Следващите няколко реда засягат по-скоро фотографите с ретро камери снимащи на фото лента. Честно казано не бе далеч времето когато се снимаше само на лента и не всички разполагаха с модерни фото камери, натъпкани с електроника. Споменавайки и електроника, то като се замисля тя за нищо не става в момента в който ти свършат батериите. Някои фотокамери разчитаха на електроника и батерия само за светломера си, а когато той престане да работи, то камерата можеше без проблем да продължи да снима. Как да се ориентираме в такъв случай, когато светломера най-ненадейно е решил да излезе в почивка?!
Ако не снимате професионално някоя сесия за списание, сватба или в студио, дали се сещате да носите светломера със себе си. Светломера ви помага да измерите нужната скорост и диафрагма, за да направите правилно експониран кадър. Обаче ето светломера на камерата му свършва батерията и… Затова да споделим една дребна хитринка или нека го наречем едно универсално правило свързано с употребата на диафрагма при определена скорост, известно още като “правило 16”.
Правило старо сигурно колкото самата фотография, но въпреки това изключително полезно.
Какво представлява правило 16?
Лесно на пръв поглед, както правилото за скоростта, при снимане от ръка, съобразено с обектива, който сте закачили.
На кратко, това са няколко прости принципа, които ще ви помогнат да прецените точната експозиция в зависимост от светлинните условия и времето, без помощта на вградения светломер.
Най-основното правило се крие в една простичка формула. Ако снимате в ясен слънчев ден на диафрагма 16, независимо какво ISO ползвате, то скоростта на затвора ще бъде реципрочна на стойността на това ISO или: (ISO X = 1 / Х секунди скоростта на затвора). С други думи, ако ISO= 200 при f/16, то скоростта на затвора ще бъде 1/200 секунди. Ако ISO=100, следователно и скоростта на затвора ще бъде 1/100. За тези които нямат 1/3 стойности на скоростите на камерата си, то може да използвате цели стойности като 1/125 или 1/250 сек. Фотографската широта на един цветен или черно-бял негатив могат да поемат спокойно разликата.
Каква е ситуацията при други стойности на диафрагмата?
Не случайно започнах с правилото при f/16 защото това ще е нашата отправна точка, която ще ни послужи като основа, за да изчислим останалите стойности.
Взаимоотношението между скорост на затвора, диафрагма и стойността на ISO-то, задават така да се каже тристранния модел на правилно експонирания кадър. Променяйки единия от показателите, трябва да съобразите това с останалите стойности и да промените и тях. Правейки тези промени имайте предвид, че отношението между скорост и диафрагма е обратно пропорционална.
Ето един пример, който да изрази това. Както по-горе споменах говорим за снимане в ясен слънчев ден. Казахме, че ще ползваме f/16 като изходна позиция, при ISO 200 скоростта ви е 1/200. Ако искате да отворите диафрагмата с един стоп т.е. f/11, то следва да промените скоростта на затвора на 1/400 сек.
На бързо една таблица, в която тези неща са сметнати за по-лесно.
Стойности на
диафрагмата |
Промяна на stop-а | Промяна в
Скоростта / ISO |
Разлика в
stop-а |
f/16 | 0 | 1/200 @ISO200 | 0 |
f/11 | +1 stop | 1/400 @ ISO200 | -1 stop |
f/8 | +2 stops | 1/800 @ISO200 | -2 stops |
f/5.6 | +3 stops | 1/1600 @ ISO200 | -3 stops |
f/4 | +4 stops | 1/3200 @ISO200 | -4 stops |
f/2.8 | +5 stops | 1/6400 @ISO200 | -5 stops |
Какво се случва обаче, ако не е хубав ясен слънчев ден?
Времето е другата променлива, която оказва влияние върху снимката. Защото светлината е различна в отделните ситуации, и това оказва влияние на настройките, които трябва да зададете на апарата си.
Тук отново ви показваме една кратка таблица, са най-често срещаните ситуации, които в никакъв случай не са изчерпателни.
Време | Детайли в сенките | Диафрагма |
Слънчево / Сняг | Тъмно с остро изразени ръбове | f/22 |
Ясно и слънчево | Отчетливи | f/16 |
Лека облачност | Меки не отчетливи ръбове | f/11 |
Облачност | Леко доловими | f/8 |
Силно облачно | Без сенки | f/5.6 |
Open shade/Залез | Без сенки | f/4 |
Какво е полезното на правило 16, както и на други правила (например правилото за скоростта според движещият се обект или пък правилото за дължината на обектива)?
На първо място дори основното им познаване ви позволява да сте гъвкави в преценката си дали да ги използвате, или ако решите да ги нарушите, то в каква посока и какъв би бил резултатът от това.
Второ това е лесен начин да определите до колко апарата ви експонира правилно. Има камери които леко недоекспонират, което не е голяма драма, тъй като от сенките е по-вероятно да изкарате информация, от колкото от преекспонирана снимка.
Освен това, за разлика от вградената в камерата система за мерене, правилата на диафрагмата са базирани на падащата светлина, вместо на отразената, което означава, че тук водещо значение има яркостта на светлината, а не как тя попада в обектива и се отразява.
Говорейки за отражения, въпреки да не засягаме тук подробно тази тема, винаги ще имате отразена светлина от някъде – къде от предмет къде от сграда или друг обект в снимката ви. Но, темата за отразената светлина и как да се справяме с нея е наистина дълъг. Така, че за момента ще спрем до тук, с тези няколко помощни хитринки.
ok, тези правила не ги спазвам и умишлено не искам да ги заучавам. Текста ми беше неразбираем. Ако межете по-просто да го обясните – би било добре. Изчистете статията от смислови и правописни грешки също :)
Здравейте,
Всеки е свободен да тълкува и да решава сам за себе си дали ще следва дадени съвети и правила. Ние просто ги споменаваме като любопитен метод, който се е ползвал в миналото, а дори и днес някои запалени любители на лентовата фотография ползват. :)