Преди няколко месеца бях в дилема с какво да подновя импулсното осветление в студиото на Photo Cafe. Редовните читатели знаят на какво се спрях от едно пространствено ревю, а за тези, които са предпочели пълен релакс през лятото, то аз избрах Godox AD300Pro и ето ви един добър повод да се запознаете с него преди да започна за днешния гостенин.
Godox AD600Pro II излезе в разгара на лятото и като наследник на Godox AD600Pro. Когато обмислях какво осветление да взема, все още нямаше слухове за втора версия. Аз се колебаех между 300, 400 и 600 модела. 300 надделя и не съжалявам, защото макар да не е студийно осветление на мен ми върши чудесна работа, а и е много лесно преносимо.
След като излезе Godox AD600Pro II си казах ето повод да му спретна един тест, за да видя, ще ме хване ли много яд, че избрах по-слабо и компактно осветление.
Разглеждаме дизайна в едно видео, а после започваме с колориметристика и сила на светене, както и някои други екстри на таз нова ламба.
Бързо синхронизиране
Ако притежавате новият нано радио синхронизатор Godox X3 много лесно може да го свържете с Godox AD600Pro II. Няма да обяснявам как за да не губя излишно време, но съм сигурен, че дори и без да прочетете инструкцията за употреба лесно ще се ориентирате в менюто на светкавицата и синхронизатора. На мен ми отне по-малко от половин минута.
Подчертавам, че тази екстра е възможна за сега само с X3 синхронизатора.
Интересното при синхронизатора е, че забелязвам две нива на предаване: 0 до 30 метра и 1 до 100 метра. Предполагам е свързано с мощността на предаване, съответно и с разхода на енергия.
Излишно е да споменавам, че от синхронизатора може да управлявате светкавицата. Единствено не може да ѝ сменяте каналите за синхрон. Това се прави индивидуално от всяка светкавица.
Новост е нарочен цветен LED индикатор, два на брой разположени в задната част на корпуса. Те показват с различни цветове коя светкавица към коя група е прикачена. Така лесно се ориентирате в студиото коя светкавица ще коригирате от разстояние, защото и X3 синхронизатора показва групите с цветове.
Сега вместо да въртите крачки в студиото, мързеливо от нано Х3 синхронизатора, може да настроите силата на всяка светкавица… аз май още обичам да си крача из студиото.
Сила на светене
Новост при Godox AD600Pro II е 1/512 част от силата на импулса. Тоест стъпките за редуциране на силата на светене вече са 10 , вместо досегашните 9. Това ви позволява снимане със свръх светлосилна оптика (ако смятате, че в студио има нужда) и разбира се импулс с много кратка дължина.
Godox AD600Pro II има три режима на работа: нормален, „стабилна цветна температура“и замразяване. Избират се от менюто. По подразбиране светкавицата е настроена да работи в нормален режим. В режим “стабилна цветна температура” светкавицата започва да работи с по-дълги импулси, което би дало минимални отклонения на цвета при особено при по продължително снимане в серия.
Режим замразяване скъсява импулса с цел да “замразим” движещи се обекти. Докато при другите два режима при пълна мощност имаме около 1/200 част от секундата дължина на импулса, то при “замразяване” при пълна мощност дължината на импулса е 1/2460 част от секундата. При минималната мощност (1/512 част от импулса) дължината на импулса е около 1/14 000 част от секундата (макар на дисплея на светкавицата да е изписано 1/20 400 част от секундата).
Трябва да кажа, че тук има лека измама. Макар да пише пълна мощност, светкавицата всъщност работи с мощност от 1/8 и надолу. Най-ниската мощност всъщност вече е 1/2048 част от пълната мощност, затова и толкова много се скъсява дължината на импулса. Необходимата диафрагма е около 0.5, а такива обективи са леко невъзможни.
Накратко при режим замразяване, светкавицата работи с 3 EV стъпки по-слабо от пълната и мощност. Лично за мен е малко излишен, може би е създаден по-скоро за начинаещи в студиото
Добре поговорихме си за режимите да видя каква е силата на светене при режим “нормален”. При тестовете за сила на светене и точност на цвета ще заложа на добре познатите уреди на Sekonic съответно светломер Sekonic SpeedMaster L858D и колориметър Sekonic Spectrometer C-800.
Ще замеря каква е силата на светене с оригиналният мини рефлектор на светкавицата и със закачен 55 сантиметров параболичен октагон.
Светломера е позициониран на 1 метър от рефлектора или октагона на светкавицата. Чувствителността е ISO 100, скорост на затвора 1/125 sec. Резултатите в таблицата са: част от секундата, време, и диафрагма. Няма значение какъв светлинен модификатор е поставен пред светкавицата, дължината на импулса не влияе от това.
Пиша в едната колона показанията на дисплея на светкавицата, защото има разлики между показаното и измереното. За себе си мисля да се доверя на показанията на светломера.
Изписвам стойностите на диафрагмата, така както ще ви ги покаже светломера – 8.0.8 означава диафрагма 8 и 8 десети, тоест почти 11. Съкращенията за времето съответно са: us – микро секунди и ms – мили секунди. Ще напиша само стойности измерени при t.01, защото смятам това за по вярното измерване. Каква е разликата между t.01 и t.05 може да прочетете в книгата “Влез в студиото“.
Разстояние – 1 m.
100ISO 1/125 sec.
|
Рефлектор | 55 cm.октагон | |||
Показано на дисплея | Измерено част от секундата | Време | Диафрагма | Диафрагма | |
1 | 1/220 | 1/202 | 4.95ms | 32.4 | 22.6 |
1/2 | 1/760 | 1/707 | 1.42ms | 22.4 | 16.6 |
1/4 | 1/1540 | 1/1420 | 702us | 16.3 | 11.6 |
1/8 | 1/2460 | 1/2040 | 416us | 11.3 | 8.0.6 |
1/16 | 1/3550 | 1/3420 | 293us | 8.0.3 | 5.6.6 |
1/32 | 1/4870 | 1/4540 | 221us | 5.6.3 | 4.0.6 |
1/64 | 1/6410 | 1/5770 | 173us | 4.0.3 | 2.8.6 |
1/128 | 1/8060 | 1/7050 | 142us | 2.8.4 | 2.0.6 |
1/256 | 1/9800 | 1/8550 | 117us | 2.0.4 | 1.4.6 |
1/512 | 1/11760 | 1/9660 | 104us | 1.4.4 | 1.0.7 |
Колориметрия
Цвета и качеството му са важни. Светкавицата се доближава до спектъра на слънцето и има изключително близко до него стойности. Разбира се, като гледам резултатите би имало какво още да се желае като стойности на CRI. Тук те са средно 98, но съм работил със светкавици, които са със стойност 99 и малко.
За разлика от актуалните LED прожектори, които имат сходно CRI, светкавицата притежава пълен спектър на цветовете с почти минимални пропадания. Тук няма конфликтен цвят (например лилаво) който да ни затрудни в постобработка.
Може да прочетете тази статия, за да добиете представа за какво точно говоря.
Направих тест при няколко различни мощности, за да добиете представа за качеството на светлината и може да ги видите в последващата галерия.
Прави впечатление, че цветната температура е малко по-висока от колкото съм свикнал – над 6000К, а повечето фотографи дето сме “зубкали” теория на фотография знаем, че светкавицата на теория е около 5600К.
Една теориите ми защо е по-висока цветната температура е фактът, че софтбоксовете, които са най-често използваните аксесоари за контролиране на светлина леко снижават цветната температура. Подчертавам, че е мое разсъждение и не искам да предизвиквам спорове.
Интересното е, че при намаляване на силата на импулса то нараства с малко цветната му температура, както и стойността CRI.
Пилотно осветление
Микро LED панел, двуцветен с опция да променяте цветната температура от 2800 до 6000 Kelvin през 100. Мощност около 40 вата, което се равнява на около 200 вата халогенна крушка. Накратко сериозна сила и най-хубавото дълъг живот. Доста пилотки съм сменил на старите си светкавици. Те бяха 150 вата халогенки и признавам хич не бяха евтини.
Пилотното осветление може да работи в два режима (не броя режим, пуснато или спряно). Класическия “пропорционален” режим позволява на осветлението да намалява или да се увеличава пропорционално с избраната мощност на светкавицата. Това разбира се в напълно ръчен режим. Другата опция е сами да определяте с каква сила ще свети пилотното осветление.
В други статии съм споменавал какви са предимствата на двата режима, затова днес няма да изпадам в излишен монолог. Ще напомня, че на този етап от студийното ми развитие, предпочитам сам да регулирам силата на пилотното.
Другото, което особено много ми допада е опцията да променям цветната температура на пилотното. Както писах по-горе то е в диапазон от 2800 до 6000К. Нямаше как да не проверя дали е вярно. Има леко разминаване. Диапазона е по-скоро 2900 до 6200К, като отклонението е пропорционално на повишаването на температурата. Не е проблем. Няколко стотин Kelvin не влияят на изображението, а тук става въпрос за пилотно осветление, тоест неговата работа е да показва генерално, как ще освети импулса на светкавицата.
Ако имах този модел светкавица определено щях да го ползвам на максимална цветна температура, за да е почти идентично с цветната температура на импулсната лампа. Погледнете пак по-нагоре колориметрията.
Тъй като това са батерийни светкавици, то те често биха снимали извън студио. Трябва да кажа, че на пилотното, че върши работа при по-притъмнено време. Някой залез с лавандулово поле. Някъде на слънчева поляна обаче… тези 40 вата мощност не стигат.
Батерия
По спецификация дават около 360 светвания на пълна мощност. Дали това включва и запалена пилотна лампа? За какъв период от време са тези светвания?
Вече не се наемам да тествам живота на батерията. Влияе се от толкова много фактори, че в един момент ще се чудиш кой е прав… Така или иначе над 300 светвания с добър показател. Аз например рядко снимам на пълна мощност, често снимам на 1/8 или 1/16 а това означава стотици импулси. Но пък от друга страна бих ползвал доста пилотното осветление, а това си хаби батерията.
Хубавата екстра е, че при този модел има адаптер, който се слага на мястото на батерията и получавате веднага класически моноблок на ток. Дори не е и много скъп този адаптер, както се казва резервната батерия струва повече.
Все пак аз предпочитам да снимам на батерия, защото ми омръзна да се спъвам в кабели. Не е екологично знам, но…
Серийно снимане
Почти не ми се е налагало да снимам в серия в студио. Все пак направих един-два теста, защото често ми задават въпрос: “с колко кадъра в секунда мога да снимам със светкавицата?”
Godox AD600Pro II се оказва доста пъргава светкавица, ако се възползвате от това, че има по-голяма съхранена мощност, която би отдала. Да, на пълна мощност няма как да снима в серия. Но 1/8 част от мощността може спокойно да снимате с около 6-7 кадъра в секунда, а на 1/16 мощност вече може да снимате на 11-12 кадъра. Поне така показаха тестовете с Canon EOS R6.
Подчертавам, че става въпрос за стандартен М режим на светкавицата, не TTL, не стробоскоп. Стандартен студиен М режим.
Не съм пробвал в TTL режим. Все още немога да се пречупя да снимам в студио на TTL, а снимането на сред поляна го практикувах преди 20 години. Затова се извинявам на читателите и се надявам, че друг колега ще разцъка светкавицата в TTL режим.
Godox AD600Pro II
Създадена е като светкавица за снимане навън или където няма източник на постоянно напрежение. С нея се работи бързо благодарение на TTL режима. Притежава достатъчна мощност да се бори дори и с ярко слънце.
Това не и пречи да бъде перфектната студийна светкавица на батерия, не на захранване, каквото може да се сложи допълнително. Именно батерията и освобождаването от кабели ме накара да си подменя предходното импулсно с ново такова.
Големия цветен дисплей позволява и на позастарели класици да виждат без очила какви пише на дисплея, а менюто е изключително лесно и интуитивно. Единственото, което не ми харесва е теглото, което си иска стабилни стативи и определено по-трудно се разнася по външни фотосесии за разлика от мъника Godox AD300Pro.