Canon EOS R10 се появи преди няколко месеца заедно с Canon EOS R7. И двете камери са с APS-C сензор тип и както подсказват имената им те са с добре познатият вече RF байонет, за който има впечатляващ набор от обективи.
Появата на двете камери подхрани едно пое подозрение, което не е официална версия, а просто подозрение, че може би добре позната М безогледална система може би ще бъде пенсионирана и Canon ще заложат изцяло на RF байонета. Казвам го с оглед на това, че два от основните конкурента поддържат само един байонет и с него имат както „Лайка“ формат сензор, така и APS-C. Признавам М системата бе изградена около по-малкия сензор с по-малък байонет и предлагаше доста компактни обективи, но…
В края на септември спретнах едно бързо съпоставяне между Canon EOS R10 и Canon EOS R7. Може да го разгледате за да не повтарям вече казано. Днес ще добавя както обещах още няколко думи към предходното ревю за да изградя малко по-цялостна картина. От сега признавам, че като фотограф не съм тествам видео възможностите, но се запознах с тях. Може би по-нататък когато има свободна тестова бройка ще пробвам как е Canon EOS R10 като влогърска камера.
Дизайн
Говорил съм за дизайна в предходната статия. Ще пусна една галерия снимки за да разгледате камерата самостоятелно. И продължавам с по-интересните неща.
Искам да добавя нещо, което мисля не съм споделял в предходното ревю. Гнездото за светкавицата е от нов тип, както и може да видите на снимките… всъщност не можете, защото не съм махнал капачето, но ако ви прави впечатление, то металната му рамка е по-дълбока. Това е така защото освен класическите пинове за светкавица, но има допълнителни поместени в предната част по подбие пиновете на SD карта. Новата светкавица на Canon (на снимката) както виждате липсват класическите пинова а е с новите такива. Идеята на този нов начин на контактуване е не само да се управлява светкавицата, но и тъй като това е универсален порт да могат да се включват адаптери за XLR микрофони, или пък по-функционален изход към външен рекордер, или SSD диск.
Дали класическото контактуване със светкавица ще отпадне? Едва ли с оглед, че все пак се снима в студио с различни радио синхронизатори. Тенденцията при Canon светкавиците според мен е да преминават изцяло към новата система за контактуване.
Резолюция
Бих казал класически 24 мегапиксела с оглед как може би около 10 години това е актуално предложение за APS-C сензорите. От Canon споделят, че сензора в Canon EOS R10 е нов, макар да не се дават конкретики. Все пак между новата камера и последната – Canon EOS M50 Mk II има един период от около 18 месеца, а за толкова време инженерите винаги намират какво да изстискат от предходната матрица. Гледайки примерите които заснех за шум при високо ISO, да новата матрица/сензор се справя много добре.
Стабилизация
Липсва такава в тялото, както сме свикнали напоследък почти всяка камера да има. Разчита се на оптична стабилизация, ако има такава в използваният обектив. Canon EOS R10 и Canon EOS R7 се появиха с два нови варио обектива – Canon RF-S 18-45mm f/4.5-6.3 IS STM и Canon RF-S 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM. И двата са стабилизирани и до колкото помня Canon EOS R10 ще се предлага като комплект с един от двата обектива, за разлика от Canon EOS R7, който за сега се предлага само с 18-150 mm.
В момента мисля има налични около 28 RF обектива и 14 от тях са с оптична стабилизация така, че не е голяма болка липсата на матрична такава в тялото на камерата.
Фокус и серийно снимане
За редовните читатели е ясно, че на база сравненията които съм правил според мен Canon са марката с най-добрия фокус сред безогледалните фотокамери. Почти не мога да усетя разлика в бързината на фокуса, ако използвам един и същ обектив на различни модели камери – среден или висок клас. С Canon EOS R10 не усещам по-бавен или неточен фокус сравнено с Canon EOS R6 да речем.
Сега китовите обективи, които споменах по-горе, не са толкова пъргави, като един 24-70/2.8 например. Независимо, че са по-леки то те не са с най-върховните АФ мотори.
Тествах с RF 24-105 f/4 и с RF 35 mm f/1.8 на Canon EOS R6 и Canon EOS R10… разлика в скоростта на фокусира не усетих.
Благодарение на Dual Pixel технологията фокусни точки и следене на обекта може да се извършва по целия кадър.
Фокус по око? За къде без тази много необходима за съвременните фотографи екстра. Също така може да избирате дали да е по човешко или животинско око било то на бозайник или птица. Нещо повече опцията за избор е намерила място в така нареченото Q меню, което се появява с натискането на нарочен бутон. Тоест от Canon са оценили, колко често вече се избира тази екстра и затова са я изнесли на бърз достъп.
Пробвал съм как лови точно фокус по животинско око с Canon EOS R10 и Canon EOS R7 с поставен на тях RF 100-500 (за който ще драсна по-нататък във времето). Направи ми впечатление, че и двете камери разпознават по-лесно птици, дори и на силен контражур, а с бозайниците понякога има проблем.
Има лека промяна при двете камери и това е появата на селектор за автоматичен/ръчен фокус в предната част на камерата близо до там където пада дясното кутре.
Първоначално бях изненадан защо трябва да го има с оглед, че почти всеки един обектив има същия такъв селектор. Може да се програмира от менюто дали селектора намиращ се на камерата да е активен, или не. Дали бъдещите камери ще запазят този дизайн и съответно ще почне да отпада селектора поставен на обектива… нямам идея. Дали е удобен? Да, удобен е и е въпрос на свикване, защото освен ръчен/автоматичен, но има бутон с който бързо се избира единичен/следящ.
По отношение серийното снимане избора е: около 23 кадъра за секунда при използване на електронен затвор и до 15 при използване на механичен. Вторият е за предпочитане ако се снима и следи нещо бързо движещо се, защото все още може да се забележи ефекта на изкривяване при използването на електронен затвор.
Докато механичният затвор имат пределна скорост от 1/4000 сек., то електронният достига до 1/16 000 сек., като до 1/8 000 е през половин или 1/3 стъпка а между 8 000 и 16 000 е само една стъпка (не че има някакво значение).
В добавка пред матрицата няма опция пердето на затвора да пада, когато сте изключили камерата, за случаите в които сменяте обективи например.
Светлочувствителност ISO
Това е една от важните характеристики, които вълнуват повечето фотографи. Имам не малко наблюдения върху тази матрица, затова и не очаквам изненади. От доста години насам Canon подобриха чувствително обработката на информация при високи стойности на ISO и досадния цветен шум е значително, да не кажа почти напълно премахнат. Да, и сега си има шум на високо ISO, то коя камера няма, но е приемлив, както му казваме монохроматичен (филмов) шум.
Макар да се повтарям, но това дали една камера „шуми“ на високо ISO и по-точно колко шуми е чисто субективно възприятие на конкретния потребител. Не казвам фотограф, а потребител, защото фотографа може да даде снимките на трети лица, а те да имат различно възприятие за качеството на изображението.
Аз винаги давам моята оценка въз основа на разпечатани изображения, където възприятието е доста по-различно от гледането на един голям монитор да речем (където често гледаме от 50 см разлика…). Не печатам на висок клас принтер, където бих получил още по-добро изображение а на офисния Canon G640.
При така наречените лабораторни тестове нарочно снимам черно-бяла и цветна таблица, защото получавам различни резултати. Черно-бялата по-скоро ми показва загуба на фин детайл, а цветната общо състояние. Ако гледаме само черно-бялата то може би ще е малко подвеждащо, защото не се забелязва толкова явно изкривяването на цветовете при по-високи стойности на ISO. При цветната таблица са видими при стойности на 12 800 особено на 51 200, където се вижда сериозно… хмм размазване на контури.
Може да погледнете кроп от снимките на различни стойности.
По моя преценка до 3200 ISO имаме безупречно напълно използваемо изображение, а лично аз не виждам проблем и при снимане на 6400. Все пак зависи и какво сме снимали и с какъв контраст е сцената.
Запис, карти памет
Един слот за карта памет звучи демоде на днешните фотографи. В такива случаи винаги се шегувам как навремето съм се чудел по какъв начин да заредя два филма, за да имам „бекЪп“. Да, възможно е да се случи проблем и да загубите снимки, но за многогодишната си практика само веднъж съм имал проблем с карта памет и то преди 15-16 години.
Моята препоръка е на 3-4 години да си подменяте картите и да вземате висококачествени като SanDisk например, а не най-евтиното… И още един съвет ако разрешите. Не използвайте microSD карти с преходник, все в някой момент ще ви създадат проблем (личен опит с чужди карти).
В случай че сте влогър и ще снимате предимно видео, то повече от задължително е картата да е бърза и от висок клас, ако не искате да се ядосвате заради прекъсвания и „дроп-паузи“ в последствие.
Видео
Както писах по-горе не съм тествал подробно как снима видео Canon EOS R10. Все пак искам да обърна внимание на някои придобивки които имате с новата камера.
24 те мегапиксела дават възможност за снимане на 4к видео. Всъщност се снима 6к, но се редуцира до 4к. това от своя страна води и до редуциране на шума при снимане на по-високо ISO. В 4к режим не се използва цялата матрица а има кроп. Тоест трябва да умножите по 1.8 (вместо по 1.6 колкото е APS-C матрицата на Canon). Доста сходно с Canon EOS M50 Mk II.
До тук нищо ново. Новост е продължителността на снимане. До 2 часа ако снимате на Full HD 25/30к и до 50 мин. при 4к 30к. При повече квадрати за секунда или пък повишаване на температурата продължителността на снимане може да намалее. Накратко сега през зимата може да сте спокойни да го река на шега.
При Full HD може да се възползвате до 120 квадрата в секунда запис. При 4к до 30 квадрата. Друга екстра е възможността за запис на HDR PQ видео, което да ви даде по-големи възможности за обработка.
Двата часа снимане сериозно ме замислят за подмяна на настоящите ми М камери в студиото. Не, че снимам толкова продължително, но напоследък започнах да снимам предаването на един колега. Той кани гости и си говорят по час и половина-два после си прави монтаж и така… В момента съм принуден на всеки 25 мин да ръкомахам, той да ме види и да предвиди как да спре разговора, за да мога да рестартирам записа и да снимам още до 28 мин. а така с 2 часа снимане просто си седя на пулта и си следя звука а те там да си говорят.
При излъчването на лайфове няма значение, защото Canon EOS R10 освен, че има чист HDMI, но и може да се настрои да не прекъсва след определено време. Тук идва и тънкия момент с…
Батерия
Canon LP-E17 е батерията с която е окомплектован Canon EOS R10. Тя е с около 22-24% по-мощна сравнено с Canon LP-E12 каквато може да откриете в Canon EOS M50 Mk II, а по спомени изкарваше малко над 2 часа непрекъснато снимане на Full HD видео. Тоест 17-та може би ще даде поне 2 часа и половина запис. Ще пробвам специално, когато ми попадне пак.
Наличието на USB-C порт от друга страна позволява да включите камерата на ток. Така печелите две възможности: да заредите батерията в камерата, или да имате постоянно подаване на енергия и да снимате без да се притеснявате от това кога батерията ще свърши.
Ще уточня, че Canon EOS R10 си идва със зарядно на ток за батерията, и факта, че може да зареждате и в камерата, ще ви даде възможност да зареждате две батерии едновременно.
Все пак трябва да се снабдите с USB зарядно, което да е поне 42 Watt, да е ПОДЧЕРТАВАМ от Power Delivery (PD тип) и хубав USB-C към USB-C кабел. Може и от енергийна банка но пак трябва да е PD тип.
Идеята на PD е комуникация между камерата и зарядното каква е необходимата консумация, за да не стават „сакатлъци“ както се казва. До сега камерите на различните марки не бяха придирчиви към зарядното което се включва, но забелязвам тенденция да се използват все повече само PD тип зарядни.
Ето как може да се организира едно „лайв“ студио в което да не мислите заредих ли батерията, не я ли заредих. Може да използвате и системата на Canon с фалшива батерия и токоизправител за непрекъснато захранване, но честно казано тя е доста скъпа за разлика от хубаво USB-C зарядно и USB-C кабел. Нещо като жокер от моя страна.
Canon EOS R10
Може би замества DSLR моделите като Canon EOS 850D и Canon EOS 90D, както и безогледалният Canon EOS M50 Mk II. Така разсъждавам с оглед характеристики и възможности.
Подвижен дисплей в почти всички посоки, добър електронен (е малко малък) визьор и вградена светкавица (последното е ценна екстра за доста любители).
Насочен е както към начинаещи любители, така и към по-сериозно снимащи такива, както и към видео блогъри. С оглед на възможността на продължително снимане със запис на карта, както и бюджетната опция за постоянно захранване е доста изкусително да си преоборудвам студиото с нови камери.
За момента може би най-много ще липсва свръх широкоъгълна оптика, освен ако с преходник не използвате класическия EF-S 10-18 mm макар и съвсем любителски като позициониране.
Определено съм разглезен и екстра като стабилизирана матрица ми липсва, но с оглед на това кои камери замества, ок цената също е определяща.