Наскоро докато си играех с новото Sony А57, освен със стандартния китов обектив, се бях добрал и до една “мазачка” както на галено наричам супер светлосилните обективи. Въпросния обектив носеше името : Sony SAL-35F14G 35mm f/1.4 Aspherical G Series… последния да затвори вратата. За по-кратко ще го наричам… обектива. Този обектив мисля е наследство от Minolta 35/1.4 а и по форумите на Sony има доста дискусии за прилики и разлики. Конкретно новата версия показана от Sony е малко по-минималистичен дизайн, за да бъде еднакъв с останалите Sony и Zeiss обективи. Като съвременно отроче е качило някой и друг килограм и сантиметър, тоест някой и друг грам и милиметър или казано в цифри с 2 mm. по-дълъг и с около 40 gr. по-тежък. Освен това е и с нова просветка на оптичните елементи които са запазени като брой и групи.
Обектива е със старата АФ система – тоест няма вграден мотор и фокусира благодарение на мотора вграден в тялото на камерата. Това от своя страна води до по-бавен и шумен фокус. За съвременните фотографи, които все нещо не им достига времето може и да им се стори бавен, но за мен и за нещата, които снимам скоростта на АФ не е някаква голяма драма.
След фокуса ред е и на изображението, което дава обектива. На шега споменах “мазачка” в началото, но той наистина не е най-добрия обектив, с който може да се похвали Sony. А57, на когото пробвах обективът е камера с по-малка матрица от тази, за която е предназначен обектива (например А900 или А850). Той е предназначен за матрици с размер 36 х 24 mm, а на A57 е около 24 х 16 mm или трябва да се умножи обектива по 1,5 за д се види реално какъв ъгъл покрива. Винаги ми е било трудно да обясня всичко това, което се опитах да обясня, затова ще кажа: ако взема А57 с 35 /1.4 закачен на него и една камера А900, която е с размер на матрицата 36 х 24 mm ще трябва да и закача
един 50 /1.4 обектив, за да може и през двете камери да се вижда едно и също в кадъра. Но да се върна на изображението. При диафрагма 1.4, която е максимална отворена, обективи винетира много видимо, затъмняването по ъглите достига до 1 диафрагма разлика сравнено с центъра. Още при диафрагма 2 нещата се подобряват значително, а при диафрагма 4 и нагоре кадърът е абсолютно равномерен. При камера от типа на А900, тоест с голяма матрица, винетирането би било по-осезаемо. В ерата на филмовата фотография това не бе толкова видим проблем, но в съвременната дигитална, е доста видимо. Всъщност като се замисля колко фотографи слагат изкуствено винетиране като снимат някоя моделка, че всъщност защо ли въобще го изтъквам като някакъв проблем.
Другия проблем, който касае всеки обектив са хроматичните аберации. Обектива при диафрагма 1.4 си ги има достатъчно и са видими при големи контрасти, но това е болест на всички светлосилни обективи, а такива са ми минали доста през ръцете и просто съм се научил да съобразявам този оптичен дефект. Пробвах с няколко програми, но при 1.4 няма как да се изчисти. Не така стоят нещата при диафрагма 2 и нагоре. Там намаляват драстично, но за съжаление не изчезват колкото и да се затваря диафрагмата. За щастие аберациите са малки и софтуер като Photoshop 5 ги чисти без проблем почти на 100%… (само да се сложи отметка на чексбокса за премахване на аберации).
Независимо, че обективът е широко ъгълен е много добре коригиран и няма почти никакво кривене. Ако все пак се гони перфекционизъм и използвате Adobe Lightroom или Adobe Photoshop, които имат в себе си вградени профили, които коригират аберации, винетиране и дисторзия. Конкретно този обектив на Sony не бе в списъка, но профила на Nikon 35/1.4G се оказа много добре работещ и за обектива на Sony. Все пак не забравяйте чекбокса за аберации, защото профила не е максимално нагоден за този обектив.
Обектива работи най-добре в диафрагми между 4 и 11 като пак подчертавам тестван е с А57. Над диафрагма 11 и под диафрагма 4 започва замазване на финия детайл така, че внимавайте като затваряте много. Като се снима на 1.4 фокуса и без това е доста минимален и липсата на рязко изразен детайл не е съществен проблем. На картинката с примерите нарочно не е избран детайл от центъра на снимката а е близо до ъгъла защото в е ясно, че в центъра показателите ще са много по-добри, но все пак не снимаме всичко да е в центъра.
В заключение: обектива си има трески за дялане. На потребител, който отваря всяка снимка на 30 инчов монитор на 100% и гледа от 1 сантиметър изображението няма да остави удовлетворителни нотки. Не е мечтаната резачка, която ще прати и моделката с най-перфектна кожа на дерматолог. Това е обектив с приятен рисунък, с който да правиш така наречените боке фетишизми. За притежателите на DSLR от класа с по-малки матрици, това се явява “нормален” обектив, а и също така един къс портретен, с който без проблем да се правят добри портрети.
Производител | Minolta | Sony |
Модел | AF 35 mm f/1.4 G | 35 mm f/1.4G |
Тип на обектива | Широко ъгълен | Широко ъгълен |
Фокусно разстояние | 35 mm | 35 mm |
Максимална диафрагма | f/1.4 | f/1.4 |
Зрителен ъгъл | 63 o | 63 o |
Минимален фокус | 0.3 m | 0.3 m |
Максимално увеличение | 1:5 | 1:5 |
Минимална диафрагма | 22 | 22 |
Ламели | 9 | 9 |
Тип авто фокус | AF (мотор в камерата) | AF (мотор в камерата) |
Конструкция на обектива | 10 елемента / 8 групи | 10 елемента / 8 групи |
Размер за филтър | 55 mm | 55 mm |
Макро | Не | Не |
Байонет | Sony A / Minolta | Sony A / Minolta |
Размери | 65.5 x 76 mm | 69 x 76 mm |
Тегло | 470 g | 510 g |
[column width=“1/2″ first=“yes“]
[column width=“1/2″ last=“yes“]
Ако темите и съдържанието на този сайт са полезни за Вас и бихте искали за в бъдеще да четете още интересни статии, може да ни подкрепите с дарение. Благодарим Ви за подкрепата.