Изострянето със стандартните методи понякога може да не е много задоволително, тъй като ако не се прави внимателно може да влоши изображението – т.е. да прекалите. Фактът, че работите в среда където всичко е пиксели е достатъчен.
Освен няколко съвсем базови настройки за изостряне (за най-начинаещите) съм споделяла и моят фаворит в LAB Color. Пак ще споделя, че ми е любим тъй като има много предимства по отношение на цвета. За всички тях съм споделяла в тази тема https://photocafe.bg/sharp-in-photoshop/
Днес отново ще споделя един интересен и също толкова качествен метод на изостряне колкото LAB – Изостряне в Luminisity mode.
Винаги съм споделяла мнение, че най-голямото предимство на Photoshop е богатият инструментариум и работата със слоеве. Режимите на смесване, които можете да избирате за отделени слоеве също крият много възможности и Luminosity e един от тях. Разбира се използва се не само за изостряне, но и в много други обработки, днес обаче ще го разгледаме като част от един метод на изостряне.
Предимството на този метод се крие и в Smart филтрите с които се работи и като цяло в гъвкавостта която дава метода.
Първата ви работа след като сте приключили с обработката на снимката е тя да остане като самостоятелен слой – т.е. ако е заключена отключете я. След това създайте нов слой с бял цвят и го поставете под този със снимката. Той няма да има функция, освен да служи за плътност след като преминете в друг режим на смесване. Не бързайте обаче с това.
Преди да преминете към изостряне превърнете слоя със снимката в Smart обект, за да може по-нататък да имате гъвкавостта за която говоря. Правите го с десен клик в/у слоя със снимката и избирате Convert to Smart object. След като това е направено може да смесите слоя в режим Luminosity – стандартно от падащото меню за Blenidng mode. Ако сте успели то в палитра Layers ще виждате цветно превю на снимката, но в централния панел за обработка ще виждате снимката черно-бяло. Много подобно на LAB нали – там също изостряхме монохромно изображение, но работехме с каналите. Причината и тук да виждате монохромно изображение (без реално да сте го конвертирали в ЧБ) е че този метод на изостряне ви позволява да влияете в/у процеса по-прецизно съобразявайки се със светлината. Ще обясня това в следващата стъпка.
Отново ползвам филтъра Smart sharpen, тъй като той е по-богат на опции. Извеждате го от менюто Filter- Sharpen – Smart sharpen. Самите настройки за изостряне оставям на вашата преценка според типа на изображението, вместо това ще акцентирам на нещо друго.
Ако не сте обърнали внимание в панела на Smart sharpen има още няколко опции които са скрити под стрелката на Shadow / Higlights. При тях имате по 3 плъзгача – Fade amount, Tonal with, Radius. С последните два няма какво много да правите, в случая ще работим с Fade amount, за да намалим изострянето в най-светлите и най-тъмните зони на изображението. В тези зони не е нужно изострянето да е с интензитет, какъвто е в областите с по-отчетливи обекти. Стандартно стойности около 15- 20 вършат добра работа. Редукция на шума – една приятна екстра при Smart sharpen е плъзгача за редукция на шума, с който обаче не бива да прекалявате. Върши работа при всякакви изображения, но най-вече при такива с изразен дефокус. Стойности около 10 при него са доста приемливи и тушират шума без да замазват. Само на кратко: Ако ще изостряте за УЕБ може да си позволите по-високи стойности на Amount но при 0,3-0,4 стойности на радиуса. За печат може да увеличите радиуса и повече – лично аз ползвам средно около 1-1,5 и след това работя с плъзгача за изостряне Amount.
След като сте приключили с този панел ще ви направи впечатление, че приложения филтър се намира под слоя на снимката и много наподобява случаите в които прилагате някакъв ефект на слоя. Това е така заради това, че сте конвертирали слоя в Смарт обект. Точно това обаче му дава гъвкавост. Ако кликнете върху името на филтъра ще ви се зареди отново прозореца за редактиране настройките за изостряне. Има и една малка иконка в дясно от името, наподобяваща плъзгачи – кликнете 2 пъти върху нея и ще ви се заредят режимите за смесване –може да ги приложите независимо само върху филтъра. Отново изберете Luminosity.
Виждате, че когато работите със Smart object можете доста независимо да управлявате режимите на смесване, както на слоя, така и на филтъра. Отделно от това самият слой Smart filter (белият) играе ролята на маска, върху която ако има нужда с черна четка може да коригирате участъци, в които не искате даден филтър да бъде прилаган или обратното. В случая, въпреки голямата дефокус зона на снимката, не съм прибягвала до това, тъй като целта ми беше да покажа, че този метод работи изключително добре дори при малки зони на фокус. В общи линии с това приключва работата по този метод. Сега може да изключите белият слой който създадохте в началото (Layer 1 в нашия пример), за да видите изображението цветно и да го съхраните. Ако обърнете внимание на примера преди и след, ще видите че изострянето е предимно в областта на ключалката (където е и фокусът), а благодарение на гъвкавостта на метода останалите зони са почти незасегнати.
Харесвам този метод защото с него се работи много фино и е трудно да се прекали
Крайния резултат е страхотен!