Със сигурност всеки, който се е занимавал по-активно с фотография, или по-скоро се е заигравал да експериментира с различни обективи е стигал до момента за съвместимостта. Защо някои стари обективи става на моята камера? Защо други не стават? Само в начина на прикрепване ли е проблема?
Предполагам фотографите, снимащи с Nikon най-често са чували за така наречената работна отсечка. Признавам, че и аз като стар “никонджия” съм имал ядове с тази прословута работна отсечка и невъзможността някои стари оптични класики, струващи малко пари, да ги закача на моята Nikon фотокамера.
След цялата тази увертюра, да споменем пак “Работна отсечка” и да видим какво означава.
Работната отсечка е разстоянието между фокалната равнина (там където седи филма или матрицата) и равнината, в която се захваща обектива към камерата, било то на резба (остаряло) или на байонет.
Дължината на отсечката варира според това каква проекция трябва да направи обектива – най-често зависи от размера на кадъра – големите изискват по-голямо разстояние между обектива и фокалната равнина. Съвременните оптични конструктори използват комбинация от лещи за да намалят работната отсечка, когато това е възможно. Защо? Колкото по-голямо разстояние има между обектива и фокалната равнина, толкова повече загуба на светлина има. За да се компенсира трябва да се изработва обективи с по-големи лещи а това води до по-високо тегло и… цена.
На теория всеки производител на камери и обективи към тях ще търси най-кратката възможна работна отсечка с цел да спести от загубата на светлина.
В момента съществуват две фотографски системи: огледално рефлексни и безогледални. Тук включвам и камерите снимащи с филми, били те на ролка, или плаки.
Няма да изпадам чак в такива подробности за работните отсечки на всички видове камери. Разгледайте таблицата която следва. Помислете и може да си отговорите на доста въпроси още преди да е стигнало до разискване.
Система | Работна отсечка | Конструкция | Тип сензор |
Samsung NX mini | 6.95 mm | Безогледалка | 1 инч |
Pentax Q байонет | 9.2 mm | Безогледалка | 1/2.3 инча (6.17×4.55 mm) |
Nikon Z байонет | 16 mm | Безогледалка | 24×36 mm |
APS-C (DX) | |||
Nikon 1 байонет | 17.00 mm | Безогледалка | CX |
Fujifilm X байонет | 17.7 mm | Безогледалка | APS-C |
Canon EF-M байонет | 18.00 mm | Безогледалка | APS-C |
Sony E/EF байонет | 18.00 mm | Безогледалка | APS-C |
24×36 mm | |||
Micro Four Thirds система | 19.25 mm | Безогледалка | 4/3″ |
Hasselblad XCD байонет | 18.14 mm | Безогледалка | Среден формат (127) 43.8×32.9 mm |
Canon RF байонет | 20.00 mm | Безогледалка | 24×36 mm |
Leica L байонет | 20.00 mm | Безогледалка | 24×36 mm, APS-C |
Samsung NX байонет | 25.50 mm | Безогледалка | APS-C |
Fujifilm G байонет | 26.7 mm | Безогледалка | Среден формат (127) 43.8×32.9 mm |
Pentax Auto 110 | 27.00 mm | Огледално рефлексен | 13×17 mm |
Leica M байонет | 27.80 mm | Безогледалка | 24×36 mm |
Leica LTM байонет / M39х1 резба | 28.80 mm | Безогледалка | 24×36 mm |
Olympus Four Thirds система | 38.67 mm | Огледално рефлексен | 4/3″ |
Canon FD байонет | 42.00 mm | Огледално рефлексен | 24×36 mm |
Minolta SR байонет | 43.50 mm | Огледално рефлексен | 24×36 mm |
Canon EF байонет | 44.00 mm | Огледално рефлексен | 24×36 mm / APS-H / APS-C |
Canon EF-S байонет | 44.00 mm | Огледално рефлексен | APS-C |
Praktica B байонет | 44.40 mm | Огледално рефлексен | 24×36 mm |
Sigma SA байонет | 44.00 mm | Огледално рефлексен | 24×36 mm / APS-C |
Minolta/Konica Minolta/Sony A байонет | 44.50 mm | Огледално рефлексен | 24×36 mm |
APS-C | |||
Exakta байонет | 44.7 mm | Огледално рефлексен | 24×36 mm |
M39x1 резба | 45.20 mm | Огледално рефлексен | 24×36 mm |
M42×1 резба | 45.46 mm | Огледално рефлексен | 24×36 mm |
Pentax K байонет | 45.46 mm | Огледално рефлексен / Безогледалка | 24×36 mm / APS-C |
Contax C/Y байонет | 45.50 mm | Огледално рефлексен | 24×36 mm |
Olympus OM байонет | 46.00 mm | Огледално рефлексен | 24×36 mm |
Nikon F байонет | 46.50 mm | Огледално рефлексен | 24×36 mm / APS-C |
Leica R байонет | 47.00 mm | Огледално рефлексен | 24×36 mm |
Contax N | 48.00 mm | Огледално рефлексен | 24×36 mm |
Така… направи ли ви впечатление, кои камери са с по-къса работна отсечка? Да, безогледалките. Преди години, много години обаче безогледалните камери (Leica и производните и като Contax, Зоркий, Киев и т.н.) са имали ограничени възможности по отношение на използване на широка гама от обективи. Това налага създаването на огледално рефлексните фотокамери. Поставянето на огледало обаче налага увеличаване на разстоянието между обектива и филма, тоест работната отсечка.
Виждате от таблицата, че Canon с успяват да направят най-късата работна отсечка за камера с огледало и покриваща “Лайка формат”. В последствие при създаването на EOS системата увеличават с леко работната отсечка, за да може огледалото да покрива 100% от кадъра безпроблемно.
Проследявайки поглед надолу между другите огледални рефлексни фотокамери, се вижда увеличаване на работната отсечка. При някои това е заради по-лесното конструиране на обективи, при други… за да се използват само фирмените обективи.
Наречете го теория на конспирацията. За много никонджии от Nikon не случайно са избрали по-дълга работна отсечка.
Преходници
Преходникът позволява обектив, предназначен за определена марка фотокамера, да стане на друга марка. Няма сериозно снимащ фотограф, който да не знае за тази възможност, особено сега в ерата на новите безогледалки.
Преходниците не са от вчера. През 1954 година се появява Leica M3, която вместо с М39х1 резба (LTM) има байонет за бързо освобождаване, носещ името М. Новият байонет е по-голям и в него може да влезе преходник, който позволява да се използват старите обективи на резба.
Nikon Пускат своят модел F през 1959-та година. Малко след това собственици започват да експериментират с преходници към обективи на М42х1 резба и остават неприятно изненадани, че не могат да фокусират на безкрайност.
Причината – работната отсечка на Nikon – 46.5 mm срещу работната отсечка на М42 резбовите обективи – 45.5 mm. Този един милиметър се явява все едно сте поставили макро пръстен с дебелина от 1 милиметър, а тогава няма как да имате вече безкрайност. За да може да се използват коректно обективи на М42 резба е необходим преходник с оптичен елемент, който компенсира този един милиметър, но от друга страна влошава качествата на обектива. Някои майстори успяват да преправят обектива да компенсира този 1 милиметър, но пък той става вече само за Nikon.
Дали е теория на конспирацията, или Nikon са го направили нарочно… нямам идея, но е факт.
Canon от друга страна с тяхната работна отсечка: 42 mm за FD системата и 44 mm за EOS системата позволяват безпроблемна употреба на преходници и М42 резба. Когато работната отсечка на камерата е по-малка от работната отсечка на обектива, то преходника компенсира това разстояние и нещата “заспиват”
Съвременната безогледалка
Съвременната безогледалка вече е цифрова и за разлика филмовите си предшественици няма проблем с широката гама обективи. Говорил съм за това в статиите за визьора и електронният визьор.
Nikon като фирма с най-дълга работна отсечка при огледално рефлексните си камери, пуснаха своята безогледална система точно обратното – с най-късата възможна и най-широк отвор на байонета (визирайки покриването на “Лайка формат”). Сега всеки собственик на Nikon Z камера с помощта на преходник може да закачи почти всеки един обектив създаден за “Лайка” или среден формат. Какъв обрат…
Накратко
В случай че не искате да вниквате в сухата материя от по-горе. Ако вие сте собственик на съвременна безогледална фотокамера, то с помощта на преходник лесно може да закачите почти всеки обектив, правен за огледалнорефлексна камера, дори и за някои от по-старите лентови безогледалки (на М39 резба).
Вашата камера е огледалнорефлексен Canon, Pentax, Sony то с преходник може да използвате безпроблемно обективи на М42 резба.
Имате Nikon огледалнорефлексен… използвате само обективи предназначени за N байонет, или преходник с оптичен елемент, ако искате такива на М42 резба.
Може да погледнете статията за преходници за съвременните безогледалки или пък да изгледате запис на лайфа, в който говоря с доста повече примери по темата за работната отсечка. Около 1 час е, но мисля има повече информация.