Честно казано отдавна не бях снимал с дълга оптика. Все се въртя около 70mm макс. Принципно си ме знаете, че съм фен на ултрашироката оптика и рядко воайорствам удобно скрит за някой по-длъшък обектив. Като се замисля дългите обективи имат неудобното чувство да взели най-лошото от мен – теглото. Знаете тежа си си на мястото забележително добре (даже мемори пяната трудно се възстановява).
Цялата тази прелюдия си бе живо оправдание защо рядко нося в чантата си дълго варио. Да, има леки дълги варио обективи, но там теглото е за сметка на лошата светлосила да речем – 4-5.6, факт, който много, много не ми харесва. Обичам да снимам със стъклария 2.8 защото това освен по-ниско ISO ми позволява и да направя кадър с приятно боке (ако се наложи).
Не така стоят нещата с един обектив, който макар и не твърде нов се оказа, че добре ми пасва на стила на работа – Pentax SMC-DA* 50-135mm f/2.8 ED [IF] SDM… обикновено в такъв случай на шега казвам: последният да затвори вратата.
Ще му поскъся с 2-3 знака името, че и клавиатурата ми има определен живот. Та… Pentax SMC-DA 50-135mm f/2.8 ED както се разкодира от името му е обектив специално конструиран за камери Pentax с APS-C матрици. До преди няколко месеца нямаше да има нужда да правя това уточнение. След появата на Pentax K1 (на който чакам да спретна едно ревю) вече е нужно да се споменава кой обектив за каква матрица е предназначен.
Благодарение на това, че е конструиран за APS-C матрица, обективът е лек, компактен (за дълго варио) и светлосилен – 2.8. Приравнен към 35 mm стандарт матрица той се явява класически 75-200 mm (добре де… 202.5mm, ако искам да съм съвсем точен). Перфектна дължина и чудесно допълнение към… да речем Pentax 16-50mm f/2.8 ED AL IF SDM SMC DA*
Теглото на Pentax SMC-DA* 50-135mm f/2.8 ED е около 680 грама, което по моите стандарти си е лек обектив. Е… на някои нежни половинки може да се стори малко по-тежък, но какво да ги правя като са свикнали на малките компактни, твърди Pentax обективи.
Размерът на обектива ми позволява да го нося в чанта тип “месинджър” или в малка раница е, която оставя място за още 2-3 твърдака или пък нещо като 12-24/4 (голямата ми страст) и някой друг или повече сандвичи.
Сегаааа малко скучновата техническа част.
Pentax SMC-DA 50-135mm f/2.8 ED
- За добрата картинка се грижат 18 елемента в 14 групи от тях 3 ED елемента.
- DA* – показател, че обективът е за професионална употреба създаден от висококачествени материали и има защита от прах и водни пръски. В добавка и SP покритие на челната леща намаляващо задържането на прах, вода или мазнина.
- Диафрагмата – съставена от 9 ламела освен за добро боке и при 5.6 диафрагма. Спомага, ако решите да правите дифракция на светлина заради изобилието от лъчи, които се появяват в снимката.
- IF – показател, че обективът е с вътрешен фокус и при фокусиране размерът му си остава непроменен.
- Скала с показатели за метри и футове, както и селектор за избиране на ръчен или автоматичен фокус.
- Supersonic Dynamic Motor (SDM) – вграден мотор за по-бърз фокус.
- 67 mm размер на филтъра – добра предпоставка да спестите малко пари.
- Сенник – огромен, а харесвам големите сенници, защото те не само предпазват от засветване на челната леща (нещо невъзможно с този сенник) но и пазят от механични повреди, както челната леща, така и целия обектив. Обикновено като не снимам го нося захлупен наопаки върху обектива. Един приятен бонус, който дълго време бе запазена марка само на Pentax – капак на сенника е основата. Той позволява използването на сенника и въртенето на поляризационен филтър. Знаете каква е мисията невъзможна хем да имаме сенник хем да се мъчим да бръкнем в него и да завъртим филтъра. Е тук е лесно, махате капачето и имате директен достъп до филтъра без да нарушавате действието на сенника – да пази от слънце.
Pentax SMC-DA 50-135mm f/2.8 ED
Как го усещам. Много удобен за работа. Голяма гривна за управление на вариото. Самото варио се движи изключително леко и плавно. Още по-голяма гривна за случаите, в които искам да съм на ръчен фокус или да дофокусирам, когато съм в режим на автоматичен фокус.
Споменавайки фокус, макар и с вграден мотор Pentax SMC-DA 50-135mm f/2.8 ED фокусира малко по-бавно от колкото съм свикнал с най-новите обективи. Да, обектива не е последно поколение, но все пак ми се щеше да има по-пъргав фокус. Относно точността, не забелязах да има видимо хънтене, а добрата му светлосила позволява точен фокус и при не чак толкова добри светлинни условия.
Светлосилата от 2.8 спестява работа на високо ISO, но си има и някои недостатъци ако търсите абсолютен перфекционизъм. При максимална диафрагма на всички дължини има видимо винетиране както и “меки” краища. За портрети това обаче е идеална комбинация. Центъра на Pentax SMC-DA 50-135mm f/2.8 ED е остър на 2.8 на всички дължини а винетирането се чисти лесно във Photoshop или Lightroom.
Забелязвам и леки хроматични аберации при силен контраст.
Затваряйки обектива на диафрагма 4 качеството рязко се повишава. Изчезват почти всички забележки за които мърморех преди 2-3 реда. Все пак най-добро качество има при диафрагма 5.6 – 8. От 16 нагоре започва да се появява дифракция на светлина и ако не е търсен ефект от вас самите, то да знаете, че това явление влошава цялостно изображението.
Pentax SMC-DA 50-135mm f/2.8 ED не е стабилизиран, а и за какво му е? Може би преди години имаше модели на Pentax които бяха без класическата матрична стабилизация, но днес вече не си спомням да има такива. Липсата на стабилизация е редуцирала теглото и размера.
Хареса ми да използвам обектива в градска среда където да задоволявам манията си по детайли. Както казах не съм папарак снимаш тайно портрети на улицата (е… правя го, ама рядко). Търся детайли и неща, които просто погледът ни подминава. Много често се улавям, че дори снимам на максимално “набито” варио и тогава за удобство държа обектива за сенника, правейки още по-стабилната система.
Липсва ми стойката за статив каквато обикновено имат обективите от такъв клас. Pentax SMC-DA 50-135mm f/2.8 ED е лек и доста компактен, но поставен на статив може да се усети лек дисбаланс какъвто не би имало ако имаше такъв държач.
На 2.8 се превръща в приличен портретник или пък ловец на детайли (нали помните за меките краища и винетирането).
Макар да не WR тип то има достатъчно добра защита за може спокойно да снимате при ситен дъжд или в запрашена обстановка (все пак добре е Pentax камерата ви да е WR модел).
Още нещо в добавка. Пробвах Pentax SMC-DA 50-135mm f/2.8 ED на Pentax K30. Камерата е от базов клас и всички наблюдения са възоснова на работата с тази камера. Възможно е на Pentax K3 скоростта на фокусиране да е доста по-добра, но за съжаление не разполагах с толкова висок клас камера.
До снимане.