Като се замисля във Фото Кафе предимно говорим за хардуерната част от фотографията – фотокамери, обективи, аксесоари… принтери. Да, споменаваме понякога и за софтуер в качеството му на проявител за снимките които сме създали с фотокамерите си.
След това копираме, тоест печатаме снимките и те заминават къде в албум, къде на нечия стена. Последните години все повече започва да се завръща традицията част от снимките които сме създали да бъдат отпечатани на хартия. Факт който само може да ни радва.
Не веднъж и дваж споменавам за наблюденията си, че родата повече се радва да разгледа сноп 10 х 15 снимки вместо да разлиства таблета и докато гледа “небрежно” оставят някоя снимка, която са си харесали и “разсеяно” забравят да я върнат.
Лошо няма при положение, че си имам домашна печатница и не е кой знае колко скъпо да си разпечатам снимките отново.
Не всеки има домашен принтер, колкото и достъпни да са станали. Защо да е нужно да поддържаш още една техника у дома след като в близкото фото ателие все още може да си разпечаташ снимките и да си спестиш времето.
Днешната статия ще е точно за хората, които работят в ателието с идеята, улеснявайки клиентите си да улеснят собственият си труд и време.
Добрите ателиета за печат разполагат с професионални принтери за масово тиражиране на снимки в различни формати. Най-ценното не е принтера а времето човека който работи с принтера.
Например принтер Epson SureLab D700 може да печата около 300 снимки 10х15 сантиметра на час и е добре да не му се дава време да мързелува.
Най-често хората, които дава снимки за печат във фото ателиетата са любители, снимащи на JPEG, които идват, вадят картата от камерата, дават я на оператора и след час очакват няколко десетки снимки (+ картата обратно).
Ясно е, че някои от снимките ще се нуждаят от някакви леки цветови или експозиционни корекции. А отварянето им една по една би довело до загуба на доста време.
С Одесос Колор сме стари познайници. Като се замисля имаме почти еднакви години професионален стаж – 27 години и когато се подвизавах лятото в любимата ми Варна, се възползвах от услугите на фото ателиетата, които имаха.
В годините на дигитализацията малко позагубихме следи, но се срещнах пак с тях на едно от изложенията за печат и реклама, а после и на Photokina.
Една от дейностите, с които се занимават в момента е създаването на фото кабини (каквито честно казано съм виждал само в американските филми, където младежите влизат и… всъщност няма значение) и станции за самообслужване, познати и под името “Киоск”
Фото кабината е ясно – влизаш пускаш там монети, левчета (предполагам може и бисери, щом е Варненска фирма) избираш какъв тип снимки искаш – за паспорт, лична карта, бележник, за спомен… сядаш на стола ухилваш се, блясва светкавица и след минута-две имаш снимки.
Киоска… предпочитам да го наричам станция за само обслужване, та там заставаш пред кутия с монитор с управление с докосване и дали от карта памет, флашка, по блтут или от CD… прехвърляш снимките на харда на устройството разглеждаш снимките селектираш, леко тук там кропваш, натискаш ентер и след няколко минути имаш отпечатани снимки.
Не всяко фото ателие има киоск, а и не всяко ателие дава свобода на клиентите си да се пробват като кописти.
Думата “копист” е останала от едно време, когато снимките се копираха от негатива на хартия. Това бяха хора факири, които гледайки негатива (който знаете е един такъв негативен) знаеха какви цветови корекции да направят + какви експо корекции, за да имате накрая една хубава снимка.
Навремето, когато сватбите ми бяха бизнес, да не казвам след като си бях намерил перфектният копист, как съм го глезил…
Да се върна на Одесос Колор. За да работят и фото кабините и работните станции си трябва управляващ софтуер.
Ето за това ще си говорим днес. Съжалявам, че в продължение на 65 реда се чудехте за какво аджеба става дума, но днес съм в лирично настроение и ми се пише.
ОК!
Одесос Колор предлагат професионален софтуер за бързи корекции у управление на поръчки с единични или голям брой снимки. Споменавайки професионален, да този софтуер наистина е предназначен за сериозно натоварване.
Dry Minilab името подсказва, че тази програма създава усещане за работа подобно на работа с класически мокър филмов минилаб от едно време.
Признавам на минилаб никога не съм работил, но съм преседял стотици часове на главите на приятели кописти и всеки път се изумявах как с натискането на няколко копчета правеха чудеса от някоя тотално сбъркана снимка.
На изложението “разцъках” набързо един демо компютър и ми хрумна да пробвам по-сериозно и да споделя мнение, нали това е идеята на Фото Кафе.
По празниците си пуснах една ваканция и на спокойствие инсталирах и тествах Dry Minilab на Одесос Колор.
Първоначално реших, че съм “гризнал дървото” с оглед на това, че аз съм MacOS потребител, а Dry Minilab е създаден да работи в Windows среда. Решението бе повече от просто, налага ми се да използвам Windows заради една програма и затова съм си инсталирал такъв на виртуална машина Parallels.
Инсталационният диск идва с подробни инструкции, които ще ви спестя време за разни опити и налучквания и с които щом аз се справих, а признавам си с Windows-а хич не сме на ти, то и вие ще се справите.
За да работи коректно Dry Minilab е необходимо да се постави хардуерен ключ, приличащ на флашка, но не е флашка. Едно време на такива ключове им казвахме тапа. Без този ключ програмата няма да се стартира. (Съвет, ако компютъра е с лесен достъп до клиенти, защитете по някакъв начин ключа от „случайно“ припознаване че е флашка… например вържете го, или го изнесете скрито с кабел)
Времето за инсталация и “борба” е в рамките на 10 минути и за програмата няма абсолютно никакво значение, че е инсталирана на виртуална машина и че дори и принтерите са виртуални.
Какво ми остава освен да започна работа.
Освен инструкция за инсталация, има и инструкция за употреба под формата на пдф (2 на брой за настройките и за управлението на програмата), които аз както винаги ще пропусна.
Знаете това си ми е правили, когато тествам продукт, за да видя колко е приятелски настроен към потребителя от първи поглед. Взема ли да ровя инструкцията, значи нещо не е съвсем ясно.
Недостатък бих казал е фактът, че инструкциите (всички) са на английски език. Да, популярен език е, но все пак родният език е най-разбираем (предполагам).
След теста ги разгледах подробно и признавам, че са списани добре с точните стъпки, за които ще споделя следващите няколко реда.
Сега е моментът да си спретнем кой кафе кой чай и да поработим сериозно.
Като за начало ще изкопирам основните характеристики от сайта на Одесос Колор.
Правя го, в случай че адресът се промени някой ден, а и като план за стъпките, които да следвам.
Основни характеристики:
- Пълен мениджмънт на всички поръчки.
- Бърз и лесен достъп до всички входящи устройства включително и „хот фолдъри“
- Подреждане на снимките по име, дата, големина.
- Мулти екран за обработка.
- Извикване на външна програма за обработка.
- Отпечатване на дата, час, име върху снимката.
- Архивиране на отпечатаните поръчки.
- Всички основни цветни корекции.
- Фото ефекти: черно-бяло, сепия.
- Премахване на ефекта червени очи.
- Снимки за документи, комплекти от снимки, рамки, календари, снимки с текст, индексно копие и др.
- Разнообразие от езици, включително Български.
- Работи с всички видове термосублимационни и мастиленоструйни принтери.
- Специално разработен модул за работа с EPSON SureLab D700
- Може да работи с повече от един принтер.
Преди да започнем с поръчките трябва все пак да настроим програмата да работи по наш вкус. По подразбиране езика за управление на поръчките и на настройките е английски.
Може да промените на Български или друг език работната част с управлението на поръчките. За настройките опцията е единствено английски, но дори и с минимални познания ще се справите лесно (да не забравяме, че и има инструкция за употреба с картинки).
Отварям настройки и виждам поредица от табове и започвам таб по таб.
Първи таб – статистика тук може да видите статистика на всичко, което е минало през програмата, колко снимки, паспорти, колажи, рамкирани, календари, дискове… всичко. Ако разполагате с повече принтери може да гледате статистиката по принтер или по конкретна дата и час.
Това е добър ориентир за това какво се търси най-много от клиентите, ако нещо не върви ще разберете веднага и може да вземете мерки за по-активна реклама или пък да следите какви консумативи да поддържате на склад.
Предполагам е добра и за моментите, в които ще направите ревизия на склада и касата си.
Следващият таб – входящи устройства е много важен с оглед на това да ви спести време. От тук може да конфигурирате от къде ще постъпват снимките влизащи в поръчките.
Най-често това се случва от кардрийдър и то с доста гнезда, след това от “флашка” и по-рядко от CD или DVD. Конфигурирайки всяко устройство в отделен таб (който може да се именува и на български) лесно при създаване на поръчка ще стигате до мястото с клиентките файлове.
Отделете време и направете тази организация.
Таб – скенери тук е мястото, ако ателието ви разполага дали с филмов или с плосък скенер да укажете път към тях и те да бъдат още един източник на изображения за поръчките ви.
Таб с общи програмни настройки. Разделен е на 3 части и да видя как да ги предам сравнително сбито.
В лявата част има няколко чекбокса с опции: първият е избор дали да се показва листа с принтерите. Вторият е по-интересен – указва начина за работа с корекция на червените очи. В новите версии тази опция е силно автоматизирана, но от опитите си установих, че и оператора трябва да подпомогне максимално програмата, защото в един кадър освен очите на човека и и ноздрите на носа ги регистрира като червени очи и се опита да ги коригира (това като забавна част).
Всъщност доста е рядко да се намери снимка на човек с червени очи, но все пак понякога се случва.
Ако сте селектирали боксчето то програмата ще работи в новия автоматичен режим с фини настройки от ваша страна, ако не е избран, ще е по стария метод, където изцяло с мишка и кликане ще чистите червените очи. Вторият метод е по-прецизен според мен, но отнема доста време.
Чекбокс – проверка на снимки. Ако го селектирате, то програмата ще проверява всяка една снимка дали се здрава или повредена. Рядко се случва да има повредена снимка, но може да го правите за свое удобство, защото ако клиента си тръгне и установите че има повредени снимки, които трябва да влязат в колаж или календар какво правим?!
Отнема малко повече време и тук е на ваша преценка дали го искате или не.
Следва чекбокс, който, ако го изберете и имате наличен повече от един принтер ще ви предложи да разхвърли поръчката между различните принтери и така да спестите време. Много удобно.
И чекбокс с който да задавате колко хартия сте заредили и да излиза съобщение когато хартията намалее до определен брой. Така ще се стреснете докато ровите в някоя социалка и ще имате време да реагирате да заредите нова порция хартия.
Преминавам към средата и тук няма да се спирам подробно, за да оставя нещо и за вас потребителите.
Горната част на раздела е особено важен! Тук е мястото да посочите пътят към папката, в която ще се ъплоудват клиентките снимки и създават поръчките. Не го правете на диск С както го прави програмата по подразбиране. Знаете “С” е системният диск и при един срив на операционната система просто се форматира и преинсталира, а ако там държите поръчки…
Всеки един печатар знае как се затрупва компютъра със стари поръчки и трябва да има навик да ги следи. Тук просто задавате период колко дни след като поръчката е изпълнена тя да бъде почистена от папката с поръчки. В добавка може да избирате и какви допълнителни папки да се чистят.
Има падаш лист с езиците на работното поле и тук може да изберете своето предпочитание.
Няма да навлизам в подробности за чекбокса с резолюция, честно казано това си е тема на отделна статия а сегашната и без това става отчайващо дълга.
Дясната част се отнася за изгледа на работното поле в режим поръчка. Може да си го настроите по удобен за вас шаблон на разположение на снимките.
Скачам на следващ таб – настройки към изображението. Принципно може да пропуснете този таб защото по подразбиране е с много добри настройки. Все пак ще отделя малко време, защото е важно да знаете какво има тук.
- MultiSet – мястото където може да заредите собствени колажи извън тези с които идва програмата. Необходими са познания по Adobe Photoshop или пък да се договорите с екипа на Одесос Колор които да изработят темплейт със специфични изисквания за вас.
- Calendars – всяка година получавате темплейти с актуален календариум с който да правите подаръчни снимки за вашите клиенти. За 2018 година преброих около 60 различни предложения.
- Frames – тук се намират темплейтите (или шаблоните) с различни декоративни рамки, с които да украсите снимките си – около 150 различни модела и може да добавяте по свой проект (стига да има прозрачност и да са записани в png).
- IP Photos – една от най-печелившите функции (предполагам) на всяко ателие. Макар МВР да окупираха правенето на снимки за лични документи, то масово продължават да се поръчват “паспортни” снимки – за бележници, свидетелства, сертификати, визи и какво ли още не.
Разбира се има и изисквания към снимките за формат и размер на лицето вътре в тях. Dry Minilab идва с готови настройки за повечето известни ID формати. Разбира се вие винаги може да влезете, да създадете нов формат или да промените настройките за големина на лице, в случай че някой капризен “орган на властта” в някой град се заяде защо главата в снимката е с 1 милиметър по-голяма от колкото е написано в постановление едикое си на едикой си за едикакво си…
На работният плот ще спомена как се определя размера на лицето.
Така, има таб за настройка на текст ако ще има такъв на снимката
Color Correction – много важен защото от него може да зададете с каква сила да бъде всяка една стъпка която правите когато коригирате цвят или експозиция. Може да искате много фина стъпка и след това да натискате многократно + или – когато коригирате гарантирайки си прецизност, а може да искате по-бърза работа и смятате, че и по-голяма стъпка и 1-2 натискания на + или – ще са достатъчни за корекция.
Експериментирайте после в работният плот и намерете вярната за вас настройка.
Остана един чекбокс, който отговаря за селекцията за снимки, дали ще натискате CTRL, за да селектирате повече от една снимка или просто с кликане на всяка следваща снимка то тя ще бъде автоматично добавена… аз май предпочитам само да кликам с мишката.
Ако нещо в програмата не ви стигне за корекция на снимката, то може да дадете път към външна редактираща програма, но е важно да знаете, че след редакцията във външната програма трябва да запишете редакциите върху оригиналната снимка и може би е добра идея да си направите копие на файла за всеки случай.
Някои клиенти държат да имат дата или някакво име, отпечатани на снимката например: застрахователи или знам ли парти фотографи, та тук може да изберете какво точно да се отпечата на снимката и къде.
Контрол на размера на белите полета за случаите в които печатате снимки с бели полета. В момента масово се печата “на живо” без полета, но има моменти в които естетиката изисква да има бяла рамка около снимката.
Прелиствам следващият таб и попадам на различни файлови формати. Мисля няма какво да обяснявам тук освен може би да отговоря на въпроса: защо има видео и аудио?
Понякога се случва да се появи клиент който освен снимките на картата памет има и разни видео клипове или мултимедии с аудио. Клиента казва: изкопирайте ми тези и тези снимки и после запишете съдържанието на картата на едно DVD за да мога да я форматирам и да си продължа снимането, та ето затова има опция да се виждат аудио и видео файловете.
В таб принт сервиз се виждат всичките налични принтери с които разполагате какви хартии са им указани според драйверите както и опция да зададете колко хартия има заредена.
Може да укажете времената за изпълнение на поръчки както и кои принтери какви поръчки да изпълняват. Можете да създавате баркод за всяка част от поръчката и този баркод да се печата на принтер за етикети и да се лепи на плика с поръчката, а от там касиера лесно с четец да я вкара в касата.
Dry Minilab няма ограничение за броя принтери с които да работи и е добре да ги организирате за да спестите време в последствие.
Следва много важен таб, а именно настройката на бързите бутони (не знам защо наречени Хот) благодарение на бързите бутони може да се работи с две ръце, използвайки мишка и клавиатура, а всеки оператор знае, че бързите бутони спестяват много време и “цъкане” с мишката.
Програмирайте лесно запомнящи се и удобни за работа бутони, а докато свикнете може да си разпечатате един “пищоф” както аз съм си направил за някои от другите програми, с които работя ежедневно.
Таба с опциите за записване на дискове няма да го коментирам, пределно ясен и точен е.
В таба за контакти може да напишете своите контакти и те да се отпечатват, ако имате принтер за баркодове, заедно с баркода към съответната поръчка.
Има таб за лого, от където да изберете свое лого, което да седи на индекс принта. Не съм мерил какви размери и пропорции трябва да бъде, така, че оставям тази лека задача на вас. Хубава е да имате собствено лого на индекса за да може клиента да помни къде си е печатал снимките и ако реши да се върне
И последен таб… няколко думи за създателя на софта.
Добре малко дълго се получи, а има да си говорим още за работният плот на Dry Minilab.
Предлагам да се видим в някоя от следващите ни срещи със свежи сили, когато ще направим някоя и друга поръчка с корекции, рамки или разни други екстри.