Стане ли дума за фотографски печат, един от най-честите въпроси, който си задаваме е „Каква хартия да изберем за определена снимка?“.
Днес пазарът в тази област е толкова богат, че не съм сигурна ще мога ли с една статия да обхвана всичко, за това просто ще споделя най-важното. Изборът сред видовете принтери и хартии наистина понякога може да затрудни дори опитни художници, фотографи и графици. А за повечето, неопитни в сферата на печата фотографи, е много по-лесно да се задоволят с разглеждане на снимка на монитор. Да, това е масова практика, но представете си как би изглеждала любимата ви авторска творба, на стената в размер 70х100см и може би ще си промените мнението.
Не по-малко от фотографията, принтът се е превърнал в наука и изкуство. Още по времето на лентовата фотография Ансел Адамс създава своята теория за зоновата система, за да може да си гарантира качествено проявени и отпечатани копия на шедьоврите си. От тогава до днес технологията и законите за добрия печат са се развили неимоверно. Днес, заедно с манията по ретро дизайна на последните модели камери, силно се надявам че носталгията по онова време ще надделее и ако не друго, то поне ще ни възпита в уважение към принта и неговото въздействие.
Добрият принт обаче изисква много време докато се научи и овладее. За това стига приказки, а да започнем по темата.
Нека тръгнем от снимката. Колкото различните жанрове във фотографията имат значение за избор на различни медии*, толкова и (най-кратко казано) обработката на снимката също повлиява избора – цветна или монохром. Така че тук има момент в който се намесва и личното художествено усещане на автора. Строги правила като „тази медия е подходяща САМО за това изображение“ са погрешни и много крайни. Всичко се определя от настроението на творбата.
*Н.Б. – в рекламата и печата под медии общо се разбират различните материали и/или повърхности, върху които се отпечатва изображението – хартии, канава, винил, платове и прочие. Разбира се тук ще се спрем преди всичко върху тези, които са предназначени за фотографски печат, заради качеството им, не че не можете да отпечатате снимка на каквото си поискате.
Добра практика е да отпечатате едно и също изображение на няколко различни медии, за да видите как фактурата на медията влияе върху изобразяването на цветовете, текстурата или детайлите. Днес на пазара има много производители на фотографски медии, при които често може да срещнете идентични наименования на видовете хартия. Именно за това е добре да правите проби – съставът и технологиите по които се произвеждат хартиите са различни и това винаги ще води до различни крайни резултати при печат.
Веднага давам пример с който се сблъскваме всеки ден – в нашето студио имаме гланцова фотографска хартия на двама различни производители, които се различават по тоналността на бялото на хартията. Да, не се изненадвайте бялата хартия може да има вариации по нюанси или тоналност – понякога едвам доловими, но едно по-опитно око ще ги забележи. В никакъв случай това не значи по-добро или по-лошо качество, а това че цветопредаването върху двете хартии ще бъде различно и от там цялостното въздействие. Един малък пример в морето от видове хартии.
Говорейки за цветопредаване, в една серия статии сме засегнали цветовите пространства във фотографията, и как да ги настроим във Фотошоп и Лайтрум, за това днес няма да се спирам подробно на тях, но е хубаво да хвърлите един поглед, тъй като това има отношение към печата.
Съществуват два основни типа хартии, ако се ограничим само в сферата на фотопечата.
Първо едно малко уточнение: Фотохартиите от типа гланцови, перлени, сатен и металик използват мастила photo-black, докато Матовите хартии, като памук, алфа-целулоза и канава използват черно матово мастило. Добре е да имате това предвид, тъй като на пазара вече има множество принтери с голям набор мастила, които използват два вида черни мастила именно в зависимост от това дали се печата на гланцова или матова хартия. Разликите са много очевидни, особено ако печатате черно-бели изображения.
В допълнение ще спомена и една по-нова категория т.нар. баритна хартия, която напоследък много често се използва при Файн-арт печата.
И така, различията в хартията се състоят в: на първо място структурата, състава, грамажа, специфичните повърхности и покрития, и не на последно място различната способност за абсорбиране на мастилата. Така че е много важно да сте запознати с тази специфика, за да изберете подходящото мастило. В повечето случаи производителите на принтери дават подробни описания за типовете мастила и хартия които могат да се използват. Не ги подценявайте.
Хартиите на които ще се спрем в конкретика са: RC фото хартии, Metalic медиите, Баритни, Памучни, Алфа-целулозни хартии и Канава. Преди да започнем обаче, нека спомена още нещо: В основата на всички видове хартии, като влакнест материал се използва целулозата. Тя може да бъде добита от дървесината по химичен или механичен начин. Когато говорим за хартии върху които се печата, изключително внимание трябва да се обърне върху допълнителното облагородяване на същите. Те определят всички онези нюанси, които искаме да бъдат предадени чрез печата.
- RC Фото хартии
Към момента това е най-разпространеният тип харти на пазара – RC e съкращение за resin-coated, т.е. този тип хартии имат специално инкджет покритие за мастиленоструйни принтери. Когато говорим за този тип хартии, визираме най-традиционния мокър процес за печат. Точно по тази причина тези хартии са по-водоустойчиви, по-издържливи на надраскване в сравнение с матовите хартии. Повърхността на RC фото хартиите варира от Glossy, Semi-gloss (гланцова до полу-гланцова), Luster (букв. блясък), Pearl (перлена), Satin (със сатенен отблясък) и др. Нарочно пиша и английските им наименования, тъй като често в каталозите ще ги срещнете именно така. Причината този вид хартии да са най-често срещани е тяхната ниска цена. Това не значи, че не са качествени. Печатът при тях се характеризира с висок контраст, острота и сочност, както в цвят така и в монохром. Изключително подходящи за цветни пейзажи, портрети, сватбена фотография. Онова което тук ще ви липсва е артистичното излъчване на файн-арт хартиите.
- Metallic медиите
Не съвсем нови, но пък много модерни са металик инкджет хартиите. Тези хартии се ползват по-рядко. При тях е характерна по-топлата тоналност, висока степен на яркост, отразяващата способност и усещането за 3D образ. Печатът при тях е богат, черното е плътно, а разнообразието от цветове се предава великолепно в голяма част от гамата. Ако в снимката си търсите ефект металик, наситени и крещящи цветове – това е добър избор. Подходяща медия за рекламни изображения.
- Баритни хартии
По-горе ги споменах за кратко. Името на хартията идва от един минерал – барит (състои се от бариев сулфат). В миналото е бил използван за избелване на документи. По тази причина днес го използват в производството на хартии, които се характеризират с изключителна белота и отразяващи свойства. Баритните хартии са по-дебели, често дори картон. Ако сте разглеждали каталога с Файн-арт хартии на „Ханемюле“, сигурно ви е направило впечатление, че именно баритните хартии са по-плътни. Имат обаче неповторима художественост. Първоначално не са били популярни сред художниците заради по-мекото си излъчване и не толкова плътно цветопредаване, особено на черното. Днес обаче са се променили и са сред най-предпочитаните медии от фотографите именно заради високия си контраст, рязкост, покритие на гамата и плавни преходи в нюансите. Идеални са за черно-бели фотографии, ако търсите по-артистично излъчване, или пък ако искате да подчертаете живите цветове на изображението.
- Памучни хартии
Най-скъпите хартии към момента, но с най-висока оценка за качество сред матовите хартии. Скъпи са не само заради високите си качества, но и заради тяхната издръжливост. Памучните хартии като цяло са по-здрави от дървесните и по-устойчиви във времето, попиват мастилото изключително добре, и с години може да не загубят от цветовете си. За това често са предпочитани от фотографи търсещи максимално качество за дълго време. На допир варират от кадифени до такива с леко грапава текстура. Освен всичко обаче ще придадат на снимката ви излъчване на картина. Много често терминът Файн-арт се използва именно за този вид хартии.
Тъй като памукът е 99,9% целулоза, с най-дълги влакна, хартията получена от него е с най-високи якостни характеристики и най-трудно се отлива на хартиената машина….това конкретно е доста дълга тема. Сега – основната градивна единица на целулозата е Алфа глюкозата.
- Alpha-Целулозни хартии
Отново матови, тези хартии са произведени от висококачествена целулоза(виж Н.Б.), след което са усъвършенствани, за да се премахнат нежеланите съединения като киселини и лигнин. Лигнините играят важна роля за пренасяне на водата в стъблата на растенията, но са нежелани в състава на хартията. Причината е, че водят до нейното пожълтяване и увреждане с времето. Alpha-целулозните хартии са по-евтини от 100% памучните и не са толкова здрави. Да подчертая: името алфа-целулоза се използва за разграничаване на тези хартии от чисто памучните хартии, които също съдържат целулоза. Често такива хартии се характеризират с по-грапава текстура, по-висок грамаж и твърдост като картон. Подходящи са за репродукции, матов черно-бял печат или ако търсите убити и пастелни тонове, без голям контраст.
Н.Б. В дървесината целулозата и лигнинът са омрежени пространствено, като целулозата е линеен полимер, а лигнинът пространствен. При добива на целулоза се цели премахването на лигнина и запазването на нишката на целулозата. Когато това става по химичен път, средата е кисела и от там хартията старее. Когато става по механичен път естествените смоли играят ролята на проклейващи вещества, а те определят свойството върху хартията да може изобщо да се печата. За това е употребено висококачествена целулоза, а не висококачествена дървесина.
- Канава
Една от моите любими медии – ще завърша с нея. Най-често това е медия комбинация от полиестер и памук. На външен вид наподобява платно на художник и дори празна има артистично излъчване. Поради фактът, че често пъти канавата след печат се опъва на подрамка и не се слага зад стъкло, обикновено има защитни покрития (като лак), които да я предпазват от външни влияния. Самата тя обаче има много разновидности по отношение на мат и гланц, и от тази гледна точка позволява много широк кръг на употреба. По тази причина можете да постигнете както ярки, сочни и контрастни цветове, така и по-убити пастелни тонове, подходящи за фини изображения и репродукции.
Ще спра до тук с видовете хартии, тъй като наистина са много. Изброените до тук, са най-често срещани на пазара на фотопечат у нас. Ако искате да хвърлите едно око на тези хартии, вземете и разгледайте един каталог на Ханемюле – най-големият и качествен производител на Файн-арт хартии за фотографски печат. Колкото до това на каква хартия ще се спрете – наистина най-доказаният метод за избор е пробата.
И не спирайте да печатате – фотографията оживява на хартия.
*Благодарим на Гергана Велева – полиграф и специалист в сферата на производството на целулоза и хартия, за редакцията на статията.
Много полезна за мен информация! Благодаря!