Една от първите статии преди години в Кафето бе за iPhone 4 и приложения, които го правеха освен телефон, но и прилична фото камера. Подобно на истинските фото камери и доста телефони с вградени фото камери са минали през ръцете ми. Създал съм си мнение, че нахапаната ябълка предлага най-добра камера от всички мобилни телефони. ОК някой може да не е съгласен. Колко му е да седнем на прохлада с по бира в ръка и да си ги премерим.
4-ката остана в миналото и днес вече съм с 6+ на ябълката. Продължавам да си щраквам за спомен или пък за някой фуклявещ се артЪ за Facebook. Споменавайки артЪ установявам, че съм леко вързан по отношение на ъгловия обхват (около 29 mm приравнен към 35 mm стандарт) нито много широк, нито пък дългофокусен. Решението е лесно – оптични наставки поставящи се пред обектива и разширяващи или стесняващи неговият обхват. Познати са като оптични конвертори.
При 4-ката имах така опция с метален пръстен, който се лепеше около обектива на камерата и върху него се поставяха конверторите (в основата си имаха магнит). Недостатък бе, че нито един предпазен калъф не бе предвиден за подобен род система и на практика, за да се възползвате от нея се налагаше телефонът ви да е незащитен.
Още с 4-та серия на ябълката, Manfrotto се появиха на пазара на мобилните аксесоари със система от защитен калъф който можеше да се поставя на статив или да му се закача допълнителна LED лампа. В последствие тази система се появи и за новите модели 5-та серия а вече и за iPhone 6 и iPhone 6 Plus, където освен калъфа и лампата вече има и набор от сменяеми обективчета.
Тук следва кратко видео където в няколко думи ще кажа нещо повече за системата.
Малко повече за оптичните конвертори или обективчетата както ги наричам.
Споменах за 3 те обектива, с които разполагах. Освен тях в момента могат да се добавят за система Manfrotto Klyp+ 6 (тоест предназначени за iPhone 6 серия) – 3x телеобектив, свръх широкоъгълен с опция за закачане на поляризационен филтър и широкоъгълен макро обектив.
Независимо от високото качество на изработката, както и доброто многослойно покритие, все пак това са оптични конвертори и те не винаги дават максимално добро изображение. Снимките които направих нямат равномерна острота по целият кадър – в центъра са много добре, но по краищата се вижда тенденция за замазване. Сравнено с предишни оптични конвертори които съм ползвал, обаче качеството е осезаемо по-добро.
Относно снимането. Споменах, че има приложение Manfrotto Klyp+ с неговата свободна и платена версия. Лесно е за работа, но понякога има навика да забива (например при ярка обедна светлина). Като дългогодишен притежател на iPhone система съм си свалил далеч по-добри приложения за снимане с доста повече настройки. В началото от любопитство свалих приложението на Manfrotto, но в последствие преминах на моите добре познати като дори за някои снимки използвах вграденото приложение на ябълката (панорамата, която е по-скоро е ефектна, отколкото качествена).
И още за таймлапса. Във видеото видяхте две клипчета. Заснети са за около 3 часа и са настроени да “изтекат” пред очите ви за около 30 секунди. Снимани са телеобектива 1.5х и с свърхширокоъгълният. Едното от бюрото, гледайки през прозореца, а другото на балкона (сложен на голям Manfrotto статив). Кое с какъв обектив ще разпознаете сами.
Може би ви прави впечатление непрекъснатото потрепване на статичните предмети в кадъра. Това идва от АФ системата на камерата която фокусира преди всеки кадър и не винаги фокуса е на едно и също място. Има начин да се избегне, но аз го открих в последствие. Помните ли когато ви казах, че приложението в режим “FOTO” има опция за ръчни настройки на фокус и експозиция? Да? Ок, това е решението. Поставете на статив, изберете режим “FOTO”, след това нагласете на ръчни настройки, фокусирайте и след това преместете до “TIME LAPS” там вече обясних как се настройва. По този начин ще избегнете микро шаването на статичните предмети. Е няма пълно щастие. Печелейки ръчен фокус губите автоматичната настройка на експозицията и ако има рязка промяна на осветеността то тя няма как да остане незабелязана… затова аз снимам на Ауто режим и гледам шоуто от прелитащи облаци, без да се “вталясвам” за не чак толкова перфектният бекграунд.
Защо ми харесва системата Manfrotto Klyp+? Макар да се стремя винаги да имам в мен висок клас фото камера в един момент ми е много по лесно и забавно да си извадя смартфона и да “щракна” някое кадро, което директно да замине в “сураттефтера” и да събера някой и друг лайк. Предполагам се досещате кой обектив седи закачен почти непрекъснато… да, рибешкото око. Много ми харесва изкривената му визия и все ми идва от вътре да я кривя още повече.
Благодаря, че бяхте и днес с нас, до нови срещи.