Нека да кажем дошъл е моментът да започнем да се занимаваме по-сериозно с любимото си хоби или сме решили това да ни носи някакви доходи. Време е да сменим тъмният така нареченият “китов” обектив с нещо по-светлосилно.
Защо ни е необходим по-светлосилен обектив? Например да снимаме на по-тъмни места, без да се налага да вдигаме светлочувствителността и понякога да спестим и светкавицата, която доста често променя автентичният светлинен рисунък. Наскоро ми се отдаде да поснимам с Tamron SP AF 17-50 mm F/2,8 XR Di II VC LD Aspherical IF. Бих го представил като бюджетен стандартен светлосилен варио обектив. Предназначен е за камери с APS-C сензори – тоест не може да се използва на камери с пълно размерни матрици.
Защо стандартен?
Имах на разположени две фото камери: Canon 60D и Canon 70D. Както знаем това са камери с APS-C размер матрица, което означава, че Tamron SP AF 17-50 mm приравнен към 35 mm стандарт е все едно 27-80 mm, от практиката си на фотограф съм забелязал как мнозинството от кадрите, които снимам са в този работен диапазон. За фотографите снимащи с Nikon този диапазон ще е 25.5-75 mm, тоест те печелят малко по-широко ъгълен обектив.
Tamron SP AF 17-50 mm е определено по-евтин от аналозите на горе споменатите вече фирми. Малко по-компактен е и с оптична стабилизация. В интерес на истината и аналога на Canon е стабилизиран, но при обектива предложен от Nikon тази екстра липсва.
Светлосилен.
Предполагам от дъъългото заглавие на обектива става ясно каква е неговата максимална диафрагма – 2.8 по цялата дължина. Сравнено с един стандартен китов обектив това означава два пъти повече светлина в широкият край и четири пъти повече в дългия, от което следва и удоволствието да се снима на по-ниско ISO и от там по-качествена картинка.
Tamron SP AF 17-50 mm F/2,8 XR Di II VC LD Aspherical IF всъщност е подобрена версия на предишен модел, с добавена стабилизация и бих казал много по-добър дизайн. Корпуса е здрав с модерният в момента финишинг – “пръски боя” връзващ се идеално с високият клас про камери. Предлага се в черен цвят. Гривната за управление на вариото е голяма с гума с добър грайфер и лесно може да се използва както с голи пръсти, така и със скиорски ръкавици (специално проверих, макар да бе 35 градуса на сянка) гривната за фокуса не остава по-назад с комфорта си на управление. Обектива има копчета за заключване (когато се снима да не се разгъва), за автофокуса и за стабилизацията.
Стабилизацията (VC) е три аксиална и от последно поколение, разработена от Tamron. Спомага за по-резки снимки при влошени светлинни условия, където скоростта на снимане пада под общо приетите за снимане от ръка.
За подобряване качеството на изображението Tamron SP AF 17-50 mm е “натъпкан” с последни разработки оптични елементи. Има винетиране с около 2/3 диафрагма при 2.8, но при 4 и нагоре изчезва напълно. Хроматичните аберации са доста невидими освен при много силен контраст, но Adobe са се погрижили с нарочен профил който може да се използва в LR или Photoshop. Този профил коригира и характерното тумбене или нека да наречем с другото име: аберация бъчвичка, която се проявява при снимане от близо при 17 и 24 mm положение на обектива. За съжаление този профил не може да коригира видимо меките краища. Обектива е много рязък в центъра, още от диафрагма 4, но дори и при диафрагма 8 има видима разлика между центъра и краищата на кадъра. Дифракцията на светлина започва да се усеща при диафрагма 16 и при 22 е доста видима, но пък прави хубави лъчи на слънцето (диафрагмата се състои от 7 заоблени ламела) и ако имате кадър с малко подробности то той би стоял ефектно, защото няма да се забелязва липсата на острото причинена от дифракцията.
Tamron SP AF 17-50 mm е с вграден мотор и система вътрешен фокус което го прави бърз и безшумен. Скоростта му на фокусиране зависи и от модела камера с който се снима. Усетих разлики, когато го използвах на Canon 60D и Canon 70D и при втората определено фокуса бе много по-бърз. Хубаво е да се знае: краткият ход на фокусната система не позволява много прецизен ръчен фокус.
Най-приятната част – бокето.
Светлосилата от 2.8 по цялата дължина на обектива спомага за много добър дефокус на задният план. С малко повече умения и практика, може да постигнете хубаво боке както на50, така и на 17 mm. Доста често по време на снимки се изкушавах да се възползвам и да “мажа” активно задният план. Съжалявам, че не открих празнична украса (на сред лято) за да проверя как биха стояли нанизите от перли, които се получават като се снимат светещи крушки.
Като общо Tamron SP AF 17-50 mm е добър избор за фотографи, които искат да развият възможностите си за снимане, като заменят стандартният китов обектив с по-висок клас и същевременно бюджетен обектив.
Изработката е много добра и се доближава до обектив от професионален клас. Бърз авто фокус и добра стабилизация. Недостатък са меките краища на обектива и трябва да се внимава с прекомерното свиване на диафрагмата за да не изпаднете в ситуация с дифракция на светлина. Предимство е добрата светлосила, която освен да помага при по-тъмни ситуации дава и добро боке.
Няколко тестови кадъра на различни фокусни разстояния и диафрагми. Избрал съм поле далеч от идеалният център където нещата винаги са ОК. Блърването изображението при диафрагми след 16 е причинено от дифракция на светлина.
Серия при 17 mm
Серия при 24 mm
Серия при 35 mm
Серия при 50 mm
За тестовете е използвана техника: Canon 70D и Sekonic L-478
Каталожен номер | В005 |
Оптична конструкция (групи / елементи) | 14/19 – 2 XLD елемента, 2 LD елемента и 3 хибридни асферикални |
Зрителен ъгъл в градуси (по диагонала) | 78-31 |
Обхват на диафрагмата | f2.8 – f32 |
Максимално макро увеличение | 1:4,8 |
Минимално разстояние | 0.29 m |
Фокусно разстояние | 17-55 mm |
Резба за филтър | 72 mm |
Тегло | 570g |
Дължина на обектива | 94.5 mm |
Диаметър на обектива | 79,6 mm |
Ламели на диафрагмата | 7 (заоблени) |
Аксесоари в комлекта | Сенник |
Налични байонети | Canon; Nikon |
Кратка примерна галерия
Ако темите и съдържанието на този сайт са полезни за Вас и бихте искали за в бъдеще да четете още интересни статии, може да ни подкрепите с дарение. Благодарим Ви за подкрепата.
Страхотна статия. Много Ви благодаря за полезната информация която предоставихте, а също и за тестовите кадри. Помогнахте да си избистря представата за обектива и цялостно за крайното решение дали си заслужава инвестицията или не.
Успехи на блога. :)