.
Физическият диапазон на Godox Knowled TP4R е от 2000 до 10 000Kelvin. Колориметърът ми обаче има минимален диапазон от 2500К, затова и показаните замервания започват от тази цветна температура. Избраните стойности са такива, каквито ми предлага приложението за смарт устройство, затова и се спрях на тях.
В галерията, която следва ще видите стойности, измерени без корекции и съответно с приложени корекции за градуси по Kelvin и оттенъци в маджента – зеленият сегмент.
Първата измерена стойност – 2500К е без корекции, защото разликата бе толкова минимална, че не си заслужаваше измерване с корекции. От друга страна измерването при 10 000К е само с корекции и то с невъзможността да се направят пълни корекции. Честно казано на 6500К няма смисъл да се използва ламбАта освен в търсене на определен студен цветови ефект.
Следва галерия:
Общение на резултатите. За първи път имам феномен, при който изчиствайки максимално светлината от оттенъци и доближавайки се до точната цветна температура има намаляване на индекса CRI. Нямам обяснение защо, до сега винаги е било обратното – индекса се подобрява.
Единствено при 5600К има подобрение при корекция и всъщност това е и най-добрата цветна температура за снимане като общо. От друга страна при 3200К имаме най-пълен спектър на червеното, което е добре при снимане на човешка кожа (поне на бялата раса).
Като цяло тръбата има над 96 CRI индекс и в диапазона 3200-6500К е най-използваема. За различните индекси показни в галерията по-горе може да прочетете тук и тук
Сила на светене
Тук процеса бе много бърз сравнено с LED прожектор, при който слагам различни рефлектори и софтбоксове… Godox Knowled TP4R свети еднакво по цялата дължина на тръбата и толкова. Ще добавя по предната част.
Взех светломера позиционирах ламбАта на 1 метър, премерих при 1/60 сек и 100 ISO. Няма да пускам таблица, защото измерването е само едно. Ще ги споделя в ред на повишаваща се цветна температура, като ще изпиша резултатите за диафрагмата, така както я виждам на светломера.
Резултатите са следните:
- 2000К – диафрагма 1.0.8
- 3200К – диафрагма 1.4.4
- 4300К – диафрагма 1.4.6
- 5600К – диафрагма 1.4.7
- 6500К – диафрагма 1.4.8
- 10 000К – диафрагма 1.4.8
Като за 48 ватово осветление е добре. Разбирам защо се харесва на бюти фотографите – лесно могат да снимат с обективи с 1.2 диафрагма.
Godox Knowled TP4R
Това е средната от 3 вариации на серията тръби. Може би е най-оптимална с нейните 120 сантиметра дължина. Идва с добра калъфка за носене, ако си я вземете в единична бройка. Предлагат се и професионални комплекти от 4 или 8 парчета в съответните за целта куфари и аксесоари.
Има опция тръбите да се групират в панели с дифузия и грид пред тях и по този начин да осветяват по-големи сцени.
На мен ми бе интересно да пробвам как се снимат винени бутилки заради дългият им профил и едно от полезните неща е, че не се отразява грид, както ми се случва понякога, когато снимам със стрип бокс.
Единственото, което не пробвах е колко време би издържала вградената батерия. Като съм в студиото все имам навика да работя на ток…
Освен от DMX контролер, може да управлявате през приложението са смартфон на Godox. Присъединяването е лесно през Bluetooth и може да се управлява както по единично, така и по групи. Хубаво е да проверявате и за актуализации, които производителя пуска.