Canon EOS 6D е предложението на японската фирма за бюджетна фото камера със сменяема оптика и размер на сензора 35 mm стандарт. Тук смело мога да използвам общо взето неверния израз “фулфрейм” който Canon въведоха с появата на своя модел Canon EOS 1Ds през далечната 2002 година. Защо неверен? Коментирали сме много пъти с колеги този израз, че е грешен или че не е, но понеже и други фирми го намериха за удобен и започнаха да го използват, затова и сключихме примирие и всеки от нас казва каквото смята за вярно. Мога да споделя своето мнение в някой пост след статията, ако случайно някой прояви интерес.
И така що за камера е Canon EOS 6D? Споменах бюджетна и това е така. Към днешна дата (май 2014 година) разликата му в цената с Canon EOS 5D Mk III е почти 75% по ниска. Дали обаче тази голяма разлика е за сметка на сериозно оря… хм предпочитам израза олекотяване на Canon EOS 6D спрямо Canon EOS 5D Mk III ?!
Нещо днес се чувствам леко мързелив, затова ще препиша от кутията основните характеристики които търси всеки.
- 20.2 МП фулфрейм CMOS сензор – 22.3 МП при Canon EOS 5D Mk III
- DIGIC 5+ процесор
- ISO 100 – 25600 стандартно, 50 – 102 800 разширено
- 4.5 к/sec. серийно снимане – 6 к/sec. при Canon EOS 5D Mk III
- Режим тих затвор
- 1080 p25 видео клип, стерео звук през външен микрофон
- 11 точкова АФ система – 61 при Canon EOS 5D Mk III
- 63 зонова iFCL измерваща система
- 97% видимост на кадъра във визьора – 100% при Canon EOS 5D Mk III
- Дисплей с резолюция от милион и 40 хиляди точки, 3 инчов тип – Clear View LCD
- Един слот за SD карта памет – 2 слота CF и SD при Canon EOS 5D Mk III
- Вградени Wi-Fi и GPS
- Електронен нивелир (само в една посока)
По-нататък ще търся и други разлики с доста по-скъпият Canon EOS 5D Mk III, но на 1 во четене Canon EOS 6D не изглежда да е много олекотен.
Класически за Canon. Мисля, това е достатъчно. Е добре що добавя и още нещо. Основният корпус е от магнезиева сплав, а цялата горната част покриваща визьора, горният дисплей и копчелъка е от поликарбонатен материал. Въпреки това камерата има солидна влаго и прахо защита. Гнездото за светкавица е според новия стандарт и осигурява защита от проникване на вода при поставена оригинална системна светкавица от ново поколение. (например 580 EX II, 600 EX).
Има различна подредба на бутоните сравнено с по-големия батко и са по-удобни (поне за мен). Липсва миниджойстика. Липсата на този удобен джойстик накара доста фотографи да мрънкат неодобрително.
Разбира се и задължителният 3 инчов дисплей с резолюция от милион и 40 хиляди точки. За мое голямо съжаление не е “тъч” както при Canon EOS 70D. Иначе е ясен и видим в слънчев ден. Фиксиран е за гърба на камерата. Ако снимате видео е хубаво да си вземете специален сенник с леща.
Тук както при всички камери от типа “full frame” на Canon липсва вградената светкавица. Освен че се губи възможността да имате под ръка в случай на инцидентна нужда, но и няма как да управлявате дистанционно други светкавици. Нужно е да използвате система светкавица или управляващо устройство.
Няма да се спирам подробно. Ще отнеме прекалено много време и, а на вън е чудесно за снимане. Малко ще е хаотично, но напоследък в “кафето” си е творчески безпорядък.
Canon EOS 6D поддържа RAW и Jpeg. Не забравям и цветовите пространства sRGB, Adobe RGB. За RAW формата има интересната особеност (май вече е стандартна особеност, като се замисля колко модела на Canon я имат тази опция) освен в пълна резолюция, да се снима и в по-ниска резолюция: пълна резолюция RAW – 20 мегапиксела; средна резолюция mRAW – 11.2 мегапиксела и ниска резолюция sRAW – 5 мегапиксела. Удобно е, защото би спестило място на картата, време за последваща обработка, без да се губят предимствата на RAW формата. Като съм снимал репортажи най-често съм избирал средният RAW формат, тоест 11 МП са ми повече от достатъчни. Jpeg формата се предлага в няколко резолюции (от 20 до 0.3 мегапиксела) и повечето от тях в два вида компресия – висока и средна. Има избор за всякакви нужди.
Снимки в серия
От спецификациите знам, че максималните кадри за секунда са около 4.5. Няма как точно да ги засека, но пък винаги любопитствам тази скорост колко кадъра ще ми позволи да снимам преди камерата да спре заради запълнен буфер. Canon EOS 6D работи със SD тип карти памет и за проверка използвах карта клас 10 тип UHS Speed Grade 1. Изключил съм всякакви софтуерни подобрения като например: корекция на аберации, винетиране и други, защото знам, че отнемат процесорно време заради допълнителната обработка и от там в буфера се събират по-малко кадри. Защо по-малко? Докато снимаме в буфера се обработват софтуерните подобрения и се разтоварват част от заснетите снимки на картата и затова е нужно тя да е бърза. Ако няма обработка, то ще могат веднага да се свалят снимки на картата и да се освободи още малко място в буфера.
Canon EOS 6D предлага да записваме снимките в RAW или в Jpeg (поотделно или заедно). Ето няколко резултата: RAW – 15 кадъра преди да спре камерата. Ако се снима само на Jpeg (fine) максимална резолюция 20 МП, камерата ще снима докато не се запълни изцяло картата памет
Още две думи за RAW формата. Преди малко споменах за възможността Canon EOS 6D да снима RAW в пълна резолюция, така и в по-малки резолюции. Да си припомним: пълна резолюция RAW – 20 мегапиксела; средна резолюция mRAW – 11.2 мегапиксела и ниска резолюция sRAW – 5 мегапиксела. Какво е интересното при снимане в серия? За пълната резолюция вече споменах, но е странно как в средна резолюция броя на кадрите вместо да се увеличи, те намаляват, тоест на средна резолюция буфера спира при 10 кадъра. Това сигурно се дължи на времето за обработка на всеки кадър. При ниска резолюция sRAW камерата събира до 16 кадъра в буфера, което вече ми се вижда реално за разлика от феномена при средна резолюция.
Това са цифрите, които се показаха при мен. Възможно е да има разминаване с официалните или с тези на други потребители поради различни карти памет, които се използват.
Познато ми е от Canon EOS 70D, лесно и подредено като камерата помни къде сте последно сте ровили и ви посреща от същото място. Не можах да намеря настройките за видео и леко се стреснах да не би тази опция да е олекотила съвсем камерата. за да се активират трябва да изберете превключвателя за Live View да е на режим видео и тогава в менюто се появяват и настройките за видео. Също така може да ги настройвате и без да минавате през менюто. Натиснете бутона с буква Q на него и той ще ви отвори палитра с възможности от която може да промените основни настройки. Този бутон върши същата работа и във фото режим и Live View, както и когато не сте в Live View.
Няколко акцента от менюто, които активират интересни възможности:
Управление на закачена към камерата системна светкавица. Изключително удобно вместо да се чудите как да хванете камерата със закачена на нея светкавица и с коя от останалите ви свободни ръце да настройвате. Просто отваряте менюто и имате пълен контрол над светкавицата. При Canon EOS 6D има нов графичен интерфейс съвместим с топ светкавицата Canon Speedlight 600EX-RT. Самата камера (Canon EOS 6D със закачена светкавица) може да бъде задействана от друга камера, на която също има закачена светкавица Canon Speedlight 600EX-RT
Wi Fi връзка. Не мога да си представя съвременна фото камера без тази… дори не е и екстра, ами е задължителна функционалност. Благодарение на вграден Wi Fi може да осъществите връзка с друга камера (която има), да управлявате дистанционно през таблет, смартфон, компютър, да печатате на принтер, който поддържа Wi Fi или да качите снимките си на отдалечен от вас сървър.
За да се управлява дистанционно от смартфон трябва да се изтегли безплатно приложение от съответният appstore. Какво получих аз на своя iPhone? Връзката става изключително лесно, но аз имам все пак някакъв опит. За неопитните има упътване в което стъпка по стъпка се показва как да се свържат устройствата. Та аз съм със свързани устройства и мога да правя корекции на експозицията, да избирам ISO стойностите (през 1/3), да променям точката на фокусиране и да снимам. Избирайки някой от A или S режимите мога да променям и диафрагмата или скоростта, а в М режим и двете когато и как поискам. Трябва да добавя, че режимите се сменят физически само от камерата, тоест нямам достъп до тях през Wi Fi. Снимките се записват на картата на камерата от където мога да ги разгледам през смартфона си.
Какво е удобството на този вид управление съм споменавал не веднъж. Най-често го използвам, в когато съм на статив, така елиминирам до минимум сътресенията по камерата и получавам и тъчскрийн дисплея, който да си призная ми липсва.
Следващата екстра е полезна за мен като фотограф скитник. Вграден GPS. От няколко години използвам външно устройство защото държа да имам координати на снимките които съм направил пътувайки по света. При активиране може да направите настройки през какъв интервал да записва данни, да създава “log” файл, който да прехвърлите на картата и да използвате за визуализиране на маршрута.
Да не забравяме, че GPS a работи само на открито. В добавка лапа от батерията, затова ако не го използвате, изключете го. Това е валидно и за вграденото Wi Fi.
Камерата предлага мисля около 19 персонални настройки. Прегледайте ги докато четете упътването за употреба (така ще имате стимул да го погледнете).
Завършвам менюто с последния раздел, където мога да си създам собствено меню с най-използваните функции. Аз си сложих управление на светкавицата и форматиране на карта, настройка на файловите формати и… май само това, защото като се замисля почти всичко от което фотографа има бърза нужда е изкарано на бутони или може да се персонализира.
Тих. Много тих. С опция да е още по-тих. Допада ми тихия затвор. Може да се снима дискретно и без да те ”хванат”. Топ моделите щракат доста по силно, но там механиката е по-масивна с цел правене на повече кадри в секунда. Преди няколко седмици снимах репортаж с Canon EOS 1Dх за едно събитие, където залата буквално бе притихнала и укоризено ми се хвърляше по някой и друг поглед, когато снимах. Предполагам, че ако бях с Canon EOS 6D почти нямаше да се чувам. Ако стандартният режим на работа ви е “шумен” то има опция за още по-тихо снимане (избира се от режимите за серийно снимане), тогава камерата снима малко по-бавно, но пък печелите повече тишина.
Максималната скорост на затвора е 1/4000 sec. с една степен по надолу сравнено с Canon EOS 5D Mk III. Имате набор обективи със светлосила 1.2? Да тази една степен по-надолу може да е проблем, но гледайки екзифа на кадрите си и това, че снимам предимно с варио обективи, не виждам да съм имал нужда често от 1/8000 sec. Кой сериозен фотограф няма под ръка ND филтри? Ще подшушна възможността да се свали и до 50 ISO което дава допълнително свобода за маневриране.
Синхрон със светкавица – 1/180 sec срещу 1/200 sec. (Canon EOS 5D Mk III ) тоест с около 1/3 разлика. Честно казано предпочитам по-висока синхронна скорост. Често снимам навън със светкавица и по този начин боря слънцето. Използвайки системни светкавици мога да се възползвам от високоскоростният синхрон макар да се губи мощност.
Кадрите в секунда (май вече го казах, но от много глава не боли) при Canon EOS 6D са около 5 (6 за по-големия брат). Възможностите на буфера ги споменах малко по-горе. Бързи карти памет? Да добра идея, все пак камерата е предвидена да се снима Full HD видео а това изисква карти поне клас 10. Слота за карти памет е само един… май се разглезихме щом почнахме да го споменаваме това в характеристиките. Един слот ми стига. Признавам има голям резон за професионалистите да снимат на две отделни карти. Аз например винаги записвах на едната RAW на другата Jpeg, за застраховка или моментално споделяне (ако се налага). При Canon EOS 6D слота (гнездото) е само едно и така.
Нещо за визьора.
Покрива около 97% от кадъра срещу 100% за големия брат. За повечето фотографи не е голяма драма. Аз харесвам 100% визьор защото обичам да пълня кадъра така, че после да не режа излишни неща. Тук малко ми липсва пълното покритие на кадъра.
Гледайки във визьора вижда и точките на АФ системата. Добре познатата 11 точкова АФ система. Далеч от 61 те точки на Canon EOS 5D Mk III. Разликата е сериозна и в някои моменти се усеща. Веднага ще уточня: не визирам скоростта на фокусиране. Canon EOS 6D има много точен и бърз фокус. По-малкото точки са достатъчни в 2/3 от сниманите ситуации… ако не и в повече. Често снимам само на централна точка и ми е достатъчна. Предимството на многото точки идва при снимането на следящ фокус. Следейки даден движещ се обект повечето точки лесно си прехвърлят една на друга обекта, докато като са по-малко съществува осезаем риск обекта да бъде “изпуснат” при прехвърляне от точка в точка. Canon EOS 6D не бих казал е перфектната камера за спортна фотография.
Когато изпробвах Canon EOS 6D бях със закачен Canon EF 24-70/4 IS. Фокуса бе бърз и безупречен дори и на максимална диафрагма. Не сте доволни от фокуса и неговата прецизност? Има настройка в менюто за калибриране на фокуса спрямо обектив. Да не е новост, но на мен ми харесват разширените възможности да се заложат отделни корекции както в широката част на варио обектива, така и в дългият му край. За добре резултати е нужно да си вземете добра система за проверка като например описаната тук, а не да разчитате на прословутата интернет скала разпечатана и снимана под 45 градуса ъгъл…
Срамувайки се признавам, че тестовите снимки на различно ISO ги провалих заради недоглеждане. Обикновено снимам скалата на LiveView за да си гарантирам перфектен фокус, но тук с оказа, че съм забравил да включа фокуса на автоматичен режим (снимах макро преди това и бях минал на ръчен). По лошо стечение на дисплея видях “добър” фокус и затова не обърнах внимание за грешката… в последствие тестовите снимки бяха с осезаема липса на фокус. Сега ще трябва да споделя опита си спрямо снимките които правих с камерата по време на другите тестове. Още една уговорка. Снимките от които си вадя заключения ги разпечатах на Epson L800, който взехме във Фото кафе специално за тестване на изображения при високо ISO. Заложих размер за печат А3 (и понеже принтера ми е само до А4 то гледах само отсечка).
Пътувате бързо и динамично. Едва ли не снимате тичешком? Супер. Настройте Canon EOS 6D на автоматично ISO в интервала 100 – 1600. На хартия ще има минимална разлика. Репортер на събитие? 6400 ISO с добро качество (по моите критерии). Тук започва да се появява цветен шум. За неговото коригиране има опции за няколко нива на чистене. За себе си (новините на Фото кафе) когато снимам събития и ми трябва моментално публикуване използвам минимална корекция на шума. Така чистя само цвета като се запазват детайлите максимално. Да остава и видима зърнистос, но тя никога не ми е пречила, особено когато вече е монохромна. С повишаване на ISO то се увеличава и цветният шум затова е хубаво да действате и малко по-хард с корекциите. Макар да има 102 400 ISO то никога не съм се изкушавал да снима на такива стойности, не знам кога би ми се наложило. Накратко Canon EOS 6D е пълно използваме от 50 до 3200 ISO и с компромис на 6400 и нагоре. Гледайки кадрите на монитор може и да подходите скептично, затова изрично казах, че гледам разпечатани на хартия кадри, където критерият ми се струва по-достоверен.
Не пропускам видеото… макар това все пак е фото камера.
Canon EOS 6D не е предпочитан от сериозните видео оператори за видеозаснемане. Разликите не са големи, но за тях са от значение. Независимо от доста по високата си цена Canon EOS 5D Mk III остава предпочитана при заснемане на видео. Това ми наблюдение бе потвърдено и на пролетното събиране на сватбените фотографи и видео оператори.
Някои от важните неща, които липсват при Canon EOS 6D: CF карти памет, вход за слушалки и 100% некомпресиран трансфер на данни по HDMI (при Canon EOS 6D има компресия, което влияе на качеството).
Общо взето всички останали технически данни за видеото между Canon EOS 6D и Canon EOS 5D Mk III са еднакви. Накратко може да не е предпочитан, но въпреки това ще ви даде възможността да заснемате видео клип с професионално качество.
Със сигурност има още много какво да се каже. Не съм споменал бял баланс… не виждам защо да го споменавам, последните няколко години технологията толкова напредна, че няма камера с лош бял баланс. Тази функция вече е не се нуждае от специално представяне или тестове. В 95% от случаите снимам на автоматичен баланс (и RAW разбира се) и ако има някакъв проблем то той е лесно отстраним в програмата за обработка.
Какво още не споменах? А да снимачни режими. Уверявам ви няма измислени нови, а до сега съм говорил за тях поне 77 пъти. Ще ви спестя този тормоз от моя страна.
И още и още, винаги има какво още да се каже.
Canon EOS 6D ми бе приятна за работа камера. Тих затвор, използваемо високо ISO, точен фокус, дълъг живот на батерията. Макар и да не се води професионален клас, спокойно може да бъде както основна, така и 2 ра камера на професионално занимаващ се фотограф. Цената за качеството което предлага е повече от приятна.
Както споменах, под ръка ми бе новия Canon EF 24-70/4 който има много добро макро. Това като оправдание защо има макро снимки в повече. Снимките от пекарната са правени на 1600, а от миниатюрите – 3200 ISO
Тъй като споменавате в началото на статията, че имате собствено виждане по въпроса защо 35 мм сензор неправилно е наречен „full frame“ и изказвате готовност да го споделите, ако някой прояви интерес, то бихте ли изказали мнението си? Въпросът е много интересен.
Използвам също възможността да Ви похваля за отличния Ви сайт.