Буквално няколко дни след като Dynaphos внесоха своята нова брандирана линия LED осветителни тела, имах възможността да се запозная от много близо с тях. Натоварих в багажника два LED прожектора и един LED панел и отпраших към студиото да ги изпробвам.
Днешната ни среща ще бъде за прожекторите, а следващата за панела.
Dynaphos SL60II Bi и Dynaphos SL300III Bi са произведени от добре познатият ни производител на осветление Godox и брандирани специално за Dynaphos. Между двете фирми има дългогодишна връзка и оглеждайки се в студиото, виждам импулсните моноблокове, с които често снимам, как също са производство на Godox, но брандирани за Dynaphos.
Навлизайки взе по-активно в ерата на LED осветлението, екипът на Dynaphos е направил избор, какъв тип осветление ще е най-търсено и съответно имаме първите 3 представителя.
Последните месеци имах възможността да изпробвам доста осветление, а и както се очертава и през настоящата година тази тенденция ще се запази. Надпреварата между производителите е голяма, дори фирми, които традиционно сме свикнали да ни предлагат други стоки в сферата на видеото и фотографията, започнаха да изваждат свои собствени LED осветления.
Мен ме радва, защото съм си техно маниак и съм леко ненаситен по отношение на все по новите технически предложения.
ОК, стига приказки. Да обърна внимание на днешните гости. Реших да са заедно, защото имат доста сходни черти и са от една серия, макар и различни… раздели да ги нарека.
Dynaphos SL60II Bi и Dynaphos SL300III Bi както издава името им са двуцветни LED осветления. Тип прожектор с байонет Bowens/Dynaphos на който могат да се закачат десетки аксесоари. Създадени са изцяло за работа в студио или на закрито. Според измерванията, които направих са еднакво подходящи, както за видео, така и за фотография. Нарочно слагам видеото на първо място.
Дизайн – Dynaphos SL60II Bi
Много сходен с дизайна на импулсните моноблокове от типа Dynaphos Expert, с които снимам вече 10 години в студиото си. По-малък като размер и разбира се съобразено с това, че вместо импулсна лампа има микро LED панел, който се нуждае от добра охлаждане. Корпуса е изцяло метален с изключение на задния панел, като охлаждането е направено така, че да протича по дължина на корпуса, вместо напреки корпуса, както е при други модели.
Охлаждането е активно с голям вентилатор, което го прави почти безшумно. Стойката за закрепване към статив за осветление също е метална, което показва, че осветлението е проектирано да може да носи тежки аксесоари, като големи софтбоксове или бюти рефлектори.
Нещо, с което бях свикнал, но забелязвам тенденция да изчезва… дръжката за затягане вече е по-масивна и без опция да се препозиционира след затягане. Тази екстра явно влияе на здравината на дръжката и затова е премахната. Както казах по-масивна, голяма и здрава, както и самата основа, което може да носи тежки аксесоари.
Интересно, но не виждам система за поставяне на чадър. Явно производителя е преценил, че за този модел няма да се използва такъв аксесоар.
В задната част има управление включващо два потенциометъра, няколко бутона, малък информационен дисплей и гнездо за захранване, както и ключ за пускане. Нищо сложно, дори потенциометрите не са с двойно действие, както при други модели.
Като размер SL60II Bi е по-голям сравнено с прожектори от подобен клас. Да, тук не се гони компактност. Акцентът е класическият байонет за аксесоари, каквито има доста и безшумното охлаждане, което се постига трудно в малък корпус.
Дизайн – Dynaphos SL300III Bi
Този LED прожектор си е голям от където и да го погледна. Здрав метален корпус. Активно охлаждане с два големи вентилатора напреки корпуса. Доста безшумен. Голяма U-образна скоба за прикрепване към статив, която обхваща прожектора от двете страни. Затягането е с болт от едната страна, като пожелание може да регулирате с шестограм съпротивлението от другата страна на скобата.
Добре познатият байонет Bowens за аксесоари и да, място за чадър, но… трябва да е с бая дълга дръжка с оглед, че гнездото е чак в задния край на прожектора.
Панел за управление в задната част почти идентичен като SL60II Bi, но с една добавка – бутон (светещ) на който има символ вентилатор. В момента в който натиснете бутона, вентилаторите спират да работят а мощността на прожектора спада до 35%. Накратко, ако търсите абсолютна тишина, може да снимате при 1/3 от мощността на прожектора.
Може би прекалено застраховане с оглед, че SL300III Bi е доста безшумен.
Споменавайки здрав корпус, освен, че бях първият, който изпробва осветлението, но и успях да му проведа реален краш тест. За мое съжаление един клиент, тръгвайки си от студиото рязко се завъртя и успя да събори с раницата си стативът със закаченото на него Dynaphos SL300III Bi… Резултата – прожектора, закачен за статива падна от около 160 сантиметра височина на пода. На статива му се откъсна главата, която държи пешперлика. Прожектора се отърва само с много леко подгъване на U-образната скоба, която го държи към статива. Без никакви поражения по корпуса или вътрешните компоненти. Накратко краш теста бе успешен за прожектора (не и за статива), а аз се вкиснах като кисело мляко на слънце.
Тази случка я казвам с идеята, че осветлението наистина е изработено много здраво, а не с това да се успокоявате, че може да се отнасяте грубо с него.
Толкова по дизайна на прожекторите, следват тестовете за качество и сила на светлината.
Качество на светлината
Качеството на светлината е важно за точното цветопредаване, когато снимате. Според стандартите, които все още се използват, видео камерите имат една идея по-занижени критерии от тези за фотокамерите. За фотографията се използва индекса CRI (може да прочетете в книгата “Влез в студиото”), а за видео камерите – TLCI.
Доверявам се на Sekonic Spectrometer C-800 за измерване качеството на светлината, като се старая, да няма паразитно осветление, което да повлияе на резултатите.
В галерията по-долу може да видите резултатите, направени при най-използваемите цветни температури. CRI, бял баланс, и какъв е спектърът на светлина.
Гледайки галерията и двата прожектора имат сходни резултати. По-голямо разминаване на цветната температура като зададена стойност има при 5600 и 6500К, тоест при работата на „по-студените“ диоди.
Най-пълен спектър и високо качество индекса CRI е при 3200К. Все още LED осветленията от средния клас имат лек проблем с лилавия цвят (милка), но той не е толкова често срещан. Червеното, което е важно при снимането на хора е с доста пълен спектър, но пак подчертавам на 3200К е най-пълен. Снимайки в студио, където вие контролирате светлината, да снимате на точно определена цветна температура е лесно постижимо.
За снимане на видео индекса TLCI 98, което е много близо до пълния спектър и пак препоръката ми е при възможност да избирате 3200К
Dynaphos SL300III Bi
Dynaphos SL60II Bi
Сила на светене
Често се ориентирам по цифрата в името на осветителното тяло за това каква мощност е. SL60II Bi всъщност има максимална изходна мощност от 75W, а SL300III Bi – 330W. Както се вижда разликата в мощността на двата прожектора е малко повече от 4 пъти, или около 2 диафрагми.
Може да регулирате силата на светене от 1 до 100%. Регулирането става с помощта на един от потенциометрите. Досадното е, че трябва да се върти доста с оглед, че стъпката е през единица и липсва опцията с натискане на потенциометъра да минава през големи стъпки (например през 25%).
Измерих силата на светлината по 4 начина: без рефлектор, с рефлектора в комплекта, който усилва светлината, стандартен равно светещ рефлектор и 55 сантиметров параболичен октагон. Избрах стойности на цветна температура: 2800; 3200; 4300; 5600 и 6500К. Тези стойности излизат в приложението за управление, затова и се спрях на тях, но приложението по-надолу.
В таблицата може да видите измерените резултати със Sekonic Speedmaster L-858D на един метър от LED микро панела и съответно на един метър от повърхността на параболичният софтбокс, за да е честно.
Заложените данни на светломера са 1/60 сек. и 100 ISO, така, че всеки може да си пресметне сам за себе си при различна скорост или ISO как би се променила диафрагмата. Давам резултатите с десетичната степен на диафрагмата (например: диафрагма 4.0.6 е 4 и 6 десети, тоест почти половин диафрагма до 5.6). Тези резултати са измерени от мен в моето студио.
Dynaphos SL300III Bi
Цветна температура | Без рефлектор | Усилващ рефлектор | Стандартен рефлектор | Софтбокс |
2800К | 4.0.6 | 16.1 | 8.0.2 | 2.8.4 |
3200К | 5.6.0 | 16.5 | 8.0.6 | 2.8.9 |
4300К | 5.6.4 | 16.3 | 11.0 | 4.0.2 |
5600К | 5.6.5 | 16.9 | 11.0 | 4.0.3 |
6500К | 5.6.3 | 16.7 | 8.0.6 | 4.0.1 |
Dynaphos SL60II Bi
Цветна температура | Без рефлектор | Усилващ рефлектор | Стандартен рефлектор | Софтбокс |
2800К | 2.8.0 | 8.0.3 | 2.8.6 | 1.4.9 |
3200К | 2.8.2 | 8.0.5 | 2.8.8 | 2.0.2 |
4300К | 2.8.5 | 8.0.8 | 4.0.1 | 2.0.4 |
5600К | 2.8.6 | 8.0.9 | 4.0.1 | 2.0.5 |
6500К | 2.8.6 | 8.0.8 | 4.0.1 | 2.0.5 |
Този път не съм показал измерването в луксове. Установих, че снимащите предпочитат да получат по-ясно използваеми стойности, отколкото просто измерване силата на светлинния поток.
Dynaphos SL60II Bi и Dynaphos SL300III Bi идват в комплект с рефлектор, който усилва светлинният поток. Не съм му фен, защото дава „горещо“ петно в средата, но някои модни фотографи, започната да го използват като ефект. Като по-стара консерва използвам равномерно светещ рефлектор, затова и в таблицата пускам резултати и от него. 55 сантиметровият дълбок октагон, също е доста популярен в момента, но Dynaphos SL300III Bi може да напълни добре и по-голям софтбокс.
Хардуерно и софтуерно управление
Хардуерното управление е ясно – през бутоните и потенциометрите. Софтуерното е през приложение Godox Light за смартфон или таблет. Всъщност може да се управлява и с дистанционно управление Godox RC-A6 (купува се отделно) и честно казано за конвенционална употреба лично на мен ми е по-лесно.
През смартфона мога цялостно да управлявам осветлението. Лесно, интуитивно и дори не едно, а няколко и то различни модели. Бързо се пускат ефекти, бързо се сменят цветни температури или интензитет.
В случай че имате един тип осветление и го използвате по-скоро за осветяване без някаква особена динамика за промени, или използване на спец ефекти, то дистанционното ми се струва по-добра опция. Ако го бяха направили и да седи на гнездото за светкавица на камерата, с която снимам ехе…, но може би по-нататък, ето подсказка към развойния отдел.
Dynaphos SL60II Bi и Dynaphos SL300III Bi
Класически студийни LED прожектори здрави и надеждни (установено по трудния начин) с добър цветови спектър. Възможността да се променя цветната температура свободно е екстра, която препоръчвам да имате, за да не сте ограничени, ако искате да комбинирате с импулсно или някакво битово осветление.
Идват без чанта или куфар за пренасяне, което е още един показател, че са тип осветление, позиционирано да седи някъде на закрито.